nu de deken al op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Re: nu de deken al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:18

Ik heb een bucas power turnout light. Deze bestaat uit een stal deken en een regendeken.

Momenteel ligt er overdag buiten de regendeken op. Deze is van +16 tot -10 en uv werend. Mocht het een keer warmer zijn reflecteert deze het zonlicht weg. Ideaal deze deken.
Snachts heeft ze nog niks op, het is op stal nog niet onder de 15 graden snachts doordat er veel paarden staan.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:22

De mijne krijgt geen deken op behalve na de training een fleecedeken. Ze is gezond en maakt nu al een flinke vacht op. :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:38

Miekatoen schreef:
ik vind het echt super moeilijk. En iedereen zegt iets anders. Vind het ook moeilijk om te zien of mijn paardje koud heeft of niet. ik heb zelf altijd koud dus zou hem wel willen inpakken maar hij is net van dat vliegendeken af en ik vermoed dat hij het toch leuker vindt zonder deken?
En nu een zomerdeken kopen voor een week of 2 is ook zo zot. ik moet al zoveel dekens gaan kopen...

Waarom moet je al zoveel dekens kopen ?
De mijne is ook ex manege, ik heb een 300 grams voor in de winter (als de temperaturen s nachts onder 0 gaan lopen, gaat hij er s nachts op en overdag ook als het onder het vriespunt blijft) en een zweetdeken voor na het rijden in de winter. Scheren doe we niet aan, mijn dochter rijdt de manegelessen mee dus niet super intensief. Paardje staat nog wel op de manege, maar in een buitenstal (kijkt met zijn hoofd over zo een deur naar buiten).
Afgelopen winter, toen zelfs de waterleidingen bevroren, heb ik steeds wat in zijn stal laten liggen, dat geeft ook extra warmte af.
Is prima gegaan.....
Het is trouwens een Haflinger van 8, dus geen ouwetje

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:41

Mijne zou ik zo zonder deken laten staan, pas zodra de rugspieren onder het rijden lastiger los te rijden zijn vind ik het tijd voor een deken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:43

Hier 24/7 buiten(altijd), inmiddels sinds gisterenavond de ongevoerde regendeken erop.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:51

ChelseaII schreef:
Mooi stukje op de site van 'paardnatuurlijk':

Het opzetten van de vacht is geen teken dat een paard het koud heeft, maar een teken dat hij prima in staat is om zijn vacht te gebruiken waar hij voor nodig is; het paard precies op de goede temperatuur houden. Opgezet als het kouder wordt, weer wat platter als het warmer wordt.

Lucht isoleert, en door de haren op te zetten zorgt het paard ervoor dat hij meer isolerende lucht "opsluit", waardoor hij het warmer krijgt, het paard doet als het ware een jas aan. Als hij het warm heeft trekt hij een jas of een trui uit door de vacht een beetje of geheel plat te leggen. Als je een paard met een wintervacht hebt, is het je vast al wel eens opgevallen dat hij zijn vacht plat legt als je een stuk fanatiek hebt gereden.

Iedereen moet natuurlijk lekker doen wat ie zelf wil met zijn/haar paard, maar sommige mensen vergeten soms dat het dieren zijn en geen mensen... Een paard voelt zich het lekkerst bij ongeveer 15 graden, dus het is nu echt niet koud voor ze (uitzonderingen zijn er vast wel bij :+ )

Mijn paard krijgt altijd een enorme wintervacht en aangezien ik fanatiek rij, heb ik besloten om haar voor het eerst dit jaar te gaan scheren omdat ik haar in de winter erg slecht droog kreeg. Maar tot dan staat ze lekker zonder deken buiten! Vorig jaar winter heeft ze gewoon de hele winter onder 1 200 grams deken gestaan.

