Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Re: Ze zijn er weer: DAZEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:16

Hier deze week de dazen voor het eerst gespot. Vliegen is wel al een tijdje heel erg.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:18

Hier dus echt nog steeds geen dazen gespot, niks nada noppes := ontzettend blij mee en fijn voor de paardjes maar ik vrees dat ze elk moment kunnen komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:18

GDG schreef:
bruintje123 schreef:
Dit jaar is het bij ons juist extra veel.
En ik begrijp dus niet waarom, er is niets veranderd.
Vandaag staan ze ook al weer de hele dag vrijwillig op stal.
Ik kan gras bijgeven op de strip begrazing maar ze komen er echt hun stal niet voor uit.
Dus breng ik ze ook maar hooi.

Hier precies zo. Maar dat gaat hier al zeker vijf weken zo (met af en toe een paar dagen dat ze toch wel het gras op gaan omdat het wat koeler is en minder dazen).

Hier blijven de dazen ook meestal tot in september.

Vandaag maar eens dazenlijm gekocht, eens kijken of dat gaat helpen.

Ja is hier helaas ook al vanaf begin juni.
En dan vorige week met minder weer gaat het weer redelijk goed, maar de rest van de tijd |(

En dan hebben ze al dekens op, 2 gewone dazen vallen, 1 grote lijmbal, 2 emmers met lijm.
Meer kan ik onderhand niet meer doen.

Of flapjes werken weet ik ook niet hoor. Was maar een ideetje.
Ik heb ook geen idee of ze er doorheen durven, als is de angst van dazen soms wel zo groot dat ze ineens veel durven.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:20

Mjaa een aantal verdwaalde dazen zijn na half augustus ook nog. Maar het ergste is dan ongeveer gedaan.
Ik heb totaal 5 skippyballen zwart.
1 was al zwart dus heb ik al ingesmeerd met lijm
2 dazen heeft hij al *-:)
Hoop morgen als ik middags thuis kom nog meer!!
Afbeelding

Mijn vader maakt voor de overige skippyballen nog een galgje zodat ik ze kan ophangen(dan hoef ik niet een schroef in een paal te boren en kan dan het galgje met touwtjes aan een paal vastmaken)
Ohh en het eerste slachtoffer had ik al _O-

Afbeelding

Ohjaa en skippybal word vermoedelijk sneller warm/warmer dan een emmer aangezien er lucht in zit dat niet kan ontsnappen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:22

Goed bezig hagelslag }>
uitroeien die hap.

Nee hier zit de verdwaalde daas pas vanaf half september.

Augustus is volle bak.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:22

hagelslag, heb je die skippybal zelf zwart gemaakt en zo ja, hoe?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:27

Bij ons stikt het van de dazen en vliegen. Niet fijn als je een paard hebt waar de komende weken alleen maar mee gestapt kan worden. Vorige week met de wind en wat kouder weer prima te doen, maar van de week werd ook ik bijna lek gestoken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:31

Ja zelf zwart gemaakt.
Gewoon spuitbuslak gehaald bij de action(hij koste hier 2.09 per spuitbus)
Heb met 1 spuitbus ca 1 3/4 de bal kunnen zwartmaken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:31

hagelslag schreef:
Ja zelf zwart gemaakt.
Gewoon spuitbuslak gehaald bij de action(hij koste hier 2.09 per spuitbus)
Heb met 1 spuitbus ca 1 3/4 de bal kunnen zwartmaken

Top, thanks! Even uitproberen dit weekend }>

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:10

Ik heb al 3 jaar een originele dazenvanger staan, en 4 lijmballen hangen (dit jaar zelfs 7 ballen }> ). Merk aan de kant van de wei echt wel dat ze minder heftig aanwezig zijn, ze zijn er nog steeds maar het houdt zich zover binnen de perken dat ik geen 50 stuks smorgens om half 10 op 1 van de paarden heb zitten.
Heb ook simpele skippyballen die zwart geverft zijn met een spuitbus. En sinds dit jaar 4 die van origine zwart zijn.
En ik kwam erachter dat ik in de voortuin, tegenwoordig ook omgetoverd tot weilandje, nog niks gedaan had aan het dazenvangen. Daar stonden ze gister maar na een paar uurtjes werden ze helemaal gek van de dazen. En ze waren ingespoten met Endure en al -O-

Afbeelding

Maar mijn ene merrie vindt het nog steeds teveel, zoals ze vanmorgen zo duidelijk vertelde :+
Ik had wat lekker kleefkruid gevonden, en over de omheining gegooit, het filmpje zegt alles.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:43

Rina, hoe maak je die plakballen schoon elk jaar of is het laag over laag?

