Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:31

Gucci_ schreef:
Gaat het NK nu wel door? Ze zouden dingen aanpassen. Hoop dat er velen gaan afmelden... of het programma aanpassen.

Sommigen zeggen wel in Rio was het nog warmer, maar wederom staat blijkbaar het welzijn van paarden niet voorop. Hier is een heel ander klimaat.


NK gaat door. Ze zetten speciale tenten op, waar vernevelaars komen te staan. En iedereen krijgt een box in 1 van de stallen. Ook de mensen die maar 1 dag aanwezig zijn. Er mag binnen in 1 van de hallen los worden gereden. En er mag gestart worden in zomertenue.
https://www.nk-dressuur.nl/nieuws/maatr ... peraturen/

Ik weet over welke wedstrijd Nibbit het heeft, want ik heb mij daar ook voor opgegeven.
En die laten ze gewoon doorgaan. Want volgens hun koelt het 's avonds wel af. Wij moeten beide op vrijdagavond starten.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:40

Ik ben bang dat er niet veel mensen gaan afmelden voor het NK, omdat dat als een 'belangrijke' wedstrijd wordt gezien (alhoewel ik het welzijn van mijn paard véél belangrijker vind). Ik ga boven de 25 graden al niet meer rijden, laat staan op concours. Als het voor jezelf al te warm is, denk dan even na hoe warm het voor je paard wel niet is.

_Charlot
Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:44

Het is bij ons vandaag 33 graden, morgen 34 en de voorspellingen voor vrijdag zijn zelfs 36.

Mijn wedstrijd voor morgen heb ik afgemeld. Het is het mij niet waard om met dit weer op concours te gaan.
Mijn paarden zijn het belangrijkste!

Ook komen ze in de ochtend van 5 tot 9 op de weide en in de avond van 8 tot half 11.
Overdag staan ze graag binnen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:48

Moeilijke discussie, maar de echt grote wedstrijden springen van bijvoorbeeld de global vinden ook plaats in het midden oosten en daar kan het wel 50 graden worden. Denk dat ruiter zelf moet bepalen of het kan of niet. Uiteindelijk duurt een proef niet lang. Paarden zijn nu wel gewend aan de hitte, het duurt al 8 weken. Of rijden jullie allemaal 8 weken al niet? Er zijn stallen waar 8 paarden per dag gereden moeten worden. Dat kan niet alleen ‘s ochtends of je moet heel goed je best doen. En er zei iemand dat die paarden er beter tegen kunnen dan huis tuin keuken paarden maar daar zie ik even niet de waarom van.

Nibbit

Berichten: 10431
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 09:49

Als de voorspellingen uitkomen en het niet afgelast wordt dan meld ik me af...
Volgens buienradar is het vrijdag 18.00u 34 graden en 20.00 nog 32 graden. {:} {:}
Van afkoelen is dus geen sprake zoals het nu lijkt.

(Zaterdag wel een stuk koeler met max 25, dat is goed te doen)

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:04


KimD

Berichten: 20518
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:09

Lowara schreef:
Ik geef eerlijk toe dat als mensen serieus overwegen om met 34 graden op concours te gaan ze wel de goede sport hebben gekozen :=
Paarden hebben een veel lagere temperatuur voor hun comfortzone dan mensen. En om dan perse te willen gaan rijden op mogelijk het heetst vd dag?
Dan vraag ik mij wel af wat de meerwaarde daarvan is.
En hitteplan of niet, je kunt nog zoveel water geven, spoelen en spul in je paard gieten,feit blijft dat ze in mega hete temperaturen moeten dressuren en springen etc. Puur voor onze lol.
Niet om te overleven of omdat wij als mens volledig afhankelijk zijn van ons bestaan van een dier zoals vroeger of bv in armere landen maar voor de hobby.
Lekker weekje geen concours en zorgen dat ze op het heetst vd dag niet hoeven te werken. Prettiger voor alle partijen lijkt mij


Ik verbaas me daar ook over. Wij hadden afgelopen week zondag wedstrijd met de honden. Ben gegaan, was daar, en weer naar huis gegaan. Ik vroeg me af wat ik daar deed. :n

En dan zitten de honden in een airco gekoelde auto.

Maar ik vond het zelf ook veel te warm, en dan was het in de ochtend 25-26 graden, de zon brandde echt heftig!

Ik zou met een paard dus zeker niet gaan.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:14

Gucci_ schreef:
Debbie schreef:
Hier in het dorp vrijdag een grote marathon (mennen) met behoorlijke hindernissen door het hele dorp, parcours is zo'n 16km met 11 hindernissen. De voorspelling hier voor vrijdag is 32 graden.. ben benieuwd wat ze doen. Er starten zo'n 150 aanspanningen dus alles naar de vroege ochtend of avond verplaatsen is ook heen optie..

Al vind ik het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de ruiters/menners zelf om te beslissen of je wel of niet start..


