Vragen over liners van horseware

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:45

dan zou je een haakje/ringetje aan de bovenste liner moeten zetten zoals aan je buitendeken zit, daar kun je dan de onderste liner evt aan vast maken...
al lijkt het stapelen mij ook minder ideaal, vooral omdat de liners heel glad zijn, en met minder goed vestigen misschien wel eens kunnen gaan schuiven...

miss_kippie

Re: Vragen over liners van horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:39

waarom zou je twee onder dekens er onder willen hebben. ze gaan tot 400 gram dat is toch warm zat. ik heb een 100 gram onderdeken gekocht bij divoza en kreeg de 200 gram der gratis bij is een actie van ze.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:39

Hartje winter doe ik dat ook, 200grams Rhino, 200gr onderdeken en dan nog de 100gr onderdeken eronder. Die 100gr klik ik dan alleen achter vast, Blijft perfect liggen en bij -20 hoor je mijn paardjes niet klagen. Waarom zou ik alle diktes kopen? dat vind ik zonde van mijn geld, want kan het zo ook prima opbouwen (en hoe lang is nu het nu daadwerkelijk -20...hopelijk niet te lang ;) )
Meestal blijf ik hangen bij 200gr bovendeken met 200gr onderdeken.

En wat hierboven wordt gezegd, mijn ervaring is ook dat stappelen warmer is dan 1 hele dikke.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:49

alleen je je deken ademt wel minder..dat is tegen mij toen gezegd. dus ik doen gewoon mijn rhino 200 gram of 370 met een onder deken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:26

Anoniem schreef:
De verwarring komt door mij, ik was diegene die vroeg of je een liner ook als staldeken zou kunnen gebruiken..
Dit omdat het dan voor mij wel een idee zou zijn,dan haalde ik voor de nacht op stal de buitendeken er gewoon af en 's morgens er weer op.

Maar vind liners te veel 'gedoe'dus ik houd het zelf bij meerdere diktes dekens.

Of het ideaal is is even een ander verhaal. Maar in tegenstelling tot wat Josie zegt, het kan wel :j De staartriemen van HW zijn tegenwoordig los te krijgen *\o/* Die aan een liner en een elastische of vaste dekensingel en je kan de deken zonder bovendeken gebruiken. Maar zoals al gezegt of het ideaal is............... :D Ik gebruik ze op die manier wel eens in de winter om af te laten koelen na het rijden.

Die 2e liner eronder, blijft imo ook niet handig blijven. Kans op schuiven, die liners zijn best glad van stof, dan zou ik eerder toch een zwaardere liner kopen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:46

een 400gr liner kost rond de 70 euro, dus ik vind dat wel een smak geld (zeker als je 2 paarden hebt) voor een deken die je misschien maar 2 weken gebruikt.

En waar moet het naartoe schuiven? Het zit voor op de borst vast EN achter, mijn ervaring is dat het gewoon keurig daar ligt waar het moet liggen (en mijn paarden staan in de winter nog altijd van 8 tot 18 uur buiten en weten ook heel goed hoe zich zo smerig mogelijk moeten maken).

Last van klamme paarden door slechte ademen heb ik nog niet ervaren, maar het gaat ook maar om 2/3 weken dat ik ze onder 2 liners+bovendeken zet. De rest kom ik prima uit met 200gr+200gr onderdeken.

maar goed, dit zijn mijn ervaringen, dus het KAN wel, maar je kan natuurlijk ook gewoon kiezen voor een dikkere deken of dikkere liner. De keus is aan u ;)

Ik vind het een wereld systeem, alles past in de wasmachine, geen gesleep met dikke lompe dekens meer, hoef niets meer weg te brengen om te reinigen. En het ligt als een huis.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:14

[/quote]
Of het ideaal is is even een ander verhaal. Maar in tegenstelling tot wat Josie zegt, het kan wel :j De staartriemen van HW zijn tegenwoordig los te krijgen *\o/* Die aan een liner en een elastische of vaste dekensingel en je kan de deken zonder bovendeken gebruiken. Maar zoals al gezegt of het ideaal is............... :D Ik gebruik ze op die manier wel eens in de winter om af te laten koelen na het rijden. [/quote]

Dit heb ik niet zo gezegd, wel graag juist benoemen :)
Je kan een liner niet zo gebruiken zoals deze ontworpen is, alleen als staldeken (zonder hulpmiddelen), dan gaat deze zeker weten schuiven, jij geeft nu aan dat je hulpmiddelen toepast (bilkoort en losse singel), dan wordt het een ander verhaal.............maar ook dan is het nog steeds niet ideaal en de kans op schuiven nog steeds aanwezig en hiervoor is de deken niet bedoeld en niet ontworpen.
Om af te laten koelen zijn er veel betere dekens in de handel (fleecedekens, Helix e.d.), die veel beter het vocht weg halen bij je paard dan dat een liner zal doen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:11

josie schreef:
Om af te laten koelen zijn er veel betere dekens in de handel (fleecedekens, Helix e.d.), die veel beter het vocht weg halen bij je paard dan dat een liner zal doen.

