Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaylinnMae

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:57

parouscha schreef:
Sedalin is een hele poos uit de handel.
Triangel is de nieuwe meende ik.

Tranquigel Normaal gebruiken ze dat bij honden en katten. Ik heb vorig jaar verschillende paarden van andere mensen geschoren met mijn vader en we hebben 1 keer een pony gehad waarbij we Tranquigel gebruikt hebben. Ik moet zeggen dat het goed werkte

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:15

mijn vriend heeft even gekeken welk merk scheerapparaat hij heeft voor de koeien en dat is het merk econom, kent iemand dit en kan je dit voor paarden gebruiken of niet? hij gebruikt deze messen
http://www.prolako.nl/foto/fotoprod_476.jpg wil iemand even kijken? er staat op internet hier dat t ook voor paarden is.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:27

Boony4life --> Deze messen kun je prima voor het scheren van paarden gebruiken hoor!
Zorg er wel voor dat ze eerst geslepen zijn voordat je je paard ermee gaat scheren.

Ik gebruik nml ook 1 en hetzelfde scheerapparaat en messen voor koeien en paarden. Maar als ik de messen na het scheren van de koeien niet eerst laat slijpen voordat ik ze bij de paarden gebruik pakken ze het paardenhaar niet goed.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:19

Bonny4life schreef:
ik heb een warm winterdeken van ik dacht 250/300 gram die ook waterdicht is, zou dit na het scheren genoeg zijn (ze staat snachts op stal in een warme stal en staan namelijk ook koeien en die geven veel warmte af) ik heb ook nog een dunne winterdeken van rond de 100 gram denk ik, niet waterdicht, verder heb ik nog een wollenfleecedeken en een zomerdeken, kan ik hiermee vooruit? en wat zouden jullie opdoen na het scheren?

hallo

die van mij word 16 oktober gescheerd en die van mij staat ook in een stal naast koeien wel met een opening boven hem in het dak voor ventilatie in de koeien/paarden stal.

wat kan ik het beste doen moet ik er een deken bij kopen of niet?
ik doe hem nu na het scheren een 450
grams deken op die waterdicht is op stal

en mocht het kouder worden dan heb ik ook een staldeken van 200 gram in de kast liggen ook nog een fleece deken , maar is het genoeg?
zou er wel een bak komen deze winter dan kan ik altijd nog een warmere deken kopen

er is nu 1 bij divoza de pagony ultra met 500 grams termo vulling maar dies 80 euro ik ga over een uurtje naar divoza maar ik twijfel om um mee te nemen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:31

doen:P

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:57

haha

die perla.. kan nu niet meer gek.. jij vond ook dat ik het niet moest doen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:58

Ik wil een midden-streep model scheren, incl deel v/d benen en heb een 300 grams waterdichte deken. Ze staat snachts op stal en overdag een paar uurtjes buiten (vanaf eind oktober) Maar is zo'n 300grams deken snachts niet te warm? Want ik scheer haar maar voor de helft...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:46

nee, niet te warm hoor.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:50

mooi dat er meerdere mensen zijn die met koeien scheerapparaat scheren dan doe ik het ook (zal wel eerst laten slijpen) Maar ik vroeg me af, wat kan ik het beste na t scheren op doen? ik heb een wollen statiedeken, zomerdekentje, winterdeken 100/150 gram br niet waterdicht, en een harry horse waterdichte winterdeken 200 gram geloof ik, ook heb ik nog een regendeken ongevoerd van harry horse, kan iemand mij adviseren wat ik t beste na t scheren op kan doen. ze staat dus snachts in een (warme) stal en overdag meestal wel paar uur buiten.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:20

Haai !

Ik ben op zoek naar een fijn (draadloos) scheerapparaat , prijs maakt niet uit alleen is het nou zo dat ‘de duurste de beste’ is ??
Graag antwoord met prijs en evt.foto en als er ook nog referenties zijn is het helemaal top !!

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:32

Ik zit te denken om mijn shet te scxheren omdat hij ook in de winter nog klink aant werk moet en een erg dikke vacht krijgt. 's zomers komt hij er amper doorheen en staat dan continu te zweten. Ik wil hem van top tot teen scheren, hij komt op stal te staan. Wat voor dekens heb ik dan allemaal nodig? Een hoeveel grams deken voor op stal? En heb ik verder aan een fleecedeken met hals voor in- en uitstappen gnoeg?
Zomerdekens ga ik straks wel over nadenken, gaat me vooral even over de komende maanden.
Ik hoop wat te horen!!
Groetjes, Lia

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:04

IvoIce schreef:
Ik zit te denken om mijn shet te scxheren omdat hij ook in de winter nog klink aant werk moet en een erg dikke vacht krijgt. 's zomers komt hij er amper doorheen en staat dan continu te zweten. Ik wil hem van top tot teen scheren, hij komt op stal te staan. Wat voor dekens heb ik dan allemaal nodig? Een hoeveel grams deken voor op stal? En heb ik verder aan een fleecedeken met hals voor in- en uitstappen gnoeg?
Zomerdekens ga ik straks wel over nadenken, gaat me vooral even over de komende maanden.
Ik hoop wat te horen!!
Groetjes, Lia

ik denk dat je voor je shet een winterdeken en een wollen deken nodig hebt om over elkaar te doen als het dan als nog kouder weer word misschien de fleece er ook bij.

ik heb er eigenlijk nooit eerder van gehoord dat shetlanders ook in de winter geschoren werden meestal staan ze full time in de wei zonder nix.
wat doe je met je shetlander rijden of mennen?

