Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:41

plutolover schreef:
Ik ben van besef dat als je deken om doet t paard dan vacht plat drukt.

Maar bijv Bucas zegt dat de turnout light tot -10 kan mits paard wel z’n wintervacht heeft.

Ik heb niet t idee dat mijn haf het koud heeft.

Wij van wc eend.......

Ik denk dat je echt gewoon naar je paard moet kijken.. Mijne zijn happy onder hun 200 gram.. :)

_Lorette_

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:43

Hier staan ze ook onder 150/200 grams. Ze hebben overduidelijk meer last van kou bij regen in combinatie met wind. Nu in het zonnetje zijn ze heerlijk warm.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:47

[/quote]
Welke comfortzone heb je ingesteld bij de Orscana? Moet de mijne nog gaan ‘installeren’, dus even nieuwsgierig wat jij hebt :)[/quote]

Hij staat nu 18/29 maar ben wel lang bezig geweest met zijn comfort zone te bepalen.
Deken op en voelen ect.
En eigenlijk denk ik dat zn onder grens nog wel wat omhoog kan.[/quote]

Ik heb zelf geen Orscana maar een Horsepal. Weet niet of er veel verschil inzit, weet alleen dat ze op een andere plek bevestigd zitten. Ik heb de comfortzone ingesteld op 24/30. Tussen de 26 en 29 voelt ze het beste aan. Ik ben ook wel even bezig geweest om uit te vinden wat de beste comfort zone is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:49

Mijn shetlander die ik nu iedere keer bijscheer op 10 mm, wegens dat 1 me toch echt te kort is, staat nog gewoon onder 300 gram en voelt daar momenteel warmer onder dan hij eronder voelde toen met regen en wind. Mijn andere staat bloot, maar ja een shettenvacht is gewoon ook echt bestendig tegen alles, ik denk dat hij het als ik hem nu naar die -21 zou sturen hij nog niet koud zou zijn.
Mijne kunnen schuilen maar doen dat vaak niet, dus Jorie is vaak heel nat :')
Laatst bijgewerkt door Jorex op 21-01-19 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:53

De mijne staat onder een 0gr als ze buiten gaat (wanneer het nattig is of veel wind), is niet geschoren en heeft een dun vachtje. Tegenover de paarden van mijn stalgenoten lijkt ze een zomervachtje te hebben. Nu met deze temperaturen heb ik het deken er ook op gelegd, maar dat is eerder voor mij dan voor mijn paard. :')
Iedereen zegt hier dat ze het onder een 0gr veel kouder hebben dan zonder, maar hier merk ik niets van hoor. De mijne heeft het er gewoon goed onder. :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:53

Jooliieen schreef:
nine1987 schreef:
Poeh, zoveel? Wat ga je doen als 't echt gaat vriezen dan?

Als ik ze geschoren heb, staan ze onder 400 gram en als 't echt vriest, onder 600 gram..

Ja, ze staat natuurlijk wel 12 uur per dag buiten. Als het echt koud wordt dan doe ik haar onder 800 grams. Maar dat is maar zelden hier in Nederland.

Mijn geschoren paard stond vorige week onder 100 gram, 24/7 buiten :')
Nu onder 200 en voelt aardig warm, dus waarschijnlijk was minder ook al genoeg..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:16

ik vind het zowizo lastig

mijne voelt onder de deken niet extreem warm. Maar hij oogt niet dat hij t koud heeft...

ook met rijden merk ik niks van dat hij het wel eens koud heeft gehad.. Hij is nog steeds eerder sloom dan fris haha.

de paarden zonder deken voelen net zo koud aan op de vacht... En aangezien wij de mensen sneller koud hebben dan paarden... vind ik het lastig

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:30

Mijn paarden hebben allemaal een outdoor deken, maar als het hard of langdurig regent doe ik daar een ongevoerde regendeken overheen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:04

Mijn ongeschoren 24/7 buitenpaard met van nature korte vacht heeft het met harde wind koud en met regen staat ze na een half uur te rillen. (ze kan schuilen, heeft 24/7 eten en genoeg bewegingsvrijheid) er gaat bij harde wind of regen een 100g regendeken op. gisteravond was ik er, met -3 maar geen wind en ze stond er heerlijk warm bij zonder deken. geen deken vannacht met -10 voor haar dus.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:45

Dank jullie voor de comfortranges die jullie gebruiken; geeft mij een wat strakkere richtlijn / minder ruime range voor het begin.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:22

Jooliieen schreef:
nine1987 schreef:
Ja, ze staat natuurlijk wel 12 uur per dag buiten. Als het echt koud wordt dan doe ik haar onder 800 grams. Maar dat is maar zelden hier in Nederland.