Enne klitkruid is dat kruid met al die balletjes wat plakt als de neten? Heeft het nog een rede dat je dat voert?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:48

Hier dit jaar weer twee dazenvallen, maar merk echt verschil met een jaar geleden al. Het zijn er al een stuk minder!
Wel hebben we de vallen tactisch staan, daar waar het meest de paarden lopen, dan werken die vallen het beste.
Op dit moment zitten in beide vallen een paar duizend dooie dazen, en dat na slechts 3 weken gebruik :=
Tot op heden de vliegendekens af kunnen laten, maar gok dat dit een kwestie van dagen gaat zijn voor ze op moeten.
Maar goed.. die suckers dieeeeee :')

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:51

belle_boef schreef:
Rina, hoe maak je die plakballen schoon elk jaar of is het laag over laag?

Enne klitkruid is dat kruid met al die balletjes wat plakt als de neten? Heeft het nog een rede dat je dat voert?

Grinnik ik ben lui, dus ja ik doe gewoon laag over laag :') Ik laat ze ook te lang hangen, pas net voor de eerst vorst haal ik ze weg en dan zijn eigenlijk de meeste dazen, lijm en zwarte verf er al af :+ Dan laat ik een beetje lucht uit de ballen en berg ze op in de stal. In het voorjaar blaas ik ze dan weer op en haal de spuitbus er opnieuw overheen. Dag drogen en dan hang ik ze weer op hun plek en strijk de dazenlijm erop.

Klitkruid/kleefkruid is hetzelfde ja :j Dat was zo heerlijk overal aan blijft hangen :D Ze vinden het lekker en het is goed om de afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. Ik zeg altijd als ze het niet nodig zijn eten ze het niet. En dan laten ze het hier ook echt liggen. Is net als brandnetel, ik zie ook van die periodes dat ze die graag (gedroogd) eten. En distel is er ook zoeen. Dus als ik dan wat van dat spul vind gooi ik het ze gewoon toe. Hebben ze er behoefte aan eten ze het en anders niet.

Zo ik heb de mijne net maar op het erf gelaten. Hebben ze nog even wat te zoeken aan grasjes voor ze vannacht naar binnen gaan. Dr komt onweer aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:08

Bedankt voor de uitleg rina.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:11

Hier ook een stuk erger met de vliegen. Is ook eigenlijk niet gek wanneer je nagaat dat de winters zo flauw zijn en er te weinig insecten kapot vriezen.

Ik ga nu voor het eerst ook extra spullen halen om Menno te beschermen. Hoe zit het met de dazen vroeg in de ochtend bij jullie? Vorig jaar ging het voor een uur nog wel om de bossen in te gaan, maar dit jaar nog niet getest.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:07

Ik zag laatst zo;n bal op facebook voorbij komen met een vogel die ertegenaan gevlogen was en vastgelijmd zat |( Dat is dus iets wat ik echt niet durf. Vrees dat ik een maand van de leg af ben als mij dat gebeurd. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:33

Dat zijn er met insectenlijm, die is sterker dan dazenlijm.

Ik ga morgen bellen naar de hooiboer voor extra hooi. Mijn wedstrijdpaard gaat op de grasweide bij de shetjes en de andere blijven op de huidige met hooi. Het grote stuk sluit ik af om bij te groeien en mijn zomerweide, tjah... die blijft dan maar even ongebruikt. Ik doe ze die stress niet aan.