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:30

Aangezien de zoekfunctie niet naar behoren werkt: misschien iemand die links heeft van eerdere (grote) scheertopics?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 07:43

IvoIce schreef:
Ik hoop wat te horen!!
Groetjes, Lia

Mijn hengst kreeg altijd een dikke 300 grams S&K deken op, en als het vroor kreeg hij eronder een warme fleecedeken.
Ik schoor hem altijd voor de hengstenkeuring in maart, maar daar met die dekens deed hij het altijd van oktober tot maart, daarna kreeg hij een dunnere deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:29

Bonny4life schreef:
mooi dat er meerdere mensen zijn die met koeien scheerapparaat scheren dan doe ik het ook (zal wel eerst laten slijpen) Maar ik vroeg me af, wat kan ik het beste na t scheren op doen? ik heb een wollen statiedeken, zomerdekentje, winterdeken 100/150 gram br niet waterdicht, en een harry horse waterdichte winterdeken 200 gram geloof ik, ook heb ik nog een regendeken ongevoerd van harry horse, kan iemand mij adviseren wat ik t beste na t scheren op kan doen. ze staat dus snachts in een (warme) stal en overdag meestal wel paar uur buiten.

Volgens mij zijn de koeien/rundermessen en de paardenmessen inderdaad gelijk aan elkaar. Ik weet wel dat schapenmessen heel anders zijn en dat je daar je paard niet mee moet scheren.

Welke deken(s) je na het scheren op moet doen, hangt helemaal van het weer af.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:23

CCCCorine schreef:
Bonny4life schreef:

Volgens mij zijn de koeien/rundermessen en de paardenmessen inderdaad gelijk aan elkaar. Ik weet wel dat schapenmessen heel anders zijn en dat je daar je paard niet mee moet scheren.

Welke deken(s) je na het scheren op moet doen, hangt helemaal van het weer af.

hey corine,
bedankt voor je berichie, ja ik hoorde al dat meerdere mensen gewoon scheren met een apparaat wat ook voor koeien word gebruikt, als ze maar scherp zijn, ja ik zal eerst wel eens kijken watvoor weer het is als ze is geschoren, margreet gaat t trouwens doen!

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:05

Hej allemaal , k heb een vraagje .
Mijn paardje is 15 maar u ga ik in de winter ook wedstrijden rijden maar aangezien hij altijd zo'n teddy-beer wordt vind ik het fijner om hem te scheren MAAR aangezien hij 15 jaar is en ng nooit geschoren is ( op de benen na ) twijfel ik , zou hij dan niet ziek worden omdat hij geschoren wordt fzo :S lijkt wel n domme vraag maar je weet nooit .

ohja !! in de winter staat hij meestal binnen

Lynn

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:11

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:22

meiske16 schreef:
mork schreef:
Bij de manen scheer ik tot de haarinplant, erg precies werkje! Vorig jaar scheerde ik een stuk van de manen mee Haha gelukkig net voor zijn voorpluk.)

Ik doe een driehoekje net bovende staartinplant, Ik teken het af met een krijtje
Op de rug laat ik haar zitten in de vorm van een gelpad, net iets breder. Ook dit teken ik af met een krijtje zodat het aan beide kanten gelijk is. Ik laat het ook zitten op de schoft en laat het dan gelijkmatig afglijden naar de rug, zodat het er gestroomlijnt uitziet. Dit om zijn rug te beschermen tegen het zadel en zo eventuele schuurplekken te voorkomen.

Dat vind ik egt een goede tip!
Vorig jaar liep ik heel erg te "klooien" met al die lijntjes maar het eerst aftekenen is natuurlijk een erg goed idee!!

Heeft iemand trouwens een voorbeeld foto voor mij van een paard wat dus geschoren is en waarvan de benen tot de knie geschoren zijn en dan vanaf de knie met de haarrichting mee???
Het lijkt me namelijk wel erg mooi maar zou graag een voorbeeld willen zien

Edit: Vorig jaar zag ik hier meerdere paarden met een hartje op hun bil geschoren. Nu vond ik dit er erg leuk uitzien maar mijn paard moet wel op wedstrijden deze winter.... zal dit verkeerd vallen bij de jury's of denk ik nu te ver?

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:48

Perla schreef:
IvoIce schreef:
Ik hoop wat te horen!!
Groetjes, Lia

ik denk dat je voor je shet een winterdeken en een wollen deken nodig hebt om over elkaar te doen als het dan als nog kouder weer word misschien de fleece er ook bij.

ik heb er eigenlijk nooit eerder van gehoord dat shetlanders ook in de winter geschoren werden meestal staan ze full time in de wei zonder nix.
wat doe je met je shetlander rijden of mennen?

