Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Guess_NH

Re: Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:55

Dit word ook het eerste jaar voor mijn KWPN merrie. Ik heb de mogelijkheid ze s nachts op stal te zetten maar wil ze zo lang als mogelijk is buiten laten zonder schuilstal staat wel een kleine appelboom aan de zijkant van de weide maar die is niet schuil waardig genoeg. Ze krijgt straks een 0 grams regendeken maar verder probeer ik er nog niet teveel op te leggen zodat ze mooi die wintervacht aan gaat maken ze is nog jong..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:57

Ik begrijp dat ze nu al onder een regendeken staat? Probeer dan eens een regendeken van 100 gram of zelfs 200 gram, zodat ze t niet koud krijgt..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:03

Ik ben zwaar pro 24/7 buiten. Maar dit zou ik ook nooit doen zonder schuilmogelijkheden..
Ik vind ze zeker hard genoeg om 24/7 buiten te lopen. Ik heb een shet en een kwpn'er en aan dekens doe ik niet (maar ik heb dan ook schuilmogelijkheden in de vorm van 2 stallen en een afdak).

Mocht ik geen schuilmogelijkheden hebben, zou ik inderdaad ook opteren om ze eventueel snachts binnen te zetten zodat ze wel lekker kunnen opdrogen, warm kunnen worden en warm kunnen liggen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:05

Ik heb 2 shires die in principe 24/7 buiten staan zonder schuilmogelijkheid, maar ik heb wel de mogelijkheid om ze snachts op stal te zetten, in een gezamenlijke loopstal. Heb dit ook al een paar keer gedaan, en ook wel overdag met extreme hitte een aantal uurtjes. De afgelopen dagen staan ze echter gewoon buiten, ondanks dat het wat nat is (hier niet extreem), is de temperatuur hoog genoeg. Van de winter gaan ze wel snachts in de loopstal, om inderdaad droog te kunnen liggen. Maar voor nu zijn ze nog happy op het land en ze houden echt niet van hun stal..

Hiervoor had ik nog maar 1 paard en die stond met schuilstal en groot verhard stuk 24/7 buiten in de winter, dat was echt ideaal, als ik ze later aan huis heb ga ik het 100% zeker ook weer zo doen :)

Voor jou is dan denk ik idd de oplossing om hem in het weekend dan maar wat langer op stal te hebben als het nat is.. Is vervelend maar het beste wat je je paard concreet kan bieden binnen de mogelijkheden van deze stal.

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:08

Een paard van een kennis staat altijd buiten maar zij word daar geloof ik niet echt gelukkig van. Want als het regent en je loopt naar de wei komt ze in een rap tempo naar me toe en loopt ze niet normaal hard naar de 'schuur'. En dan is ze de hele tijd boos (ik bedoel een andere woord maar weet niet meer hoe ik die schrijf :+ )
Als het mooi weer is dan is ze gewoon weer haar zelf loopt ze sloom aan de hand en heeft ze iets meer zin om te rijden :')
Als het mijn paard was had ik haar in de avond gewoon op stal gezet.... Maar is niet mijn paard dus kan er niks aan doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:11

wallance schreef:
Het lijkt me eigenlijk niet van belang wat een ander paard wel of niet kan. Jouw paard geeft duidelijk aan dat dit niet fijn voor der is. Waarom niet gewoon die 14 uur op stal?

En sommige dagen op stal en maar twee uur van stal is echt geen schande hoor.

Dat vind jij daar verschillen de meningen over ik vind dat pure dierenmishandeling

Juventus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:13

Onze paarden hebben een schuilstal maar gaan alsnog, ook met dit natte weer, gewoon buiten in het gras liggen. 'S Winters doen ze dat ook. Geen deken, wel (ongeveer) droge plekken.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:14

Op zich is het niet erg als een paard bibbert. Wel moet je goed op de voeding letten als je paard 24 uur per dag buiten staat. Het lastige van (regen)dekens is, dat het paard zijn haren niet omhoog kan zetten, waardoor de vacht minder goed isoleert en het paard het dus juist koud krijgt:

Lees dit artikel 'heeft mijn paard het koud? ' eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm Beetje naar beneden scrollen dan vind je het.

