vuurwerk bij de buren en paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: vuurwerk bij de buren en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:25

Misschien ook eens contact opnemen met je AVP-verzekering. Díe kunnen nl uitkeren als jouw paarden schade aan derden toebrengen doordat ze uitgebroken zijn. Mogelijk dat een verzekeringsmaatschappij iets minder geneigd is te zeggen: "tja, als ze op de N-weg lopen dan zien we wel verder..." en wat meer invloed op de politie heeft om ongelukken te voorkomen ipv te wachten op...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:30

Delphi schreef:
meggiemeg schreef:
Vanaf vandaag mag het Delphi dan mag je vuurwerk kopen en in huis hebben, afsteken is wat anders.
Fijn dat ze bij jou rustig blijven, hier is de rust ver te zoeken, ga straks maar eens kijken in het donker of ze naar binnen willen, zal wel niet.
Ik kan er niet eens mee zitten dat het fout gaat met het afsteken bij hun, vuurwerk was toch zo leuk...

Oh ik dacht eigenlijk dat er pas vanaf morgen vuurwerk verkocht mocht worden, maar vanaf vandaag dus. Maar dat verandert inderdaad niets aan het feit dat het gewoon niet afgestoken mag worden. Ik zou trouwens foto's maken van de kapotte draad! En je paarden even controleren op wondjes o.i.d. Als je iets ziet ook gelijk fotograferen. Wellicht kun je hier nu wel aangifte van doen.

Ja, ik ben echt blij dat ze er hier rustig onder zijn. Maar goed als er eens een paar keer vlak bij ze iets afgestoken wordt, kan dat ook zomaar over zijn. Ik vind het zo sneu voor je paarden! Wat een stress moeten ze wel niet hebben. Eten ze nog wel gewoon goed?

Volgens mij is het een dag eerder omdat er nog een zondag voor oud&nieuw zit.

TS, ik hoop zo voor je dat er nu alsnog actie wordt ondernomen. Ze hebben nu met eigen ogen gezien wat er met je paarden gebeurt. En los daarvan is het sowieso niet de bedoeling dat er nu al vuurwerk afgeschoten wordt en zeker niet in zo'n grote mate.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:36

Ik heb even zitten kijken en idd wat anderen hier ook al meldden, fb pagina gebruiken idd en politie blijven bellen. Ze moeten handelen. Het is gewoon verboden en ze veroorzaken overlast, ik snap er niks van dat die mensen niet al 6 boetes en 8 taakstraffen hebben :n
Ik hoop dat er snel iets geregeld gaat worden want dit moet niet de bedoeling zijn

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 19:52

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken en alle tips waar ik zelf niet aan had gedacht of wist dat dat een mogelijkheid was.
Hoorde dat er op tv een spotje voorbij komt met een boete van 100 euro en in beslag name als je te vroeg gaat knallen. Vraag dat ook zeker als de terugkoppeling nog komt waarom dit nog niet is gedaan als ze met een antwoord komen die me niet aanstaat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:56

héhé............ goed zo, EINDELIJK weer politie en nu in actie.
Wat ontzettend jammer en stom dat er eerst weer flinke paniek moet uitbreken, én de omheining.

Ik neem aan dat de agenten die nu ter plaatse zijn/zijn geweest het nu WEL serieus nemen??

Gaan ze daarna nog bij jou langs, als ze bij de buren klaar zijn?
Geef ze dan de ernst van de situatie aan, en geef ook aan dat het zomaar kan zijn dat ze over een uur, vannacht of morgen wéér kunnen beginnen en dat ze dan OOK moeten komen.

En in dossier laten zetten dat het dus WEL zaak is dat er meteen agenten ter plaatse komen

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:58

Is afgooien lokaal dialect? En heining?

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:59

mairead schreef:
Maar vuurwerk afsteken vóór 31 december 18:00 is toch gewoon verboden?
Bij jochies die er op uit gaan om vuurwerk af te steken en door het dorp heen lopen kan je moeilijk de politie bellen, want dan weet je niet waar het vandaan komt.
In dit geval is het toch wel overduidelijk waar het vandaan komt en van wie. Waarom worden de buren niet gestraft?

Precies mijn gedachte.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:02

Ik zou trouwens bij de politie kamp opslaan als ze er niets aan doen. Kom op... Handhaving is handhaving.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 20:02

JoyCiej007 Ze zijn eerst bij mij geweest omdat ze de inrit niet konden vinden, toen ze daarover belden heb ik ze direct hier uit genodigd omdat het nog een beetje licht was, gaf aan dat ik mijn auto al op een andere plek dan anders heb staan, hoe hier de situatie is en hoe de paarden in paniek zijn geweest, had alles precies zo gelaten zodat ze dat goed konden zien. Ze gaven ook toe dat het duidelijk zichtbaar was allemaal. De terugkoppeling ging per telefoon gaf hij al aan toen ze weg gingen bij mij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 20:03

Nabster schreef:
Ik zou trouwens bij de politie kamp opslaan als ze er niets aan doen. Kom op... Handhaving is handhaving.

