onweer waar veiliger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:32

ik ben niet elke dag bij mijn paardje, dus als het onweert staat ze altijd in haar wei + inloopstal. Ik denk dat het wel veilig is, er zijn geen bomen maar wel een schuur....ik maak me geen zorgen want de schuur is 4 keer zo groot als haar...

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:39

Zelf zet ik ze altijd binnen O:) Maar sommige mensen zeggen wel van tja als er inslaat in het dak en het vliegt in de brand, verbrand je paard levend, dus als je ze dan buiten zet en als er daar op hun inslaat dat ze gelijk dood zijn. Dat ze in 1x dood zijn inplaats van verbranden.. :? Maar als er gewoon mensen bij de stallen wonen is het misschien anders? Tja, onweer is gewoon niet veilig.... :(

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:43

Binnen.

Ik ga niet mee discussiëren over wat veiliger is, want niks is veilig bij onweer. Binnen kan je paard dood gaan en buiten ook.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:30

naomi_g1998 schreef:
Binnen.

Ik ga niet mee discussiëren over wat veiliger is, want niks is veilig bij onweer. Binnen kan je paard dood gaan en buiten ook.
Binnen met bliksembeveiliging is wel degelijk veilig. Neemt niet weg dat je paard binnen dood kan gaan door een andere oorzaak ;).

LadyMadonna

Re: onweer waar veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:32

Vergeet niet dat onweer ook indirect gevaar op kan leveren. Zo ben ik nl mijn pony verloren. Niks geen inslag, echter zware onweersbui, kudde in paniek, pony gevallen en overlopen, en alles op t achterbeen kapot (muv het bot zelf)

Aethereality

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:41

Mij lijkt binnen vaak veiliger dan buiten, omdat de bliksem dan het paard niet zo snel kan raken als buiten. Buiten is een paard vaak het hoogste punt, ik krijg al schrik als ik eraan denk. Ook als er veel bomen in de weide staan is het niet veiliger, de bliksem zou daar ook kunnen inslaan met alle gevolgen van dien.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:23

Naar mijn idee staan ze het meest veilig in een gebouw met bliksemafleider. Buiten ligt het risico, door een inslag in de directe omgeving en via geleiding van de vochtige bodem, voor met name viervoeters een stuk hoger. Persoonlijk wil ik geen enkel dier buiten hebben als het onweert. Ik ga zelf ook niet op een veld staan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:12

koeke schreef:
naomi_g1998 schreef:
Binnen.

Binnen met bliksembeveiliging is wel degelijk veilig. Neemt niet weg dat je paard binnen dood kan gaan door een andere oorzaak ;).

Ik ken toevallig iemand waarbij de stal ook een bliksemafleider had en de bliksem is alsnog erlangs, in de stal ingeslagen. Dus het hoeft helemaal niet veilig te zijn :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:50

Onweer is sowieso onveilig, binnen en buiten.
Ik denk ook dat het een keus is tussen risico op stal afbranden of in 1 klap dood door inslag buiten. Hoe groot deze kansen werkelijk zijn heb ik eigenlijk geen idee van, beide komt voor dus beide kan gebeuren. Kies waar jij je goed bij voelt en ook belangrijk: kijk naar je paard!

Dat mis ik hier in de hele discussie namelijk, het gaat alleen over wat eigenaren prettiger vinden terwijl er weinig wordt gesproken over voorkeur van het paard. Ik heb jaren paarden verzorgt en daar hebben we het gedeeltelijk van de paarden laten afhangen. De paarden die mietjes waren (snel koud, willen naar binnen) gingen lekker op stal terwijl het jonge grut nog geen stal gewend was en die bleven dus lekker buiten. Ook paarden die de stal zouden afbreken, bleven lekker buiten. Stroom wel van het draad af trouwens.

Mijn eigen paard was ook 1 van paarden die de stal zou afbreken als je hem binnen zet. Ik heb een half jaar geprobeert hem 's nachts op stal te zetten omdat zn maatje dat nodig had, maar hij kon er maar niet aan wennen. Bleef onrustig op stal (dus zonder onweer), terwijl hij buiten wel rustig was. Met onweer is het nog mooier. Buiten doet hij geen stap extra, staat gewoon met zn bips naar de wind te wachten tot het voorbij is. Op stal snapt hij er geen bal van, hoort het onweer, ziet de flitsen, maar kan niet uit die kleine ruimte komen. Resultaat? Paard half in paniek, staat pompend en zwetend binnen. (nu hebben ze alleen een schuilstal die niet dicht kan)
Lijkt me duidelijk dat ik met dit paard veel meer risico loop op stal dan buiten. Niet zo zeer vanwege het onweer, maar vanwege de paniek die hij alleen op stal krijgt.
Wij vinden een stal veilig, veel paarden die het van jongs af aan gewend zijn zien de stal ook als veilig, maar er bestaan ook paarden zoals de mijne, die een stal altijd ervaren als opsluiting. Voor mij hangt het dus vooral van het paard af welke omstandigheden het veiligst zijn.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:00

Die van mij blijven altijd buiten, het stroom word er wel afgehaald!

