Dazen strijdplan en walnoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:00

3) Flinke verzameling hagedissen en vogels uitzetten die zich rond kunnen eten aan die krengen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:18

Misschien in het voorjaar spuiten en alle larven in het water uitroeien. Schijnheilig

Kunnen we een zomer zonder zorgen rijden.

Denk dat het niet haalbaar is, en miss is er een instantie die er iets aan kan doen.
Het is inmiddels een plaag aan het worden, en hoelang voordat er een ongeluk door gebeurt.
Zeker met aangespannen rijden, brrr je moet er niet aan denken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:20

Echwel schreef:
Misschien in het voorjaar spuiten en alle larven in het water uitroeien. Schijnheilig

Kunnen we een zomer zonder zorgen rijden.

Denk dat het niet haalbaar is, en miss is er een instantie die er iets aan kan doen.
Het is inmiddels een plaag aan het worden, en hoelang voordat er een ongeluk door gebeurt.
Zeker met aangespannen rijden, brrr je moet er niet aan denken.

Op de koets kun je ze tenminste doodmeppen, heb je veel oppervlakte. Met de zweep van het paard afwrijven en hopen dat ze op de koets landen Vork

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:22

Hoe kom ik dan op het hoofd, als ze onder de oogkleppen gaan zitten?

Nee er zijn zat plekken waar je niet bij komt ook onder de buik, waar die krengen, zeker als
je een koudbloed(dikkere huid)hebt, het liefst steken.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:29

hier in drenthe stikt het ervan!!

goed spulletje wat wij zlef maken voor onze paarden.
waarschuwing stinkt wel enorm!!
werkt redelijk goed.. op langere termijn iets minder.

ingrediënten:
2 flessen azijn (donkere)
1 flesje citroensap
half pakje gemalen kruidnagel
2 kopjes knoflook poeder

goed roeren en smeer dat op je paard na het rijden goed je paard afspuiten met water. het stinkt echt enorm echt heel goor.. maar blijkbaar vinden die steekbeesten dat ook.

succes!!

edit: bestaand middel dat echt goed werkt (kost wel wat) bremsen bremse..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:28

Ook dat werkt niet

Vind je het middel uit dat in heel NL werkt, hoef je nooit meer te werken, ben je binnen voor de rest van je leven Knipoog

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:30

wij rijden veel in het bos en ook hier boven in drenthe worden we behoorlijk geplaagd.. toch hebben de paarden er minder last van als we ons "daas"smeersel gebruiken... echt perfect is het niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:31

edit: bestaand middel dat echt goed werkt (kost wel wat) bremsen bremse..

sorry hier reageerde ik voornamelijk op.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:35

oh hehe... Clown blond he..

neej het spul werkt wel.. alleen. het is na een uur rijden gedroogd en stinkt het niet echt meer.. dan zijn ze vaker op je paard te vinden.. je zou eigenlijk een flesje mee moeten nemen op lnge tochten..

het werkt gewoon niet voor een lange tocht.. dat is jammer.. en je paard word ontzettend vies!!! maar dat heb ik er toch echt wel voor over..

voordeel ervan het is echt heel goedkoop! je maakt zo bijna 2 liter waar je behoorlijk lang mee doet. wij maken 2 emmers in de week voor 65 paarden.. en dan rijden we 2 maal per dag buiten.. alleen met ponykamp.. dan zijn de ritten van buitenaf nog niet meegerekend.. dus het gaat ook nog lang mee..

gewoon op de vervelendste plekken wat smeren. in brede banen met een spons.. (tis wel een heel karwei 25 ponies per keer insmeren Clown maar dan heb je ook wat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:36

Helaas werkt het hier al meteen niet, werkte het maar een uur, dan kon je tenminste nog even rijden ...