Misschien kun je eens contact opnemen met de mensen van paardnatuurlijk..misschien hebben zij nog goede tips voor je.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:24

Haha een gevoelige kwestie hier op Bokt.

Ik vind 24 uur op stal dierenmishandeling, maar 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid net zo goed.
Voor de hele felle zon hebben ze schuilmogelijkheid nodig, en voor keiharde regen willen sommige paarden ook schuilen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:38

Mijn paard staat vanaf 10 uur in de ochtend tot 7 uur buiten en daarna wordt ze vertroeteld en wordt er met haar gewerkt. Vervolgens gaat ze voldaan naar haar grote stal waar ze na nog wat lekkers gegeten te hebben lekker in slaap valt. Mijn paard is er blij mee dus ik ook. Ze staat in de nacht ook niet als enige op stal dat scheelt denk ik wel.
Koste wat het kost haar buiten laten werkte niet, ongelukkig paard en dus ook ik ongelukkig. Het is al vaker gezegt hier, kijk naar je paard en dan komt alles goed.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:23

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten, dat is hij vanaf veulen al gewend. Toch merkte ik dat hij iets gevoeliger op de rug was laatst, waarschijnlijk door de regen en de wind erbij. Hij heeft even een jasje aan nu, dan staat ie waarschijnlijk wat minder te kleumen. Ze hebben absoluut geen schuilmogelijkheid dus zijn echt overgeleverd aan het weer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:34

Ja zou fijn zijn TS als je een schuilstalletje kunt maken. Paarden zijn verschillend. Wij hebben twee kleine schuilstallen en de ruin staat er veel graag en vaak in en de merrie zelden of nooit. Zo grappig, als het echt warm is staan ze beiden in elk hun eigen stalletje lekker uit de zon en daas vrij en als het koude nacht is staan ze samen in een stalletje. Lekker dicht bij elkaar waardoor het warmer is.
Vind het goed dat je jouw paard tegemoet komt met deken of binnen zetten. Ieder paard is anders en het zijn niet allemaal van die bikkels als die van ons. De merrie krijgt ook een dekentje op met buiten rijden als het koud is en/ of regent in de winter en dan merk je met rijden dat ze dat heerlijk vindt. Vind het persoonlijk belachelijk een merens met uitrij dekentje en heb me echt, toen ik deze cadeau kreeg voor haar tweedehands van iemand op stal die haar zo zielig vond, ergens over heen moeten zetten, maar het paard is bij ons altijd het uitgangspunt net als bij jou. Doe je dus goed!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:36

mijn paarden staan 24/7 buiten maar wel met schuilstal
als het regent staan ze altijd onder de kap!!

en bij sneeuw of erg koude wind!! ze schuilen altijd!!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:37

Een schuilstal is wel echt het fijnste :j Dat heeft mijn voorkeur, maar ja, als die er niet staat moet je toch wat!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:42

