[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:32

Even een vraagje, misschien kunnen jullie me helpen :)
Ik ben momenteel bezig een paard aan te schaffen, denk er een gevonden te hebben enz.
Dit betreft een Haflinger.

Nu staat hij momenteel zonder deken dus ik vrees voor een teddy(heb hem al een tijd niet gezien, maar heb hem aan half jaar lang gereden, dus ken 'm wel). Vorig jaar viel de vacht redelijk mee door dekens, maar dit is denk ik nu al te laat. Kan ik wel nog scheren en er daarna een deken op doen? Want ik ben wel van plan om in de winter fanatiek te gaan/blijven rijden..

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:01

Hoi bokkers,
Ik zit er over te denken binnenkort mijn pony te scheren. Ze heeft erg lange haren aan haar benen en bij haar borst.
Ik ben al wel met dekens begonnen maar ze krijgt elk jaar toch lange haren.
Nu weet ik alleen niet zo goed wat voor model ik wil gaan doen. Het is de eerste keer dat ik haar ga scheren.
Wat ik dus sowieso geschoren wil hebben;
- benen
- borst
- onderkant hals
- buik (?)

Ik wil liever niet haar hoofd scheren. Ik ga een apparaat gebruiken wat ook voor de koeien gebruikt wordt. Is redelijk groot dus kan niet heel precies, vandaar dat ik het hoofd ook niet wil doen.
Weet iemand welk model ik zou kunnen doen?

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:47

Superassie

Je kan hem strax gewoon scheren en Dan een deken opgooien

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70723
Geregistreerd: 24-05-08

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:54

@ amoj; waarom wil je de benen scheren? Ivm wat je mooi vind? Want een paard zweet daar niet dus voor het paard is het niet nodig om de benen te scheren.
Ik zou denken aan patroon 10 of 11 afhankelijk of je de buik mee wilt scheren.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:40

Superassie, je natuurlijk kun je 'm dan nog scheren. De mijne gaat vandaag aan de beurt zijn. Ook al een heuse teddy. ;)

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:53

Oké super :D
Nu eerst maar eens afwachten of hij ook daadwerkelijk van mij word :')
En anders word het markten aflopen haha

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:54

Hoop dat je snel een leuke haf vindt. :)

galopje2000

Berichten: 416
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: in het midden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:40

amoj schreef:
Hoi bokkers,
Ik zit er over te denken binnenkort mijn pony te scheren. Ze heeft erg lange haren aan haar benen en bij haar borst.
Ik ben al wel met dekens begonnen maar ze krijgt elk jaar toch lange haren.
Nu weet ik alleen niet zo goed wat voor model ik wil gaan doen. Het is de eerste keer dat ik haar ga scheren.
Wat ik dus sowieso geschoren wil hebben;
- benen
- borst
- onderkant hals
- buik (?)

Ik wil liever niet haar hoofd scheren. Ik ga een apparaat gebruiken wat ook voor de koeien gebruikt wordt. Is redelijk groot dus kan niet heel precies, vandaar dat ik het hoofd ook niet wil doen.
Weet iemand welk model ik zou kunnen doen?


https://www.google.nl/search?q=scheerpa ... B480%3B464

als je paard veel buiten staat kun je beter de benen niet scheren :j

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:20

Ik heb de mijne alweer geschoren . Ik vind het wel makkelijk. Ik heb hem helemaal geschoren ook hoofd

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:16

Klopt het dat ik sommige plekjes ook gewoon met een scheermesje kan scheren :+? Klinkt misschien heel stom maar is mij op stal verteld, gisteren is mijn paardje merendeels geschoren onder verdoving, toen we bij het hoofd aankwamen werd die helaas wakker, dus toen werd er gezegd ja dat kan je ook met een scheermesje en scheerschuim doen.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:19

@Beloven, dat heb ik nog nooit gehoord of gezien, ik vermoed dat dit uit dezelfde koker komt als de "vierkantegatenboor" of de "plintentrap"

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:22

Hallo allemaal!

