Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:23

mooney schreef:
@xApple: Ik vond je post overkomen als: Als je paard niet zonder deken kan, dan is er iets mis met je huisvesting/voeding/zorg whatever. Ik wilde met mijn opmerking alleen aangeven dat ik dat waarschijnlijk verkeerd opvatte. Blijkbaar toch niet.
Ben blij voor je dat jouw paarden zich mooi aanpassen aan weersomstandigheden en gebruik maken van de zorg die je ze biedt.

En ik vond jouw post nogal kleinerend overkomen ;)

Maar goed ik geloof best dat er uitzonderingen zijn waarbij het echt niet gaat.
Dat is sneu en moet je het ook zeker niet doen. Had vroeger een fjordenmerrie die er
ook totaal niet gelukkig van werd. Ze redde het wel maar was er gewoon niet blij mee.

Josien_

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:29

Ik ben van mening dat het overgrote deel het wel kan mits voldoende ruwvoer en schuilmogelijkheden.
Er zijn altijd uitzonderingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:44

xApple schreef:
mooney schreef:
@xApple: Ik vond je post overkomen als: Als je paard niet zonder deken kan, dan is er iets mis met je huisvesting/voeding/zorg whatever. Ik wilde met mijn opmerking alleen aangeven dat ik dat waarschijnlijk verkeerd opvatte. Blijkbaar toch niet.
Ben blij voor je dat jouw paarden zich mooi aanpassen aan weersomstandigheden en gebruik maken van de zorg die je ze biedt.

En ik vond jouw post nogal kleinerend overkomen ;)

Maar goed ik geloof best dat er uitzonderingen zijn waarbij het echt niet gaat.
Dat is sneu en moet je het ook zeker niet doen. Had vroeger een fjordenmerrie die er
ook totaal niet gelukkig van werd. Ze redde het wel maar was er gewoon niet blij mee.

Vind je het gek? :) Jouw eerste post impliceert gewoon dat als een paard niet zonder deken kan, ze dan niet correct gehouden worden.
Ik denk dat menig paard enkel kan dromen van de wijze waarop ze hier gehouden worden en toch staat er eentje tussen die gewoon niet zonder deken kan. (1.5 hectaar tot hun beschikking, onberperkt hooi, schuilstallen. Ze staan op zandgrond dus zelfs toen de dorpen hier overstroomden alsof het eind van de wereld aangebroken was konden die van mij gewoon "droog" (dus uit de modder en geen plassen.) op weide staan of volledig droog in de op gestrooide stal gaan staan zoals het hun beliefde.
Dus vertel me maar wat ze mankeren waardoor ze een deken nodig hebben? Van eentje weet ik het. Die heeft in gezonde omstandigheden geen een deken nodig, daar ben ik zeker van, maar omdat hij nog maar net uit zijn dal van verwaarlozing is krijgt hij deze winter preventief een deken op zodat hij niet terug valt. Maar de andere die rond en gezond is... Ik zou het niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:21

Ik denk dat ook wel kan, maar waar al fout gaat is dat we op paarden ook willen rijden, dat kost ook energie en energie kan die dan niet meer later gebruiken om zich warm te houden.

Daarnaast zijn ook paarden die van oorsprong uit en warmer klimaat komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:28

Die van mij kan het niet..
dat is een zomerafvaller.. Sowieso al geen vetklep, maar zomers valt hij dus ook nog af ondanks bijvoeren (kilo's slobber en seniores per dag).. bloed laten prikken, alles in orde.

zodra de temperatuur daalt, slaat de kou in zijn spieren.. kwam laatst s ochtends op stal, het ruwvoer was ietsjes te laat, dus we hadden ruwvoer op de poetsplaats gegeven.. hij stond oncontroleerbaar te golven en trillen met z'n spieren.. combinatie van de kou van de nacht en de late brandstof.. half uurtje later was het helemaal over.

inmiddels begint hij door het koudere weer (waardoor hij minder actief is op de wei) weer iets voller te worden, maar zijn deken heeft hij toch echt nodig.. niet op s nachts is de volgende helemaal stijf.

betreft kruising arabier met kwpn (50/50), die recreatief en licht gereden wordt..

3x per dag ruim voldoende ruwvoer (8.00h, 17.00, 22.00) en 2 maal per dag een volle kilo seniores priores aangemengd met daily plus.. voor het werk 1/2 kilo seniores met daily en na het werk een dikke anderhalve schep slobber. schuilstal is 5x3 met achterin stro, de opening is 2 meter, weerzijde is 1.5 meter dicht zodat ze beiden uit de wind kunnen staan.. Daarnaast is de weide aan tweede zijden omzoomd door bomen waardoor ook daar de wind geluwd wordt, weides zijn niet nat, ook niet bij lichte tot matige regen.. Al met al vind ik het best vervelend dat mensen hier zo makkelijk denken dat ieder paard wel zonder deken af kan (en zeeeeeeeeeeer zeker storend dat sommigen van mening zijn dat je niet voldoende voor je dier zorgt als hij/zij dat niet kan.. uitzonderingen daargelaten betekent.. NEE niet ieder paard kan zonder deken buiten staan).. Meneer staat nu onder een 150 grams deken zonder hals, deze gaat af bij flinke zon of temperaturen ruim boven de 10 graden.. Zou pas niet voor mijn pony zorgen zijn als ik maling had aan zijn lichaam en zou zeggen.. zoek het maar lekker uit jong, want volgens sommige mensen kan ieder paard zonder deken dus jij ook.