Mijn paarden staan in de zomer ook 24/7 zonder schuilmogelijkheid op de wei. (Wel met bomen aan de zuid en oost kant)
Hoewel ik ze met dit weer in een grote 'box' van 6x4 zet in een loods. Net iets meer ruimte om te bewegen dan in hun eigen stal van 3 bij 3 en toch lekker droog. (Hier regent het al de hele dag)
Dekens tja... Niet mijn favoriete oplossing.
Dan doet het lichaam zelf (bijna) helemaal niks meer om een dikkere vacht te maken, en misschien is die 100 gram wel te weinig en kan de pony zijn haren ook niet omhoog zetten tegen de kou.
Mijn shet kan opzich de kou prima hebben, mijn andere paard krijgt in de winter een deken om als de temperatuur te laag voor hem komt.
Maar ik heb dan ook wel 4 verschillende diktes voor heb van 150 tot 600 gram.. En dan maar gokken welke hij die dag nodig heeft :+
Als je paard het echt te koud heeft zou ik hem persoonlijk niet buiten laten staan.
Kan je niet met stalgenoten afspraken maken dat jij ze bv. om 8 uur savonds binnen zet en hun ze om sochtends 7 uur buiten? Dat scheelt al een paar uur..
Ik denk niet dat het bij jullie is maar zeggen kan ik het toch. Ik had het net over zo'n box in de loods.. Dat zou ook een idee zijn?
Dan staat ze droog maar toch ook buiten, misschien kan op die manier haar lichaam er aan werken om een dikkere vacht te maken..
Of idd een schuilstal, die hebben wij op de paddock sinds een aantal weken. Heerlijk!
Veel succes ermee!
Laatst bijgewerkt door WillBokkers op 18-08-14 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:43

Mijn arabiertje vindt het ook niks om in de regen buiten te staan. ook bij mij op stal is geen schuilmogelijkheid, alleen een paar boompjes. maar niet genoeg om uit de wind te staan of droog te blijven helaas. als het mooi weer is staat hij 24/7 op de wei, zodra het dit weer wordt, dus regenachtig/koud. gaat hij 's avonds naar binnen. Hij staat vaak al bij het hek om uit de wei gehaald te worden, hij wordt ook niet blij van 24/7 buiten als het slecht weer is. Hij is de enige Arabier in de kudde en ook de enige die eind van de dag bibberend bij het hek staat de wachten. denk toch dat de Arabieren vacht minder geschikt is voor dit Hollandse weer ;)

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:45

Bij schuilen hoef je niet alleen te denken aan een schuilstal, maar een beschutte plek (bv. onder dichte bomen) kan ook dienen als schuilplek tegen zon en regen. Bij een wat ouder paard of een paard met een dunne vacht kun je dat nog combineren met een (regen)deken. In zo'n situatie heb je echt geen stal nodig hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 11:59

Judith_ schreef:
Goed in de gaten houden of ze gelukkig blijft. Op zoek gaan naar een echt goede (regen)deken (mijn paard heeft bijvoorbeeld het meest baat bij halve halzen) en zet haar gewoon op stal als het echt met bakken uit de hemel komt. Ik weet niet of het ik het helemaal goed begrepen heb, maar je kan haar dus zo nu en dan gewoon op stal zetten s'nachts? Het is niet óf 24/7 buiten óf s'nachts op stal? Ruwvoer bijvoeren buiten mag dus niet? Misschien is het een optie om haar na het rijden een half uurtje op stal te hebben staan met ruwvoer in de vorm van hooi of geweekt bietenpulp?

Zolang je blijft kijken naar je paard en bereidt bent om je principes overboord te gooien ten behoeven van je paard kun je altijd kijken of je paard kan wennen aan 24/7 buiten.

Als je gaat werken met dekens zorg dan dat je ook voldoende dekens op reserve hebt. Een regendeken kan met een goede stortbui alsnog water doorlaten. Mijn voorkeur heeft het om met dikke dekens te werken en niet meerdere dunne dekens door elkaar tenzij het een duo liner systeem is bijvoorbeeld. Ik merk daarbij dat mijn paard meer baat heeft bij een fleece gevoerde regendeken ipv een ongevoerde regendeken. Ongevoerd wordt hij als nog kil en koud.