Bedoel je driezum? Ik wacht ook af, vind het niet kunnen eigenlijk


Klopt! Inmiddels geeft weeronline zelfs 33 graden aan B-)

ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:37

Ik zit ook te twijfelen. Volgende week zaterdag zijn de regiokampioenschappen pony's in heerjansdam. Er wordt 31 graden voorspelt. Het is voor ons een half uurtje met de trailer. Enige mogelijkheid om te selecteren voor de hippiade....
Elke andere wedstrijd had ik accuut afgemeld.

[Edit] pony heeft afgelopen zondag met 26 graden (en wind) 2 proefjes M2 gelopen en 2 proefjes B. Is na de M2 proefjes goed gekoeld, heeft elektrolyten gehad en kon op stal. Daarna zo fris als een hoentje door de B proefjes gelopen. Wedstrijd was op eigen terrein, dus heen reis met de trailer. 's Morgens heeft hij nog heerlijk op het land gestaan.

BigOne
Berichten: 38621
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:52

Ik denk dat de toppaarden die op het nk aan de start komen het beter voor elkaar hebben dan de ‘ gewone’ paarden. Met alle maatregelen kan die wedstrijd prima gereden worden en die worden vaak niet in een simpel trailertje met ook nog een zwart dak vervoert . Het zijn juist de paarden die enkele keren per week getraind worden en soms nog minder , die niet continue onder da begeleiding staan die lopen wel een risico. Die vind je niet op topwedstrijden. Maar wel op plaatselijke concoursen zonder al te veel maatregelen. Ruiters kunnen er veel aan doen en moeten vooral hun paard heel goed monitoren . Dan zijn de risico’s niet zo groot. Staat er behalve strik/wp/inschrijfgeld niets op het spel dan zou ik zeker afmelden.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:58

Ik heb me voor aanstaandr zondag ingeschreven staan voor een wedstrijd. Het lijkt in het weekend wat koeler te gaan worden, maar ik wacht het gewoon even af. 30+ graden ga ik sowieso niet rijden, en bij koeler dan dat hou ik gewoon rekening met mijn paard.

Is wat mij betreft ook vrij simpel: afgezien van mijn paard, zie ik het zelf ook niet zitten om met leren laarzen en een lange broek in deze hitte te gaan sporten :')

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:12

Heel eerlijk; ik vind het mega egoïstisch om te starten (en überhaupt te rijden overdag) met deze warmte. Ik ben gisteravond om 21.30 wezen rijden buiten en ze was nog mega aan het zweten, en dat doet ze niet snel.
Ik lees en hoor alleen maar smoezen waarom het wel zou kunnen, trailer in de schaduw, veel water, 'het is maar een proef van 6 minuten'. Kijk, ik ga zelf ook niet nu met deze temperaturen buiten hardlopen, dat is mij veeeel te warm. Waarom zou je het je paard wel aan doen? Paarden hebben inderdaad een veel lagere temperatuur dan mensen waarin ze zich comfortabel voelen. Daarbij is de warmte in Nederland echt niet te vergelijken met warmte in landen als Spanje. De dieren zijn daar veel meer gewend en ook daar passen de ruiters zich aan. Ik blijf me toch altijd verbazen dat dit soort onderwerpen nog een ding zijn, ik zou echt nooit mijn paard voor mijn lol op een snikhete trailer zetten en gaan starten. Nooit. Jammer dan voor het geld dan maar. Maar goed, dat ben ik :)

Anoniem

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:32

Heb getwijfeld maar ga morgen wel. 5 minuutjes in de trailer, ga niet lang inrijden en na de proef spring ik er gelijk af om het zadel eraf te halen en uit te stappen. Dan lekker afsponzen en mag iemand anders mijn protocollen halen. Ik start ook pas om 20:00 dus dan is het al koeler.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:49

De grap is wel dat die trailer juist niet snikheet is. Want schaduw + rijwind. Die is koeler dan onze (schuil)stallen of in de zon.
Het potentiële probleem ontstaat pas op wedstrijd. Laat je paard niet in dat zweethok staan. Trailer open in de schaduw of je paard er gelijk uit.
Rijden idem: is dat in de blakende zon om 14:00 of in de schaduw met een windje in de ochtend. Dat maakt echt een wereld van verschil.

Daarom hoef je voor mij niet meteen met termen als egoïst te gaan gooien als je iemand ziet rijden met een trailer.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:54

Als je niet s'avonds of sochtends vroeg moet starten had ik zeker niet gegaan. Waarom starten ze niet volgens een tropenrooster zoals we vroeger op school hadden? Overdag je proef rijden is niet te doen. Ik ben net even naar de sproeiers in de tuin gelopen om ze te verzetten. Geen bijzonder zwaar klusje maar het zweet stond op mijn rug. De zon brandt enorm. Daarin is niet te rijden en ik snap niet dat de organisatie de proeven die op de dag worden gereden door laten gaan.

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:56

Als je met een trailer stil komt te staan, file, pech, dan is het echt niet grappig binnen vermoed ik...