hij staat overigens 24/7 lekker buiten.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-10-16 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:30

Nee, ik denk het niet. Sommige paarden zie je zo achteruit gaan in de winter, dat dat extra jasje toch wel heel fijn kan zijn :)

Daarbij ben ik van mening dat een paard wat vol in training staat wel (deels) geschoren moet worden, zeiknat zijn en dan zonder deken in de wei is ook koud.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:33

Nee, niet ieder paard kan zonder deken. Ik heb een jonge (11 jaar), gezonde AV merrie, die absoluut niet tegen regen kan als het koud en guur is, puur omdat ze te weinig huidvet heeft. Het water komt op de huid terecht en het dier krijgt het echt koud. Ze maakt genoeg haar aan om warm te blijven met de kou, maar als het gaat regenen heeft ze een probleem, dus krijgt ze een deken om zodat ze droog en dus warm blijft.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:39

Nee, mijn ruin trekt dat echt niet. Hij staat altijd zo lang mogelijk zonder deken, maar op een bepaald moment trekt hij het niet meer en wordt dan koud en mager.
Als ik merk dat hij moeite krijgt, gaat zijn deken weer om.
Hij is gezond en krijgt goed onbeperkt ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:46

Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat veeeeeeel meer paarden zonder deken kunnen staan dan hun eigenaren denken. Paarden hebben een heel andere manier van hun lichaam op temperatuur houden dan wij mensen. Paarden warmen bijvoorbeeld hun eigen lichaam op door warmte die tijdens de spijsvertering vrij komt. Wij mensen zijn snel geneigd te denken dat als wij het koud hebben, paarden het ook wel koud zullen hebben en dus een deken op moeten. Terwijl een gezond, goed doorvoed en goed gevoed paard, dat goed is geacclimatiseerd en voldoende schuilgelegenheid heeft tegen wind en regen, met een ongeschoren en ongewassen vacht, in ons klimaat in principe prima zonder deken zou moeten kunnen.

http://csu-cvmbs.colostate.edu/vth/Page ... eting.aspx

Ik vind alleen zelf die wintervacht niet handig met het werk. Een paard met een dikke, warme jas aan, moet je niet drie kwartier intensief gaan trainen in een binnenbak bijvoorbeeld. Dan kan hij z'n warmte niet kwijt.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:20

Marith_Ov schreef:
Nee, niet ieder paard kan zonder deken. Ik heb een jonge (11 jaar), gezonde AV merrie, die absoluut niet tegen regen kan als het koud en guur is, puur omdat ze te weinig huidvet heeft. Het water komt op de huid terecht en het dier krijgt het echt koud. Ze maakt genoeg haar aan om warm te blijven met de kou, maar als het gaat regenen heeft ze een probleem, dus krijgt ze een deken om zodat ze droog en dus warm blijft.

Ditto, ook een AV, ze loopt 24/7 buiten. Als het droog is mag en kan ze gerust met temperaturen ver onder 0 zonder deken lopen, maar de regen is gewoon funest. Je ziet de kilo's er dan gewoon afvliegen omdat ze alleen maar staat te rillen, zelfs in de zomer als het langdurig regent. Ze krijgt ook gewoon onbeperkt ruwvoer, maar dat kacheltje stookt gewoon niet hard genoeg om tegen die nattigheid op te kunnen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:35

Mijn ervaring is dat het zeer zeker niet kan. Even mijn stal als voorbeeld, er staan bij ons 8 paarden waarvan er dus 3 vrij snel een deken op moeten, anders heb je op korte termijn 3 zeer stijve paarden, en op iets langer termijn paarden die heel veel vet in gaan leveren. Alle 3 zijn ze perfect gezond, hebben ze onbeperkt ruwvoer worden, ze nog bijgevoerd met krachtvoer en gaan ze met guurdere nachten naar binnen.

Vuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:52

Paard dat ik tijdje geleden nog verzorgde werd nooit geschoren of iets. Maar kwam niet zo lekker door zijn vacht. Trof ik hem in de regen bibberent aan. Arm paard! Hij had dus echt altijd een dekentje nodig met regen of koud weer. Maar er zijn genoeg paarden die echt bolletjes wol worden en die kunnen prima zonder. Is wel warm met rijden. De fjord die ik verzorg kwam laatst al beetje in der vacht. Dus ze kreeg het al vrij heet tijdens het rijden, Is ze gelijk geschoren. De eigenaresse moet der soms wel 3 x scheren per winter haha. Ze is natuurlijk nu al warm bepakt met dekens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:55

Het ligt ook aan het ras van het paard, of die een dikke wintervacht kunnen krijgen of niet.Ik denk dat een paard dat net uit Spanje komt zoals dat van ts hier niet winterhard is.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:01

Neen.
Pony hier doorstaat de koudste, natste periodes zonder problemen.
Die is opgegroeid in de Ardennen en stond bij meer dan een halve meter sneeuw en bevroren snorharen buiten met een dikke vacht.