Vorig jaar heb ik mijn haflinger geschoren en heb ik de benen laten staan en inc een uitrijdeken. Dat zag er zo uit:
Afbeelding

Dit jaar wil ik haar weer scheren maar nu laat ik alleen de benen en een hartje op haar bil staan. Ik weet alleen niet goed of ik een dekje moet laten staan of niet..

Welzijn gaat boven mooi! Maar wie scheert hun paard en laat geen dekje staan?

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:25

Als je met een scheermesje doet, dan maak je hem helemaal kaal. Dit doen ze bij een dierenarts ook om hem helemaal kaal te krijgen voor bijvoorbeeld het inspuiten van een gewricht. Dan gebruiken ze een sponsje met betadine shampoo. Maar persoonlijk zou ik het niet doen. Dan wordt zijn hoofd echt helemaal kaal.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:37

Ik wil graag voor het eerst mijn haf laten scheren, nu dacht ik eraan om alleen de hals, de benen, het hoofd en de zadelplek niet te laten doen en dan een paar figuurtjes op haar kont. Ze heeft een hele dikke bos manen dus ik wil haar geen halsdeken opdoen maar kan ik dan de hals wel laten scheren of beter niet? Verder kies ik er voor om het hoofd en de benen niet de doen omdat ze de vorige keer door net lint ging met het scheren := en dat dus erg riskant vind.
Edit; ik wilhaar laten scheren omdat het gister dus serieus 2 uur duurde voordat ze droog was. Verder heb ik een 50 grams deken,een 100 gram onderdeken en 200 grams onderdekenis at genoeg als ik haar laat scheren?

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:49

Ik wil zijn hoofd toch wel graag geschoren heb, hij zweet zich ook daar te pletter. :(

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:51

Dan zou ik voor een toiletteer apparaatje gaan en eventueel een praam.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:51

maar doet het niet met een scheermesje en schuim, er blijft idd geen haar meer op, hij heeft dan echt een hele kale kop. Een soort gabber zeg maar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:54

Hmm daar dacht ik ook gaan. Als je even goed terugleest lees je dat meneer helemaal verdoofd stond, praampje gaat niet werken dus. Misschien zo apparaatje indd deze trillen toch een stuk minder?

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:07

Samblabla schreef:
@maysie, ja ze zweet echt. Na een half uur is ze dan ook echt bekaf en is de power weg en vooral helemaal nat. Ik wil der benen niet scheren en de rest wel dan op der hoofd na, ze heeft niet graag dat ik aan haar hoofd ga. Dankje! :)

Dat is een goeie inderdaad :) Als je dan een winterdeken met een losse ruime hals hebt dan bedek je mooi alles wat je geschoren hebt :). Ik zou persoonlijk wel de zijkanten van de kaak doen zodat het iets gestroomlijnder lijkt anders hebben ze vaak zo'n ontploft hoofd :')

Jessica_R schreef:
@Maysie, hij zweet het meest op en onder de hals en onder de buik. Dus zat achteraf toch ook te denken aan patroon 6! is idd wel mooier denkik! Het lijkt ook wel alsof hij wat lustelozer is door de vacht. zou dat kunnen? Ik ben dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken omdat hij zo veel last heeft van het verharen van winter naar zomer vacht. Maar zou het kunnen dat hij er nu andersom last van heeft? Ik heb m pas sinds januari dus dit is het eerste najaar wat ik met hem meemaak.