BigOne
Berichten: 38621
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:00

Deze hitte en droogte van de afgelopen 6 a 8 weken was met een zeer lage luchtvochtigheid. Ook dat weegt zwaar mee, onze paarden zijn kurkdroog op stal terwijl ze bij een temperatuur van 23 graden en hoge luchtvochtigheid de stal uitdrijven. Deze omstandigheden zijn er bijna nooit vandaar ook het droogte probleem, er ontwikkelen zich geen wolken en dus buien.

Denise_Storm

Berichten: 2375
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:03

Nouvel schreef:
Als je met een trailer stil komt te staan, file, pech, dan is het echt niet grappig binnen vermoed ik...


Op zo'n moment zou ik ook altijd de politie op de hoogte brengen dat je met paard en trailer stil staat. Zij kunnen op dat moment helpen om bijvoorbeeld via de vluchtstrook je van de snelweg af te helpen of eventuele met verkoeling te komen. Er was hier vorige week een nieuwsartikel over geplaatst op Bokt dat de politie had geholpen bij het verkoelen van paarden in de trailer!

xAnthea

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:05

Wij hebben ons onlangs bij een wedstrijd afgemeld vanwege de hitte. Was niet van een officiële organisatie dus we hadden geen 'boete'. De uren waren ook niet erg handig. Rond de middag dressuurproeven en rond 15u de springproeven. Dus de paarden hadden dan uren in een snikhete trailer moeten staan!
Ik vind echter wel dat er hier richtlijnen om moeten komen want deze temperaturen zijn voor niemand aangenaam. Sowieso kostenloos mogen afmelden!

Rijden doe ik ofwel 's ochtends rond 8u ofwel 's avonds rond 21u en dat is redelijk te doen. Ik rijd wel maar max een halfuurtje.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:20

xDenies schreef:
Het is toch juist te bijzonder voor woorden dat we hier over na moeten denken? Dat we berichten overal moeten blijven plaatsen dat mensen rekening met de warmte moeten houden met hun dieren?

Het is toch van de zotte dat er creaties op deze aardbodem rondlopen die te egoïstisch voor woorden zijn dat ze dit niet zelf kunnen verzinnen?
Is een wedstrijd overslaan dan écht te veel gevraagd? Ontbreekt ons echt de kennis wat warmte met een dier doet?
Dat een organisatie niet eens de voorhand hier in kan nemen …

En de vergelijking maken met Spanje en dergelijke landen … dat maakt ook wel weer duidelijk hoe en wat. :Y)

amen.....dit dus...

spottedponie
Berichten: 2964
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:32

Ik start al een paar weken niet, sta reserve voor ons viertal wat komend weekend op de Brabantse moet starten, heb me op voorhand al afgemeld, paard heeft door de warmte ook al een aantal keer een bloedneus gehad, het is het me gewoon niet waard...

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:49

Ik heb in Italië gewerkt en bij deze temperatuur werden de paarden smorgens rond 5 uur gereden en de laatste toch echt rond 10 uur.
Daarna gingen ze op stal en daar was 't echt koel.
De paarden gingen rond een uur of 9 naar de wei savonds.
En een wedstrijd is daar ook niet te vergelijken met hier.
De avond ervoor vertrokken we met de vrachtwagen en de paarden stonden snachts op stal.
Inrijden gebeurde meestal in rijhallen met alleen een dak en geen wanden dus schaduw en een windje.
Alleen 't daadwerkelijke rondje springen of dressuur was dan in de zon.

Echt niet te vergelijken met hier...

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:06

Nouvel schreef:
Als je met een trailer stil komt te staan, file, pech, dan is het echt niet grappig binnen vermoed ik...


Daar moet je dus ook in inschatting van maken. Rij je op tijden en trajecten dat je file kunt verwachten? heb je google maps/ filemeldingen aan staan? Zijn er alternatieve routes die je binnendoor kunt rijden?

Ik had om die reden nog liters water in de auto (ook op de terug weg) bij mij en een plantenspuit op druk toen ik bij 30 graden verder weg ging. Dan had ik altijd nog water kunnen vernevelen in de trailer.

Je moet het inderdaad niet bepaald licht opnemen áls je gaat.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:16

Plantenspuit gaat echt niet werken wanneer je stil staat met de trailer in de blakende zon.
In de eerste periode warm weer (niet zo heet als nu) brachten we merrie met veulen met de trailer naar het land. Nu lopen we maar toen was het veulen nog te jong om over de weg te lopen.
Is ronduit 3 min rijden.
Ik stond in de trailer om merrie met veulen vast te houden.
Zodra we stilstonden werdt het binnen een minuut een complete sauna!!
Wat was ik dan blij dat de klep naar beneden ging en we eruit konden.
Was echt niet te doen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:19

Het is gewoon volkomen onverantwoord en volstrekt egocentrisch om toch op pad te gaan.
Vastzitten in het verkeer, op een terrein terecht komen waar schaduw maar voor een paar mensen is weggelegd, inspanningen leveren in de bloedhitte, teveel risico's... en waarom?
Als het ego wat opgepoetst dient te worden kan dat ook op een andere manier, zonder dat je een dier daarmee lastigvalt.