Die plastic flaps kan je wel over de helft van de opening gebruiken. Dan is het een soort extra wand.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:48

Hoe maak je zon dazenbal?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:30

quickie schreef:
Ik zag laatst zo;n bal op facebook voorbij komen met een vogel die ertegenaan gevlogen was en vastgelijmd zat |( Dat is dus iets wat ik echt niet durf. Vrees dat ik een maand van de leg af ben als mij dat gebeurd. :n

Ja heerlijk die broodje aap verhalen. Dat is muizen/rattenlijm (niet insectenlijm Varekaj ;) ) en dat is vele malen sterker dan insectenlijm. En weet je waar dat verhaal wegkomt? Uit Amerika. Daar komt nl de dazenlijm van oorsprong weg. Was een bedrijf die dat en de ratten/muizenlijm maakte. Om de ene of andere reden konden ze ineens die dazenlijm niet meer leveren/maken. En de grapjurken daar in de USA waren zo slim om dan ipv daarvan die muizenlijm te gebruiken. En ja daar kan een vogel in blijven hangen. De grap aan het verhaal, net op dat moment werd het idee van de dazenlijm opgepikt in Nederland, maar ja niet meer te krijgen tot een handige verkoper hier het zelf is gaan maken. En nu wordt er dus Nederlandse dazenlijm naar Amerika verkocht :D

De NL lijm is op natuurlijke basis, en echt geloof me daar blijft geen vogel in hangen.
Ik heb die ballen al 3 jaar aan de omheining hangen, dr is nog nooit een vogel aangekomen. Nog nooit. En ik heb dat spul ook al zo vaak aan de handen gehad, dat is zo met een beetje water te verwijderen en zo sterk is dat echt niet. je vingers kleven nog niet eens aan elkaar, ze zijn alleen een beetje sticky op dat moment. Net alsof je een ijsje of iets kleverigs gegeten hebt wat aan je vingers kwam.

Daarbij de bal is zwart, de daas is zwart, een vogel ziet dat beestje echt niet eens op die bal zitten. Die nieuwe foto die nu ineens rond gaat..... die is imo gemaakt omdat er verschillende mensen bevestigden dat de vogels niet aan de bal kwamen omdat die zwart was. En ik vermoed zelfs dat ook die met muizenlijm ingesmeerd is. Angstmakerij is het, echt. Anders had ik in die 3 jaar dat ze hier hangen massa vogels moeten vangen. Wij hebben echt alles aan vogels hier rondvliegen, zelfs de zwaluwen die bij ons in de stal nestelen negeren die bal aan alle kanten. Ik heb zelfs al vogels op het draad van de omheining naast de ballen zien zitten, en geen vogel die eraan dacht om op de bal te gaan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 06:42

Ondanks dat de bal met lijm sinds gisteravond ca 18.00 uur staat heeft hij al ca 10-15 dazen vermoord ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:56

Muizenlijm dat was het! Ik wist iig dat het geen dazenlijm was :))

Waarmee maken jullie die ballen zwart? Ik heb er nog 2 liggen en een donkerblauwe jollybal waar de paarden niet meer mee spelen. Zou daar toch ok graag zelf vallen mee maken.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:53

Ik heb net hier bij de groenvakhandel 2 ballen gekocht. Waren 9 euro per stuk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:01

Ik ben vanmorgen van pure ellende maar in de binnenbak gaan stappen. We werden allebei gewoon op gegeten. Ondanks de vliegenspray.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:25

Ik heb een spuitbus zwarte verf/lak gehaald bij de action

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:28

Varekaj schreef:
Waarmee maken jullie die ballen zwart? Ik heb er nog 2 liggen en een donkerblauwe jollybal waar de paarden niet meer mee spelen. Zou daar toch ok graag zelf vallen mee maken.

Gewoon simpele spuitbussen zwarte verf van de Action oid. Het kan dat de verf niet 100% droog wil worden, maar imo is dat geen punt, plakt ie nog een beetje beter }>

Rijden kan ik niet meer, beide paarden kapot, maar ik had er altijd een zebrauitrijdeken opliggen in de zomer. Zonder was rijden hier niet te doen.