Veel paarden kunnen last hebben van een najaars of voorjaarsdip. Een vacht groeien of kwijtraken kost ook veel energie. Mijn eigen is ook altijd wat lusteloos in het najaar en dan lijkt hij ook wat stugger in zijn lichaam te zitten als ik hem dan geschoren heb ik hij ineens veel soepeler en levendiger :)

Wellicht zou je hem na het scheren een vitaminespuit kunnen geven als hij dan nog wat lusteloos is.

liedjuh2 schreef:
Ik heb ook een vraag. Mijne zit nu nog redelijk dun in zijn vacht. Toch zweet hij snel en kan ik er na mijn les gerust een half uur mee stappen voor hij droog genoeg is.
Nu heb ik hem nog nooit geschoren omdat ik het eerste jaar aan het wennen was aan hem en hij aan mij dus niet heel intensief reden. Vorig jaar stond hij met blessure dus ook niet. Dus vraag mij af of ik dit jaar wel moet gaan scheren. Het is wel de bedoeling dit jaar intensiver door te trainen(weet je alleen bij mijn paard nooit, die haalt altijd wel iets uit waardoor hij weer even mag stappen).
Dus mijn vraag, wel of niet scheren. Daarnaast, zou ik hem uit voorzorg tranquigel geven of niet? Opscheren kan met enig beleid zonder iets te geven doen. Maar dit heeft wel een hele tijd en heleboel geduld gekost voor ik zonder praam kon opscheren. Dus uit voorzorg toch iets geven of kijken hoe braaf hij is? Mocht ik toch gaan scheren.

Persoonlijk zou ik nog niet scheren of enkel even een deel flank/ of hals zodat hij de warmte kwijt kan. De praam gebruik ik bijna nooit vaak worden ze daar alleen maar boos op (zeker als hij wat langer op zit). Ik zou met rust beginnen lekker wat hooi erbij, desnoods scheer je hem in twee dagen. Desensebiliteer altijd, eerst je hand dan het apparaat wat in de buurt (hou hem omgekeerd als hij erg blaast), dan blijven aaien en dichterbij houden en vervolgens omgekeerd om het paard leggen/ wrijven zodat hij de trilling voelt, vervolgens draai je hem om en wrijf je weer wat ver de huid en als dat allemaal goed lijkt dan begin je met scheren. Zorg voor iemand die desnoods vasthoud en ook rust uitstraalt want je hebt er niks aan als iemand maar staat te zuchten en te springen van de ene op de andere voet.

Celiien schreef:
Celiien schreef:
Ik wil dit jaar mijn paard ook (geheel) scheren voor t eerst. Staan nu op een nieuwe stal (met binnenbrak) en vorige week als die na een half uur rijden al helemaal bezweet... Eer hij droog was waren we een drie kwartier verder!

Maar goed, ik ben dus echt een leek op t gebied van scheren. Heb iemand die het voor mij gaat doen, en gaan een machine huren bij Divoza. Maar wat qua dekens? Deken met of zonder hals? En is 200 zwaar genoeg of toch echt 300?
Hij staat op stal,en. Gaat er sochtends een uurtje of 4 à 5 uit in de paddock. Daarna weer z'n stalletje in, tocht er niet maar wel voldoende frisse lucht.. Help :=

Even herhalen :=

Ik zou gaan voor bijvoorbeeld 2 dekens (1 van 200 gr en 1 van 300 gr). Een los halsstuk is mooi maar let erop dat hij goed aansluit en ruim zit zodat je geen manen verliest (je zou er eventueel een sleezy onder kunnen doen. Doordat je 2 dekens hebt dan kan je mooi met laagjes werken waardoor er lucht tussen blijft zitten wat weer meer isoleert. Mocht het nou een dag wat warmer zijn dan kan je ook makkelijker afwisselen en inspelen op het weer. Persoonlijk ben ik fan van horseware dekens om de goeie pasvorm en super kwaliteit. Ze zijn wel wat prijziger maar ik heb die van mij ook al 10 jaar :'). Wat je op stal op doet hangt een beetje van de temperaturen in de stal want sommige stallen zijn heel goed geïsoleerd. Daarnaast ga ik overigens ook altijd voor regendekens omdat ze gewoon multifunctioneel zijn en anders blijf je wisselen :")

galopje2000 schreef:
hallo allemaal :)
ik wil mijn paard graag gaan scheren, maar hij is als de dood voor de scheermachine. hij zweet wel erg tijdens het rijden. nu is mijn vraag, kan ik dan beter een verdoving van de dierenarts (of zelf) of een praam?
en kan ik hem zelf scheren, of kan ik het beter laten doen? ik heb namelijk nog nooit eerder een paard geschoren, we hebben vandaag wel het paard van mn zus geschoren (superbraaf) en dat ging goed, maar ik durf het niet goed aan om hem zelf te scheren. wat zouden jullie doen? :)

