Bevroren grond, paard naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grond bevroren en weiland oneffen. Toch op de wei?

Op stal laten?
23 (7%)
Naar buiten?
279 (86%)
Anders..?
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 322

Elevien

Re: Bevroren grond, paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:10

Ik zou haar lekker naar buiten doen met wat eten. Benen breken kan altijd en overal gebeuren. 9/10 keer snappen paarden dondersgoed dat gek doen met dit weer er even niet in zit. Hier galopperen ze ook wel eens met z'n allen door de bevroren buitenbak heen. Maar na een half rondje hebben ze wel door dat het niet fijn rent :D

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:34

hier staan ze ook gewoon lekker op de wei, de bak vind ik bij ons wel te gevaarlijk ivm de plassen die nu bevroren zijn, maar in het land redden ze zich prima :j die van mij heeft overigens ook ijzers met sneeuwbeslag wil prima :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:48

De mijne heeft vanmorgen nog heerlijk als een dolle gegaloppeerd in de buitenbak. Hij ging een keertje bijna onderuit, maar het ging goed en daarna was hij wat voorzichtiger. Ik ben niet zo panisch met paarden. Overigens staat hij altijd buiten, momenteel in een grote paddock met schuilstal. Een paard dagenlang binnen houden, vanwege dit weer, vind ik eerlijk gezegd niet zo ok. :n
Dan maak je er ook watjes van.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:53

Dat opletten waar ze lopen vind ik gel*l. Hier zitten gewoon gaten en bulten van 20 cm die je niet ziet door de sneeuw, mijn paard heeft hoeven formaatje shetlander en breekt dus echt geheid haar poten als ik haar daar zou zetten. Glad kunnen ze rekening mee houden, zulke kuilen en gaten niet. Ik vind het persoonlijk levensgevaarlijk om je paard daar op te zetten.

Mijn paard staat nu op de (vlakke) bak of in de wei (die is ook helemaal vlak) en dus wel gewoon buiten, maar had ik geen mogelijkheid tot een vlak stuk had ze op stal gebleven.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:00

Ik zit een beetje in de zelfde situatie.
Ben naar een stal verhuist waar de paarden de hele dag buiten komen normaal.
Alle paarden staan op ijzers behalve die van míj( laat ik er altijd af halen voor de winter).
Ik was in de veronderstelling dat mijn jongste paard (3,5) gewoon buiten liep.
De staleigenaar heeft hem echter binnen gehouden omdat mijn andere paard momenteel met een gebroken been staat dus hij geen risico wilde op nog eentje.
Nu gaat mijn jonge paard altijd behoorlijk aan de ren dus vind het wel moeilijk nu.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:04

Ik zou zeggen volg de tips op die ik heb gekregen. Mijn paard heeft een voorliefde voor eten dus als er buiten eten ligt gaat ze niet gek doen maar eten. En als je de mogelijkheid hebt voor een binnenbak kan ze daar van te voren wat energie kwijt :)

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:09

Bij ons staan ze allemaal lekker buiten sneeuw of geen sneeuw :) Ik moet wel zeggen dat ze zich rustig gedragen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:11

Annevandam schreef:
Ik zou zeggen volg de tips op die ik heb gekregen. Mijn paard heeft een voorliefde voor eten dus als er buiten eten ligt gaat ze niet gek doen maar eten. En als je de mogelijkheid hebt voor een binnenbak kan ze daar van te voren wat energie kwijt :)

Mijn paardjes staan met onbeperkt ruwvoer dus die zal zich niet tegen laten houden voor een pluk hooi.
Helaas geen binnenbak dus ook die optie heb ik niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:17

mang schreef:
Dat opletten waar ze lopen vind ik gel*l. Hier zitten gewoon gaten en bulten van 20 cm die je niet ziet door de sneeuw, mijn paard heeft hoeven formaatje shetlander en breekt dus echt geheid haar poten als ik haar daar zou zetten. Glad kunnen ze rekening mee houden, zulke kuilen en gaten niet. Ik vind het persoonlijk levensgevaarlijk om je paard daar op te zetten.

Mijn paard staat nu op de (vlakke) bak of in de wei (die is ook helemaal vlak) en dus wel gewoon buiten, maar had ik geen mogelijkheid tot een vlak stuk had ze op stal gebleven.

