40 graden en paarden buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:51

Wij mogen in de wei en paddocks ook geen schuilstallen plaatsen helaas. We hebben langs een rand wat schaduw van wat hoge bomen, maar niet veel. Vorig jaar hebben we op meerdere plekken palen in de grond geslagen met ringen eraan. Daaraan hangen we schaduwdoeken, zodat de paarden daar onder kunnen staan als ze willen.

Ze maken er graag gebruik van, maar ze staan dan echt een half uurtje te soezen onder het schaduwdoek en lopen daarna weer de volle zon in.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:05

Danuah schreef:
Onze andere Tinker staat zoals hierboven te zien lekker bij Poosje in het bos. Die heeft het goed voor elkaar.

Afbeelding

Zoek paard, die kan zelfs zwemmen als ze zou willen :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:13

Over dat afspuiten. Waarom zouden ze jn eventing welnkoud water gebruiken als dat zo slecht zou zijn vanwege harder werken? Die willen toch snel koelen, maar ook hartslag niet omhoog om door keuring te komen?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:18

Ir111 schreef:
Hier kunnen ze zelf kiezen, buiten in de schaduw of binnen in de schuilstal. Ze kiezen eigenlijk altijd voor dat laatste.

Hier hetzelfde, ik heb overal hele grote bomen die voor schaduw zorgen maar op de hete dagen staan ze hier beide liever in de schuilstallen zeker nu ook vanwege de dazen, Ik heb in 1 van de stallen een grote ven hangen en daar gaan ze toch graag onder staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:23

Koelen met water werkt gewoon goed.
Ook bij paarden die niet aan het werk zijn.
Water verdampt en tijdens dat verdampen onttrekt het warmte aan de huid. Precies op dezelfde manier waarop zweet dat doet.
Echter, zweet is eigen vocht (en zouten) die dan weer aangevuld moeten worden, bij koelen met de slang is het extern water.
Wat je paard niet uitzweet, hoeft die ook niet aan te vullen.

Afstrijken met een zweetmes hoeft ook niet, gewoon door en door nat maken met die warmte werkt echt goed om af te koelen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:25

Hier gaan ze bij hoge temperaturen op stal met een ventilator ervoor. We gooien er een natte vliegendeken op en/of sponzen af. Ik gooi ze dan 's nachts naar buiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:32

40 graden is wel erg extreem. Maar hier blijven ze altijd wel buiten.
Ik zorg dat ze in de weide staan met natuurlijke schaduw door bomen, dat is beter dan de schaduw onder het afdak op de andere weide. Water regelmatig verversen en tussendoor afdouchen indien mogelijk.
Wel hebben ze allemaal lichtgekleurde vliegendekens op (zweten ze wel onder maar is minder warm dan bloot) en vliegenmaskers, zodat ongemak daardoor vermeden wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:33

Hoezo is met vliegendeken waaronder ze zweten minder warm dan bloot?

Die dekens zijn zo syntetisch als de pest. Dat is bloedwarm. Trek zelf maar eens iets syntetisch aan met 35 graden. Een trainingsbroek ofzo...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:34

Ik heb ze ook witte vliegendekens op en met normaal zonnig weer merk ik inderdaad niet ze het er warmer onder hebben.
Maar bij de voorspelde temperaturen gaan ze hier toch ook echt af.
Hier merk ik dan dat ze er wel onder gaan zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:38

Hier eczemers dus de dekens gaan niet af. Wel gaan wij een sproeier op de track zetten als het echt zo warm wordt volgende week.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:40

Kun je eczemers ook niet op het heetste van de dag zonder zetten en dan vanaf een uur of 6 in de avond weer op?

Paar jaar terug had ik ook een sproeier in de bak staan.
Mijn ruintje maakte daar dankbaar gebruik van, maar mijn merrie durfde helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:41

Als ik aan het werk ben sowieso niet en ik persoonlijk durf het echt niet aan. Het gaat nu zo goed met haar eczeem.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:43

Nee dan niets aan doen. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:48

Popstra schreef:

Die dekens zijn zo syntetisch als de pest. Dat is bloedwarm. Trek zelf maar eens iets syntetisch aan met 35 graden. Een trainingsbroek ofzo...

Donkere paarden, die voelen warmer aan zonder deken dan met deken in de zon.
Ik heb vliegendekens met uv werend spul erin.
Paarden zweten wel onder de dekens, maar zweten ook zonder de dekens, en zonder zijn ze lastig gevallen door vliegen en worden ze nog geirriteerder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:54

Duhelo schreef:
Popstra schreef:

Donkere paarden, die voelen warmer aan zonder deken dan met deken in de zon.
Ik heb vliegendekens met uv werend spul erin.
Paarden zweten wel onder de dekens, maar zweten ook zonder de dekens, en zonder zijn ze lastig gevallen door vliegen en worden ze nog geirriteerder.

Dat hoeft niet hoor. Ik denk echt per paard verschillend.
Heb een zwarte tinker gehad en die was zonder deken echt koeler.
En even opgezocht zou een 80% UV-blokkerende stof hebben.
Nu was dat betreft insecten geen druktemaker dat scheelt.

Maar mijn bontjes nu, merrie zweet altijd eerder dan de ruin met warm weer. Kan er ook echt slechter tegen.
Maar zweet op een warme stal ook eerder dan het ruintje.
Met deken is zij dan toch ook weer sneller nat dan zonder, ondanks dat zij weer een paniekvogels op beestjes en daar met deken minder last van heeft.

Ik denk met die enorm hete dagen het gewoon goed kijken is per paard.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 12:16

Karin schreef:
tengeltje11 schreef:
Waar halen jullie die weerberichten?
Hier een Belg, en météo, wat ik altijd volg, voorspelt warm, maar gewoon 28-30 graden Max? Wat gewoon normaal zomer weer is?

https://www.meteo.be/nl/belgie

Hier wordt het uitgelegd: 30-daagse: nieuwe Spaanse pluim op komst?!

