Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
koeke schreef:naomi_g1998 schreef:Binnen met bliksembeveiliging is wel degelijk veilig. Neemt niet weg dat je paard binnen dood kan gaan door een andere oorzaakBinnen.
Ik ga niet mee discussiëren over wat veiliger is, want niks is veilig bij onweer. Binnen kan je paard dood gaan en buiten ook..
Beloven schreef:Ik heb mijn paardje gewoon buiten staan, hij staat in een kudde van 3 snachts, 4 overdag. En niemand van onze groep zet ze eigenlijk binnen met onweer dus ik laat hem ook lekker buiten staan, staan bomen langs de weg en er staan veel paarden omheen.
Zwerte schreef:Onweer is sowieso onveilig, binnen en buiten.
Ik denk ook dat het een keus is tussen risico op stal afbranden of in 1 klap dood door inslag buiten. Hoe groot deze kansen werkelijk zijn heb ik eigenlijk geen idee van, beide komt voor dus beide kan gebeuren. Kies waar jij je goed bij voelt en ook belangrijk: kijk naar je paard!
Dat mis ik hier in de hele discussie namelijk, het gaat alleen over wat eigenaren prettiger vinden terwijl er weinig wordt gesproken over voorkeur van het paard. Ik heb jaren paarden verzorgt en daar hebben we het gedeeltelijk van de paarden laten afhangen. De paarden die mietjes waren (snel koud, willen naar binnen) gingen lekker op stal terwijl het jonge grut nog geen stal gewend was en die bleven dus lekker buiten. Ook paarden die de stal zouden afbreken, bleven lekker buiten. Stroom wel van het draad af trouwens.
Mijn eigen paard was ook 1 van paarden die de stal zou afbreken als je hem binnen zet. Ik heb een half jaar geprobeert hem 's nachts op stal te zetten omdat zn maatje dat nodig had, maar hij kon er maar niet aan wennen. Bleef onrustig op stal (dus zonder onweer), terwijl hij buiten wel rustig was. Met onweer is het nog mooier. Buiten doet hij geen stap extra, staat gewoon met zn bips naar de wind te wachten tot het voorbij is. Op stal snapt hij er geen bal van, hoort het onweer, ziet de flitsen, maar kan niet uit die kleine ruimte komen. Resultaat? Paard half in paniek, staat pompend en zwetend binnen. (nu hebben ze alleen een schuilstal die niet dicht kan)
Lijkt me duidelijk dat ik met dit paard veel meer risico loop op stal dan buiten. Niet zo zeer vanwege het onweer, maar vanwege de paniek die hij alleen op stal krijgt.
Wij vinden een stal veilig, veel paarden die het van jongs af aan gewend zijn zien de stal ook als veilig, maar er bestaan ook paarden zoals de mijne, die een stal altijd ervaren als opsluiting. Voor mij hangt het dus vooral van het paard af welke omstandigheden het veiligst zijn.