Geen gelul, hier ook gaten en kuilen hoor, maar als ze elke dag buiten komen dan weten ze die gaten en kuilen echt wel te zitten. Hier hadden we een sluisje naar de weilanden, was ook een en al gat en kuil en ongelijk, maar dan gingen ze ipv in gestrekte galop gewoon uit zichzelf in stap. Ze zijn echt niet gek hoor, tenzij ze idd binnen gehouden worden, dan zijn ze wel gek. Alles, van kastelen van 1.85 tot shetlanders ging daar gewoon overheen, noooit problemen gehad. Zelfs eentje vierkant op ijzers die dan trouwens nog wél in race galop naar buiten ging, maar die had wel zo'n perfecte balans, die ging never op zijn plaat, ongelooflijk maar waar.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:20

Mijn paard gaat lekker overdag naar buiten. Hij redt zich goed en het wordt ook in de gaten gehouden op stal. Af en toe heeft hij wel wat 'lakschade' van het spelen met de anderen, maar dat is een risico afweging die ieder voor zich maar moet maken. Aan het eind van de dag ga ik altijd even kijken en dan ziet hij er heel tevreden uit. Ruwvoer krijgen ze 's ochtends en 's avonds in hun stal.
Hij kijkt ook echt goed uit waar hij loopt, dat wel. En momenteel heeft hij geen ijzers, dat scheelt ook. Niet ieder paard is zo voorzichtig. Gisteren liep hij zelfs wat sneeuw te happen voor de lol.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:34

Bij mijn staan mijn sportpaarden altijd buiten, behalve met sneeuw of als de ondergrond niet vlak is en wel hard. Dan vind ik het risico op blessures echt te groot. Ik heb de mazzel dat ik de bak gesleept had voor het ging vriezen dus met de vorst konden ze nog naar buiten, nu met de sneeuw staan ze binnen ( maar wel een paar uurtjes los in de binnen paddock ). In jou geval zou ik ze dus binnen laten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:25

Maar iedereen kan de weersvoorspellingen toch in de gaten houden en zorgen dat er voor de paarden een oplossing is in deze vorstperiodes? Dus bv regelen dat je bak geslepen is of iets? Ik vind het werkelijk geen excuus om je paarden wekenlang opgesloten te houden, heel eerlijk gezegd. Mijn paard staat momenteel op de paddock, we hebben een hele goede buitenbak, waar je nu nog prima kan rijden (lang leve de tapijtsnippers die er o.a. in liggen) en het land is bij ons vlak, omdat ze er in de regentijd niet in gelopen hebben (daar hebben wij een grote paddock voor, en nu kunnen ze ook prima op het land met die bevroren grond).

Inmiddels weet men toch dat het elke winter gaat vriezen???

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:33

Precies en daarnaast, ik loop zelf toch ook over die wei vol met kuilen. We moeten als nederlanders eens stoppen die paarden zo verschrikkelijk te pamperen.
Bij een normaal grote oppervlakte en een stabiele kudde gebeurt er echt niet zo snel wat.
Bij mij gaat het in ieder geval al jaren goed, ook met ijzers in het verleden en ook als ze in galop een rondje gingen crossen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:36

Yuri schreef:
Precies en daarnaast, ik loop zelf toch ook over die wei vol met kuilen. We moeten als nederlanders eens stoppen die paarden zo verschrikkelijk te pamperen.
Bij een normaal grote oppervlakte en een stabiele kudde gebeurt er echt niet zo snel wat.
Bij mij gaat het in ieder geval al jaren goed, ook met ijzers in het verleden en ook als ze in galop een rondje gingen crossen.

Ah NL gaat altijd over de zeik met het minst geringste.
Als er een vlokje sneeuw naar beneden valt staan gelijk de wegen vast :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:33

Verder is NL naar mijn idee een vrij georganiseerd land, behalve dan bij bepaalde mensen met paarden. Die laten zich blijkbaar overdonderen en nu staan veel van die paarden dus minstens twee weken binnen?? Ongelofelijk........ 8)7

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:38

Twiggy2008 schreef:
Verder is NL naar mijn idee een vrij georganiseerd land, behalve dan bij bepaalde mensen met paarden. Die laten zich blijkbaar overdonderen en nu staan veel van die paarden dus minstens twee weken binnen?? Ongelofelijk........ 8)7

Ieder zijn ding maar ik vind het ook een beetje ongelovig.