Citaat:
De situatie zoals die nu geschetst wordt is namelijk als volgt. Een krachtig hogedrukgebied ontwikkelt zich de komende dagen boven de Atlantische Oceaan en de Azoren en blijft daar vervolgens een aantal dagen rondtollen. Dit levert bij ons aanvankelijk nog een vrij koele west- tot noordwestelijke stroming op. Vanaf komend weekend (rond 10 juli) begint de 'as' van dit hogedrukgebied zich heel langzaam noordwaarts te verplaatsen, waardoor wij recht onder het hoog terecht komen. Die frisse zeewind valt dan weg en de temperaturen gaan direct een aantal graden omhoog. Landinwaarts komen al snel zomerse waarden van 25 graden of iets meer binnen bereik. Intussen bouwt zich onder het hoog een flinke portie hete lucht op boven Zuid-Europa: in Spanje komen binnen afzienbare tijd maxima rond 40 graden in zicht.

In de nieuwe week, tussen 12 en 15 juli, is de kans vervolgens groot dat het hogedrukgebied zich opsplitst in twee delen. Het meest westelijke deel blijft rond de Azoren liggen, maar het oostelijke gedeelte kan als het ware losbreken en verplaatst zich dan oostwaarts richting het Europese vasteland. In dat geval komt de weg vrij voor een zeer warme zuidelijke stroming en kan de hitte boven Zuid-Europa zich naar het noorden uitbreiden. Alles hangt dus samen met de positie van het hogedrukgebied en of die tweesplitsing er op termijn komt.

Het gaat dus wel wat verder dan 'dat kun je nu nog niet voorspellen'. Je kunt maar beter voorbereid zijn en gebeurt het niet, dan is dat alleen maar mooi meegenomen - net als met noodweer of andere ellende.

Dank je. Ik vond dit zelf ook wel verhelderend. Ik snap nooit iets van hoge- en lagedrukgebieden, dus dit was vrij duidelijk. En ook idd waarom ze dit op langere termijn al kunnen voorspellen.
Vandaag gaan beide modellen voor 40 graden, dat ze zo eensgezind zijn op lange termijn is ook wel bijzonder blijkbaar. En ook nog mogelijkheden voor een paar dagen 40c. Dat gaat echt vervelend zijn...

Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:34

Als ik op de normale weersite kijk zie ik nergens 40 graden voorspeld worden, wel richting de 30 graden.
Wanneer zou het precies 40 graden gaan worden dan? 17 juli zoals ik zie in de grafiek?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:36

Mijn pony's kunnen onder een enorme boom staan ,langs het water met de hele dag schaduw en vaak een briesje, 9 van de 10 keer staan ze in de zon }:0 ik spuit ze lekker af paar keer per dag en neem mijzelf dan ook mee :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:45

Ik laat ze zelf kiezen,ze kunnen alle kanten op.Ze staan amper binnen in de stal.Als ze maar water hebben en schaduw.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:48

In het weerbericht van het RTL nieuws werd vanochtend ook uitgelegd hoe zo'n tabel wordt geïnterpreteerd, ongeveer vanaf minuut 12:30. Daarin wordt ook uitgelegd dat die voorspellingen nu nog zeer onzeker zijn (wel warmer, maar of we de 40 graden halen is nu nog niet te zeggen).

https://www.rtlnieuws.nl/video/uitzendi ... s-0820-uur

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:06

Josien_ schreef:
Als ik op de normale weersite kijk zie ik nergens 40 graden voorspeld worden, wel richting de 30 graden.
Wanneer zou het precies 40 graden gaan worden dan? 17 juli zoals ik zie in de grafiek?

hier maar een gooi van Geldrop vandaan maar toch ook boven de 30

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:54

MyWishMax schreef:
Over dat afspuiten. Waarom zouden ze jn eventing welnkoud water gebruiken als dat zo slecht zou zijn vanwege harder werken? Die willen toch snel koelen, maar ook hartslag niet omhoog om door keuring te komen?

Dat is een hardnekkige die blijft terug komen. Maar echte argumenten hebben ze er nooit voor. :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:16

Bij ons kunnen ze kiezen of ze in de schaduw, de schuilstal of de zon gaan staan.
De twee andere paarden staan met warm weer meestal in de schuilstal, die van mij is echt geen schuilstalpaard, die gaat het liefste vol in de zon staan soezen of hooguit in de schaduw.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 16:30

Ayasha schreef:
MyWishMax schreef:

Dat is een hardnekkige die blijft terug komen. Maar echte argumenten hebben ze er nooit voor. :+

Daarom reageerde ik al niet meer. Dat soort mensen die krijg je toch niets wijs.

WhiskeyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 08:59

Interessante tips komen hier voorbij!

Zelf heb ik het idee dat het paardafhankelijk is of ze er goed tegen kunnen of niet. Hier hebben ze ook diverse keuzes, maar ze staan altijd in de volle zon te dutten. Ook met regen, sneeuw, storm etc. zoeken ze de beschutting niet op. Ze hebben een privé bosje waar ze vrijwel altijd droog kunnen staan. Ze hebben een schuilstal gehad. Maar alleen als het bewolkt, droog en niet heel warm is staan ze onder de bomen -O- Hier al van alles geprobeerd. Van eten en drinken aanbieden onder de bomen, tot zelfs een keer vastgezet aan een boom. Maar ze vertikken het... draven alsnog rustig weer naar 'hun' slaapplekje om in de zon te gaan dutten. Ze zullen het wel weten denk ik dan maar.