Staan er nog paarden op het gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Staan er nog paarden op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:03

Ze gaan elke dag de wei in. Van 6 uur 's morgens tot nu ongeveer 9 uur 's avonds. Gisteren zelfs 11 uur. Natuurlijk lopen ze in de winter de hele wei stuk. Maar dat groeit vanzelf weer aan in het voorjaar.
Ik voer ze nu dagelijks 1x hooi bij. En misschien over een paar weken 2x per dag.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:10

Mijn paard niet veel meer, maar komt wel dagelijks buiten en mijn poown staat 24/7 het gehele jaar door op gras.
Een mooie weide aan de bosrand die wat afloopt dus eigenlijk altijd droog is met waterbakken die tot onder de -25 gewoon drinkbaar blijven.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:10

Ik heb ze ook weer terug in de wei nu het weer wat droger is. Wel nog maar een paar uur per dag, zodat ze nog zo lang mogelijk ervan kunnen genieten. Rest van de tijd staan ze in de paddock.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:22

Bij ons staan ze het hele jaar door op de weide, afhankelijk van de staat van de wei, de grootte en hoeveel paarden erop lopen staat er nu nog wat gras. Moet zeggen dat zelfs bij een stukje van 1500 m2 met één paard erop, ongeveer 8 uur per dag het hele jaar door er over het algemeen nog best wat gras op staat. Die van mij heeft als enige een weide met bijna geen gras en krijgt altijd hooi op de wei. Eerst stonden daar 2 paarden op, heel lomp en met grote voeten ;), nu de mijne er alleen staat het begint wel weer wat te groeien, hopelijk heeft hij volgend jaar wel gras op zijn wei. Verder is het namelijk een fijn stukje, veel bomen waardoor hij altijd schaduw heeft of uit de wind/regen kan staan en het loopt af waardoor het grootste gedeelte altijd droog is. Op mijn vorige stal hadden ze iets van 10 hectare voor 15 paarden en daar was het hele jaar door gras voor alle paarden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:25

Hier ook het hele jaar door. Ziet er nog prima uit!
Ze gaan van 11 tot 5 met zijn tweeen naar buiten.

En de 4 jonge paarden in de opfok lopen nog dag en nacht buiten.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:31

Tirzah staat nog lekker in het gras. Pas als het gaat vriezen en de wei te glad wordt gaan ze in een paddock.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 18:50

Onassa schreef:
Mijn paard niet veel meer, maar komt wel dagelijks buiten en mijn poown staat 24/7 het gehele jaar door op gras.
Een mooie weide aan de bosrand die wat afloopt dus eigenlijk altijd droog is met waterbakken die tot onder de -25 gewoon drinkbaar blijven.

Wat voor waterbakken zijn dat, Onassa?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:36

Hier staan ze 24/7 in de wei. Heb wel begin oktober een stuk afgezet zodat ze nu op 1/4 ha wei staan plus rijbak plus stal met verharde voerplaats. Rest van de weide krijgt rust nu. Ze knabbelen wel nog wat gras maar staat bijna niks meer, krijgen dus ook volop voordroog en stro te eten. (stro doe ik erbij om ze de nacht door te laten knabbelen en om zand beter af te voeren) Waterbak is hier ook geen probleem, grondwaterpomp heeft me nog nooit in de steek gelaten ook niet met strenge vorst.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:37

bij mij wel , ze gaat van de ene naar de andere wei , op regenachtige dagen gaat ze naar de ''modderwei'' ( maar de helft is nog gras )
en anders op de grote weide.

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:39

die van mijn staat ook nog buiten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:17

Heb ze afgelopen week van het verse gras afgehaald. Ze staan wel gewoon op de kale wei en krijgen nu gewoon volledig bijgevoerd. Fructaan-index is steeds behoorlijk hoog en het verse gras was nog behoorlijk kort, dus ik gok het er niet meer op. Aan de hand mogen ze af en toe wel even plukken. Vanaf begin april mogen ze weer af en toe wat groeiend gras plukken en eind april gaan ze weer op strookbegrazing. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:23

Kun je nu niet ook met strookbegrazing gaan werken, doe ik nu ook nog. En dat gaat prima.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:30

karuna schreef:
Kun je nu niet ook met strookbegrazing gaan werken, doe ik nu ook nog. En dat gaat prima.

Ja deed ik, maar ben vnl bang voor het welzijn van de shet. Dus gaan ze gewoon samen op het kale stuk. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:32

Kun je de hoeveelheid die je erbij geeft niet verminderen per keer? Hier ga ik nu zigzaggend door de wei, steeds een driehoek erbij door een paaltje op te schuiven.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 08:28

Ja, doe ik inmiddels. Vond het zo sneu voor ze al dat gras achter het hek. Drie extra sprieten per keer voor hun idee bevalt goed. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:38

Fijn voor ze, dat houdt ze hier ook tevreden en bezig. :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:14

Junia schreef:
Tirzah staat nog lekker in het gras. Pas als het gaat vriezen en de wei te glad wordt gaan ze in een paddock.

Zelfde hier.
Dan gaat de wei dicht tot het weer voorjaar wordt.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:30

Bravura schreef:
Heb ze afgelopen week van het verse gras afgehaald. Ze staan wel gewoon op de kale wei en krijgen nu gewoon volledig bijgevoerd. Fructaan-index is steeds behoorlijk hoog en het verse gras was nog behoorlijk kort, dus ik gok het er niet meer op. Aan de hand mogen ze af en toe wel even plukken. Vanaf begin april mogen ze weer af en toe wat groeiend gras plukken en eind april gaan ze weer op strookbegrazing. :)

Zat dit te lezen.. jij hebt dus ook last van een shet en dat je moet oppassen...
Ik laat mijn shets nu geregeld met de anderen op de wei. Eerder mochten ze met graaskorf s'middags op de wei.
Nu hebben we te maken met vriesweer en het zonnetje. Je haalt de fructaan al aan.
Maar... als je bekijkt; het vriest of zit er tegenaan... gras groeit niet met deze temperaturen.. hoe kan er zich dan fructanen oid gaan opstapelen in een plantje wat niet gaat groeien..? :? Het proces is niet gaande omdat het te koud is.
Zou zo'n fructaan-index niet gewoon heel het jaar actief zijn en geen rekening houden met winter?
Ik hield er altijd rekening mee, maar vraag me nu af... >;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:19

Afgelopen nacht zijn ze nog buiten geweest, vanavond gaan ze 's nachts op stal (denk ik hoor - eigenaar beslist).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:43

:D Ze staan met zijn tweeen nog steeds continue op gras. Net als de andere groepen trouwens. Dat is het grote voordeel van voldoende wei.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:44

overdag 4 to 8 uur op wei, s'avonds op stal

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:47

hier staan ze ook nog op het land maar zit wel gras op maar worden nu over gezet op ander weiland en worden ze met veel hooi bij gevoerd dit omdat wij willen dat ze toch lekker naar buiten kunnen

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:39

Vandaag de laatste binnengehaald.

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:10

Hier staan ze al een poos niet meer op de wei helaas..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:24

Nee, de mijne staan er niet meer in. Nog wel lekker buiten, maar niet meer op gras.