Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:55

Brendaaaa schreef:
Ik kan me écht niet voorstellen dat paarden dít weer, wat met bakken uit de hemel komt dag én nacht nog 'lekker' vinden. Zelfs de koeien staan continu in een kluitje tegen elkaar aan. Ik heb de mijne na 6 uur in de plensregen maar weer binnen gezet... En ze wisten niet hoe snel ze naar stal moesten komen.

Ken je de mijne nog niet, die zal gerust een poging doen de muur eruit te slopen. Ik stond gisteren heel vrolijk te roepen, maar er bewoog nog net een oor.. Na t werken haar gebruikelijke hapje en ze stond alweer te drammen om naar het land te mogen.

Sommige paarden vinden het echt geen probleem, anderen wel.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:56

Mijne staat heerlijk 2 dagen buiten in de wei, zonder schuilmogelijkheden.
Is een Spanjaard, absoluut niet zoveel regen gewend, maar hij heeft pech.

Hij houdt niet van regen, maar ook niet van zoveel uur in een stalletje staan, dus dan maar regen.

NikkivanOlst

Re: Hoe doen jullie dat met DIT vreselijke weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:58

Ik heb onbeperkt in en uitloop mogelijkheid dus paarden kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten gaan staan :)

Moet wel zeggen dat ze nu toch wel graag gaan staan schuilen met dit zeikweer :j

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:59

vuurneon schreef:
Ik heb ze ook zonder schuilplek nu buiten, de paarden zijn gezond en vinden het écht niet erg. Ik ben een muts die zegt; niet miepen, wieberen :D t is maar een beetje regen en mijn paard is niet van suiker en ook geen mietje die al bij een drup binnen wil staan :D

(Er staan bomen buiten het land, dus er is wel schaduw (wat ik nog belangrijker vind bij warmte) en als ze willen kunnen ze wat uit de wind staan. Maar ze stonden vrolijk vol in het land, in de regen, in de wind)

+1. Die van mij staat ook buiten in de regen. Sterker nog, ze wil geen eens naar binnen, vind het buiten wel prima! :) ik laat haar wel voor het rijden/longeren even wat hooi eten in een stal, en na het rijden/longeren ook. Verder staat ze met regen lekker buiten!

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:59

Mijn paarden staan de hele dag binnen. Lekker met onbeperkt hooi, volgens mij vinden ze het wel prima :)
Als het even droog is of weinig regent mogen ze een paard uurtjes naar buiten om de benen te strekken. Normaal staan ze bij ons de hele dag buiten.
Dit doen we overigens ook als het extreem heet is.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:01

Onze friese kudde met veulens staan ook gewpon 24/7 buiten. Alleen in de winter bij vorst gaan ze s'nachts op stal.

In de wei waar ze nu staan staat een grote container als schuilstal maar daar staan ze echt nooit.

Wel hebben ze een grote hooiruif met dak erop, daar staan ze half droog lekker uit te eten.

Ze zijn het gewend en hebben er ook geen moeite mee. Alleen de oudjes krijgen in de winter een deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:02

De mijne vind de regen ook geen probleem, blijft gewoon grazen of gaat staan slapen :') Ik vind t ook niet erg, wordt ze lekker schoon van haha :D (ik heb een schimmel hihi)
Behalve als het ook nog begint te waaien, dan wil ze toch wel erg graag naar binnen ;)
Overigens op stal staat ze gewoon rustig, allemaal bij ons trouwens

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:05

Ik geef nu het hooi voornamelijk in de schuilstal dus daardoor staan ze daar nu veel. Maar elke seconde dat er niet wordt gegeten, staan ze direct weer buiten. Zelfs mijn fjord, die soms echt chago kan worden van regen, vind het nu lekker buiten. Als het zulk weer is met lagere temperaturen, dan staat hij liever binnen. Nou woon ik wel in dat ene kleine stukje van nl wat vandaag gewoon bloedheet is en de afgelopen dagen ook stukken warmer was dan bijv zeeland. Maar hier vinden ze het dus nu eerder een heerlijke afkoeling!

Als er geen schuilgelegenheid is en paard heeft zichtbaar last van kou/nattigheid, dan zou ik ze ook een paar uur laten opdrogen op stal. Maar na een paar uur zijn ze weer droog en warm en functioneert hun vachtje weer prima dus hoppa weer lopen met die beentjes!