Mijn geschoren paard stond vorige week onder 100 gram, 24/7 buiten :')
Nu onder 200 en voelt aardig warm, dus waarschijnlijk was minder ook al genoeg..

Hier precies hetzelfde maar dan ongeschoren. Als ik lees wat sommige op hebben bij hun ongeschoren paard vraag ik me af of ze t niet te koud heeft. Maar jij hebt nog eens een geschoren paard.

Ik heb evt nog 300 liggen, maar zal ik weinig tot niet nodig hebben denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:34

Laura_ schreef:
Hier precies hetzelfde maar dan ongeschoren. Als ik lees wat sommige op hebben bij hun ongeschoren paard vraag ik me af of ze t niet te koud heeft. Maar jij hebt nog eens een geschoren paard.

Ik heb evt nog 300 liggen, maar zal ik weinig tot niet nodig hebben denk ik.

Pas maar op wat je zegt, voor je het weet krijg je half bokt over je heen ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:39

Romy1234 schreef:
Wauw wat een felheid, hou je rustig, scheelt een hoop stress ;)
Ik hoef niemand te overtuigen hoor, ik geef enkel mijn mening, Nederland is nog altijd het land van vrijheidsuiting.
Ik vind het gewoon bizar, wat doe je in vredesnaam je paard dan op als het -15 zou worden? 1600 grams?

[ [url=m/Z4nUFy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beetje flauw Romy, zo'n neerbuigende reactie terwijl CharleyT ook gewoon haar mening geeft.

Mijn merrie staat ongeschoren onder 200 gram, maar als het harder/langduriger gaat vriezen komt daar rustig nog een deken bij. En daarbij moet ze min of meer onbeperkt ruwvoer hebben, anders valt ze alsnog af.
De shetlander staat bloot 24/7 buiten. Zo heeft toch elk paard een eigen behoefte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:02

Nikass schreef:
Romy1234 schreef:
Wauw wat een felheid, hou je rustig, scheelt een hoop stress ;)
Ik hoef niemand te overtuigen hoor, ik geef enkel mijn mening, Nederland is nog altijd het land van vrijheidsuiting.
Ik vind het gewoon bizar, wat doe je in vredesnaam je paard dan op als het -15 zou worden? 1600 grams?

[ [url=m/Z4nUFy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beetje flauw Romy, zo'n neerbuigende reactie terwijl CharleyT ook gewoon haar mening geeft.

Mijn merrie staat ongeschoren onder 200 gram, maar als het harder/langduriger gaat vriezen komt daar rustig nog een deken bij. En daarbij moet ze min of meer onbeperkt ruwvoer hebben, anders valt ze alsnog af.
De shetlander staat bloot 24/7 buiten. Zo heeft toch elk paard een eigen behoefte?

Waarom is dat nou weer flauw?
Zij valt mij aan op mijn mening, maar dan mag ik niks meer zeggen ofzo?
Wie begint er nou dan?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:10

Hier een 300 grams op geschoren paard. Wel een losse onderdeken met daarover een 0 grams regendeken dus iets warmer dan een gewone 300 grams deken. Buiten krijgt hij er een 0 grams hals bij. Nog niet gemerkt dat hij het koud heeft gehad. Ongeschoren stond hij onder 150g met halve hals, dat was soms iets aan de warme kant.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:27

Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken en op het moment hebben ze in theorie onbeperkt ruwvoer. Hij heeft een lekker speklaagje en ik heb hem nog nooit zien rillen oid. Dus ik ga er dan van uit dat hij het wel overleeft :) Hij kan beschut staan wanneer ze hooi eten en ik heb niet het idee dat hij afvalt/mega veel energie gebruikt om warm te blijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:50