Ben er wel toe in staat maar dan ben ik niet meer thuis voor mijn dieren Nabster!

Texellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:08

Wat een vreselijke situatie zit je in! :O Ik kan helaas geen tips geven, maar ik hoop enorm dat je een rustig oud en nieuw hebt en dat de paarden oke blijven!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:08

Maar het is toch van de zotte dat je niet meer van huis durft omdat je buren een gevaar zijn??

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:16

Ik lees dit met grote verbijstering...
Hopelijk wordt het vanaf nu rustig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 23:19

De terugkoppeling is geweest, de buren hebben beloofd dat er alleen nog maar vuurwerk wordt afgeschoten aan de andere kant van een grote schuur die er tussen in staat. Ik hoop maar dat ze zich er aan houden. Deze belofte is mij zo vaak gemaakt dat ik er weinig tot geen vertrouwen meer in heb.

Ik ben het met jullie eens dat het een situatie is die te zot voor woorden is. Maar ik ga niet meer weg voorlopig, mijn man heeft volgende week vakantie en ook dan durf ik eigenlijk nog niet te gaan, alle andere jaren werd er tot ruim na oud en nieuw gegooid met vuurwerk. 2e week januari zo ongeveer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 23:20

knollentuin schreef:
Maar het is toch van de zotte dat je niet meer van huis durft omdat je buren een gevaar zijn??

Liever dit dan dat ik aan kom gereden thuis en grote ellende zie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:08

Ik ben zo blij dat ik jou niet ben. Ik weet niet of ik voor mijzelf in stond.

Wij hebben onze hond ook al in pension vanwege het vuurwerk. Maar dat is te doen.
Je paarden een maand weg moeten doen omdat je buren zo eigenwijs zijn dat ze niet het vuurwerk aan de andere kant willen aansteken.

Ik hoop echt voor je dat het nu opgelost is.

Kenay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:32

Ik weet niet wat voor vuurwerk ze afsteken? Fop en schertsvuurwerk (het kleinere spul wat in de supermarkt ligt) mag het hele jaar door verkocht worden en afgestoken worden. Hier is vanuit de wet niet op te handhaven. Als ben ik het met je eens dat het asociaal is en niet wenselijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:46

Kenay schreef:
Ik weet niet wat voor vuurwerk ze afsteken? Fop en schertsvuurwerk (het kleinere spul wat in de supermarkt ligt) mag het hele jaar door verkocht worden en afgestoken worden. Hier is vanuit de wet niet op te handhaven. Als ben ik het met je eens dat het asociaal is en niet wenselijk.

Dat vraag ik me inderdaad ook af. Ik heb het eens opgezocht en officieel mag er pas vanaf vandaag vuurwerk verkocht worden. Afsteken mag pas vanaf 31 december 18:00 tot 1 januari 2:00.
Valt hetgeen zij afsteken dan misschien niet onder echt vuurwerk? Want anders zou het toch van de zotte zijn dat de politie genoegen neemt met het feit dat ze vanaf een ander stuk tuin vuurwerk gaan afsteken?

Belangrijke regels omtrent de vuurwerk verkoop
Zoals gezegd gelden er strenge regels. De politie ziet er op toe dat deze regels worden nageleefd. Zorg dus dat je op de hoogte bent van deze regels om boetes (of erger) te voorkomen. De belangrijkste regels zijn:
De verkoop van vuurwerk is alleen toegestaan op 29, 30 en 31 december (als één van deze dagen op een zondag valt is ook 28 december een verkoopdag i.p.v de zondag) Op zondag mag er in heel Nederland geen vuurwerk verkocht worden.
Per persoon mag er maximaal 25 kg vuurwerk worden meegegeven, koop je meer dan deze 25 kg, dan moet er een tweede koper meegaan. Er mag per auto 25 kg vuurwerk worden vervoerd.
Er mag geen vuurwerk verkocht worden aan personen onder de 16, iedere koper dient zich te kunnen legitimeren
Vuurwerk uit het buitenland is illegaal, je mag het niet bezitten, afsteken of verkopen
Vuurwerk dat voor oudjaarsdag wordt aangeschaft, moet gelijk meegenomen worden naar huis
Vuurwerk mag alleen afgestoken worden op 31 december van 18:00 tot 1 januari 2:00

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:52

Categorie 1 vuurwerk mag het gehele jaar afgestoken, gekocht en verkocht worden, dit kun je ook vinden in gewone winkels. (alhoewel BigBazar en enkele andere wel illegaal vuurwerk willen verkopen, let daar goed op)

Categorie 2 vuurwerk en hoger mag alleen afgestoken en gekocht worden tussen de tijden die je hebt aangegeven Delphi.

