Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

)
wallance schreef:Het lijkt me eigenlijk niet van belang wat een ander paard wel of niet kan. Jouw paard geeft duidelijk aan dat dit niet fijn voor der is. Waarom niet gewoon die 14 uur op stal?
En sommige dagen op stal en maar twee uur van stal is echt geen schande hoor.
Dat heeft mijn voorkeur, maar ja, als die er niet staat moet je toch wat!
Judith_ schreef:Goed in de gaten houden of ze gelukkig blijft. Op zoek gaan naar een echt goede (regen)deken (mijn paard heeft bijvoorbeeld het meest baat bij halve halzen) en zet haar gewoon op stal als het echt met bakken uit de hemel komt. Ik weet niet of het ik het helemaal goed begrepen heb, maar je kan haar dus zo nu en dan gewoon op stal zetten s'nachts? Het is niet óf 24/7 buiten óf s'nachts op stal? Ruwvoer bijvoeren buiten mag dus niet? Misschien is het een optie om haar na het rijden een half uurtje op stal te hebben staan met ruwvoer in de vorm van hooi of geweekt bietenpulp?
Zolang je blijft kijken naar je paard en bereidt bent om je principes overboord te gooien ten behoeven van je paard kun je altijd kijken of je paard kan wennen aan 24/7 buiten.
Als je gaat werken met dekens zorg dan dat je ook voldoende dekens op reserve hebt. Een regendeken kan met een goede stortbui alsnog water doorlaten. Mijn voorkeur heeft het om met dikke dekens te werken en niet meerdere dunne dekens door elkaar tenzij het een duo liner systeem is bijvoorbeeld. Ik merk daarbij dat mijn paard meer baat heeft bij een fleece gevoerde regendeken ipv een ongevoerde regendeken. Ongevoerd wordt hij als nog kil en koud.
wallance schreef:Het lijkt me eigenlijk niet van belang wat een ander paard wel of niet kan. Jouw paard geeft duidelijk aan dat dit niet fijn voor der is. Waarom niet gewoon die 14 uur op stal?
En sommige dagen op stal en maar twee uur van stal is echt geen schande hoor.
jesito schreef:Een rillend paard heeft het zeker wel koud en probeert door het rillen het weer warm te krijgen.
Dat is iets wat automatisch gebeurd.
Paard krijgt het vaak makkelijker opgelost dan een mens wat rilt, maar als de omstandigheden nat en koud blijven krijgt het dier geen kans om op te warmen en zal verder afkoelen.
Ik zou mijn rillend paard niet zo laten staan.
Onze paardjes die gefokt zijn veelal voor de sport zijn er niet op gemaakt om extreme omstandigheden aan te kunnen in veel gevallen.
Ik vind 14 uur dan zoooo lang en voel me schuldig
Het is prettig te horen dat jij vindt dat ik me daar niet zo druk om moet maken
blauwdruivje schreef:Op zich is het niet erg als een paard bibbert. Wel moet je goed op de voeding letten als je paard 24 uur per dag buiten staat. Het lastige van (regen)dekens is, dat het paard zijn haren niet omhoog kan zetten, waardoor de vacht minder goed isoleert en het paard het dus juist koud krijgt:
Lees dit artikel 'heeft mijn paard het koud? ' eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm Beetje naar beneden scrollen dan vind je het.
Misschien kun je eens contact opnemen met de mensen van paardnatuurlijk..misschien hebben zij nog goede tips voor je.
Nikass schreef:Judith_ schreef:Goed in de gaten houden of ze gelukkig blijft. Op zoek gaan naar een echt goede (regen)deken (mijn paard heeft bijvoorbeeld het meest baat bij halve halzen) en zet haar gewoon op stal als het echt met bakken uit de hemel komt. Ik weet niet of het ik het helemaal goed begrepen heb, maar je kan haar dus zo nu en dan gewoon op stal zetten s'nachts? Het is niet óf 24/7 buiten óf s'nachts op stal? Ruwvoer bijvoeren buiten mag dus niet? Misschien is het een optie om haar na het rijden een half uurtje op stal te hebben staan met ruwvoer in de vorm van hooi of geweekt bietenpulp?
Zolang je blijft kijken naar je paard en bereidt bent om je principes overboord te gooien ten behoeven van je paard kun je altijd kijken of je paard kan wennen aan 24/7 buiten.
Als je gaat werken met dekens zorg dan dat je ook voldoende dekens op reserve hebt. Een regendeken kan met een goede stortbui alsnog water doorlaten. Mijn voorkeur heeft het om met dikke dekens te werken en niet meerdere dunne dekens door elkaar tenzij het een duo liner systeem is bijvoorbeeld. Ik merk daarbij dat mijn paard meer baat heeft bij een fleece gevoerde regendeken ipv een ongevoerde regendeken. Ongevoerd wordt hij als nog kil en koud.
Ja ik heb altijd de beschikking over een stal en daar staan nog twee paarden op stal dus ze staat er dan ook niet alleen. Dus ik kan zelf, per nacht, bepalen of ze naar binnen gaat of buiten blijft. Dat is erg gunstig.
Ze heeft een regendeken met fleecevoering en die is tot op heden niet doorgeregend. Mocht dit wel gebeuren dan heb ik nog een 100 grams regendeken (gladde voering). De met fleecevoering vind ik fijner omdat hij een wat betere pasvorm heeft, maar de andere kan ook gebruikt. Ruwvoer bijvoeren mag niet omdat de paarden drie hectare gras ter beschikking hebben. Dus dat snap ik ook wel (het is geen kaal land). Ik mag wel (onbeperkt) hooi geven als ik haar op stal zet, voor de nacht, of tussendoor even een uurtje.
Nikass schreef:Okee... duidelijke meningAlleen, van 14 uur op stal staan wordt ze ook niet beter ben ik dan bang?
In de buurt staan heel veel paarden 24/7 zonder schuil en zonder deken. Die lijken nergens last van te hebben. (Zijn wel een stuk jonger)
.