Ik men met hem, een vriendin rijdt er op, en er rijdt nog een klein meisje op.. Hij is dus bijna elke dag intensief bezig.. Vorige winter was hij steeds niet droog te krijgen en in het voorjaar/zomer kwam hij echt niet door zijn vacht heen, hij was hem nu net kwijt en het negint weer.. In de zon stond hij continu te zweten. echt wel ee nsoort zielig.. Ik wil dus een winter proberen of scheren lekkerder werkt, als het tegenvalt (gerotzooi met dekens enzo, en ik hoop dat hij niet ziek wordt ineens) dan woredt dit de eerste en de laatste keer, maar ik ga het maar een keer proberen.
Had alleen geen idee hoeveel grams deken ik nodig hebt, omdat je zo ontzettend veel soorten hebt...
Groetjes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:56

Had net een scheertopic geopend, en toen zag ik deze pas. Laat mijn topic wel even op slot zetten.

Dit is mijn vraag:

Scum schreef:
Een van mijn paarden zit alweer redelijk in de winterharen. Die andere nog niet. Vorige winter heeft hij ook niet zo'n dikke haren gehad. Nou heb ik een heleboel vragen:

Zelf heb ik nog nooit een paard geschoren, maar misschien dat ik het dit jaar wel bij die ene wil doen.
Moet je de benen en het hoofd ook meescheren? En moeten de paarden daarvoor verdoofd worden?

En hoe zit dat daarna met dekens? Ik heb alleen dikke winterdekens en daarmee is de nek niet bedekt. Heb ook geen zin in geklooi met 4 dekens ofzo . Moeten ze dan buiten meer dekens op dan binnen?

En, waar kun je ergens zo'n scheerapparaat kopen (het liefst eentje die je op haarlengte kunt instellen. Ohja, wat kost zo'n ding?

(heb de zoekmachine al gebruikt, maar ik die doet het bij mij niet echt goed)

Ik zie dat er al een paar vragen beantwoord zijn in dit topic.
Maar het gaat me vooral om de dekens. Zou ik ook gewoon 1 dikke deken op kunnen doen? Misschien moet ik dan wel vaker scheren, maar ik heb echt geen zin in meerdere dekens.
Hoe moet het met het hoofd? Moet je daar een apart scheerapparaat voor hebben?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:26

hoi, ik ga mijn paard begin oktober scheren, en doe dan zijn staldeken op van 300 gram(ligt nog wel een beetje aan het weer), is het verstandig om als het echt erg koud wordt zo rond december januari dan een 500 grams deken op te doen, en ik wil daarvoor de bucas celtic stable extra kopen is die geschikt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:40

Bonny4life schreef:
hey corine,
bedankt voor je berichie, ja ik hoorde al dat meerdere mensen gewoon scheren met een apparaat wat ook voor koeien word gebruikt, als ze maar scherp zijn, ja ik zal eerst wel eens kijken watvoor weer het is als ze is geschoren, margreet gaat t trouwens doen!

Dat is heel goed! Margreet kan echt heel mooi scheren .

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:24

Scum schreef:
Had net een scheertopic geopend, en toen zag ik deze pas. Laat mijn topic wel even op slot zetten.

Dit is mijn vraag:

Scum schreef:
Een van mijn paarden zit alweer redelijk in de winterharen. Die andere nog niet. Vorige winter heeft hij ook niet zo'n dikke haren gehad. Nou heb ik een heleboel vragen:

Zelf heb ik nog nooit een paard geschoren, maar misschien dat ik het dit jaar wel bij die ene wil doen.
Moet je de benen en het hoofd ook meescheren? En moeten de paarden daarvoor verdoofd worden?

En hoe zit dat daarna met dekens? Ik heb alleen dikke winterdekens en daarmee is de nek niet bedekt. Heb ook geen zin in geklooi met 4 dekens ofzo . Moeten ze dan buiten meer dekens op dan binnen?

En, waar kun je ergens zo'n scheerapparaat kopen (het liefst eentje die je op haarlengte kunt instellen. Ohja, wat kost zo'n ding?

(heb de zoekmachine al gebruikt, maar ik die doet het bij mij niet echt goed)

Ik zie dat er al een paar vragen beantwoord zijn in dit topic.
Maar het gaat me vooral om de dekens. Zou ik ook gewoon 1 dikke deken op kunnen doen? Misschien moet ik dan wel vaker scheren, maar ik heb echt geen zin in meerdere dekens.
Hoe moet het met het hoofd? Moet je daar een apart scheerapparaat voor hebben?

Het hoofd kun je gewoon met hetzelfde apparaat scheren hoor? Ik scheer mork zijn hoofd nooit mee omdat ie dat gewoon echt niets vind zo dichtbij dus scheer ik zijn kaaklijn tot aan zijn oren.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:03

Ik ga mijn paarden morgen scheren. Weg winterjas