Verbrande neus voorkomen, hoe?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vincent_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:52

Je kunt er gewoon zonnebrand op smeren toch?

RaymondP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:53

Kan je niet gewoon zonnebrandcreme erop smeren?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:56

Mijn paard staat er in de zomer zo bij;

Afbeelding

Werkt prima, staat alleen voor geen meter :')

Verder heeft mijn paard 4 witte benen en die verbranden ook snel, dus die smeer ik wel in met zonnebrandcreme. Lekker dikke laag. Op de neus werkt dat niet, want andere paarden likken het weer af -O-
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 13-04-13 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Verbrande neus voorkomen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:01

Oh, ik herken het drama. Mijn haflinger had echt een roze neus en die verbranden ze levend, gruwelijk gezicht, wist de eerste keer ook niet wat het was. Sindsdien deed ik gewoon haar neus heel dik insmeren met 50 sunblock, eerst zwitsal (lekker dik, dus bleef goed zitten) maar die kon ik nergens meer vinden dus toen de 50 sunblock van de trekpleister gehaald, ook goed dik! En dat gewoon dagelijks (als de zon schijnt) insmeren, en echt in hartje zomer en flinke zon ook wel eens 2 keer. Zo'n neusflap heb ik geprobeerd, die heeft het eind van de dag niet eens gered :') Mijn nieuwe haflinger (andere ingeslapen) heeft gelukkig geen roze neus.

Ethirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:07

Wat ik me nog afvroeg: hoe doen wilde paarden dat? Die zullen toch ook op plekken leven waar geen of beperkt schaduw is?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:30

Nou, ik weet niet of het zo is/klopt. Maar ik zou zelf denken dat waar de paarden van nature voorkomen (dus niet getransporteerd zijn en losgelaten oid) dat een beetje hetzelfde is als bij mensen? In afrika wonen van nature alleen maar hele donkere mensen, met een huid die kan tegen de felle zon. Zou denken dat er eigenlijk in zo'n landen ook paarden wonen die wel haar op de neus hebben?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:28

Mijn paard is ook wat allergisch op gras. Nu bv staat hij op hooi en dan verbrand hij zo makkelijk niet (raar maar waar). Vanaf dat hij de weide opgaat dan wordt hij er gevoeliger op. En onze weides zijn gewoon veel "rijker" dan wat een paard normaal gezien eet. Dus ik denk dat het ook daar wel wat mee te maken kan hebben, in mijn geval toch.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:34

Ik lees aan het begin van het topic dat mensen zelf van een t-shirt/washandje een flapje maken. Ik raad je dat echt af om te doen. Als dat flapje nat wordt (van drinken bijvoorbeeld, regen of dauw) hangt het voor de neusgaten en kan je paard het knap benauwd krijgen (zelf zien gebeuren).

Ik smeerde altijd factor 50 op de neus. Elke ochtend en dat werkte goed genoeg. Als het heel erg zonnig was, kreeg hij in de middag nog wel eens een veeg extra (ochtend deed stalgenoot altijd en ik kwam in de middag)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:42

Deze neusflap gebruik ik voor mijn pony:
UW werend en helpt tot nu toe het beste in combinatie met zonnebrand factor 50 (waterafstotend) of groene leem (wissel ik af)
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0432_n.jpg
(Gekocht bij paardendrogist)

Zelf een flap maken van stuk stof heb ik wel eens geprobeerd, maar was geen succes
ging als nat werd door drinken idd heel erg "plakken" op de neus en hangen voor zijn neusgaten
Meteen eraf getrokken toen.

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:53

Ik heb een pony met 3 witte voeten en een witte neus. Een paar jaar geleden verbrandde hij verschrikkelijk in de kootholtes van die 3 voeten (de zwarte was normaal). Het gevolg was hele erge mok wat een tijd duurde voordat we deze weg kregen. Ik ben toen gaan smeren met factor 50 zonnebrand voor kinderen. Iedereen op stal hielp mee met smeren met als gevolg dat er op een dag verspreid zeker 5 a 6 keer werd gesmeerd. Nog kreeg hij het voor elkaar om te verbranden. Op zijn neus kreeg hij ook steeds kleine korstjes dus die ook gaan smeren maar door de geur rende hij op een gegeven moment hard weg als we eraan kwamen. Daarnaast droop het in de ochtend door de dauw ook weer van zijn benen en neus.

Flappen gemaakt voor om z'n benen en neus. Die lagen na een uur al ergens verlaten in de wei. Toen ben ik eens naar de Etos gegaan en gevraagd wat nou echt goed spul is als je als mens heel snel verbrand. Ik heb toen ook aangegeven dat het uiteindelijke doel mijn paard was. Toen vertelde ze me dat haar baas ook een paard had en die gebruikte daar P20 van Riemann voor (http://www.google.nl/search?um=1&safe=active&biw=1280&bih=919&hl=nl&tbm=isch&sa=1&q=p20+riemann&oq=p20+riemann&gs_l=img.3..0i19.4134.4995.0.5264.8.4.0.4.4.2.706.1259.2j4-1j0j1.4.0...0.0...1c.1.9.img.hlYNxlQjOkk / http://www.p20.co.uk/)

Dit spul is al heel snel bestand tegen water en daarnaast blijft het de hele dag zitten. Ik heb het eerst op mijzelf getest aangezien ik heel erg snel verbrand en een hele lichte huid heb. In de ochtend ingesmeerd en daarna naar het strand geweest. Dit was aan het begin van het jaar dus ik was nog lekker wit. Normaal smeer ik me meerdere keren op een dag in om verbranden te voorkomen maar nu had ik me expres maar 1x ingesmeerd. Resultaat was dat ik niet eens verkleurd was terwijl er een stukje naast m'n bikinibandje, wat we vergeten waren, toch echt hartstikke verbrand was! Ik ben dat gaan smeren bij m'n pony. We smeerden nog maar 1x per dag in de ochtend en hij kleurde nu heel mooi bruin in z'n koten. Momenteel smeer ik alleen de eerste 2 maanden en daarna is hij heel mooi gebruind in z'n koten en hoef ik niet meer te smeren.