Ja ik heb altijd de beschikking over een stal en daar staan nog twee paarden op stal dus ze staat er dan ook niet alleen. Dus ik kan zelf, per nacht, bepalen of ze naar binnen gaat of buiten blijft. Dat is erg gunstig.
Ze heeft een regendeken met fleecevoering en die is tot op heden niet doorgeregend. Mocht dit wel gebeuren dan heb ik nog een 100 grams regendeken (gladde voering). De met fleecevoering vind ik fijner omdat hij een wat betere pasvorm heeft, maar de andere kan ook gebruikt. Ruwvoer bijvoeren mag niet omdat de paarden drie hectare gras ter beschikking hebben. Dus dat snap ik ook wel (het is geen kaal land). Ik mag wel (onbeperkt) hooi geven als ik haar op stal zet, voor de nacht, of tussendoor even een uurtje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:01

wallance schreef:
Het lijkt me eigenlijk niet van belang wat een ander paard wel of niet kan. Jouw paard geeft duidelijk aan dat dit niet fijn voor der is. Waarom niet gewoon die 14 uur op stal?

En sommige dagen op stal en maar twee uur van stal is echt geen schande hoor.

Nou ja dat is wat er nu gebeurd, 14 uur is in het weekend ivm vroeg sluiten van stal. ddw kan ze langer buiten blijven. Ik vind het zelf wel erg lang, maar als het niet anders kan dan is het zo. Met 2 uur op een dag eruit zou ik echt niet akkoord gaan.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:01

Mijn paard heeft nu een 0 gram regendeken op. Eerst vliegendeken maar omdat het nu zo waait en regent en fris kan zijn ben ik blij dat ze der regendeken op heeft!

Over een maand gaat ze op stal

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:09

jesito schreef:
Een rillend paard heeft het zeker wel koud en probeert door het rillen het weer warm te krijgen.
Dat is iets wat automatisch gebeurd.
Paard krijgt het vaak makkelijker opgelost dan een mens wat rilt, maar als de omstandigheden nat en koud blijven krijgt het dier geen kans om op te warmen en zal verder afkoelen.
Ik zou mijn rillend paard niet zo laten staan.
Onze paardjes die gefokt zijn veelal voor de sport zijn er niet op gemaakt om extreme omstandigheden aan te kunnen in veel gevallen.

Nee dat doe ik zeker niet inderdaad. Er blijft niets van haar over (valt meteen heel erg af) en ik vind het gewoon heel zielig. Koud hebben is echt niet leuk (ik haat het) en maakt haar alleen maar stijver en niet soepeler. Thanks voor je vorige post ook :) Ik vind 14 uur dan zoooo lang en voel me schuldig :(:) Het is prettig te horen dat jij vindt dat ik me daar niet zo druk om moet maken :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:13

blauwdruivje schreef:
Op zich is het niet erg als een paard bibbert. Wel moet je goed op de voeding letten als je paard 24 uur per dag buiten staat. Het lastige van (regen)dekens is, dat het paard zijn haren niet omhoog kan zetten, waardoor de vacht minder goed isoleert en het paard het dus juist koud krijgt:

Lees dit artikel 'heeft mijn paard het koud? ' eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm Beetje naar beneden scrollen dan vind je het.

Misschien kun je eens contact opnemen met de mensen van paardnatuurlijk..misschien hebben zij nog goede tips voor je.

Zonder deken kan je haar binnen een uur opvegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:22

Nikass schreef:
Judith_ schreef:
Goed in de gaten houden of ze gelukkig blijft. Op zoek gaan naar een echt goede (regen)deken (mijn paard heeft bijvoorbeeld het meest baat bij halve halzen) en zet haar gewoon op stal als het echt met bakken uit de hemel komt. Ik weet niet of het ik het helemaal goed begrepen heb, maar je kan haar dus zo nu en dan gewoon op stal zetten s'nachts? Het is niet óf 24/7 buiten óf s'nachts op stal? Ruwvoer bijvoeren buiten mag dus niet? Misschien is het een optie om haar na het rijden een half uurtje op stal te hebben staan met ruwvoer in de vorm van hooi of geweekt bietenpulp?

Zolang je blijft kijken naar je paard en bereidt bent om je principes overboord te gooien ten behoeven van je paard kun je altijd kijken of je paard kan wennen aan 24/7 buiten.