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:06

Ik denk sowieso dat het heel erg per paard verschilt. En wat voor paard. Mijn oude bijrijdpaard ( wat oudere kwpner), staat als het ware bij het hek te wachten omdat ze naar binnen wil, die vind de regen écht niets. Mijn pony ( jongere friesxhaf) hoef je echt niet naar binnen te halen in de regen. Vind het buiten écht prima, en even een uurtje wat hooi eten voor of na het rijden, vind ze heerlijk. Maar dan vind ze het ook weer goed om naar het land te gaan!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:07

ik heb een hele mooie schuil mogelijkheid. Een flinke tochtvrije inloopstal van 11 x7. Met water en met veel hooi in een nette voerbak.

En toch kiezen ze er heel vaak voor om buiten in de regen te staan kijken. Dus het zal allemaal niet zo erg zijn. Een heeft een ZE deken op, die dan ook doorweekt is. Want bij een wisselvallige dag, kan ik die deken namelijk niet op/af doen (of ik moet thuis zijn).

Zolang ze een keuze hebben, om er vervolgens geen gebruik van te maken... denk ik bij mijzelf dat wij mensen paarden gewoon te onnatuurlijk behandelen. Wil overigens niet zeggen dat ik tegen een schuilmogelijkheid ben hoor.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:07

Vandaag, moesten me ouders werken, en hebben we de pony´s niet eerder buiten gedaan dan vanmiddag... Ze zijn idd wel nat, maar het is meer hun eigen schuld omdat ze wel droog kunnen staan als ze willen :')

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:15

Ik heb de paarden net op de andere wei gezet waar ze een ruime schuilstal hebben, ze staan er allebij drijfnat in :p Les zal er straks niet meer inzitten..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:17

Mijn paard staat vanaf 08.00 tot ongeveer 21.30 buiten. Wel schaduw door bomen maar geen schuilmogelijkheid voor regen. Gister ben ik niet op stal geweest, vandaag wel. (volpension stal, hij wordt uiteraard wel in de gaten gehouden. Als er echt wat aan de hand is krijg ik daar absoluut zeker bericht van) Voor alle zekerheid maar een regendeken in de auto gegooid, maar dat was verspilde moeite.

Mijnheer stond heerlijk met zijn hoofd naar beneden gras te eten. Vond het de moeite niet waard om naar het hek te komen. Dus ik ben maar even naar hem toegelopen, zn vitaminekoek brengen.(krijgt hij ongeveer om de dag, is zijn enige "krachtvoer")
Hij stond alert zat, lekker de oortjes naar voren. Absoluut niet rillerig of iets van dien aard. Ging vrolijk verder met grazen toen hij zijn koek op had.
Snachts staat hij dus wel op stal, met onbeperkt hooi.

En dit is geen harde koudbloed of zoiets. Het is een 20-jarige Lusitano, (Portugees dus) met een mooi dun zomervachtje.

Zolang hij er zo bij staat, vind ik het prima.

In het voorjaar hebben we ook een paar van die regendagen gehad. Toen was de temperatuur een stuk lager, en stond hij net 2 weken zonder deken. (heeft hij swinters op)
Toen heeft hij wel een regendek opgehad.
Dat hielden ze op stal in de gaten. Van alle paarden die swinters met deken staan, en waarvan de eigenaar dat wil, ligt er een in het voorjaar een regendeken klaar. De stalbeheerder houdt dan in het voorjaar het weer in de gaten, en legt er dus eventueel een dek op of haalt hem af. (in overleg uiteraard) Er zijn ook stalgenoten die sochtends appen of de deken erop moet of niet. Maar ik vertrouw het prima dat het goed in de gaten gehouden wordt.
Nu in de zomer heeft eigenlijk niemand een dek klaar liggen.

Ik had hem dus wel bij me vandaag, maar het was echt niet nodig.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:21

Bij mijn halfpension staan ze in een kudde met schuilmogelijkheid, en komen ze toch wel al slenterend schuilen als het echt hard begint te gieten, maar meestal blijven ze buiten grazen in de regen hoor. Bij andere paardjes waar ik ga zelfde situatie, maar als het daar begint te regenen komen ze in volle galop naar het schuilhok...
Zelfs mijn konijnen gaan niet schuilen trouwens ... :)

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:22

Mijn paard is vanochtend half 8 naar buiten gegaan en ik heb haar net binnen gezet. ze wou erg graag naar binnen toe. Morgen geven ze weer mooi weer op, maar anders krijgt ze een regendeken om

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:28

mijn 4 pony's staan de hele dag buiten met schuilstal en veel bomen en struiken.
met warm weer staat mijn IJslander (uit zichzelf) binnen en loopt de rest buiten en met regen staat 1 shetlander altijd binnen en wil dan echt niet naar buiten!

