Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
die van mij heeft overigens ook ijzers met sneeuwbeslag wil prima
Annevandam schreef:Ik zou zeggen volg de tips op die ik heb gekregen. Mijn paard heeft een voorliefde voor eten dus als er buiten eten ligt gaat ze niet gek doen maar eten. En als je de mogelijkheid hebt voor een binnenbak kan ze daar van te voren wat energie kwijt

mang schreef:Dat opletten waar ze lopen vind ik gel*l. Hier zitten gewoon gaten en bulten van 20 cm die je niet ziet door de sneeuw, mijn paard heeft hoeven formaatje shetlander en breekt dus echt geheid haar poten als ik haar daar zou zetten. Glad kunnen ze rekening mee houden, zulke kuilen en gaten niet. Ik vind het persoonlijk levensgevaarlijk om je paard daar op te zetten.
Mijn paard staat nu op de (vlakke) bak of in de wei (die is ook helemaal vlak) en dus wel gewoon buiten, maar had ik geen mogelijkheid tot een vlak stuk had ze op stal gebleven.

Yuri schreef:Precies en daarnaast, ik loop zelf toch ook over die wei vol met kuilen. We moeten als nederlanders eens stoppen die paarden zo verschrikkelijk te pamperen.
Bij een normaal grote oppervlakte en een stabiele kudde gebeurt er echt niet zo snel wat.
Bij mij gaat het in ieder geval al jaren goed, ook met ijzers in het verleden en ook als ze in galop een rondje gingen crossen.
Twiggy2008 schreef:Verder is NL naar mijn idee een vrij georganiseerd land, behalve dan bij bepaalde mensen met paarden. Die laten zich blijkbaar overdonderen en nu staan veel van die paarden dus minstens twee weken binnen?? Ongelofelijk........
mang schreef:Dat opletten waar ze lopen vind ik gel*l. Hier zitten gewoon gaten en bulten van 20 cm die je niet ziet door de sneeuw, mijn paard heeft hoeven formaatje shetlander en breekt dus echt geheid haar poten als ik haar daar zou zetten. Glad kunnen ze rekening mee houden, zulke kuilen en gaten niet. Ik vind het persoonlijk levensgevaarlijk om je paard daar op te zetten.
Mijn paard staat nu op de (vlakke) bak of in de wei (die is ook helemaal vlak) en dus wel gewoon buiten, maar had ik geen mogelijkheid tot een vlak stuk had ze op stal gebleven.

Fransje_70 schreef:mang schreef:Dat opletten waar ze lopen vind ik gel*l. Hier zitten gewoon gaten en bulten van 20 cm die je niet ziet door de sneeuw, mijn paard heeft hoeven formaatje shetlander en breekt dus echt geheid haar poten als ik haar daar zou zetten. Glad kunnen ze rekening mee houden, zulke kuilen en gaten niet. Ik vind het persoonlijk levensgevaarlijk om je paard daar op te zetten.
Daar staat ons koppel paarden van de boer ook op! Op een opgevroren gatenkaas van een kapotte modderwei. Al jààààààren gaat het zo. Nog nooit iets gebeurt. Ik had het graag anders gezien maar de boer heeft geen paddocks, wel een kapot getrapte weide in de winter.
Alle 10 paarden zijn wél altijd in levensgevaar. Zo denk ik er ook over, maar ze staan wel lekker buiten! Ze staan te zonnen en gebruiken een aangetrapt pad langs de rand van de wei. Lopen heel voorzichtig en trekken geen sprintjes. Ze zijn best slim hoor, die paarden, goed ontwikkeld instinct voor ondergrond. Maar wel in levensgevaar, dat wel!
Je hebt dat hopelijk die paarden ook verteld, dat ze eigenlijk technisch gesproken zwaar in levensgevaar zijn????
44Myrthe44 schreef:Op stal laten.
Als de grond nu gewoon effen bevroren was geraakt zou ik kiezen voor naar buiten, maar opgedroogde modder, nou, als ze in zo'n kuil verkeerd neerkomen is het inderdaad been gebroken en einde verhaal, is helaas ook mijn ervaring. Als je echt van je paard houdt moet je dit niet riskeren, en hem voor zijn eigen veiligheid een paar dagen binnen houden. Het is zeker niet leuk voor je paard om 24 uur per dag in een klein hokje te staan, maar t zijn maar een paar dagen (wat is dat nu op een heel jaar) en je weet tenminste zeker dat hij er weer veilig uitkomt.