Zweten doen ze niet, ze zijn alleen maar warm. Ik vind ze dan te warm om ze weer in de koude wind buiten te zetten (winterdeken op een warm niet afgekoeld paard wordt imo ook koud) of zonder iets erop op stal ;) En fleece, mogen ze van mij houden waarvoor het ooit geconcipeerd is, colaflessen :+ Als er ergens een hekel aan het is het fleece. Alles blijft erin hangen, elk strootje en hooitje, en warm houden doen die dingen ze imo ook niet. Als ze hier swinters zweten (wat eigenlijk al nooit gebeurd) gooi ik er wel een wollen deken op ;) De 100 grams liner is perfect als ze gewoon wat warm zijn en rustig af moeten koelen zonder gelijk te koud te worden. Maar ja ik gebruik dan wel hulpmiddelen :D

KaatAmour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:51

Oke, ik ben dus wel dol op fleece :D.

Ik heb nu de Bucas Power Turnout Light er tijdelijk opliggen, omdat mijn Rambo echt gewassen moest worden. Om het Bucas-effect met mijn Rambo syteem voor elkaar te krijgen, wilde ik straks (als de Rambo gewassen terug is) de fleece liner en de 200 grams liner onder mijn Rambo regendeken vast maken. Achter kun je beide gewoon vastmaken, kan ik voor niet gewoon het linkerlusje van de fleece vastmaken, en rechtsvoor het lusje van de 200 grams? De fleece liner heb ik begrepen kun je ongeveer als een 50 grams zien toch?
Hoe vinden andere mensen de fleece liner vallen? Bij mijn paard is het echt een klein lapje, terwijl hij in dezelfde maat is als de deken en de liners... Of had ik deze een maat groter moeten kopen?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:07

Gaat dat niet schuren onder de rambo dekens? Want die fleece liner is eigelijk alleen bedacht voor afzweten. En dan heb je geen glimmend paard :)

KaatAmour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:16

Eeeh, ik dacht dat die fleece liner juist bedoeld om eronder te gebruiken? Anders waren de vastmaaklusjes enzo niet nodig toch?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:18

KaatAmour schreef:
Eeeh, ik dacht dat die fleece liner juist bedoeld om eronder te gebruiken? Anders waren de vastmaaklusjes enzo niet nodig toch?

Ja, maar meer voor dat je paard bezweet is en je hebt geen tijd de deken te wisselen, of je zet hem direct weer in de wei naar mijn idee.
http://www.dochorse.nl/horseware-fleece-liner.html

KaatAmour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:36

Ja daar wil het dus ook precies voor. Ik laat mijn paard dan opdrogen met een 'echte' fleecedeken, maar wil dan voor het laatste beetje vocht de fleeceliner eronder. Plus dat ik de liners een beetje plastic vind aanvoelen, de fleeceliner is wat zachter en naar mijn idee wat prettiger materiaal. Maar alleen fleece is me te koud.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:43

Heb je de deken al? Ik ben benieuwd of het werkt :) Je hebt dan niet dat je paard lekker gaat glanzen wat je wel hebt met de nylon voering hé. Maargoed als dat alles is :))

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:50

De glans van mijn pony komt van binnenuit en niet uit zijn deken :?

Hij glimt nog als hij s zomers net een stofbad in het zand heeft genomen.

Ik heb die fleeceliner ook nog op mijn wensenlijstje staan. Precies om die reden, na het rijden is hij nooit helemaal droog onder de zweetdeken als hij zijn eten op heeft en ik alle spullen heb opgeruimd, de wei uit heb gemest en de hoiibak heb gevuld.
Dan zou ik de fleeceliner een aanvulling vinden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:33

Marije_jiplover schreef:
De glans van mijn pony komt van binnenuit en niet uit zijn deken :?

Hij glimt nog als hij s zomers net een stofbad in het zand heeft genomen.

Ik heb die fleeceliner ook nog op mijn wensenlijstje staan. Precies om die reden, na het rijden is hij nooit helemaal droog onder de zweetdeken als hij zijn eten op heeft en ik alle spullen heb opgeruimd, de wei uit heb gemest en de hoiibak heb gevuld.
Dan zou ik de fleeceliner een aanvulling vinden.

Staan dekens met een nylon voering bekend op, net alsof ze worden opgepoetst met een beetje lamswol ze gaan er echt van glimmen :j

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:34

ik zal wel even foto maken vanmiddag hoe ik 2 liners onder de regendeken vast maak..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:14

66996236 schreef:
ik zal wel even foto maken vanmiddag hoe ik 2 liners onder de regendeken vast maak..

Ja ben ik wel benieuwd naar!

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 17:24

dat is wel fijn om even te zien

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:40

ok komt hij. moet wel zeggen dat ik een rambo duo heb maar wellicht maakt dat niet zo veel uit

eerst doe ik hem erdoor
Afbeelding

dan draai ik hem om
Afbeelding

en de volgende liner plak ik hier aan vast
Afbeelding

en tadaa!! doe het al ruim 3 jaar zo nu.
Afbeelding

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:42

Dit is een 300 gr liner en 100 gr dacht ik