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:38

hahaha.. gelukkig kunnen wij hier nog wel wat.. het is tenminste onze kost! het zou wat zijn als wij echt niet meer konden.. sommige gaan wel tot het uiterste.. die kunnen er echt niet tegen. gooien zich op de grond.. rennen tot ze er echt letterlijk bij neervallen.. of springen op de meeste ondenkbare manier omhoog weg.. of wat dan ook.. die staan dan ook op stal Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:39

Van die heb ik er dus 7 staan en staan alle 7 op stal.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:42

hmm daar ben je mooi klaar mee... tis echt vervelend als niks maar ook echt niks helpt.. gelukkig hebben wij iets wat ze nu nog tegenhoud.. de vraag is hoelang dat nog duurt.. de aantallen worden steeds groter en ze ijn steeds agressiever.. (in de vorm van steken dan) zelf worden we ook gek.. heb geloof ik een mooie verzameling van zo'n 20 steken op mijn benen alleen al Clown leuk horen rooie vlekkenm.. en jeuken! niet te gek.. stinkbeesten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:45

Ik heb zo ongeveer hetzelfde als Runningkawa... Als je buiten gaat rijden zit je paard onder de dazen en hangt er nog een hele wolk omheen Nagelbijten / Gniffelen Sla je ze weg en je trapt ze niet plat, zijn ze zo weer terug Nagelbijten / Gniffelen
Wij hebben dus een beek tegenover de stal Scheve mond

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:38

Mijn ideeen?

- in de buurt van water
- bij loof (eiken) bomen
- in de mais (!!!!!)
Je kunt ze gedeeltelijk vermijden door stevig door te rijden. (dus ze houden niet van wind?)
Op open stukken (bv polder) komen ze veel minder voor (ondanks de mais, de slootjes en de loofbomen langs de weg)

Bremse bremsen werkt redelijk, ze lijken wat minder snel te gaan zitten.

lichte paarden zijn iets minder snel de pineut

ze komen minder voor in de vroege ochtend en late avond al lijkt ook dat nog iets te maken te hebben met de temperatuur.

en ook mijn grote raadsel: ze komen niet binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:43

Zelfs als ze in de auto zitten, dat toch erg licht is, willen ze met spoed naar buiten.
Dat valt me ook altijd weer op.

En ze houden idd van lekker weer, want heb je een paar koude dagen dan zitten er wel, maar een stuk minder.
Nu met dat aanhoudende warme weer zijn ze wel in hun nopjes.

Ook met die warme nachten merk je dat ze er smorgens al weer snel zijn en savonds nog erg lang

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:51

Misschien een soort van klamboe ontwikkelen.
Voor ruiter en koetsier. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:27

pol013 schreef:
en ook mijn grote raadsel: ze komen niet binnen.

In de binnenbak komen ze wel weer trouwens. Er zitten er nu ook steevast een aantal in de binnenbak. Die krijg ik gelukkig nog wel gewoon doodgeslagen maar het is wel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:30

Ja dat klopt
Een enkeling komt daar wel naar binnen.

Zouden ze claustrofobisch zijn (of hoe je dat ook schrijft)
Een binnenbak is dan natuurlijk best groot

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:40

Gelukkig komt er weer slechter weer aan. Ik vind die klamboe ook een goeie! Ook voor ruiters. Ik moet een soort cap met aureool ( Schijnheilig zoiets dus) fabriceren. Klamboe aan aureool vast maken en over paard gooien. Hij moet er natuurlijk niet over struikelen Scheve mond ...

Ik gebruik trouwens ook bremse Bremsen... dit werkt idd even.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:37

Wij zitten in het Noord-Oosten, net over de grens op de hoogte van Bellingwolde. Achter op het land hebben we helemaal niks aan eikebomen of zo. Maar meer dazen dan grassprieten. Waar ze vandaan komen weet ik ook niet.
Ik heb hier iets bij de apotheek gehaald, wat bruin en olieachtig is en het stinkt zo verschrikkelijk dat je het na tig keer handen wassen de geur nog niet wegkrijgt.
Op het etiket staat alleen de lateinse naam: Oleum Animale foetidum crudum. In het Duits staat er nog op Rohes Tieröl, Stinköl, oftewel ruwe (onbewerkte) dierenolie, wat het ook zijn mag. (Misschien toch hertshoornolie?) Het helpt een beetje, maar de paarden zien er niet meer uit van dat spul. Het zijn gewoon te veel dazen een dazenplaag net als een sprinkhanenplaag.

Overigens Flyban, hoe kom je daar aan? Het mag al jaren niet meer In Nederland worden verkocht, daar niet toegelaten. Een collega bracht het toen voor mij uit België mee. Of het daar nog op de markt is weet ik niet. Mijn contacten werken daar niet meer.

