Tot wanneer 24/7op de wei?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Tot wanneer 24/7op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:58

Ik wil ook geen vacht... Maar mijn paarden wel _O-

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:16

Bij mij blijft het vanaf nu het hele jaar nat. Kleigrond... Heel jammer, maar het is niet anders. Due van mij krijgt straks ook weer hooi en rustig weer een beetje krachtvoer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:18

Vorig jaar tot half november. Ik hoop dat dat dit jaar weer gaat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:19

Sure_lee schreef:
Ik wil ook geen vacht... Maar mijn paarden wel _O-

Ruilen? Ik heb nu al meerdere keren mopperend aan mijn paard gevraagd wanneer ze nu gaat beginnen, maar die eigenwijs is altijd de laatste met een wintervacht en bij het eerste zonnestraaltje doet ze *poef* en staat ze weer in haar zomervacht. En dan hebben we het over een koudbloed, en de keren dat ze in haar schuilstal te vinden is zijn op jaarbasis op 2 handen te tellen. Staat altijd in de regen en de sneeuw. Ook haar wintervacht is niet extreem.
Heb er nooit wat van begrepen. :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:23

Tancreda4 schreef:
En lekker bloot, maar ik hou ze de winter het liefst ook bloot. Ze zijn wel druk bezig een wintervacht aan het aanmaken, dus snap dat mensen die geen vacht willen al dekens op hebben.

Mijn reactie sloeg hierop gypsy. Mensen die geen vacht willen.... Sorry flauw.
Ik heb 4 paardjes... Allemaal bloot 24/7 buiten en er zit echt veel verschil in de vachten en wanneer ze beginnen en het weer kwijt raken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:26

Oh zo :')
Het was ook geen aanval oid hoor. Oei ik wil idd ook geen vacht, als ik een tip mag geven, scheren en epileren. :j Dat helpt bij mij tegen de vacht 't beste.

Grappig is dat hé, je zou toch verwachten dat ze ongeveer 't zelfde doen. Het zal ook wel met persoonlijke voorkeur te maken hebben, de een heeft 't nu eenmaal sneller koud dan de ander.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:31

Hier ook 24/7 buiten met schuilstal en straks, als het gras op is, onbeperkt hooi.
Heb 1 merrie al onder een waterdicht 0 grams dekentje staan, zij heeft het snel koud en valt dan in 1 nacht erg terug en dat kan zij nu net niet hebben.
Ook wil ik graag met haar blijven werken, mits de bak dat toelaat, en dan is een half nat moddermonster ook niet heel handig

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:27

Sure_lee schreef:
Hahaha dat je ze buiten laat staan is super tof!
Maar ben wel benieuwd naar je beweegredenen om een deken op te doen!

heb er 3 met hele dunne vachtjes :o

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:06

Maar als je al snel een deken op doet dan zullen ze ook geen wintervacht ontwikkelen ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:10

Dat is inderdaad het idee. Of ze doen het sowieso niet en je hebt geen verkleumde paardjes

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:09

har166 schreef:
Maar als je al snel een deken op doet dan zullen ze ook geen wintervacht ontwikkelen ;)

Er zijn ook paarden die ampervacht ontwikkelen...

Ik heb vorig jaar eind oktober uit pure miserie mijn merrie een deken opgedaan. Met serieuze tegenzin! Het leven zonder dekens is een pák makkelijker...
Maar dame maakte 0,0 wintervacht aan. Stond bibberend en ellendig in de stal. Was begin oktober bij mij gekomen op een goed gewicht, was eind oktober enkel nog een zak botten met een velletje van over. Ondanks veel hooi en kwaliteitsvoer.
Deken opgelegd, doorgegaan met veel hooi te voeren en pas een maand en heel veel hooi en bietenpulp later stond ze weer op gewicht. Slank nog wel, heeft geen aanleg om dik te worden, zelfs niet als ze op een vette wei staat.

Nee, nu lekker op tijd een dekentje op. Meer last voor mij maar het beestje kan helaas echt niet zonder, tenzij ik de dierenbescherming op me af wil krijgen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:21

deel hebben we s nachts al weer binnen, het was zo nat... dat het land aan gort gaat.

diegenen die s'winters buiten blijven krijgen wel een gevoerde dikke (waterdichte)deken met hals op. meestal is dat ergens in november maar nu met al die regen liepen de eersten al met regendek op.

als ze zonder dek staan staan ze of te rillen als het echt doorblijft regenen, of vallen te veel af.
wij hebben geen schuilstal of bomenhaag in het weiland. gelukkig wel een bos iets verder van het draad af bij sommige stukken.