Ik heb zelf weleens gehoord dat de fijnste temperatuur voor een paard tussen de 10 en 15 graden ligt. Dus als je met 15 graden al met een deken begint, wat moet er dan op als het -15 wordt ?
Overigens staat er ook in hetzelfde stuk van paardnatuurlijk dat het geen probleem is om je paard bezweet weg te zetten. Het zweet aan de buitenkant betekent niet dat de huid ook nog nat is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:52

Koud vind ik nog tot daar aantoe, maar 2 dagen bijna nonstop regen...
Daar is de mijne echt niet blij mee.
Dan krijgt ie toch een deken op.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:53

ik heb gewoon een 0 grams waterdicht regendekentje op.. niet omdat ik bang ben dat hij het koud heeft maar heb gewoon nog echt geen zin in die haren nu al! en moet zeggen dat hij het goed doet met dit dekentje..

edit; het maakt me trouwens echt niks uit wat andere mensen denken, ik doe zelf wat ik doe, snap nooit dat hier zon commetaar op geleverd moet worden, laat iedereen gewoon zn eigen ding doen!

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:55

Ik heb ook al sinds zondag avond een 0 grams deken op. Met deze regen worden ze op Eem gegeven moment echt nat en en krijgen ze het koud. Als het kouder word gaat ze naar de 100 grams. Nu is 0 nog voldoende

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:56

Anoniem schreef:
Koud vind ik nog tot daar aantoe, maar 2 dagen bijna nonstop regen...
Daar is de mijne echt niet blij mee.
Dan krijgt ie toch een deken op.

Hebben paarden niet, net als veel andere dieren, een vettig laagje op de vacht waardoor water er meest vanaf stroomt ?
Ik zie wel altijd dat ze hun kont tegen de wind in draaien bij regen maar vroeg me toch af of de vacht ook regen afstoot....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:58

Geen idee nens, maar ik weet wel dat mijne in ieder geval geen problemen er mee heeft om in sneeuwstormpies (nederlandse...) buiten te staan, kont in de wind en vreten maar, zonder deken.

Edit : dan heb ik het over door vriezen, wind en sneeuw over gevoelstemperaturen van -20, misschien nog kouder, temperaturen waar ik het met muts, twee sjaals, 2 vesten + winterjas, twee broeken en thermoboots nog koud heb.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:00

@Sanso: er wordt hier om tips gevraagd en volgens mij geen commentaar geleverd.

@Nens77: Ik zag dat ook staan van dat zweten, maar dat vind ik toch wel een beetje eng om te doen! Mijn paard staat 's nachts in een stal met een buitenluik en dan durf ik haar niet bezweet op stal te zetten.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:00

sanso schreef:
ik heb gewoon een 0 grams waterdicht regendekentje op.. niet omdat ik bang ben dat hij het koud heeft maar heb gewoon nog echt geen zin in die haren nu al! en moet zeggen dat hij het goed doet met dit dekentje..

edit; het maakt me trouwens echt niks uit wat andere mensen denken, ik doe zelf wat ik doe, snap nooit dat hier zon commetaar op geleverd moet worden, laat iedereen gewoon zn eigen ding doen!

True, maar het lijkt erop dat sommige mensen denken dat dekens 'moeten' omdat ze er anderen er mee in de weer zien. Het is maar net wat je paard gewend is, en wat je inderdaad prettig vind. Maar het is wel prettig als men weet dat kiezen voor geen deken niet per definitie ongezond is voor je paard.....

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:04

je zou er een 0grams regendekentje op kunnen doen.. Meer zeker niet.
Ben je van plan je paard overdag dan ook met deken te laten staan?
Probeer inderdaad zo lang mogelijk te wachten, ze voelen zich heerlijk zonder deken op! :)
Kijk ook goed naar je paard, heeft hij het snel koud of juist snel warm?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:04

ChelseaII schreef:
@Sanso: er wordt hier om tips gevraagd en volgens mij geen commentaar geleverd.