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:31

Mijn paarden gister avond binnen gezet, maar ze sloopte de boel zowat, dus met de zelfde gang weer naar buiten, zolang ze maar kunnen eten maakt het mijn knollies niet uit, blijkbaar. Verder hoeven ze met dit weer niets, heb enkel een buitenbak tot mijn beschikking, geloof niet dat ik ze daar blij mee maak. Als de regen over is, dan gaan we wel weer aan het werk (vanavond dus :Y) ) Dekentjes doe ik niet op, niet nu, ze moeten zichzelf warm kunnen houden, tenzij ze oud/zwak zijn, dan natuurlijk wel.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:56

De reden dat paarden 'graag' met je naar binnen willen is dat ze donders goed weten dat er eten op hun ligt te wachten ;) Als je dit niet zou hebben, zouden ze ook gewoon blijven staan...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:00

Nou ik heb die 2 van mij een regendeken opgelegt en ze stonden nog te bibberen van de kou...
Ook het paard wat bij hun staat stond te bibberen (die overigens geen dek op heeft).
Als ze geen zin hebben om te komen rennen ze wel weg maar met dit weer komen ze ongeacht heel graag.
Zijn vandaag maar 3uurtjes buiten geweest,nadien hebben we gereden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:06

Ik heb ze wel gewoon 's ochtends naar buiten gedaan maar wel met regendeken op.
Het was 12 graden en is hier niet warmer dan 14 geweest. Vanavond in stal gaan ze weer af.
Paar buien op een dag geen probleem, maar twee dagen zo door zeiken dan doe ik ze bij wat lagere temperaturen hier de regendeken op.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:09

Ik heb mijn pony gister verplicht in de schuilstal hooi gevoerd, daar kon ze een beetje drogen met
een zweetdeken en daarna heb ik de regendeken erop gegooid. De aankomende week wil ik het hooi
in de schuilstal houden. Ze gaat niet vrijwillig in de schuilstal staan in ieder geval. Dus ik beslis even
voor haar deze week :+

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:10

Mijn paardjes staan op een doe het zelf stal in een kudde met 6 paarden.
Gister zijn er van de 6 4 naar binnen gegaan die zonder regendeken stonden te trillen van de kou. Hier dus een nachtje binnen geslapen terwijl ze normaal 24/7 buiten staan. Vandaag zijn ze met ongevoerd regendekentje naar buiten gegaan en denk ik dat ze vannacht ook buiten blijven!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:16

De mijne blijven buiten.

Ze hebben een warme stal met een groot afdak, maar als je denkt dat ze daar gaan schuilen heb je het toch mooi mis :p Ze kwamen net alle drie zeiknat en bibberend het land af, maar hoewel er binnen altijd hooi is staan ze nog liever buiten in de kou :D

In de winter kunnen ze ook op de uitloop, en daar maken ze zelfs bij rotweer dankbaar gebruik van. Ik betrap hen maar heel zelden binnen overdag, enkel de shet zou wel eens binnen staan als het heel warm is :)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:19

De mijne staan buiten.. 24/7 maar wel met schuilmogelijkheid (waar ze overigens allebei geen tot nauwelijks gebruik van maken.

Ik zag vanmorgen dat ze het toch wat koud hadden door de continu aanhoudende regen hier in België en de koude wind, dus toen heb ik ze een 100 gr winterdeken op gedaan..
Ik hoop dat het dadelijk stopt met regenen (zoals ze op internet voorspellen) dan haal ik ze uit de wei. Een wordt gelongeerd en de ander gereden, goed uitgestapt en dan zonder deken terug het land op (als het teminste niet regent)

Of zou ik de dekens toch terug opdoen voor de nacht?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:20

Ik ben ook een muts hoor. :+

Eigenlijk zou ze nu 24/7 buiten staan maar die van mij staat vandaag snachts lekker binnen.