Ik heb zelfs van de week met me merrie buiten het terrein gewandeld daar was het sneeuw vrij en vond het wel lekker om even een stukje te wandelen.
Het pad op het erf naar de weg is vrij lang en was dus niet gestrooid 8)7
Maar goed er is een berm aan weerszijde dus vers sneeuw is niet zo glad.
Heb lekker na het losgooien een stuk gewandeld.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:40

kijken wat je zelf wil, en wat er kan.

hier op stal bekijken we het per paard/groepje.. deel komt wel buiten andere deel niet en deel daarvan word gereden en mag los in bak of cirkel die vlak zijn. die buiten komen lopen op een vlak stuk.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:50

mang schreef:

Daar staat ons koppel paarden van de boer ook op! Op een opgevroren gatenkaas van een kapotte modderwei. Al jààààààren gaat het zo. Nog nooit iets gebeurt. Ik had het graag anders gezien maar de boer heeft geen paddocks, wel een kapot getrapte weide in de winter.

Alle 10 paarden zijn wél altijd in levensgevaar. Zo denk ik er ook over, maar ze staan wel lekker buiten! Ze staan te zonnen en gebruiken een aangetrapt pad langs de rand van de wei. Lopen heel voorzichtig en trekken geen sprintjes. Ze zijn best slim hoor, die paarden, goed ontwikkeld instinct voor ondergrond. Maar wel in levensgevaar, dat wel! :')

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:42

Fransje_70 schreef:
mang schreef:

Daar staat ons koppel paarden van de boer ook op! Op een opgevroren gatenkaas van een kapotte modderwei. Al jààààààren gaat het zo. Nog nooit iets gebeurt. Ik had het graag anders gezien maar de boer heeft geen paddocks, wel een kapot getrapte weide in de winter.

Alle 10 paarden zijn wél altijd in levensgevaar. Zo denk ik er ook over, maar ze staan wel lekker buiten! Ze staan te zonnen en gebruiken een aangetrapt pad langs de rand van de wei. Lopen heel voorzichtig en trekken geen sprintjes. Ze zijn best slim hoor, die paarden, goed ontwikkeld instinct voor ondergrond. Maar wel in levensgevaar, dat wel! :')
:oo Je hebt dat hopelijk die paarden ook verteld, dat ze eigenlijk technisch gesproken zwaar in levensgevaar zijn???? :P

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:22

Daar waar de paarden bij ons altijd in en uit gaan is het land helaas wel kapot. Verder is het land wel geheel vlak. Ideaal is het niet, maar we proberen de paarden toch even door het eerste stuk te begeleiden. Overigens staan de paarden bij ons nu even op stal, de wind is hier echt verschrikkelijk. :brr:

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:58

Mijne kan zelf naar binnen en naar buiten lopen, maar hij staat nu toch echt vrijwillig buiten, in de sneeuwwind. Normaal trekt hij nog wel eens een sprintje, dat doet hij nu niet. Ze hebben zelf idd wel door wat kan en wat niet kan... we vinden het vaak al snel te zielig, maar ze kunnen echt wel wat hebben.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:51

Bij ons gaan de paarden gewoon elke dag naar buiten, in de rijbak.
De rijbak is wel bevroren en ongelijk, dus rijden gaat 'm in deze tijd niet worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:58

alleen als het glad is blijven de paarden op stal.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:13

gewoon naar buiten gooien!! een paard hoord niet op stal , hoord buiten

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:20

44Myrthe44 schreef:
Op stal laten.
Als de grond nu gewoon effen bevroren was geraakt zou ik kiezen voor naar buiten, maar opgedroogde modder, nou, als ze in zo'n kuil verkeerd neerkomen is het inderdaad been gebroken en einde verhaal, is helaas ook mijn ervaring. Als je echt van je paard houdt moet je dit niet riskeren, en hem voor zijn eigen veiligheid een paar dagen binnen houden. Het is zeker niet leuk voor je paard om 24 uur per dag in een klein hokje te staan, maar t zijn maar een paar dagen (wat is dat nu op een heel jaar) en je weet tenminste zeker dat hij er weer veilig uitkomt.

Hélemaal mee eens !