Romy zij valt jou niet aan zij geeft gewoon haar mening. Waarom dan zo kinderachtig reageren. En dan "zij begon!" Serieus?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:00

Jooliieen schreef:
Nu het wat kouder is krijgen de meeste paarden een wat dikkere winterdeken op, maar wat ik mij wel eens afvraag: Is het voor een paard niet veel kouder als het de gehele dag regent en de deken van de buitenkant dus nat is?
Nu vriest het, maar er is verder geen wind, vorige week regende het met een harde wind.
Heeft iemand hier toevallig verstand van? :)
Paard staat dus 12 uur per dag buiten, dus ook in de regen en wind.

volgens mij heeft het paard kouder met een natte deken dan zonder.
En als hij niet geschoren dan zonder deken buiten zetten

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:01

nine1987 schreef:
De mijne staan nu (ongeschoren) onder 200 gram.. 24/7 buiten..

is dat niet te warm?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:03

pompadour schreef:
Jooliieen schreef:
Nu het wat kouder is krijgen de meeste paarden een wat dikkere winterdeken op, maar wat ik mij wel eens afvraag: Is het voor een paard niet veel kouder als het de gehele dag regent en de deken van de buitenkant dus nat is?
Nu vriest het, maar er is verder geen wind, vorige week regende het met een harde wind.
Heeft iemand hier toevallig verstand van? :)
Paard staat dus 12 uur per dag buiten, dus ook in de regen en wind.

volgens mij heeft het paard kouder met een natte deken dan zonder.
En als hij niet geschoren dan zonder deken buiten zetten

Per paard en per situatie bekijken lijkt mij het beste advies....

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:07

Volgens mij is nattigheid kouder dan kou :+ dus, bij guur en nat weer zijn ze sneller koud dan bij een lagere temperatuur maar droog, omdat nu bijvoorbeeld ook vaak het zonnetje nog even tevoorschijn komt. Mijn geschoren haflinger 24/7 buiten staat nu onder 400 grams, wel in laagjes dus in totaal 3 dekens, die lucht daartussen helpt ook naar mijn idee, er zit een 200 grams hals aan vast.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:34

plutolover schreef:
ik vind het zowizo lastig

mijne voelt onder de deken niet extreem warm. Maar hij oogt niet dat hij t koud heeft...

ook met rijden merk ik niks van dat hij het wel eens koud heeft gehad.. Hij is nog steeds eerder sloom dan fris haha.

de paarden zonder deken voelen net zo koud aan op de vacht... En aangezien wij de mensen sneller koud hebben dan paarden... vind ik het lastig

Dat is juist het probleem , hun baasjes vinden het koud en dan heeft het paard ook koud.
Als een paard ongeschoren op stal staat dan heeft ie een dikkere vacht. Hij ken ook makkelijk zonder deken naar buiten . Mensen wassen ook te vaak hun paarden en dat is juist heel slecht . Een paard regelt zijn eigen tempertuur . En oudere paarden moet je juist voor zorgen dat ie genoeg vlees op zijn botten heeft.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:57

Over kort door de bocht gesproken.

Betaal jij mijn dierenartskosten?
En neem je ook alle stress en emoties over die een eigenaar van een ouder ziek paard in de winter ervaart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:05

Nikass schreef:
Romy zij valt jou niet aan zij geeft gewoon haar mening. Waarom dan zo kinderachtig reageren. En dan "zij begon!" Serieus?

Net als dat ik gewoon mijn mening gaf... Maar blijkbaar kunnen een aantal mensen maar niet accepteren dat het gewoonweg belachelijk is om hun paard onder giga veel grams te zetten, als wij het koud hebben wil niet zeggen dat zei het ook koud hebben.
Ik denk zelfs dat het ongezond kan zijn, hier op stal ook 1, die staat gewoon te zweten onder zn deken, lekker gezond en warm hoor.

En als mijn oude koukleum van 26 jaar geschoren onder een 200/300 grams kan met dit weer, waarom dan een gezond paard onder weet ik veel hoeveel grams zetten?
en daarmee zeg ik dus niet dat elk paard dezelfde hoeveelheid grams op moet, maar wel dat we eens een beetje realistisch moeten blijven

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:19

150/200 gram ongeschoren paard. Weet niet meer exact hoe dik die is :=
Afbeelding