Dit jaar maar eens geen dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:03

EllaBellaah schreef:
@pol013: ik kan inderdaad ook kippenvel krijgen in de meest strakke kleding, maar ik heh gelukkig geen behaard lijf :) die haren moeten ook overeind kunnen. Als jij een vest aantrek druk je toch ook je haartjes plat? Dan kan je kippenvel krijgen tot je een ons weegt maar je haren gaan er echt niet van overeind staan.

Dat hij misschien niet de meest soepele is als hij even heeft staan rillen kan best kloppen, maar ik heb daar niks over gezegd toch? Daarbij, als je in de wintermaanden voldoende ruwvoer geeft zullen ze ook niet snel gaan rillen omdat dat ruwvoer de kachel wel stookt.

Die van mij staat nog steeds overdag zonder deken in de wei en hij doet het er prima op :)

Als ik een getailleerd vest aan heb wel ja. Maar mijn paard heeft geen sleezy aan maar een deken die alleen op zijn schoft en bovenkant van zijn kont 'rust'. de rest zweeft de deken een beetje rondom het paard. Zoals mijn fijne slobber trui van vanavond ook doet. Plat drukken is dus maar minimaal. Zou zo gokken op 10% van de vacht op zijn lijf.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:24

Bravura schreef:
@ mirandafuego: Als een mens even een poosje rilt is ook niet erg. Een paard hoeft ook niet direct ingepakt te worden. Maar als mens of dier langere tijd blijft rillen, zoals bv een oude pony met weinig ondervacht in dagen lange regen buiten.... Je geeft zelf net al aan: eventjes rilt en dan... Dat kan ook geen kwaad. Ik bedoel het langdurig bloot staan aan.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rillen Een simpele link. Heb ook evt dat stuk mbt paarden van die Amerikaanse universiteit, ook mbt windchill, maar dat moet ik opzoeken. Voor de liefhebber, als die interesse er tenminste is.

Maar nu heb je het over paarden die oud zijn.
Of paarden die niet kunnen schuilen misschien?
Want ik denk toch dat een paard normaal gesproken echt geen deken op hoeft om niet onderkoelt te raken als ze gezond zijn en kunnen schuilen.
Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is, maar er wel duidelijk een verschil.
In je vorige post zeg je niets over langdurig rillen, je hebt dat niet duidelijk benoemd, je schrijft als je een dier rillend laat staan je dan vanzelf de gevolgen ziet.
Dat is wat anders dan dat je een oude pony met weinig ondervacht de hele dag in de regen laat staan.
Want verder ben ik het volgens mij helemaal met je eens! ;)