Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:Ik heb mijn rijpaard een deken op zodat hij minder vacht maakt en dus bij flinke training minder zweet.
Verder merk ik dat hij rond deze tijd, als hij nog zonder deken in de regen staat, hij gevoelig word op de rug spiren, dus doe ik hem een dekentje op.
Dan is het weg.
Mijn 2 jarige heeft uiteraard geen deken op.
Niet nodig, rij hem toch niet.
Ze kunnen bij mij ook schuilen. Want ze staan in weer en wind buiten. Ook in de sneeuw.
Schuilen doen ze alleen tegen de dazen, niet tegen de regen en kou.
Dus ja, ik weet dat ze er best tegen kunnen.
Maar niet nat na het rijden, daar verliezen de haren de functie die ze hebben door het zadel.
De rug is veel te warm.
En een paard in de natuur is nooit zo nat als een paard in training (dat is wat anders dan een bosritje of wat gehobbel in de bak)
Droog stappen duurt dan te lang.
Want na een uur is het paard nog steeds niet droog.
En ja, ik heb paarden verkouden gezien door kou vatten na het rijden.
En ook optaters zien krijgen in de rug en nieren.
KiWiKo schreef:Daarnaast moet men eens gaan begrijpen dat 5 uur buitenrijden geen vergelijking is met een half uur schakelen, buiging, stelling, constante overgangen, terug en weg, terug en weg..... ondertredend onderbeen, over de rug.
Esperanza schreef:KiWiKo schreef:Daarnaast moet men eens gaan begrijpen dat 5 uur buitenrijden geen vergelijking is met een half uur schakelen, buiging, stelling, constante overgangen, terug en weg, terug en weg..... ondertredend onderbeen, over de rug.
De meesten hier rijden niet zo lang buiten hoor![]()
Cassidy schreef:Nadya schreef:
Ik heb dan wel geen tweebenige, maar wel vierbenige kinderen, en een fulltime baan om ze te kunnen bekostigen. Reken naast die fulltime baan ook nog even de nodige tijd die je tegenwoordig in de file doorbrengt, laten we eens grofweg schatten: 10 tot 15 uur per week(voor 40 km).(Je zou kunnen zeggen dat ik daar bewust voor kies, maar een andere baan zoeken is nog niet zo makkelijk, niet als je er financieel niet op achteruit wilt gaan, want dichterbij en minder verdienen betekend wel meer tijd, maar ook minder geld en dan moet er alsnog een paard weg....).
Als ik de oudere merrie rijdt en haar niet scheer, en ik het red om om half acht op haar te zitten (avondeten heb ik dan al overgeslagen) en een uurtje flink rijdt, uitvoerig uitstap, daarna nog met zweetdeken laat staan, ben ik 5 uur verder voordat ze droog is en de andere deken opkan, dan is het dus pakweg een uur of half 1 's nachts? Voordat ik dan ik mijn bed lig is het 1 uur geweest. Ik heb toch mijn 8 uur slaap per nacht nodig anders trek ik het echt niet. Tel er dan nog bij op dat ik twee paarden heb, dus op de tweede pakweg rond een uur of 9 kan zitten, dan wordt het voor de tweede een uur of half twee 's nacht voor dat ik dekens kan wisselen.....
Ik scheer dus, en mijn paarden krijgen een deken op, en staan in de winter op stal, omdat het in de winter in de natte polder echt geen doen is om ze het hele jaar door buiten te hebben. Voor mijn gemak, en voor mijn gezondheid, want als ik het niet meer trek, kan ik ook geen geld meer verdienen om ze te onderhouden.
Oh, en nog wat: Always and never are two words you should always remember never to use...
Aangezien je op dit moment puur theoretisch praat, wil ik je nog wel eens horen als je wel dagelijks op je paard gaat rijden...of was je dat niet van plan?
Cassidy schreef:
Waarom ik er tegenin ga? Omdat ik uit ervaring weet dat de theorie anders er uit gaat zien dan de praktijk. Als jij straks klaar bent met je studie, en fulltime aan het werk gaat (tenminste ga er van uit dat dat de bedoeling is) en je kindje groter wordt, gaat je leven er ook anders uitzien.