@Nens77: Ik zag dat ook staan van dat zweten, maar dat vind ik toch wel een beetje eng om te doen! Mijn paard staat 's nachts in een stal met een buitenluik en dan durf ik haar niet bezweet op stal te zetten.

De mijne staat in eenzelfde stal en meestal gooien we er een halfuurtje een fleecedeken op, die trekt het ergste vocht eraf.... De rest laten we meestal zo drogen.
Het nadeel van op stal vind ik wel dat ze zich niet warm kunnen lopen als ze het wel koud krijgen....
Vandaar dat ik bij temperaturen ver onder 0 toch een deken heb, ook omdat er met voeren geen rekening gehouden wordt met extra verbruik om warm te blijven....
Vorig jaar ís hij in de winter ook een klein beetje afgevallen.....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:52

Nu zal ik wel een beul zijn, paard vandaag finaal in het zweet gewerkt (redelijke wacht, galoptraining bij een draver), even uitgestapt en koud water erop (dat droogt sneller), 2/3 minuutjes buiten laten uitdampen en in de box gezet (welliswaar zonder buitenluik).

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:58

Mijn paard staat nu dag en nacht buiten met een 0grams regendeken. Werkt prima. Mijne kreeg ook al vacht en zo hou ik het in toom. (Wil niet scheren). Maar ik heb wel een reden, mijn paard staat volop in training en moet dit jaar voor de zadelproef dus in de winter moet er ook getraind worden dan heb ik niks aan de vacht..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:01

Mijn merrie staat nu met een Bucas Smartex Rain, ik wil haar dit jaar niet scheren eigenlijk, dus begin bijtijds!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:31

Die van mij is 2 heb ik nog niks mee van doen en mag lekker weerstandje opbouwen. Mijn andere is 22 en daar werk ik niet meer mee. Mag lekker bloot en krijgt altijd zo'n berenvachie :D hij is dan ook oersterk dat welshje van me!

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:38

ShirlMilou schreef:
Mijne staat onder een 0 grams. Als het al rond de 10 graden en lager wordt gaat er een dikkere op.

Same here :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:28

Ik heb nu toch maar al een regendeken op gedaan. Merkte vorige week na een koude dag ( donderdag was dat volgens mij?) dat ze echt ineens een teddybeer was geworden!! We gaan er dus vroeg bij zijn zodat we in de winter gewoon door kunnen rijden zonder te scheren :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:43

Wil je een wintervacht echt voorzijn moet je eigenlijk al beginnen met een deken 's nachts op het moment dat de dagen met daglicht weer korter worden en op stal een lamp aanhouden. Het zal wel wat schelen in de aanmaak van een vacht als we er nu mee beginnen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:51

ik leg geen deken op. Laat hen maar een dikke vacht ontwikkelen. Daarna ergens eind oktober begin november scheren. Mijn paarden worden elke dag getraind en soms in paddock. maar een bezweet paard is ook niet goed. Met scheren kan ik vermijden dat ze ziek worden van natte vacht.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:53

Ik heb net bij mijn ene pony haar 0-grams regendeken opgedaan. ;)
Mijn andere pony, staat nog even zonder omdat die onder een deken altijd heel snel staat te zweten.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:04

Voila, mijn bestelling is geplaatst :)

Ik heb gekocht:
-Regendeken met fleece, 50 gram
-Onderdeken 100 gram
-Staldeken 200 gram

Het plan:

Binnen een paar dagen/ weken, afhankelijk van de temperatuur: regendeken
Als het kouder wordt kan het onderdeken onder het regendeken en nadien het staldeken.
Als het dan nog kouder wordt, kan het regendeken over het staldeken of het onderdeken onder het staldeken.
Dus dan kan ik wat combineren. In de toekomst kan ik er nog bijkomen maar budgettair viel dit nog mee en hier kom ik toch al een eind mee zonder dat mijn paardje, hopelijk, gaat vermageren doordat hij zich op temperatuur moet houden.