Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:11

DuoPenotti schreef:
Prachtig voer!
Misschien niet voor jou sportpaarden maar wel voor paarden zoals die van mij en juist meer buikvulling nodig hebben.

Dus altijd hooien en dan verkopen als je het zelf niet wilt. Markt genoeg voor :j

Denk dat het niet uit maakt of ze getraind worden want krijgen goed krachtvoer. Ik voer hooi onbeperkt dus wellicht beter als de voedingswaarde wat minder is. Ze worden hier moddervet als ze eens vakantie hebben en niks hoeven te doen. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:22

Dan klinkt het ook voor jou paarden als goed voer :j

En idd bijvoeren zo nodig kan altijd, bij te rijk hooi minderen is niet te doen.

En ja ze zullen dat zachtere groenere grashooi liever hebben.
Want ja dat eet makkelijk en is zoeter.
Maar dat is is ongeveer zoiets als me een frikandel speciaal voorzetten of een appel :D

Wij hooien altijd pas rond deze tijd...wil ik nu ook wel, maar moet het verdorie eens droog worden...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:02

Hier wordt ook nog maar mondjesmaat gehooid. Zelfs de buurman, die al z'n akkers spik en span onderhoudt heeft z'n hooiveld nog niet gemaaid.
2023 was een goed hooi-jaar, maar 2024 zal wss minder goed zijn.

Lang gras dat even plat gaat liggen is geen ramp.

Dikke laag hooi die de tijd niet krijgt om goed te drogen is vervelender.

Ik zie geen ramp op de foto van TS.
Net als iedereen, wachten/hopen op een week droog, liefst met een lauw windje.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 23:03

Vanaf zondag zal het hier een week droog zijn! Zou het echt zo zijn? :):) Met zon en een licht briesje, dus dan gaan we los hier als de voorspelling niet verandert! 2 ha in kleine pakjes hooi, ik ben nu al benieuwd hoeveel eraf komt. Het staat hier en daar hoger dan ik ben ondertussen dus hier en daar tikt het de 1.60 meter zeker wel aan... :=

Lukasje

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 04:39

Mmm, het wordt wel warmer maar ik zie geen regenvrije dagen? Vele velden in de buurt moeten nog hooien.
Gelukkig hebben wij het onze binnen. Ik vond het dit jaar erg spannend. Toch de gok genomen want het moest af. Mss had het een dagje langer mogen liggen maar het was kwalitatief dik oke. Zondagnacht 9/6 is het gewikkeld, net een paar uur voor de regen.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 06:28

Lukasje schreef:
Mmm, het wordt wel warmer maar ik zie geen regenvrije dagen? Vele velden in de buurt moeten nog hooien.
Gelukkig hebben wij het onze binnen. Ik vond het dit jaar erg spannend. Toch de gok genomen want het moest af. Mss had het een dagje langer mogen liggen maar het was kwalitatief dik oke. Zondagnacht 9/6 is het gewikkeld, net een paar uur voor de regen.

Waar zit je ergens? Het wordt volgende week als het goed is in de meeste delen van het land wel echt droog. Wel pas vanaf zondag!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:13

Br geeft droog. Weeronline niet.
Maar de vele regen gisteren en komende dagen nog moet eerst het land weer drogen voordat de trekker er op kan.
Daar verliezen we sowieso droge dagen mee.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:31

@ Emmaa2: ik woon in het noorden van Belgisch limburg.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:39

Net voor hooi gebeld maar de boer zit ook krap... Z'n voorraad raakt op.. :( krijg nu nog een 500/600kg baal en dan is heel erg te hopen dat hij kan hooien...

