Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:59

@saffiera, het is lastig om te zeggen wanneer nu exact het juiste moment is. Onderstaand een stuk over de risico's op bepaalde tijden en bij bepaalde weersomstandigheden. Ik zit met hetzelfde probleem als jij. Moet in de ochtend (rond 6.00 uur) besluiten of ze het gras opgaan of niet.
Ik hoop dat jij en/of anderen iets met onderstaande kunnen.

Weertype Stofwisseling plant Risico
Koud vriesweer, geen zon Geen groei, geen fotosynthese, gemiddelde fructaanaccumulatie Gemiddeld
Koud vriesweer, stralende zon Geen groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie Extreem hoog
Nachtvorst, overdag <15°C, stralende zon Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie 's Ochtends extreem hoog, overdag afnemend naar hoog
's Nachts en overdag >5°C <15°C, stralende zon Lage groei, veel fotosynthese, veel fructaanaccumulatie 's Ochtens laag, overdag toenemend naar hoog
's Nachts en overdag >15°C, stralende zon Hoge groei, veel fotosynthese, weinig fructaanaccumulatie 's Ochtends laag, 's middags ietwat toenemend
's Nachts en overdag >15°C, bewolkt Veel groei, weinig fotosynthese, geen fructaanaccumulatie Laag

Samengevat:
Als de temperatuur rond of onder het vriespunt is (geweest) blijft het risico het hele etmaal hoog.
Bij warm zonnig weer is de beste graastijd 's nachts en 's ochtends.
Bij warm bewolkt weer is de beste graastijd 's middags en 's avonds.

Gevaarlijk is het grazen:
In de namiddag of vroege avond op een zonnige dag
Op een zonnige dag waarbij de temperatuur onder de 15 graden Celcius blijft
De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celcius is gekomen
Wanneer het gras een gebrek aan water of voedingsstoffen heeft
Wanneer het gras kort is afgemaaid of afgegraasd

Veilig is het grazen:
Vroeg in de ochtend als de temperatuur 's nachts niet onder de 5 graden Celcius is gekomen
Tijdens een bewolkte dag wanneer het warmer is dan 15 graden Celcius
Uitsluitend wanneer het gras genoeg water en voedingsstoffen ter beschikking heeft

Wat bambi zegt is idd ook erg handig. Vooraf kuil of hooi voeren zodat ze zich niet helemaal het schompes gaan staan vreten op het gras.

Jibbel

Re: Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:04

Gevaarlijk klinkt wel heel heftig hor [***]! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:06

@jibbel, ja dat ben ik met je eens :j . Klinkt idd beetje heftig. Heb het stuk van een andere site gekopieerd en had gevaarlijk beter kunnen vervangen door risicovol.

Maar goed als je een paard hebt dat gevoelig is voor hoefbevangenheid is het misschien wel gevaarlijk?!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:13

Ja, dat is zo. Als je een gevoelig paard hebt, dan kan het snel mis zijn natuurlijk. Iig goed om hiervan op de hoogte te zijn, het is een mooi uiteengezet stukje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:28

Oh hieronder nog een interessant stukje aangaande bemesten:
Te weinig voedingsstoffen
Als de plant niet goed kan groeien omdat er te weinig voedingsstoffen in de bodem zitten, dan wordt het met het zonlicht geproduceerde fructaan niet verbruikt en blijft in de plant zitten. In de praktijk betekent dit dat onbemest gras voor paarden gevaarlijker is dan bemest gras!
Het fructaangehalte kan echter ook in andere jaargetijden hoog oplopen, afhankelijk van een aantal factoren. De grassoort zelf is een belangrijke factor: het zo bekende Raaigras is een soort die uitblinkt in zijn hoge fructaangehalte.

Het weertype is echter ook erg belangrijk, waarbij factoren als temperatuur en de hoeveelheid zonlicht het verloop bepalen. Het fructaangehalte kan in vrij korte tijd drastisch veranderen: het kan in luttele uren de hoogte inschieten wanneer er veel zonlicht is maar de plant niet kan groeien, maar het kan ook vrij snel weer dalen zodra er omstandigheden optreden die verbruik van het fructaan mogelijk maken (hogere temperaturen, een regenbui).

Het is ook bekend dat fructaan opgeslagen wordt in grasstoppels, dus zeer kort afgegraasde weitjes kunnen juist extra gevaarlijk zijn!

Wanneer gras een tekort aan voedingsstoffen heeft kan de plant niet goed groeien, en hopen de overige grondstoffen zich op. Het fructaangehalte gaat daarbij omhoog. Betekent dit dus dat je moet bemesten? Zo simpel blijkt het echter dus niet te zijn...