Als hij echt heel bang is en hij is dat na een tijdje nog (na oefenen en desensibiliseren) dan zou ik eerder gaan voor een verdoving van de dierenarts. Hierbij komt wel dat je dan vlot door moet scheren. Als ik zelf nog nooit of bijna niet geschoren heb en ik heb een paard wat moeilijk te scheren is dan zou ik dat uitbesteden. Het moet gewoon goed gaan en het belangrijkste is dat ze er iets van leren :).

Morrie schreef:
galopje2000 schreef:
hallo allemaal :)
ik wil mijn paard graag gaan scheren, maar hij is als de dood voor de scheermachine. hij zweet wel erg tijdens het rijden. nu is mijn vraag, kan ik dan beter een verdoving van de dierenarts (of zelf) of een praam?
en kan ik hem zelf scheren, of kan ik het beter laten doen? ik heb namelijk nog nooit eerder een paard geschoren, we hebben vandaag wel het paard van mn zus geschoren (superbraaf) en dat ging goed, maar ik durf het niet goed aan om hem zelf te scheren. wat zouden jullie doen? :)

ik herhaal mezelf nog maar een keer:
desensibiliseren, google er maar eens op, als je dat goed kan, kan je je paard alles leren!

:)) _/-\o_

Painttobe schreef:
Als de singelplek ook geschoren is, kan ik dan gewoon een neopreensingel gebruiken? Zit te twijfelen om mn paard meer te scheren, zoals nummer 5..

Iemand zei dat ik dan beter een bontje om mn singel kon gebruiken..

Als jou paard gewoon geschoren is dan zie ik niet in waarom er een perse een bontje om heen moet als je gewoon een goed passende schone singel hebt. Mocht hij nou heel gevoelig zijn daar dan zou je daar eens naar kunnen kijken maar dat is zelden :).

texelse schreef:
@Morrie: ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat je een paard alles kan leren, maar hij moet NU uit z'n vacht en dat red ik niet met onder z'n kin kietelen en een bos winterwortelen.
De oorzaak hebben we boven en opgelost. Het scheerapparaat dat wij hadden blaast veel wind voor de koeling. En dat rondom het apparaat. Die wind die zo plaatselijk tegen z'n huid blaast vindt hij dus doodeng. Vandaar dat we niet dichterbij kwamen dan 5cm. Vanmiddag een ander apparaat gehaald en hij staat als een lammetje. gewoon los terwijl mijn dochter er op hurken bijna onder zit om hem te scheren.

+:)+

SuperAssie schreef:
Even een vraagje, misschien kunnen jullie me helpen :)
Ik ben momenteel bezig een paard aan te schaffen, denk er een gevonden te hebben enz.
Dit betreft een Haflinger.

Nu staat hij momenteel zonder deken dus ik vrees voor een teddy(heb hem al een tijd niet gezien, maar heb hem aan half jaar lang gereden, dus ken 'm wel). Vorig jaar viel de vacht redelijk mee door dekens, maar dit is denk ik nu al te laat. Kan ik wel nog scheren en er daarna een deken op doen? Want ik ben wel van plan om in de winter fanatiek te gaan/blijven rijden..

Ja hoor, ik zou echter het paard wel even de tijd te geven om te acclimatiseren en daarna pas te scheren, vanuitgaande dat hij dan naar een andere plek verhuist etc.

amoj schreef:
Hoi bokkers,
Ik zit er over te denken binnenkort mijn pony te scheren. Ze heeft erg lange haren aan haar benen en bij haar borst.
Ik ben al wel met dekens begonnen maar ze krijgt elk jaar toch lange haren.
Nu weet ik alleen niet zo goed wat voor model ik wil gaan doen. Het is de eerste keer dat ik haar ga scheren.
Wat ik dus sowieso geschoren wil hebben;
- benen
- borst
- onderkant hals
- buik (?)

