Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:53

En merk je dat het voldoende is voor de looplust en conditie tijdens de training? Maw was dit een tussenstadium op weg naar volledig scheren of laat je het nu zo?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:59

Ik heb het wel gedaan, maar ik heb heel bewust eind september geschoren.
Dus eind september helemaal kaal, zodat hij nu gewoon weer redelijk haar heeft.
Hij heeft wel een deken op gekregen met regen en wind uiteraard buiten, maar verder stond hij naakt.
Hij heeft sinds vlak voor de eerste nachtvorst begon een 150 grams deken op, dus net 1,5 week ofzo.
Bevalt me heel goed, maar nu zonder deken zetten zou ik niet doen tenzij de stal waar je paard staat huiskamer temperatuur is, en dat is wel verdomd ongezond voor een paard naar mijn mening.
Pony was trouwens blij met zijn geschoren velletje, de rest had het warm, en meneer paradeerde met ineens weer 20 graden fit en vrolijk rond. :+

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:08

Voor paarden is de gemiddelde comfortabele temperatuur 10 - 15 graden.
Uiteraard zijn er verschillen per paard, maar het is niet verstandig om de leefwijze van paarden te vergelijken met ons mensen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 14:56

Afbeelding

Onderkant buik zit er nog op vanaf de singel naar achteren, en als je goed kijkt zien je vanaf m'n dekje aan de voorkant het lijntje lopen over z'n hals. Die eindigt bij z'n 3e oor.

Gini schreef:
En merk je dat het voldoende is voor de looplust en conditie tijdens de training? Maw was dit een tussenstadium op weg naar volledig scheren of laat je het nu zo?

Tot nu toe wel, we hebben alleen een buitenbak, maar nu zijn geschoren stukje weer wat langer wordt krijgt hij het wel weer ietsje warmer (wat meer zweet op zijn flank). 2 weken terug wedstrijd gehad (ook losrijden in binnenbak) en dat ging prima. Heb wel een beetje in m'n hoofd dat als er toch een deken op moet, anders dan een los dagje omdat het slecht weer is, ik 'm helemaal scheer.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 15:08

moonfish13 schreef:
Ik heb het wel gedaan, maar ik heb heel bewust eind september geschoren.
Dus eind september helemaal kaal, zodat hij nu gewoon weer redelijk haar heeft.
Hij heeft wel een deken op gekregen met regen en wind uiteraard buiten, maar verder stond hij naakt.
Hij heeft sinds vlak voor de eerste nachtvorst begon een 150 grams deken op, dus net 1,5 week ofzo.
Bevalt me heel goed, maar nu zonder deken zetten zou ik niet doen tenzij de stal waar je paard staat huiskamer temperatuur is, en dat is wel verdomd ongezond voor een paard naar mijn mening.
Pony was trouwens blij met zijn geschoren velletje, de rest had het warm, en meneer paradeerde met ineens weer 20 graden fit en vrolijk rond. :+

Leuk om te horen, ook vrij terughoudend met 'dik inpakken' dus. Als ik het goed begrijp heeft hij dus tot 1,5 week geleden zonder deken gelopen, het is nu inmiddels weer net zo warm als 2 weken terug, maar je houdt de deken nu wel op?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:00

Ik heb zijn deken er nu afgehaald, stal is ook altijd wel bereid zijn deken op te leggen als het echt te koud is. :)
Maar ik zou nu niet meer hetzelfde doen hoor, qua scheren en niks erop.
Ik heb bewust gekozen voor heel vroeg scheren zodat hij nu niet in dikke dekens hoeft, maar dan moet je in mijn ogen wel flink vroeg scheren.
Nu had hij best al flink haar hoor, maar mega zweten deed hij nog niet.
Ik heb ook maar max 150 gram op, het liefst had ik geen dekens maar hij krijgt onwijs veel haar helaas.
Uiteraard heeft hij met koude nachten wel zijn deken op, als de nachten heel koud zijn, maar dat is nog amper geweest.
Het scheelt hem heel veel uur met deken zo.
Eerste 2-3 dagen na het scheren had hij voor de overgang wel s'nachts een deken, toen volgden 2 warme dagen en heb ik hem afgelaten.
Hij heeft ook niet extreem veel haar terug gekregen ofzo, vacht is gewoon netjes doorgegroeid, niks aan de hand.

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:23

Voor mijn gevoel klopt de redenatie van het artikel niet. Aangezien geschreven wordt dat het paard meerdere keren geschoren wordt.

Voor mij blijkt hieruit dat het paard behoefte heeft aan zijn vacht of een deken, aangezien hij anders geen nieuwe vacht zou aanmaken.

Koudbloeden uitgezonderd, zijn de meeste warmbloedpaarden prima in staat om zelf te bepalen hoeveel haar zij nodig hebben om het niet koud te hebben. Als je paard het niet nodig zou hebben, zou hij het niet aanmaken. Uiteraard is dit heel ongenuanceert geschreven, licht heeft namelijk buiten temperatuur ook grote invloed.

Ik zelf kies ervoor om begin november te scheren, omdat de omstandigheden heden dan veranderen in mijn situatie. Ze komen veel meer op stal, maar de vacht hebben ze al ontwikkeld op de weide.
Een aantal stalgenoten scheert niet. Zij zorgen ervoor dat de behoefte om extreem haar aan te maken niet ontstaat door ze al vroegtijdig 'te warm' te houden met dekens.

Op zich het principe eenmalig scheren en dan klimaat beheersen waardoor dekens niet nodig zijn lijkt me prachtig en haalbaar op wat luxere stallen. Echter voor mij lijkt het mislukt als je dus meerdere keren moet scheren. Dan heeft je paard het in mijn ogen niet comfortabel gehad.

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:08

Extreem haar aanmaken heeft ook te maken met de herkomst van het ras (denk aan de shetlanders op de Shetlandeilanden).
Een paard met cushing maakt ook veel haar aan, maar dat komt door een hormonale afwijking.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 23:27

HMM, licht heeft ook veel invloed, dus ik zou zeker niet per definitie zeggen dat als je geschoren hebt en 't groeit weer terug het paard het (te) oncomfortabel heeft gehad. Zou het bijna willen omdraaien, als je 'm maar 1x hoeft te scheren staat 'ie waarschijnlijk zó warm dat je zelfs 't effect van de kortere dagen opheft.

Fijn Moonfish!