Het volgende is een ietwat ingewikkeld verhaal. Laat de essentie even rustig tot je doordringen voordat je conclusies trekt.
Wanneer je het land bemest, al dan niet met kunstmest, dan zal de fructaanproductie van het gras afnemen (even vooropgesteld dat er water is en de temperatuur hoog genoeg is om te kunnen groeien). De concentratie, en daarmee de hoeveelheid fructaan in de grasplant, zal dus afnemen.

Maar, omdat je door bemesten meer grasgroei krijgt, krijg je meer gras per hectare. Meer gras betekent meer van alles. Omdat je meer gras per hectare hebt krijg je dus ook meer fructaan per hectare.

Dus: Door bemesten krijg je minder fructaan per plant, maar meer fructaan per hectare.

Wat moet je nu doen om te zorgen dat je paard minder fructaan binnenkrijgt? Dat hangt er dus van af:

Krijgt je paard "de hele wei" en mag hij zelf uitzoeken hoeveel hij eet? Dan betekent "meer gras per hectare" dat hij meer zal eten, en netto meer fructaan zal binnenkrijgen. Niet bemesten dus.
Heeft je paard een graasbeperking, door stripbegrazing of zo? Dan krijgt hij zoveel hij nodig heeft, dus een vaste hoeveelheid gras. Minder fructaan per grasplant betekent dat hij minder fructaan zal binnenkrijgen, dus ga je bemesten om de hoeveelheid fructaan-per-plant zo laag mogelijk te krijgen.
Ga je hooien? Dan wil je zo min mogelijk fructaan per pak. Bemesten dus, want daarmee wordt het fructaan-per-plant lager. Omdat je door het bemesten meer gras kan oogsten, oogst je netto meer fructaan, maar heb je minder fructaan per pak. In ieder pak zit bijvoorbeeld de helft minder fructaan, maar je oogst drie keer zoveel pakken. Je paard zal er echter niet méér door gaan eten, dus zal hij minder fructaan verorberen.

Ik ([***]) denk dat er op veel Nederlandse weides Raaigras staat. Het blijkt dus niet zo simpel als dat de meesten mensen denken. Ook denk ik dat als je als paardeneigenaar een klein beetje "gezond verstand" gebruikt en goed naar je eigen paarden kijkt, je ongeveer wel weet hoe en wat je ze moet voeren en dat je ze nooit zomaar van hooi/kuil in ene 24/7 op het land moet zetten en alleen maar gras geven. Plotselinge wisselingen in het rantsoen zijn nooit goed.

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:43

Ik krijg vandaag om bovenstaande reden graszaad van Bio ron; Geen raaigras maar een mengsel van 50% Timothee, 20% Roodzwenkgras, 15% Beemdlangbloem en 15% Kropaar. Dit gebruik ik om mijn land door te zaaien. In maart heb ik er vaste mest op gegooid. Het groeit niet zo hard als op omliggende weilanden waar kunstmest en gier op gegaan is, maar dat vind ik juist perfect; hierdoor is volgens mij de kwaliteit van het gras ook beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:38

Dat is idd een mooi mengsel. Het klopt dat het gras niet zo hard groeit van vaste mest. Maar vaste mest geeft een hele tijd voedingsstoffen af in tegenstelling tot kunstmest, dus dat is beter voor de uiteindelijke groei en uiteraard het fructaangehalte.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:58

meestal in april maar deze winter stonden ze in een oude wei die al kaal was en ook in een padock

cannysweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:33

Ik zou inderdaad ook oppassen met de pony's ze zijn zo bevangen.

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:24

Nog even een aanvulling: Vaste mest voedt de bodem waaruit de plant haar voedsel haalt. Kunstmest is voedsel voor de plant.

shirazdavis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:01

Ik heb mijn 2 paarden van nvemder tot ong medio april op zand staan (paddock met stal ) en wanneer het weer het toelaat gaan ze op de kale wei een paar uurtjes
Vanaf april (midden) gaan ze het land met graaskorf tot tot medio november
Het weiland word niet bemest of geinjecteerd

Floyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:04

Bij ons staan ze al overdag een paar uur op de weide, vanaf mei gaan ze gehele dag en vanaf juni dag en nacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:29

ceylonsil schreef:
Nog even een aanvulling: Vaste mest voedt de bodem waaruit de plant haar voedsel haalt. Kunstmest is voedsel voor de plant.