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:34

Alle voorspellingen voor hier zitten helemaal op 1 lijn (Noord-Nederland), nog steeds vanaf zaterdag gewoon droog en minstens een week als het goed is. Onze velden zijn al lang goed genoeg om er met onze trekker op te gaan gelukkig, maar wij hebben ook een ferrari raptor mini tractor van 40 pk dus dat weegt een stuk minder en kan altijd veel eerder het land op.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:46

Hier zijn de voorspellingen wisselend, maar ze zeggen wel allemaal vanaf zondag droog. Zag dat er vanmorgen al 1 de gok heeft genomen en 5 hectare heeft gemaaid. Onze grond is gelukkig nog droog genoeg (bovenste helft Noord Holland) omdat we gister geen regen hebben gehad zoals in het zuiden. Ik ga duimen op een goede oogst voor iedereen hier, gok zomaar dat áls het lukt er super veel van af zal komen als ik dat zo lees :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:17

hier gaat het ook los zaterdag of maandag

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:26

De loonwerker haalt hier de balen pers en de wikkelaar weer uit de schuur.
Grens gebied Drenthe/overijssel.
Gelukkig viel de hoeveelheid regen hier gisteren mee, 5 mm.
Tweede snee is hier 6 juni gemaaid. Net voor de volgende regenperiode van het land gehaald.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:31

Wij wachten vrijdag af. 1 veld is zeer nat veld. Indien vrijdag niet de gisteren voorspelde 30 mm (zag net 21 mm) valt maar hooguit 5 mm denk ik dat ze gokken toch af te rijden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:49

Voor de mensen die het in kleine baaltjes in plastic doen, hoeveel dagen laten jullie het liggen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:05

Ja vrijdag lijkt nog een dingetje te worden. Nog erg onvoorspelbaar. Wij hebben hier ook nog 1.5 hectare dat bijzonder toe is aan een hooibeurt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:12

Grainey schreef:
Vanaf zondag zal het hier een week droog zijn! Zou het echt zo zijn? :):) Met zon en een licht briesje, dus dan gaan we los hier als de voorspelling niet verandert! 2 ha in kleine pakjes hooi, ik ben nu al benieuwd hoeveel eraf komt. Het staat hier en daar hoger dan ik ben ondertussen dus hier en daar tikt het de 1.60 meter zeker wel aan... :=

Het is hier nog niet zo enorm lang, maar verder zitten we hier ook met smart te wachten op een droge week om te kunnen hooien. We duimen dat de voorspelling eindelijk uit gaat komen. Vrees wel dat vriend het dan knetter druk krijgt omdat alles op de boerderij dan ook weer gaat draaien. Nu ligt er van alles stil omdat het veel te nat was om op het land te werken.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:17

Sanet schreef:
Voor de mensen die het in kleine baaltjes in plastic doen, hoeveel dagen laten jullie het liggen?

Boer waar ik van koop laat het 5 tot 7 dagen liggen voordat hij het in plastic doet (midi en kleine baaltjes)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:55

Ik gaf bij diegene waar wij de foliebalen afnamen hoe droog ik het wilde hebben, als dat lukte in combi met weer e.d. dan hield hij daar rekening mee. Als het niet lukte gaf hij dat aan en dan kon ik kiezen, afnemen of wachten op de volgende poging.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:03

Maar wat is “beter”? Droger of moet er nog wel wat vocht in zitten, of wat is het verschil dan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:12

Hier doen wij het gras als hooi in de plastic pak.
Wel eens 100 kleine pakjes met touw gedaan en de rest in plastic op dezelfde dag.
Droge stof gehalte rond de 85.

Nadelen nog geen bemerkt.
Voordelen kan het zonder problemen 3 weken open laten liggen.
Rol de baal wel naar binnen zodat het in die tijd niet in regent.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:21

Het is beide 'goed' maar zal niet bij elk paard passen.
Dat nattere voordroog kan voor paarden met gevoelige maag/darm etc een ding zijn met diarree bijvoorbeeld.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:51

Als we vrijdag niet te veel regen krijgen hoop ik maandag te maaien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:52

Is bij jullie buienradar en weeronline wel gelijk in de voorspelling?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:00

mijn man zei net vrijdag is het 17... ik vraag dan de laatste tijd altijd graden of mm ? :) maar hij bedoelde dus MM.

wij wachten op volgende week voor de rest van de 1e snede. Of we daar ook al van gaan hooien weet ik nog niet. We hebben gelukkig nog aardig wat op voorraad, en de paarden staan het grootste deel van de dag toch op het gras/dras, dus die eten minder hooi op dit moment.