Ik wil liever niet haar hoofd scheren. Ik ga een apparaat gebruiken wat ook voor de koeien gebruikt wordt. Is redelijk groot dus kan niet heel precies, vandaar dat ik het hoofd ook niet wil doen.
Weet iemand welk model ik zou kunnen doen?

Kijk hieronder eens bij :), bekijk waar hij het meeste zweet en wat jij het mooiste vind en voilá! :)
Afbeelding

Beloven schreef:
Klopt het dat ik sommige plekjes ook gewoon met een scheermesje kan scheren :+? Klinkt misschien heel stom maar is mij op stal verteld, gisteren is mijn paardje merendeels geschoren onder verdoving, toen we bij het hoofd aankwamen werd die helaas wakker, dus toen werd er gezegd ja dat kan je ook met een scheermesje en scheerschuim doen.

Dat kan als je het voorbereidende werk zou doen maar ik zie niet in waarom je dat zou willen. Een groot apparaat scheert vaak (afhangende van je messen) 3 mm. Showpaarden/ bepaalde rassen uitgesloten. Het enige waar ik scheermesjes voor gebruik is bij showpaarden om, om de ogen en de neus geheel kaal te scheren zodat die meer benadrukt word als de make up erop zit. Zie een van google geplukte foto als voorbeeld.
Afbeelding

M_hartje_M schreef:
Hallo allemaal!

Vorig jaar heb ik mijn haflinger geschoren en heb ik de benen laten staan en inc een uitrijdeken. Dat zag er zo uit:
[ Afbeelding ]

Dit jaar wil ik haar weer scheren maar nu laat ik alleen de benen en een hartje op haar bil staan. Ik weet alleen niet goed of ik een dekje moet laten staan of niet..

Welzijn gaat boven mooi! Maar wie scheert hun paard en laat geen dekje staan?

Als je echt een dekje wil hebben dan zou ik iets meer overlaten op de rug zoals in de onderstaande link:
http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be/image/image/29783.jpg

Vervolgens zou je dan bijvoorbeeld heel voorzicht een hartje eruit kunnen scheren, of half om half zoals in de onderstaande link:
http://stencilbum.co.uk/shop/img/cms/Skull%20clipped.jpg
Laatst bijgewerkt door Maysie op 23-10-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:07

Even wat algemene informatie over wintervacht krijgen en verharen:
Paarden krijgen wintervacht onder invloed van de hoeveelheid licht op een dag (dat samenhangt met de lengte van de dagen) en maar een klein beetje onder invloed van de temperatuur (meestal hangt dat samen met elkaar, dagen worden korter, minder licht en vaak ook kouder, dus meestal komt het ongeveer goed uit). Dat paarden dus nog steeds een wintervacht krijgen ondanks een deken is niet zo raar (tenzij je je paard op stal hebt en daar het licht heel lang aan kan laten en je geen koudbloed oid hebt). Aangezien in juli de dagen alweer korter worden (heel langzaam natuurlijk) begint je paard dan al met verharen langzaam. Vaak zie je pas iets van langere haren komen in september. De dikste wintervacht is vaak bereikt in december. In januari worden de dagen weer langer en gaat je paard weer verharen naar de zomervacht (heel langzaam).

Een paar vragen die voorbij kwamen zijn: "ik heb mijn paard net een deken opgelegd maar daar is het nu veel te warm voor." Het is nu ook erg warm en je paard heeft al best een vacht aangemaakt rond deze tijd van het jaar, dus is het niet echt reeel om hem nu pas een deken op te doen. Dan kun je daar beter ergens in september mee beginnen als zijn vacht nog niet zo dik is, dat hij ineens met een deken op gaat zweten.

