Wie heeft al dekens af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Re: Wie heeft al dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:27

Mijn friese dame staat sinds zaterdag al zonder deken.
Ze is niet geschoren en heft toch nog een aardig vachtje ondanks dr winterdekens dus ze kan best zonder!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:31

Hier geschoren, overdag af en 's nachts een 100grams

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:53

Die van mij staat onder een 0gr regen deken. Dit omdat hij geschoren is en ik het zelf nog iets te koud vind in de avond. Het heeft weinig functie maar het is voor mijn paardje warm genoeg.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:54

Overdag af, avond op.

Het zonnetje is heerlijk! Word er zelf ook blij van :).
Geniet er nog maar even van, na morgen is t voorbij..

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:57

nine1987 schreef:
Winterdeken af.. Eczeemdeken op..

Helaas bij eentje wel :j

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:00

Ik hou over het algemeen een beetje de 10 graden als grens aan voor wel of geen deken. Dan wel ook echt 10 graden gevoelsmatig, met koude wind en regen voelt het nog als 4 of 5.

Hier geen exceem of vliegendekens, dicht bij de zee en op het grote weiland staat altijd wel wat een briesje, dus weinig tot geen last van beestjes!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:07

Mijn geschoren paard loopt nog met een oude 300grams dus is ook minder warm dan die oorspronkelijk was.

Mijn ongeschoren jonkie loopt sinds vandaag zonder. Moesten bij de clinic op bezoek en daarvoor de deken eraf gehaald. Na terugkomst mocht hij gelukkig weer gewoon de wei op en toen lekker zonder deken gelaten.

Heb zelf een hekel aan 2x per dag te moeten wisselen dus daar begin ik ook niet aan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:08

Wat veel ongeschoren met deken zeg! Waarom doen jullie dit als ik vragen mag?
Hier allemaal dekenloze ponietjes. Oudste mag deze zomer helaas weer haar eczeemdeken op...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:11

Mijn geschoren pony heeft overdag geen deken en s nachts 200g.
Gelukkig doen de stalhouders dekens op en af :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:11

KittyDylan schreef:
Hier allemaal dekenloze ponietjes. Oudste mag deze zomer helaas weer haar eczeemdeken op...

Pony is 23 en zeker als het gaat sneeuwen en vriezen wordt ze wat stijf en valt ze af!
Dus dan liever een beetje helpen.
Totaal niet voor de wintervacht ofzo :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 23:15

Hier 3 sportpaarden met deken op winters. Allemaal ongeschoren. Alle drie erg kort vachtje. Als je die zonder deken zet als het vriest en vies regent rillen ze de hele dag. 1 keer meegemaakt. Fikse onverwachte regenbui en die arme dames stonden dik 8 uur voor her hek te rillen. En niemand op de stal die mijn meiden even binnen zet |o wat zijn ze daar lang ziek van geweest

En vond het gewoon hartverscheurend om te zien

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:16

KittyDylan schreef:

Winter door staan ze ongeschoren met 200 grams omdat ze de hele dag buiten staan, maar helaas niet een schuilhok hebben. Dus de deken fungeert als 'schuilstal'.
Met het mooie weer wel vrij vlot weer de deken af.

Oudje hier op stal heeft heel snel last van kou en is afgelopen jaren helaas hard achteruit gegaan dus daarmee zijn we liever iets te voorzichtig. Krijgt fijn weer 200 gram op vrijdag als er regen komt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:24

Mijn ongeschoren paard staat sinds maandag zonder deken overdag. Sinds dinsdag ook de nacht (wel binnen). Ik blijf te temperatuur goed volgen, waarschijnlijk gaat hij wel weer op als de temperatuur iets gaat zakken.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:25

Ik heb die van mij twee weken terug onder een 0 gram gezet. Het regende veel, waardoor ze veel binnen stonden. Een 250 gram was echt te warm. Ongeschoren.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:40

Die van mij is ongeschoren en staat sinds vrijdag onder een 0 grams regendeken. Die gaat er morgen af en zaterdag weer op omdat het dan veel gaat regenen. Ik heb evt nog een 100 grams liner die eronder kan.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:44

Vorige week afgebouwd eerst alleen overdag af en nu sinds zondag helemaal af. Helaas moet hij binnenkort weer onder zijn vliegendeken dus nu even genieten van het bloot zijn

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:50

De ongeschoren is sinds afgelopen weekend van 100gram naar naakt gegaan. Als het vd week weer gaat regenen, gaat 0/100gr weer op, anders blijf het prinsje de hele dag binnen staan ipv buiten hooi eten.