Daarom val ik over woorden als "nooit", en "anders was ik ook niet aan een pony begonnen". Omdat van het concert des levens niemand een programma krijgt. Je kunt niet voorspellen hoe dingen gaan lopen....
Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar als je diverse paarden hebt gereden, was dat ook in de periode dat je je kind al had? Heb je een partner? Werkt hij? Werk jij naast je studie?
Arabesk schreef:zulke extreme omstandigheden komen hier in NL niet voor gelukkig
een aantal jaar geleden was het wel toen ineens -10 met een straffe windkracht 6 erbij waardoor het aanvoelde als -20. Tsja als zoiets voorspeld wordt haalt iedereen zijn paard wel binnen denk ik
MarijeR schreef:
Maart 2005, 's ochtends bij het voeren was het nog -18C, gevoelstemperatuur niet meegerekend.![]()
Ook de wimpers zijn toen in de loop van de dag weer ontdooit hoor
runningkawa schreef:Dus ja, ik weet dat ze er best tegen kunnen.
Maar niet nat na het rijden, daar verliezen de haren de functie die ze hebben door het zadel.
De rug is veel te warm.
En een paard in de natuur is nooit zo nat als een paard in training (dat is wat anders dan een bosritje of wat gehobbel in de bak)
Cassidy schreef:Hee, daar is die site weer van Paardnatuurlijk, ik dacht al: het wordt herfst, wanneer krijgen we die discussie weer?
Kijk anders eens onder Naturals? Vind je nog meer van dit soort topics.
vera23 schreef:ik ben van mening dat een paard haast niks meer natuurlijk kan doen...omdat een paard niet meer natuurlijk is! Alles wat iedereen met een paard doer is niet natuurlijk!
MarijeR schreef:
In de tijd dat wij nog sport pony's en paarden hadden, werd er in de winter ook druk geschoren en met dekens gesjouwd. Intensief trainen met een dikke wintervacht is voor de dieren zelf ook helemaal niet fijn.
Alleen heb ik de pony's nu voor een ander doel dan een uurtje rijden voor mijn plezier. En als ik zo eens naar hen kijk, hebben de pony's het op deze manier veel meer naar hun zin...
En als ik dan hier op stal zie dat mensen hun pony's onder dekens zetten en niet meer in de wei willen hebben omdat de pony's een dun vachtje moeten houden terwijl er hooguit 2 of 3 keer per week wat gelongeerd wordt (uiteraard met deken op) of een stapritje wordt gemaakt (met deken op) dan krijg ik daar echt de kriebels van.
Die pony's zouden veel gelukkiger zijn als ze ook gewoon met een wintervacht buiten konden lopen. Voor het 'werk' wat ze moeten doen, zit een wintervacht niet eens in de weg
Maar goed, ik zie het overal om me heen dat mensen hun paarden graag als 'sportpaarden' behandelen terwijl ze dat qua werk absoluut niet nodig hebben en waarschijnlijk veel gelukkiger én gezonder zouden zijn met een wat andere verzorging.
Want welke dieren staan hier regelmatig met snotneuzen en andere kwaaltjes? Juist, de pony's die met de dekens lopen...
Jovarna schreef:vera23 schreef:ik ben van mening dat een paard haast niks meer natuurlijk kan doen...omdat een paard niet meer natuurlijk is! Alles wat iedereen met een paard doer is niet natuurlijk!
Een paard is nog steeds een paard. Zijn bouw, zijn behoeftes en zijn hele wezen is door miljoenen jaren heen niet veranderd. Het enige wat er veranderd is, is dat wij ze naar onze wereld hebben gehaald en ze "gebruiken" voor ons gemak of plezier.
Dat je rijden en andere handelingen onnatuurlijk vindt, oké, is ook zo, maar dat geeft geen vrijbrief om het dier z'n natuurlijke behoeftes te ontzeggen.