Een vriendin had daarna een cremello pony die ook verbrandde. Die is hier ook mee gaan smeren en die verbrandde ook niet meer. Echt superspul dus!

amber_melody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:54

Ik heb voor mijn haflinger zonnebrand creme voor mensen met een allergie. Werkt perfect!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 21:11

Bedankt voor het meedenken allemaal, er komen allemaal middeltjes langs waar ik niet aan gedacht of niet eens van gehoord had!
Als het gevoelige gebied bruin begint te kleuren, betekent dit dan dat er een natuurlijk en "onschadelijk" proces plaats vindt zoals bij mensen die bruin kleuren? Mijn paard zijn neus kleurde ook bruin afgelopen zomer, dit was voor mij een signaal dat er iets aan het gebeuren was en toen is de ellende begonnen.
Ik ben alvast druk aan het oefenen met achteloos zijn neus aan te raken. Ik krijg een hoop gemekker ervoor terug want hij houdt er niet zo van, maar ik denk dat het smeren wat beter zal gaan, totdat het pijn gaat doen uiteraard..

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:51

Gister ook nog even aan de DA gevraagd, hij zegt dat een witte zalf/crème het beste werkt zodat de zon weerkaatst en ook lang blijft zitten, maar welke witte crèmes zou je dan kunnen gebruiken? Sudocrème? Of kijk je dan meer naar sunblocks bij de paardendrogist bijv.
Laatst bijgewerkt door SamanthaIJ op 24-04-13 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:55

ik had altijd een vliegenkap met neusflap.. totdat hij ontdekt had hoe die af moest.
nu smeer ik er gewoon sudo creme op, verder dan een lichtroze neusje gaat het dan niet blijft ook prima zitten :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:02

Wanneer beginnen jullie met smeren/kap omdoen?
De zon is hier zo nu en dan al erg fel, maar Saga word echt niet vrolijk van zijn neusflap. Dus als het nog niet hoeft doe ik hem nog niet om.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:08

Ik heb voor vandaag voor het eerst sunblock (factor 50 voor baby's) opgesmeerd, zijn neusflap doe ik nog niet aan. Ook omdat het nu wel al heel zonnig is. Beter voorkomen dan genezen.
Die neusflap kan kietelen op de neus, ik plooi die iets naar boven en naai die dan vast. Dan is er toch nog een heel deel beschermd en ik smeer ook dan nog sunblock. Als ik dat niet zou doen dan proest hij de hele dag door, kan ook niet gezond zijn.
Op zijn koten achteraan smeer ik sudocreme, daar krijgt hij een soort mok in de zomer en dat houdt de huid goed soepel en dan krijgt hij zo geen kloven.

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:36

Zonnebrandcremé of zo'n kapje.

Sayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:27

wij smeren de neus van me pony altijd in met zonnebrand, bij haar werkt het erg goed en ze heeft geen last van een verbrand neusje

Jannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:46

Ik smeer de paardenneuzen ook in met zonnebrandcreme en dat werkt wel goed

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:18

Hier smeer ik er ook gewoon een sunblock op, werkt prima.

xMariaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:27

ik smeer er altijd zonnenbrand voor babys op beter voor ze neushuidje:) maar dan wel sterkte 50+ hihi, daarna nooit meer verbrand!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:59

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:58

Ik denk dat ik toch uiteindelijk over zal moeten op een masker, ze heeft ook aan 1 kant een ooglid die wit is, en daar is het nu net ook verbrand, of naja nu zit er een blaartje op volgens mij.... Alleen ze staat nu nog in de opfok en daar kunnen ze nu ook nog geen halster of iets om want dan zal ze continu vast gepakt worde, erg balen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:03

rixtb schreef:
http://www.ej.nl/products/10000207/7710042/NEUS+NETJE+HARRYS+HORSE

Deze gebruik ik voor mijn pony. Ideaal!
Geen ruzie meer omdat ze het smeren niet leuk vind, en niet overal zonnebrand omdat ze het er zo snel mogelijk weer af wil hebben.

Helaas is haar onderlip ook helemaal wit, en daar heb ik nog altijd niks op gevonden.

Dat netje is niet zozeer bedoeld voor tegen zon en UV straling, maar is meer bedoeld voor pollen/stof-allergie en insecten.
Mijn pony heeft wit/roze neusje, ook een wit/roze onderlip én wit/roze oogje (@ rixtb) en verbrand met dit masker hélemaal nergens meer:
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=658

't is even een investering, maar dan heb je ook iets. Zijn supersterk, kun je dag en nacht omlaten als je wil, zijn zeer comfortabel en houden tot wel 70% van het UV licht tegen, zijn maar weinig maskers die dat doen. Flap hoeft niet helemaal onder de neus uit te komen om zowel neus als onderlip te beschermen. Die van mij gaat nu al 2 jaar intensief gebruik mee, en begint nu wat te rafelen.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:19

Mijn pony haar neusje verbrand ook altijd, ik smeer er gewoon factor 50 op!