Veerust kan gewoon op paarden, hoewel het niet meer op het etiket staat, maar er zijn wel een paar werkzame stoffen uit verdwenen, dus heeft het niet zoveel nut meer als het oorspronkelijke product.

@edit: deze link vond ik net ook nog:
http://www.cit-fabrik.com/bremsentod/bremsentod.htm

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:49

pol013 schreef:
Op open stukken (bv polder) komen ze veel minder voor (ondanks de mais, de slootjes en de loofbomen langs de weg)

Als ik door de polder rij worden we werkelijk opgevroten door de dazen! Pluk ze met bosjes van m'n paard en mezelf af.
Van de week hebben we in het bos van de Lage Vuursche gereden en daar hebben we geen daas gezien. Dat was heeeeerlijk rijden!

Ik heb al van alles geprobeerd. Bremsenbremsen, Atex Daas, Exfly Poulon, zelfgemaakte brouwseltjes, niks helpt echt. Alles helpt een half uurtje ofzo en daarna begint m'n paard te zweten en is het gebeurd met de rust.
Paard staat met vliegendeken en -kap op in de wei en dat helpt wel. Maar rijden is momenteel gewoon een verschrikking, muv de Lage Vuursche dus. Maar de rit op de trailer is weer zo heet met dit weer, anders ging ik er iedere dag even heen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 09:57

En degene die er geen last van hebben, kunnen die hun stalomgeving ook eens omschrijven? Haha! kijken of daar een "verlichtende" factor is die ze gemeen hebben...

Oh ja over het zebra-printje? Heeft er niet iemand een schimmel en wat zwarte kleurspoeling(en een stel penny's die zich daar mee bezig willen houden?)? Ik heb nog nergens zebraprint-doeken gevonden...Maar misschien is het een idee om een doek verschillende malen te knopen en dan met zwarte verf in het wasmachien te gooien(je weet wel zo verf voor je kleren)?(mijn moeder is daar alleen niet al te blij mee Vork )

Veerust, het helpt wel een beetje hoor, mijn paard heb ik vandaag ingespoten met veerust rond een uur of 7 en hij staat op dit moment nog betrekkelijk rustig buiten(hij heeft me nog niet geroepen)... OLE! Of zou er een plotse dazenziekete ontstaan zijn, zijn ze aan het hergroeperen voor een volgende aanval of hebben we hulp van...

Die klamboe, hihi euh ja... maar die mag ook niet te vast zitten, stel je valt en wordt meegesleurd in je klamboe...brrr....maar te los heb je ook weer niks aan.

Ik zal als ik vanavond tijde heb al eens een klein samenvattingetje eropzetten van wat er al gezegt is om het overzicht wat te houden.

De lage Vuursche, wat voor bomen staan daar? Veel/weinig waterjes?

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:44

bij divoza hebben ze een flycooler in de aanbieding voor 29.95 misschien helpt dat ik zal vanmiddag eens kijken wat ik kan maken
ik gebruik altijd kapot gestampte knoflook citroensap azijn en van alles wat erttegen helpt.

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:59

Wij hebben jaren in Brabant gewoond, daar zat veel leem in de grond en was het in het bos zompig (leuk woord trouwens) daar was het wat dazen betreft echt een hel.. Maar ja, wat wil je dan ook als je in HELvoirt woont. De dazen waren daar ook megagroot.. brrr.. Nu wonen wij in het Noorden op zandgrond en ook echt op een zandplaat (en geen sloten in de buurt), weinig gras (omdat het bijna geen vocht vasthoudt) maar ook weinig dazen. 1 of 2 per paard. Wel heeeel veel gewone vliegen. Hier bij de Agrifirm verkopen ze van die oormerken Koe die je aan het halster hangt. Deze geven een stof af wat goed schijnt te werken. Heb het niet uitgeprobeerd. Mijn paarden staan overdag zowiezo al binnen met deze warmte. O'ja en op een duitse site stond dat het voeren van 1 hazelnoot per dag goed helpt. Wel duurt het enige maanden, dus dat gaan we vanaf 1 januari maar eens proberen Vork