Overigens alleen vuurwerk dat legaal is in Nederland. Kun je checken op de verpakking. Staat de gebruiksaanwijzing (moet aanwezig zijn) erop in het Nederlands dan is het legaal. Zo niet, grote kans dat het illegaal is.

Bij categorie 1 vuurwerk moet je denken aan sterretjes en zo. Volgens mij vallen rotjes daar niet onder, correct me if I'm wrong.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:22

Silverdapple categorie 1 lijkt mij dan inderdaad sterretjes, knalerwtjes (die bolletjes die je op de grond moet gooien) en van die knaltouwtjes.

Als het gewoon op categorie 2 vuurwerk gaat dan vraag ik me echt af wat de reden is dat je de regels niet gewoon handhaven? Je zou dan verwachten dat ze een boete uitschrijven en ze verbieden nog vuurwerk af te steken voor 31 december 18:00.
Juist omdat TS al vaker aan heeft gegeven dat het een probleem is!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 03:36

Delphi schreef:
Dat vraag ik me inderdaad ook af. Ik heb het eens opgezocht en officieel mag er pas vanaf vandaag vuurwerk verkocht worden. Afsteken mag pas vanaf 31 december 18:00 tot 1 januari 2:00.
Valt hetgeen zij afsteken dan misschien niet onder echt vuurwerk? Want anders zou het toch van de zotte zijn dat de politie genoegen neemt met het feit dat ze vanaf een ander stuk tuin vuurwerk gaan afsteken?

Tussen zeggen en doen zit nog een heel verschil. Op de video's die ik heb blijkt dat dit dus absoluut niet gebeurt. Plus dat diegene die aan het afsteken zijn tussen de 4 en 12 zijn en de 12 jarige een kind met het syndroom van down is. Dat is voor nu de situatie, andere jaren gooide vaderlief vrolijk mee.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:57

Helaas herken ik de situatie v.w.b. het niet handhaven door de politie. Wij wonen in een piepklein dorp midden in de bossen. We vallen onder de gemeente Barneveld waar ze denken dat "vuurwerk iets is waar buren er onderling altijd uit moeten komen". En zo zou het natuurlijk ook moeten zijn. Maar onze buren van twee huizen verderop zijn totale aso's en malen er niet om, om zelfs midden in het jaar op nog geen 150 meter van onze paarden de "bommen" los te laten. We hebben getracht ze aan te spreken en uit te leggen in welke paniek de paarden raken. Helaas heeft dat het uiteindelijk nog erger gemaakt, want onze buurman laat zich door niemand de wet voorschrijven. De wijkagent is bang en doet er niets mee (heeft aangifte maanden laten liggen - zou er op bezoek gaan). Na vervolggesprek met politie volgde het advies: meteen bellen als ze gooien en inderdaad proberen het te filmen en geluidsopnames te maken. Wij gaan dus camera's op het hele terrein installeren. Maar ga er dus maar vanuit dat je vogelvrij bent in dit land als je naast een gek woont. Dat is helaas de conclusie die ook wij moeten maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 09:21

In de ideale wereld kunnen mensen ook normaal met elkaar overleggen en samen uit dingen komen, alleen bereik je op een gegeven moment ook een punt dat praten geen optie meer is en ook niets meer oplost. Voor de politie en handhaving snap ik best dat sommige situaties lastig zijn maar wet is wet en daar heeft iedereen zich aan te houden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:43

Camera er op en 24/7 live zetten. Dan komt er genoeg sociaal geruis. En wordt er ook zichtbaar dat de politie te weinig gebruik maakt van de mogelijkheden die ze wel hebben. Heel veel filmpjes op twitter, insta en Facebook.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:01

Wat een drama dit!

Gisteravond werd er ook 10 meter achter mijn stal vuurwerk afgestoken. Ik ben erheen gelopen, of ze wilden stoppen. Sorry sorry sorry en klaar was het. Ik snap ook totaal niet waarom ze dachten 10 meter achter mijn huis niemand tot last te zijn, ga lekker 10 meter achter je eigen huis staan... maar goed. Ze gingen weg, paarden weer blij, ik dus ook.

Effectief gezien komt het er bij jou op neer dat het kinderen zijn die al weken vuurwerk aan het afsteken zijn, zo lijkt opzettelijk in de buurt van de paarden.. ik denk niet dat die zich iets gaan aantrekken van filmpjes die op social media staan. De ouders lijken ook nog niet echt onder de indruk, ik denk ook niet dat die van social media filmpjes onder de indruk gaan raken.
Ik zou zeker wel beeldmateriaal verzamelen en de politie blijven stalken. Die zijn de enigen die iets kunnen. Dus nu niet meer loze dreigementen, maar handhaven. Laat ze in plaats van foei foei nu eindelijk maar eens een boete uitschrijven.
Sterkte met het herstellen van je omheining, paarden geen wonden opgelopen?