Mijn draver begint augustus/september wanneer de nachten koeler beginnen te worden al af te vallen.
Ze maakt wel een vacht aan maar als ze te koud heeft, eet ze zelfs niet meer en word ze lusteloos.
Onder de dekens geen probleem.

En ze hebben schuilstal, paddock en vrije uitloop overdag naar weide met altijd ruwvoer ter beschikking.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:02

Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.

Dus: antwoord op de vraag kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten zonder deken? Nee.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:07

Voor ik mijn paard had had ik volmondig "ja" gezegd. Nu ik mijn merrie heb zeg ik absoluut "nee"! Ik heb haar eens van de paddock gehaald, dikke wintervacht. Ze viel bijna uit elkaar van de kou, trillen etc. Ik ben nog nooit zo geschrokken. Heb haar snel naar binnen gehaald, drooggewreven en fleecedeken op. Er hoeft nu maar een spatje regen te vallen en ze krijgt een deken op.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:11

Nee, niet elk paard kan zonder deken 24/7 buiten staan.
Mijn ervaring is dat sommige paardenrassen te ver doorgefokt zijn waardoor belangrijke eigenschappen zoals een wintervacht verminderd aanwezig zijn.
Ik ken sowieso twee paarden waarvan de eigenaar het elk jaar weer probeert om ze zonder deken te laten staan, maar er komt gewoonweg geen volledige wintervacht op. De haartjes blijven kort en zijn niet dicht genoeg om ze te beschermen tegen het weer.
Gevolg: rillende paarden die met kromme ruggen en staart plat tegen de kont in de wei staan en neigen ziek te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:11

Nee niet ieder paard kan zonder deken, ik heb een Nederlandse appaloosa die redelijk snel rillerig kan zijn en heb het meermaals geprobeerd maar daar krijg ik echt een zwaar ongelukkig paard van.
Inmiddels staan alle paarden waar de mijne ook gestald staat met deken behalve die van mij, ik vind wel dat veel mensen snel overdrijven met een deken op doen, gewoon een kwestie van je paard in de gaten houden hoe hij aanvoelt en doet, en dan ook wel op de goede plek voelen, sommige voelen aan de vacht maar dat zegt natuurlijk niks, mij is altijd geleerd tussen de billen of bij de aanzet van het oor voelen.
Vandaag heeft mijn paard voor het eerst een ongevoerd regendekentje op omdat het zo blijft regenen en ik weet dat ze dan heel koud word.

Hier op stal staan ze allemaal al een paar weken onder de dekens, ik vind het een beetje bizar aangezien de temperatuur elke keer rond de 10 graden lag dus inderdaad voor een paard een goede temperatuur.
Merk nu dan ook dat de meeste op stal snotterig zijn behalve die van mij, terwijl die van mij 1 vd oudste is.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:36

Nee niet ieder paard. Ik heb een hoog in t bloed staande warmbloed die er geen moeite mee heeft, en 2 welsh Atjes die wel een regendeken nodig hebben. 1 ivm leeftijd, de ander is ook met berenvacht (7 jaar oude robuuste ruim) gewoon rillerig (aanhoudend), niet eens zo heel voor de hand liggend qua ras en conditie.
Ik heb er eerder gehad en gezien die niet zonder konden of eigenlijk beter af waren geweest met een deken.

Al dat natural is mooi, ik ben er een voorstander van wel het individuele paard en gebruiksdoel in de gaten houden. Ik heb mijn rijpaard ook nog voor mijn eigen plezier, een ijsbeer is in de winter niet praktisch met sporten.... dus daar dan een compromis met deken en evt. Een scheerapparaat, mag ie wel lekker de hele dag buiten lopen met gezelschap. Bevalt mij goed, en paard lijkt het ook prima te doen zo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:12

Natural is niet mooi maar gewoon gevaarlijk.....Mensen die zich aan principes vasthouden omdat ze dat op een site gelezen hebben.Paard staat trillend en mager in de wei en loopt ook nog slecht....want tja,een deken is niet natuurlijk,hooi is voldoende en ijzers is uit den boze.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:22

geerke schreef:
Natural is niet mooi maar gewoon gevaarlijk.....Mensen die zich aan principes vasthouden omdat ze dat op een site gelezen hebben.Paard staat trillend en mager in de wei en loopt ook nog slecht....want tja,een deken is niet natuurlijk,hooi is voldoende en ijzers is uit den boze.

Zulke eigenaren zie ik het liefst ook in de winter in een boomhutje wonen.
Zonder Internet en andere luxe.
Vuurtje mag wel, mits zelf aangekregen met vochtig hout :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:23

En de dekens die je overhoudt ga je gebruiken op het paard dat het niet zonder redt? :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:23

met vuursteen aangemaakt! :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:26

Niks vuursteen, twee stokjes kunnen ze krijgen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:50

Precies, natte!