Vragen als "moet ik hem nu al scheren" en "hoe dan" zijn voor ieder paard verschillend. Als je nu al scheert, heb je kans dat je in dec nog een keer moet scheren, omdat je paard wintervacht blijft aanmaken tot dec, geschoren/deken of niet. Sommigen maakt dat niet uit, anderen doen het liever 1x in de winter, dat is natuurlijk prima. Je paard zal in dec dan wel met een iets minder dikke vacht staan dan wanneer je hem niet hebt geschoren in oktober. Alleen voor sommigen is die vacht dan ook alweer te dik om goed te kunnen blijven rijden. Scheer je paard in ieder geval niet meer in januari! Dan begint je paard dus alweer zomervacht aan te maken en scheer je die ook weg. Resultaat kan zijn dat je in de zomer een beetje rare vacht krijgt. Als je dat niet erg vindt, kun je natuurlijk ook in febr of maart nog scheren, maar ik doe dat nooit.

Ik heb zelf een Groninger, die ontzettend veel vacht krijgt id winter, deken of niet. Ik heb hem nu helemaal geschoren en straks in dec krijgt hij een patroon (nr 7). hij staat 24/7 buiten zonder schuilstal. Hij heeft meestal 2 dekens op als hij geschoren is (vacht heeft met meerdere lagen een isolerende werking en dat doen 2 dekens ook. 1 deken is dan wat te weinig isolatie) waarvan de bovenste deken een is met een halve hals. Gaat prima, heeft het nooit koud id winter (zorg dat ik voldoende gram deken op doe).

Waarom je een paard wel of niet scheert ligt helemaal aan jezelf denk ik. Wil je vaak uren wachten totdat je paard droog is, prima! Dan hoef je niet te scheren. Als je daar geen tijd voor hebt of ziet dat je paard er moeite mee krijgt met die vacht en de zware training (wij trainen in de winter ook niet met onze winterjas aan want dat hou je helemaal niet lang vol) dan kun je scheren. Welk patroon is afhankelijk van je paard waar hij het meeste zweet of wat het meest functioneel is. Als je op wedstrijden gaat kan ik me voorstellen dat je het er mooi uit wilt laten zien dus helemaal scheert.

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:13

littlesannie schreef:
Ik wil graag voor het eerst mijn haf laten scheren, nu dacht ik eraan om alleen de hals, de benen, het hoofd en de zadelplek niet te laten doen en dan een paar figuurtjes op haar kont. Ze heeft een hele dikke bos manen dus ik wil haar geen halsdeken opdoen maar kan ik dan de hals wel laten scheren of beter niet? Verder kies ik er voor om het hoofd en de benen niet de doen omdat ze de vorige keer door net lint ging met het scheren := en dat dus erg riskant vind.
Edit; ik wilhaar laten scheren omdat het gister dus serieus 2 uur duurde voordat ze droog was. Verder heb ik een 50 grams deken,een 100 gram onderdeken en 200 grams onderdekenis at genoeg als ik haar laat scheren?

Als ik het goed begrijp wil je dus zoiets? En dan wat figuurtjes uit de vacht te scheren?
http://www.dfs-pet-blog.com/wp-content/uploads/2013/01/trace-clipping-closeup.jpg
Qua dekens zit je dan wel goed :j :)

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:19

Ik heb mijn AMH vanmorgen geschoren. Kwam een grote emmer haar af.
Ik scheer hem helemaal kaal, behalve de oren (dan moet hij in de houtgreep, lukt me niet alleen :P )
Mijn ukken scheer ik altijd kort, 2,4 mm. Normaal scheert een grote machine 3 mm.

Het fijnste voor een groot paard scheren vind ik een veescheermachine. Heb zelf een Heiniger, 360 watt luchtgekoeld.
Ideaal.