Als je gaat werken met dekens zorg dan dat je ook voldoende dekens op reserve hebt. Een regendeken kan met een goede stortbui alsnog water doorlaten. Mijn voorkeur heeft het om met dikke dekens te werken en niet meerdere dunne dekens door elkaar tenzij het een duo liner systeem is bijvoorbeeld. Ik merk daarbij dat mijn paard meer baat heeft bij een fleece gevoerde regendeken ipv een ongevoerde regendeken. Ongevoerd wordt hij als nog kil en koud.

Ja ik heb altijd de beschikking over een stal en daar staan nog twee paarden op stal dus ze staat er dan ook niet alleen. Dus ik kan zelf, per nacht, bepalen of ze naar binnen gaat of buiten blijft. Dat is erg gunstig.
Ze heeft een regendeken met fleecevoering en die is tot op heden niet doorgeregend. Mocht dit wel gebeuren dan heb ik nog een 100 grams regendeken (gladde voering). De met fleecevoering vind ik fijner omdat hij een wat betere pasvorm heeft, maar de andere kan ook gebruikt. Ruwvoer bijvoeren mag niet omdat de paarden drie hectare gras ter beschikking hebben. Dus dat snap ik ook wel (het is geen kaal land). Ik mag wel (onbeperkt) hooi geven als ik haar op stal zet, voor de nacht, of tussendoor even een uurtje.

Dan lijkt het mij een prima situatie om per dag aan te kijken en op de dagen dat het continue regent en flinke wind staat paard lekker s'nachts naar binnen halen om even bij te trekken. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:23

Dank voor al jullie tips en ervaringen. Erg leuk om te lezen sowieso :)
Ik heb natuurlijk heel erg mijn best gedaan om van mijn 24/7 stalpaard dat niets gewend was een "echt" paard te maken. Dat is ook best heel goed gelukt al zeg ik het zelf :o
Veel/langdurig regen blijft een probleem, maar lang op stal staan vindt ze ook niet meer zo leuk (ze is wel braaf hoor) dus ik probeer die nachten toch zo kort mogelijk te houden.
Helaas willen mijn stalgenoten (ik heb er maar een paar) mij NIET helpen. Zij vinden het niet hun probleem, en zelfs als ze hun eigen paarden gaan binnen zetten willen ze die van mij niet meenemen.
Dit is niet altijd zo geweest; toen ik hier kwam staan was dit een leuke doe het zelf stal, waar iedereen elkaar hielp omdat het zo kleinschalig is en de eigenaar zich op de achtergrond houdt. Door wisseling van klanten is het nu een "ieder- voor- zich- stal" geworden. Heel jammer en voor mij de vraag hoe lang ik het ga volhouden om elke ochtend en elke avond zelf te komen. Mijn paard heeft wel een vast maatje, maar die eigenaar is wegens persoonlijke problemen weinig aanwezig en kan ik niet op rekenen.

Judith: ja dat is wat ik nu begonnen ben te doen. Zit de hele dag op buienradar haha

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:38

Nikass schreef:
Okee... duidelijke mening :) Alleen, van 14 uur op stal staan wordt ze ook niet beter ben ik dan bang?
In de buurt staan heel veel paarden 24/7 zonder schuil en zonder deken. Die lijken nergens last van te hebben. (Zijn wel een stuk jonger)

Die van mij staan zonder schuilstal, 24/7 in het land met een grote kudde, van minishetjes tot een grote draver. De jongste, een minipaard van twee heeft een regendekentje op. De andere twee jonge dames, van vier en vijf, twee shetjes staan zonder deken en die hebben ook nergens last van. De ene, heeft wel al een dikkere vacht opgebouwd. De ander is er flink meebezig. Mijn kleinste die heeft een wat slechte weerstand, desondanks der vacht, en ze staat ook niet echt te rillen. Toch voor de zekerheid. :j.

Bij ons overleven ze het wel. :)