Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ontzettend blij mee en fijn voor de paardjes maar ik vrees dat ze elk moment kunnen komen. GDG schreef:bruintje123 schreef:Dit jaar is het bij ons juist extra veel.
En ik begrijp dus niet waarom, er is niets veranderd.
Vandaag staan ze ook al weer de hele dag vrijwillig op stal.
Ik kan gras bijgeven op de strip begrazing maar ze komen er echt hun stal niet voor uit.
Dus breng ik ze ook maar hooi.
Hier precies zo. Maar dat gaat hier al zeker vijf weken zo (met af en toe een paar dagen dat ze toch wel het gras op gaan omdat het wat koeler is en minder dazen).
Hier blijven de dazen ook meestal tot in september.
Vandaag maar eens dazenlijm gekocht, eens kijken of dat gaat helpen.

). Merk aan de kant van de wei echt wel dat ze minder heftig aanwezig zijn, ze zijn er nog steeds maar het houdt zich zover binnen de perken dat ik geen 50 stuks smorgens om half 10 op 1 van de paarden heb zitten.

belle_boef schreef:Rina, hoe maak je die plakballen schoon elk jaar of is het laag over laag?
Enne klitkruid is dat kruid met al die balletjes wat plakt als de neten? Heeft het nog een rede dat je dat voert?
Ik laat ze ook te lang hangen, pas net voor de eerst vorst haal ik ze weg en dan zijn eigenlijk de meeste dazen, lijm en zwarte verf er al af
Dan laat ik een beetje lucht uit de ballen en berg ze op in de stal. In het voorjaar blaas ik ze dan weer op en haal de spuitbus er opnieuw overheen. Dag drogen en dan hang ik ze weer op hun plek en strijk de dazenlijm erop.
Dat was zo heerlijk overal aan blijft hangen
Ze vinden het lekker en het is goed om de afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. Ik zeg altijd als ze het niet nodig zijn eten ze het niet. En dan laten ze het hier ook echt liggen. Is net als brandnetel, ik zie ook van die periodes dat ze die graag (gedroogd) eten. En distel is er ook zoeen. Dus als ik dan wat van dat spul vind gooi ik het ze gewoon toe. Hebben ze er behoefte aan eten ze het en anders niet.
Dat is dus iets wat ik echt niet durf. Vrees dat ik een maand van de leg af ben als mij dat gebeurd.
quickie schreef:Ik zag laatst zo;n bal op facebook voorbij komen met een vogel die ertegenaan gevlogen was en vastgelijmd zatDat is dus iets wat ik echt niet durf. Vrees dat ik een maand van de leg af ben als mij dat gebeurd.
) en dat is vele malen sterker dan insectenlijm. En weet je waar dat verhaal wegkomt? Uit Amerika. Daar komt nl de dazenlijm van oorsprong weg. Was een bedrijf die dat en de ratten/muizenlijm maakte. Om de ene of andere reden konden ze ineens die dazenlijm niet meer leveren/maken. En de grapjurken daar in de USA waren zo slim om dan ipv daarvan die muizenlijm te gebruiken. En ja daar kan een vogel in blijven hangen. De grap aan het verhaal, net op dat moment werd het idee van de dazenlijm opgepikt in Nederland, maar ja niet meer te krijgen tot een handige verkoper hier het zelf is gaan maken. En nu wordt er dus Nederlandse dazenlijm naar Amerika verkocht

Varekaj schreef:Waarmee maken jullie die ballen zwart? Ik heb er nog 2 liggen en een donkerblauwe jollybal waar de paarden niet meer mee spelen. Zou daar toch ok graag zelf vallen mee maken.