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:07

Dat bliksem inslaat op het hoogste punt is een fabeltje, Bliksem slaat in op het punt met de minste weerstand.

Voorbeeld, Er staat een huiskraan van 40meter hoog met een hoge weerstand en jij staat er naast met een kleine weerstand, dan ben jij op dat moment de pechvogel.

Als het tijdens de onweersbui regent is het een ander verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:15

Hier op stal staan alle paarden gewoon buiten, ook als het onweert.
Als k aan het werk ben of straks op school ben kan ik ook niet even heen en weer racen om d'r op stal te zetten (en daarna weer op de wei te zetten). Ik vertrouw dus wat dat aangaat op m'n stalhouder, als die ze buiten houdt, staan ze lekker buiten. Binnen en buiten kan het inslaan, als het inslaat, dan is het zo. Maar denk dat ik er meer schade mee aandoe als ik d'r ineens bij wijze van 18 uur binnen houd, ze staat nu 24/7 op de wei, dus als ik die nu ineens binnen zet wordt ze ook knetter, doet ze denk ik meer schade bij zichzelf aanrichten dan de bliksem eventueel zou kunnen doen.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:44

Het ligt er voor mij heel erg aan hoe de paarden reageren op onweer. Worden ze heel erg onrustig? Dan buiten, zodat ze kunnen rennen mits er genoeg objecten met een hogere weerstand in de buurt zijn. Als ze redelijk rustig blijven, lekker naar binnen als de mogelijkheid daar is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:39

Ik heb mijn paardje gewoon buiten staan, hij staat in een kudde van 3 snachts, 4 overdag. En niemand van onze groep zet ze eigenlijk binnen met onweer dus ik laat hem ook lekker buiten staan, staan bomen langs de weg en er staan veel paarden omheen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:45

mijn paarden kunnen alleen maar buiten. Ik kan ze wel in hun schuilstal opsluiten maar daar zullen ze niet blij van worden (en ik ook niet) ;). en daarbij, ze staan liever buiten dan binnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:28

Beloven schreef:
Ik heb mijn paardje gewoon buiten staan, hij staat in een kudde van 3 snachts, 4 overdag. En niemand van onze groep zet ze eigenlijk binnen met onweer dus ik laat hem ook lekker buiten staan, staan bomen langs de weg en er staan veel paarden omheen.

Dat is dus heel gevaarlijk, die bomen er om heen. En veel paarden maakt dat je een deel van je kudde in één keer kunt verliezen bij een inslag. Paarden hebben geen kans om een inslag te overleven omdat hu oppervlakte te groot is (4 poten).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:30

Zwerte schreef:
Onweer is sowieso onveilig, binnen en buiten.
Ik denk ook dat het een keus is tussen risico op stal afbranden of in 1 klap dood door inslag buiten. Hoe groot deze kansen werkelijk zijn heb ik eigenlijk geen idee van, beide komt voor dus beide kan gebeuren. Kies waar jij je goed bij voelt en ook belangrijk: kijk naar je paard!

Dat mis ik hier in de hele discussie namelijk, het gaat alleen over wat eigenaren prettiger vinden terwijl er weinig wordt gesproken over voorkeur van het paard. Ik heb jaren paarden verzorgt en daar hebben we het gedeeltelijk van de paarden laten afhangen. De paarden die mietjes waren (snel koud, willen naar binnen) gingen lekker op stal terwijl het jonge grut nog geen stal gewend was en die bleven dus lekker buiten. Ook paarden die de stal zouden afbreken, bleven lekker buiten. Stroom wel van het draad af trouwens.

Mijn eigen paard was ook 1 van paarden die de stal zou afbreken als je hem binnen zet. Ik heb een half jaar geprobeert hem 's nachts op stal te zetten omdat zn maatje dat nodig had, maar hij kon er maar niet aan wennen. Bleef onrustig op stal (dus zonder onweer), terwijl hij buiten wel rustig was. Met onweer is het nog mooier. Buiten doet hij geen stap extra, staat gewoon met zn bips naar de wind te wachten tot het voorbij is. Op stal snapt hij er geen bal van, hoort het onweer, ziet de flitsen, maar kan niet uit die kleine ruimte komen. Resultaat? Paard half in paniek, staat pompend en zwetend binnen. (nu hebben ze alleen een schuilstal die niet dicht kan)
Lijkt me duidelijk dat ik met dit paard veel meer risico loop op stal dan buiten. Niet zo zeer vanwege het onweer, maar vanwege de paniek die hij alleen op stal krijgt.
Wij vinden een stal veilig, veel paarden die het van jongs af aan gewend zijn zien de stal ook als veilig, maar er bestaan ook paarden zoals de mijne, die een stal altijd ervaren als opsluiting. Voor mij hangt het dus vooral van het paard af welke omstandigheden het veiligst zijn.

Als je paard echt niet even op stal kan staan, tja dan is het wellicht niet anders.
Maar het is logisch dat je als baas beslist wat je veilig vindt voor je paard. Je kunt het wel aan je paard overlaten maar die kan niet bedenken hoe dat werkt met een blikseminslag. Ken genoeg paarden die niet onrustig worden met onweer, maar daarom is het nog niet minder gevaarlijk.