Vliegen weg met Boviclips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:28

waar kun je ze nog meer aan hangen eventueel; mijn paard draagt geen halster.
als je ze in de manen zou willen vlechten, is dan 1 voldoende of moet je iedere 5 cm zo'n ding hangen :')
oftewel: is 1 zo'n clip voldoende voor het hele paard en zo ja hoe werkt het dan?!

Peerke_

Re: Vliegen weg met Boviclips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:33

1 in de manen is genoeg, ik zou hem dan niet in de maan-top hangen, maar aan de manen langs de hals.
De clip geeft een stofje af die zich over het huidvet zal verspreiden. Het zal even duren voor het over het hele paard zit.
Als je ze aan het halster hangt, zal het stofje vrij snel aan op het hoofd zitten en je dus ook daar vrijwel direct verschil merken.

Ik ben met een pony een proef aan het doen tegen staart schuren, daar hebben we er een boven in de staart gevlochten.
De eerste dag was de clip afgeschuurd, maar opnieuw erin gehangen en inmiddels hangt het al een paar dagen zo.
Het schuren is aanzienlijk minder aan het worden :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:42

kunnen ze als brievenbuspost verzonden worden bij jou Peerke?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:05

Er passen er wel een aantal in een envelop, een vol doosje gaat niet passen.

Mocht je ze per envelop willen bestellen, moet je even een PBtje sturen :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:49

Moet je dan zo'n klip in de staart EN de manen hangen? Of in de staart OF de manen? (omdat ze bij koeien aan elk oor 1 hangen)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:52

Bij koeien is het advies 1 label per dier, en bij bestrijding van zomerwrang 2 labels.

1 clip in de manen zou voldoende moeten zijn,
Paarden die schuren aan de staart, zou ik er ook een in de staart hangen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:02

Ah OK, want ik zou het gebruiken omdat mijn paard last heeft van zomereczeem, dan maar 2 gebruiken ipv 1

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:12

Als hij ook bij zijn staart schuurt, zou ik er 2 gebruiken :j

Die in de staart verspreid weinig werkzame stof over de rest van het lichaam.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:30

opisop_shop schreef:
ben benieuwd naar de werking qua vliegensoorten; zou het alleen bij gewone vliegen werken, of bij dazen, of (naar ik hoop!) ook bij knutten?

Onze pown heeft hem sinds dinsdag aan zijn halster hangen en de typische ZE plekken aan het hoofd zijn al veel rustiger/ minder korsterig geworden, ze zijn nog wel kaal maar ik heb de hoop dat dat snel weer aan groeit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:08

en wat voor soort stof verdelen die clips dan ? Een soort deet ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:09

permethrin

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:12

Ja, ik zag dat het idd al eerder verteld was, sorry !

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:57

yvonnedv schreef:
opisop_shop schreef:
ben benieuwd naar de werking qua vliegensoorten; zou het alleen bij gewone vliegen werken, of bij dazen, of (naar ik hoop!) ook bij knutten?

Onze pown heeft hem sinds dinsdag aan zijn halster hangen en de typische ZE plekken aan het hoofd zijn al veel rustiger/ minder korsterig geworden, ze zijn nog wel kaal maar ik heb de hoop dat dat snel weer aan groeit.

Heb je toevallig foto's van voordat je de clips aan het halster hebt gehangen ?
En ook nog foto's van hoe het eruit ziet nu de clips er hangen ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:24

Nee ik heb geen foto's van voor de auriplak, ik denk ook niet dat het korsterige/korrelige op een foto zichtbaar zo zijn maar voelbaar des te meer.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:17

Jasmijn159 schreef:
Bij katten gebeurt precies hetzelfde als in de link, wanneer je ze paracetamol geeft. Dus wat dat betreft zegt het weinig over het middel maar meer over de kat als diersoort.
Het heeft te maken met de afbraakcapaciteit van de lever van de kat. Grofweg en simpel gezegd zijn er drie afbraakmechanismes in de lever, bij katten werkt er hiervan 1 niet (of zeer weinig). Vandaar dus de overdreven reactie op deze stof.
Ik zou me bij paarden dus niet al te veel zorgen maken hier over :) Hoewel mensen die wetenschappelijk bewijs willen nu natuurlijk alsnog niet overtuigd zullen zijn.

Een kat kun je ook geen paarden ontwormingsmiddel geven. Dat is gewoon een heel ander diersoort.

Een boviclip kan prima bij een paard. Anders zouden dierenartsen het toch niet adviseren.

Bij de koe doen ze hem in de oren omdat je hem gewoon nergens anders aan kan hangen, en ze hebben nou eenmaal toch al de gele oornummers in. Dus dan is die plek gewoon het handigst. Dus heeft niets met de werking te maken. Het verspreid zich met het huidvet over het hele lichaam. Het maakt dus gewoon niet uit waar je hem hangt. Net als een pipetje bij een kat of hond in zijn nek.
Bij een paard is het makkelijkst in de manen of in de staart. Of aan de binnenkant van het halster. Als je een vliegendeken gebruikt kun je hem daar aan hangen. Zolang hij maar contact maakt met het lichaam.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:00

Iemand foto's van hoe de clip te bevestigen in staart en manen? Hier ook een schuurder, maar op de staartwortel staat amper iets op. Paard is ook heel gevoelig aan bepaalde vliegensprays, dus moet het even uittesten of ze er niet allergisch op reageert

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:24

ik ben ook benieuwd naar invlechtfoto's.
Die van mijn heeft modelletje iets te lange sportcoupe zeg maar, ben benieuwd hoe iedereen het heeft gevlochten, ook in de staart.
En blijft het dan ook bij iedereen goed zitten of ben je ze steeds kwijt?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:31

Ik heb hem met een tyrip aan de zijring van het halster vast gemaakt en dat blijft goed zitten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:33

ja oke. Die van mij draagt geen halster dus ik moet wel vlechten.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:00

ik zal van de week fotos maken. ik heb 2 touwtjes aan de klip gedaan en die door de plukken van de vlecht in de manen mee gevlochten. maarja ik heb een shet met lange manen.

nu heb ik alleen de staleigenaar op me dak, die is bang dat de andere er ziek aan gaan worden als ze de boviclip op eten/er aan zitten. kans is klein dat ze er aan zitten want zit tegen de manenkam onder het dikste deel manen midden in zijn manen.
maar iemand negatieve ervaringen met de boviclip qua giftigheid/gevoeligheid bij paarden? ik kan niks vinden bij paarden behalve dat pure pyrethem irritatie oplevert aan slijmvliezen.
het er weer uit halen is geen optie, hij staat me grasmasker dus kan zich zelf niet krabben/bijten als die jeuk heeft. nu zijn de grote jeukende bulten op zijn buik weg....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:47

Spuit lading antibijt (phb? spray) in dat deel van de manen (en eventueel er op), dan komen ze er zeker niet aan.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:11

dat vind ik eigenlijk smerig spul, maar als dat het enige optie is dan moet het maar. het zijn allemaal oude bejaarden dus veel speels gedrag is er niet.
ze gaat nu met de veearts overleggen...... word vervolgt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:57

Mijn DA heeft ze aan mij geleverd, als het kwaad zou kunnen had hij dat vast niet gedaan.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:01

dat is mooi, mocht onze/haar DA niks er over kunnen zeggen dan heb ik graag jouw DA's telefoonnummer ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:08

Is goed hoor, Ik heb ook virbac, de fabrikant van de auriplak gebeld, die vertelde dat het geen kwaad kan maar omdat het niet voor paarden geregistreerd is dat ze het niet aan mogen bevelen.