Deken bij 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Deken bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:14

Een paard met deken maak niks uit. Wat wel uitmaak of je het paard dan ook met deken 24/7 op stal heb staan zonder dat het regelmatig buiten kom. Deze dieren hebben geen weerstand en zullen dus sneller ziek zijn is mijn ervaring.

Afgelopen winter heeft die van mij heerlijk dekenloos gelopen, maar had toen ook niet veel tijd om te rijden wegens werk en een stage waardoor ik zo'n 50 uur in de week werkte.

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:35

Persoonlijk maak ik mij niet zo'n zorgen over natte paarden die op de wei staan... Als er een regenbui op mijn paard valt en zij kletsnat is vat zij immers ook niet koud. Mocht ik om wat voor een reden toch besluiten om een deken op te leggen dan denk ik dat ik voor de Dominick dekens zou gaan. Ik heb gehoord dat deze een hele goede bewegingsvrijheid hebben, waardoor schuurplekken voorkomen worden. Als je werkelijk besluit om een deken op de leggen dan is het allerbelangrijkste dat hij een goede pasvorm heeft en niet schuurt. Je moet er dus wat onderzoek en geld in willen investeren om een deken met de optimale pasvorm te vinden.

http://www.dominick.nl/nl/weidedekens/

Edit: Ik zou overigens niet maar 1 dunne deken kopen en alleen deze opleggen. Op het moment dat je een deken oplegt hinder je een natuurlijke manier van het paard om zich warm te houden, namelijk het opzetten van zijn vacht. Dus op deze manier zou je paard het heel goed koud kunnen krijgen zodra de temperatuur verder zakt. Kortom: Ik zou óf geen dekens op leggen, óf ik zou er 3 kopen: 1 ongevoerde, 1 middel dik en 1 hele dikke voor als de temperatuur onder 0 zakt.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 21:13

maar nogmaals. het gaat er niet om wel of niet want daar zijn wel zelf nog niet eens uit. Het gaat erom welke dekens en hoeveel grams.
Ik weet zelf ook wel dat je een paard met een 200 grams niet met -5 buiten zet.

Dominick zijn inderdaad hele goede dekens, hebben ze bij ons op het werk ook allemaal. Ben alleen bang dat de nek van mn haffie er niet in gaat passen,

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:16

Ik zou zorgen voor een 0 grams, 100 grams en 200 grams als je niet ga scheren. Wil je eventueel helemaal of helft scheren en voor extreem koud weer 300 grams.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 21:19

Dankjewel! Ook voorde rest buikbare tips bedankt!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:02

Ja opbouwen is het beste, je hebt ook hele goede bucas smartex deken, deze zijn wel heel wat duurder maar ontzettend stevig en je hebt geen andere deken nodig (0 grams alleen nog extra voor de opbouw)

Voor de rest kan de bucas deken van 13+ tot -25. Heel handig, dekens wisselen hoeft dus niet en ze gaan ook niet snel kapot.. Heeft speciale inhoud die warmte vasthoud en afvoert etc.... staat heel veel informatie over op internet

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:54

Denk je dat dat wel lukt met andere dekens dan Christyj138? In het ergste geval zou je er apart een passend halsdeken bij kunnen kopen. Pff... Ik herinner me nu opeens weer hoeveel gedoe het was om met dekens te gaan sjouwen hahahaha. :)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 10:11

bucas dekens heb ik ervaring mee. Bedankt batlow :j

bucas big neck en harrys horse passen wel, en een halsdeken heeft hij niet nodig, die passen ook echt niet dicht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:11

Bucas All in one zou ik ook graag willen, maar idd de prijs.... Mogelijk ga ik er wel voor sparen, want het lijkt mij wel makkelijk ook omdat ze daar wat vochtig onder kunnen. Ik snap je verder helemaal hoor, ik wil mijn paard als het even kan ook 24/7 buiten laten lopen, maar ik wil daarnaast haar ook gewoon gebruiken en soepel houden. En dat moet (vind ik dat het moet) in combinatie met dekens. Ik heb voor haar 50 gram, 100 gram bovendeken, en dan eventueel verdikken met een losse 100 of losse 200 grams onderdeken die helemaal aan de bovendeken vast gemaakt kunnen worden.
Omdat ze 24/7 mogelijk gaat komen ipv alleen overdag buiten en snachts op stal heb ik er een hals bij besteld, want bij flinke regen worden de schouders toch nog nat vanwege inregenen. Niet heel erg as ze daarna rustig kunnen drogen, maar wel als ze buiten blijven en de neerslag langer duurt en het kouder is.

Een deken kan wel degelijk de wintervacht wat remmen, en het makkleijker maken na gedane arbeid. Ik snap best dat je niet zeeeen de tijd heb je paard volledig droog te stappen als ze met een enorme wintervacht zitten. Want dat duurt ook gewoon enorm lang.

Ik heb het geluk dat mijne nooit een dikke vacht krijgt, maar daarmee ook een nadeel; juist daarom kan ze niet bloot blijven lopen. Of ik moet een stijf ongelukkig paard willen.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:30

Ik heb amigo dekens voor mijn fjord die ook 24/7 buiten staat met schuilstal, ze word wel geschoren. Ik heb een 0 grams regendeken, en een 200 grams met afneembare hals allebij van amigo en ik vind ze erg fijn :) verder heb ik nog een regendeken met fleece voering en een andere 200 grams deken die ik over de amigo heen doe als het echt heel erg koud is.

Ik zou als ik jou was gewoon voor een 150 of 200 grams gaan en een regendeken :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:05

Arabesk schreef:
Waarom zou je niet kunnen rijden met een teddyvacht? Mijn arab krijgt ook een megavacht, maar geen enkel probleem. Tuurlijk zweet ie, maar ook dat is geen punt. Ze drogen ook wel weer, niet op stal zetten, daar drogen ze te langzaam, gewoon buitenzetten. Ja het kan echt, nee ze vallen níet dood neer, en nee ze worden níet ziek daardoor.

Als het paard heel veel gezweet heeft vanwege de warme vacht kan het de huid gaan irriteren waardoor hij kan gaan schuren. Doordat hij zeiknat gewoon op de wei wordt gezet is hij ook vatbaarder voor ziektes.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:34

xAnnouk schreef:
Arabesk schreef:
Waarom zou je niet kunnen rijden met een teddyvacht? Mijn arab krijgt ook een megavacht, maar geen enkel probleem. Tuurlijk zweet ie, maar ook dat is geen punt. Ze drogen ook wel weer, niet op stal zetten, daar drogen ze te langzaam, gewoon buitenzetten. Ja het kan echt, nee ze vallen níet dood neer, en nee ze worden níet ziek daardoor.

Als het paard heel veel gezweet heeft vanwege de warme vacht kan het de huid gaan irriteren waardoor hij kan gaan schuren. Doordat hij zeiknat gewoon op de wei wordt gezet is hij ook vatbaarder voor ziektes.

Zweetplekken afsponzen, dan kan hij zo de wei op :j Kost hooguit 5 min!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:48

batlow schreef:

Niet als je het hele paard moet afsponzen en alsnog zeiknat in de winter de wei op moet :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:58

xAnnouk schreef:
batlow schreef:

Niet als je het hele paard moet afsponzen en alsnog zeiknat in de winter de wei op moet :j

Nou als je een emmer hebt met een redelijk grote spons dan heb je je paard zo afgesponsd... Max. 10 min... of je je paard nou helemaal moet doen of niet!