De geschoren is sinds het weekend van 500gr naar 's nachts 300gram gegaan (24/7 inloop naar binnenstallen), overdag staat hij met 200gr op, wel nog met zijn hals (maar dat is wellicht meer vanwege de combo "zijn kleur en blubber" :')

En waarom geschoren en nog met deken? Nou er zit 0 isolatie meer op zo'n paard, de ongeschoren beertjes kunnen mooi die warmte vasthouden in hun vacht, de nakies niet. Dus ik zie het als.. 'wij lopen nu zonder jas of in een tshirtje buiten, maar niet gelijk in onze bikini'. Uit de wind en in de zon kunnen ze prima naakt, maar even in de schaduw, even windje erbij, dan vind ik het echt nog even te weinig zonder deken voor de geschoren paarden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:58

Sinds 2 weken 0grams op ivm de regen, sinds deze week helemaal zonder, maar ivm de regen morgen eind van de dag weer op. Mijne staat 24/7 buiten.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:04

Mijn haf is in november geschoren dus heeft nog niet haar originele vacht terug. Eind van de ochtend gaat de deken af en begin van de avond weer op. Staat dag en nacht buiten met een schuilstal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:08

Ik schrik eigenlijk van de hoeveelheid mensen hier die niet gewoon even wisselen, maar hem helemaal af doen of helemaal op houden.

In de nachten zit het gewoon nog tegen het vriespunt aan, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dan nu hup die 300 gram eraf te halen en haar zo te laten staan.
Overdag kijk ik momenteel s'ochtends even, tot nu toe meestal af of nog een regendekentje.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:15

Ik verbaas me juist over de hoeveelheid die ongevoerde regendekens op doet. Deze geven geen extra warmte en drukken juist de haren plat, waardoor de paarden zichzelf ook nog eens minder goed warm kunnen houden. Als je ze warm wilt houden is een deken met een beetje voering toch handiger.
Regendeken zonder voering ben ik eigenlijk nooit fan van. Ook niet in de zomer, met een beetje lichte regen op warme zomerdagen zijn ze ook beter af zonder en als het juist wel weer guur is doe ik weer liever met voering op.

Mijne zijn van 200 gram naar bloot gegaan. Ze zijn niet geschoren en zijn de wintervacht nog niet kwijt, dus warm zat in het zonnetje en de luwte. 's nachts staan ze op stal, ook daar is het gewoon lekker warm, dus zonder deken kan helemaal prima.
Een geschoren paard zou ik iets voorzichtiger mee zijn inderdaad, afhankelijk van wanneer geschoren en de conditie van de vacht dekens aanpassen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:17

Gypsy schreef:
Ik schrik eigenlijk van de hoeveelheid mensen hier die niet gewoon even wisselen, maar hem helemaal af doen of helemaal op houden.

In de nachten zit het gewoon nog tegen het vriespunt aan, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dan nu hup die 300 gram eraf te halen en haar zo te laten staan.
Overdag kijk ik momenteel s'ochtends even, tot nu toe meestal af of nog een regendekentje.

Mee eens!

Ik rij 2x per dag naar stal.. 15 km enkele reis..
Puur om de deken op of af te doen..

Geen haar op mn hoofd die mn 25e jarige magere zonder deken laat staan nu snachts... T is 4 graden.. ....

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:19

Mijn snertlander staat al het hele jaar zonder deken, vandaag wel zijn onderhals kaal geschoren. Afgelopen december al z'n borst, singelplek en oksels kaal geschoren, nu ook zijn onderhals. Hij kreeg nu wel ineen x heel erg last van de warmte. Hij staat overigens 24/7 buiten met in-uitloop en meerdere voerbeurten op een dag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:21

@Faline: Die van mij is fleecegevoerd, ideaal als het te warm is voor 100 of 200 gram maar wel een klein beetje waait (dat houd het toch tegen) of als ik bang ben dat er toch een buitje kan vallen.
Pony is geschoren dus er valt niet veel haar overeind te zetten.

Jolliegirl idd, betaal de stalhouder wat extra of sta zelf eerder op, maar het is nu s'nachts nog (bijna) net zo koud als een paar weken/maanden terug.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 00:28

Als ik het zo lees zie ik eigenlijk niemand die niet kijkt naar zijn/haar eigen paard, waar het ene paard nog een deken nodig heeft vanwege geschoren, oud, ziek of andere reden, kan het andere juist weer prima door met minder of geen deken. :j Helemaal afhankelijk per paard, vacht en wat ze de winter door gewend zijn geweest en natuurlijk waar ze staan.