het is maar een klein gedeelte wat blijft lopen, net wat eigenaren willen. maar het land waar ze in blijven is na die tijd wel compleet af.

uiterraard als het gras op is worden ze bijgevoerd ander kan het niet.

en over dekens het ene paard kan zonder de andere niet... in nederland hebben we nou eenmaal natte winters.. tegen de kou kunnen ze beter dan de hele dagen die regen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:23

Bij ons op stal is het verdeeld. Sommige stalgenoten willen hun paard ook in de zomer 's nachts binnen en overdag op het land, sommige het liefst zo lang mogelijk dag en nacht buiten. Er staan er nu nog 5 buiten 's nachts, 3 op het land en mijne op de paddock.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 17:30

Heb besloten om ze van het weekend binnen te halen.
Dan worden de nachten kouder en dat wil ik ze toch niet aandoen....

Kan ik weer fijn stalletjes doen :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:37

Voor paarden is de temperatuur ideaal tussen de 10 en 15 graden. Van het weekend word het echt nog niet zo koud voor ze...
Vorig jaar ging mijn paard half november pas s'nachts naar binnen. En dat alleen omdat het land te nat werd om constant op te staan.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:38

Ik zit ook te denken om ze dit weekend binnen te halen in de nacht.

Merk aan me oudje da hij in de avond na de brokken eten niet meer naar buiten wil. Normaal is dit wel het geval namelijk

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 21:42

Ineke2 schreef:
Voor paarden is de temperatuur ideaal tussen de 10 en 15 graden. Van het weekend word het echt nog niet zo koud voor ze...
Vorig jaar ging mijn paard half november pas s'nachts naar binnen. En dat alleen omdat het land te nat werd om constant op te staan.

Vanaf het weekend wordt het in de nacht kouder.
Gaan ze weer lekker naar binnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:51

Doe je dat voor je paarden? Of voor je eigen gemoedsrust?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:47

hier staan de paarden (een oudje van 29 en een 7jarige arabier) gewoon het hele jaar dekenloos buiten met schuilstal :)

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:53

Mijn paarden ook dekenloos. Mijn jongste geeft nergens om, mijn oudste is dan wel weer blij met een schuilstal, vooral als het flink regent/waait.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 00:20

Hier dit jaar voor het eerst een paard 24/7 buiten dmv een uitloopstal.
Als het land te nat wordt gaat het lint naar de wei wel dicht omdat het echt te nat wordt hier in deze omgeving.
Hier heeft hij een mooie inloopstal, met een deels verharde uitloop.
Tot nu toe is hij weinig binnen, enkel voor het eten, en bij regen vind ik hem tot nu toe altijd binnen.
Dus dat paarden niks hebben van regen, en er niet voor gaan schuilen gaat niet op hier. :+
Gisteren is hij geschoren, en hij heeft een 50 of 100 grams deken op en daar heeft hij het lekker warm mee.
Eerder enkel de borst en hals, maar hij bleef helaas erg nat met mennen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 04:07

Mijn paarden blijven buiten heel de winter... rijpaard staat in een grote weide met onbeperkt ruwvoer het jaar rond... dus ook in de zomer met onbeperkt kuilgras...
Mijn fjord staat ook het jaar rond buiten met beperkter hooi, anders slipt ze dicht... in de winter bouwen we het wel op zodat ze goed warm blijft...
Vorig jaar heb ik mijn paard toch binnen gehaald snachts, maar dat werkt tochniet fijn voor haar... zij blijft dit jaar gewoon buiten... ze worden beide helemaal geschoren en krijgen dekens op.. :-)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 04:17

hier gaan ze nu al s'nachts op stal en overdag buiten. en als het weiland bevroren is gaan ze overdag een paar uurtjes in de bak. omdat wij wel eens hebben gehad dat ze uitgleden en vervolgens kreupel waren.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:32

Hier gaan ZE tot half november a eind november overdag op de wei en s nachts op een grote paddock. Vanaf half november blijven ZE dag en nacht op de paddock met onbeperkt hooi. Af en toe als het wat droog id mogen ze is op de winterwei. Oudje krijgt een deken op. Door de cushing is haar termostaat wat ontregelt en heeft ze het gemakkelijker koud en valt dan af. De kleine pony wordt geschoren omdat zijn vacht zo dik is dat het heel lang duurt eer hij droog is. En hij werkt vijf keer per week. Liever geen dekens of scheren maar momenteel gaat het niet anders.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:42

Hier 24/7 buiten met warme schuilstal.De ruin heeft een regendeken snachts omdat hij nog geen wintervacht aanmaakt.In de winter een 300 gram deken.Het zelfde voor mijn dame.Ze is wel een beer in de winter,maar ze is 32.En ben erg zuinig op haar.