Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Miekatoen schreef:ik vind het echt super moeilijk. En iedereen zegt iets anders. Vind het ook moeilijk om te zien of mijn paardje koud heeft of niet. ik heb zelf altijd koud dus zou hem wel willen inpakken maar hij is net van dat vliegendeken af en ik vermoed dat hij het toch leuker vindt zonder deken?
En nu een zomerdeken kopen voor een week of 2 is ook zo zot. ik moet al zoveel dekens gaan kopen...
ChelseaII schreef:Mooi stukje op de site van 'paardnatuurlijk':
Het opzetten van de vacht is geen teken dat een paard het koud heeft, maar een teken dat hij prima in staat is om zijn vacht te gebruiken waar hij voor nodig is; het paard precies op de goede temperatuur houden. Opgezet als het kouder wordt, weer wat platter als het warmer wordt.
Lucht isoleert, en door de haren op te zetten zorgt het paard ervoor dat hij meer isolerende lucht "opsluit", waardoor hij het warmer krijgt, het paard doet als het ware een jas aan. Als hij het warm heeft trekt hij een jas of een trui uit door de vacht een beetje of geheel plat te leggen. Als je een paard met een wintervacht hebt, is het je vast al wel eens opgevallen dat hij zijn vacht plat legt als je een stuk fanatiek hebt gereden.
Iedereen moet natuurlijk lekker doen wat ie zelf wil met zijn/haar paard, maar sommige mensen vergeten soms dat het dieren zijn en geen mensen... Een paard voelt zich het lekkerst bij ongeveer 15 graden, dus het is nu echt niet koud voor ze (uitzonderingen zijn er vast wel bij)
Mijn paard krijgt altijd een enorme wintervacht en aangezien ik fanatiek rij, heb ik besloten om haar voor het eerst dit jaar te gaan scheren omdat ik haar in de winter erg slecht droog kreeg. Maar tot dan staat ze lekker zonder deken buiten! Vorig jaar winter heeft ze gewoon de hele winter onder 1 200 grams deken gestaan.
Anoniem schreef:Koud vind ik nog tot daar aantoe, maar 2 dagen bijna nonstop regen...
Daar is de mijne echt niet blij mee.
Dan krijgt ie toch een deken op.
sanso schreef:ik heb gewoon een 0 grams waterdicht regendekentje op.. niet omdat ik bang ben dat hij het koud heeft maar heb gewoon nog echt geen zin in die haren nu al! en moet zeggen dat hij het goed doet met dit dekentje..
edit; het maakt me trouwens echt niks uit wat andere mensen denken, ik doe zelf wat ik doe, snap nooit dat hier zon commetaar op geleverd moet worden, laat iedereen gewoon zn eigen ding doen!
ChelseaII schreef:@Sanso: er wordt hier om tips gevraagd en volgens mij geen commentaar geleverd.
@Nens77: Ik zag dat ook staan van dat zweten, maar dat vind ik toch wel een beetje eng om te doen! Mijn paard staat 's nachts in een stal met een buitenluik en dan durf ik haar niet bezweet op stal te zetten.
hij is dan ook oersterk dat welshje van me!