Voor mijn kleintjes en voor het toiletteren van hoofd en benen heb ik een Heinger Saphir en een Moser Arco. Beide snoerloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:22

Toydoll schreef:
Ik zit ook beetje met dilemma.
Eigenlijk ben ik niet zo voor scheren. Helemaal niet eigenlijk, maar pony loopt voor de wagen en onder het zadel en loopt dus sowieso wel met een deken (anders gaat ie in de modder rollen en onder de natte modder kan je er dus geen zadel op leggen of tuig), maar in tegenstelling tot mijn vorige pony groeit hij zijn vacht alsnog ENORM dik onder het deken. Na een goed beetje werk is hij dus ook lekker bezweet. Opzich geen probleem, ware het niet dat je moet wachten tot ie droog is voor het deken er weer op kan ;-)

Zonder deken heb ik ook liever niet omdat hij dan dus met nat weer eigenlijk nooit te rijden/mennen is (natte modder poets je er niet af en zand onder zadel/tuig is funest)
En met die dikke vacht duurt het zo lang voordat ie droog is en zweet hij ook wel meer.

Maarja geschoren wordt hij misschien super druk in de winter, of vat ie kou, het ligt allemaal veel gevoeliger met een geschoren dier. Ohja en ik vindt het verschrikkelijk lelijk en ik denk ook niet dat deze pony te scheren is zonder een heel kermis :P Ken ook niemand die het kan/wil doen.

Pff waarom groeit er nou zo'n dikke vacht onder dat dekentje :P?

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik twijfel ontzettend. Ze heeft niet voor niets zo'n wollig vachtje aangemaakt denk ik dan. Ze staat nu nog 24/7 buiten (met een dek 's nachts) en gaat straks van 6.00 in de ochtend tot een uur of 17/18 's avonds naar buiten. Ze heeft het vrij snel koud, dus scheren wil ik liever niet. Verder is het natuurlijk zo dat het op dit moment extreem warm is. Ik wacht dus toch nog even met scheren en kijk even hoe erg ze zweet als het wat kouder is. En verder vraag ik me af of het zo heel slecht is voor een paard om nat van het zweet te worden? Ik stap gewoon wat langer uit en dan droogt ze eigenlijk al best wel redelijk op? Is dat uurtje rijden en zweten slechter dan 23 uur koud hebben? Ik heb haar in het verleden wel eens geschoren, maar toen heeft ze 2x koliek gehad, waarschijnlijk door de kou -O- . En ze stond toen echt met een Bucas All in one + extra onderdeken op.

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:33

Zo zag mijn paard er vorig jaar uit:
Afbeelding

ter info: enkel voor de foto zonder deken :brr:

Dit jaar zou ik liefst volledig scherPaard staat dus 24/24 buiten, schuilstal en indien echt nodig kan hij eens een nacht op stal…

Heb een Rambo deken met hals, en ga nu een onderdeken kopen van 400gr. Heb nog een liner die 300gr was (maar al enkele keren gewassen dus nu 200gr?). Dus bij extreme kou kan die er ook wel onder.
Paard heeft volgens mij nooit snel koud…
Kan dit volgens jullie?
en (behalve hoofd en benen)

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:35

Maysie schreef:
littlesannie schreef:
Ik wil graag voor het eerst mijn haf laten scheren, nu dacht ik eraan om alleen de hals, de benen, het hoofd en de zadelplek niet te laten doen en dan een paar figuurtjes op haar kont. Ze heeft een hele dikke bos manen dus ik wil haar geen halsdeken opdoen maar kan ik dan de hals wel laten scheren of beter niet? Verder kies ik er voor om het hoofd en de benen niet de doen omdat ze de vorige keer door net lint ging met het scheren := en dat dus erg riskant vind.
Edit; ik wilhaar laten scheren omdat het gister dus serieus 2 uur duurde voordat ze droog was. Verder heb ik een 50 grams deken,een 100 gram onderdeken en 200 grams onderdekenis at genoeg als ik haar laat scheren?

Als ik het goed begrijp wil je dus zoiets? En dan wat figuurtjes uit de vacht te scheren?
http://www.dfs-pet-blog.com/wp-content/uploads/2013/01/trace-clipping-closeup.jpg
Qua dekens zit je dan wel goed :j :)

Ja inderdaad, nou top. Dan laten we dat doen