Klopt! Bovenstaande geldt voor alle dierlijke mest. Dus ook voor koeien of varkensmest (vloeibaar) die geïnjecteerd wordt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:42

Goede aanvullingen [***]! Bedankt :j Dat van bemesten weet ik, heb ook heel bewust mest voor paardenweides gebruikt, en extra kalk met magnesium er op.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:15

Bij ons stonden ze in maart al een tijdje op de weide, jammer genoeg ging het toen zo regenen en ivm het gras staan ze nu weer in de paddok en op stal. Zodra het weer beter weer wordt gaan ze dag en nacht op de weide.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:29

Mijn paarden hebben ook nog tot oktober/november op het gras gelopen. Dat doe ik dit jaar niet, want ik merk nu dat het gras toch lang nodig heeft om weer een beetje aan te groeien. Vorige week is het land bemest (zeugenmest geïnjecteerd, voor het eerst) en door de regen begint het nu toch wel lekker te groeien.

Omdat ik het gras nu nog te kort vind, staan ze nu nog op het zand. Ik wil 1 mei de weidegang gaan opbouwen. Verdeel het land dan in 3 stukken en dan mogen ze 1 uur per dag grazen. De rest van de dag krijgen ze hooi. Dan na een paar dagen mogen ze een uurtje langer etc. Ik heb er 1 die gevoelig is voor hoefbevangenheid. Momenteel voer ik de paarden heel scherp zodat ze niet in overconditie de wei op gaan. Aan de andere kant wil ik ze ook niet te hongerig hebben, anders vreten ze zich helemaal vol..Dus het is even afwegen en elke dag kijken hoeveel het gras weer gegroeid is......

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:32

De paarden staan sinds vandaag 24/7 het land op. Nu wil ik mijn fjord daar ook neer gaan zetten maar dan een maand later, dus per juni. Ik heb hem nog niet kunnen wennen maar misschien gaat hij op zijn eigen stal nog even op een stukje. Maar als dit niet het geval is kan het dan kwaad om hem gelijk het land op te zetten terwijl er al heel wat weg gegeten is door andere paarden?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 19:50

Weet iemand ook info of een website oid waar je het soort gras kan onderscheiden? Hoe herken je bijvoorbeeld raaigras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:20

liefmeisje21 schreef:
De paarden staan sinds vandaag 24/7 het land op. Nu wil ik mijn fjord daar ook neer gaan zetten maar dan een maand later, dus per juni. Ik heb hem nog niet kunnen wennen maar misschien gaat hij op zijn eigen stal nog even op een stukje. Maar als dit niet het geval is kan het dan kwaad om hem gelijk het land op te zetten terwijl er al heel wat weg gegeten is door andere paarden?

Ik weet niet of je fjord gevoelig is voor spierbevangenheid, maar juist kort gras kan behoorlijk wat fructaan bevatten. En dan is het ook nog afhankelijk van het feit of het land bemest is? Of het gras voldoende vocht heeft gehad, of er voldoende zonlicht en warmte is geweest waardoor het heeft kunnen groeien? Als dat allemaal WEL het geval is dan kun je, je fjord er wel bij zetten. Als dat NIET het geval, wat ik denk omdat april vrij koud is geweest dan zou ik het niet doen, maar hem eerst rustig laten wennen. Of in wat langer, verder doorgegroeid gras zetten. Dit gras bevat waarschijnlijk minder fructaan dan het hele kort afgegraasde gras.

chantal_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:57

bij mij op stal is dat nog onbekend. ik heb geen idee wanneer, want als ik het vraag doen ze heel vaag.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:02

Hier gaan ze vanaf dinsdag weer de we op. Guusje kan niet meer wachten. :D

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 09:15

Lous schreef:
Hier gaan ze vanaf dinsdag weer de we op. Guusje kan niet meer wachten. :D

haha die van mij ging helemaal uit z'n plaat in de bak toen ik met de stekpaaltjes in de weer ging...
Ze mogen nog maar 1-2 uurtjes per dag eerst, en dan willen ze er niet meer weg -O-
Moet ze dus één voor één helemaal op gaan halen.... :') daar gáááát m'n principe van de poort zodat ze zelf terug kunnen lopen....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:15

:') Ja Pearlie, ik herken het. Ik dacht geluk te hebben dat ze zelf het weitje uit liepen zodra ze wat in hun voerbak kregen... Heb een soort PaddockParadise-je en met wat grasbrokjes gingen ze de wei wel uit richting voerbak de eerste dagen. Kon ik snel het weitje dichtmaken.

Nou, daar trappen ze dus niet meer in, haha. Moet ze echt wegjagen willen ze er af gaan. Pony's krijgen hier zo'n 6 uur per dag een postzegelweitje van 12 bij 10 meter en dan wissel ik om de paar dagen naar een volgend stukje. Heb nu zes zulke weitjes, gras groeit goed nu, ben er wel blij mee.

's Avonds krijgen ze hier nog hooi, plus twee keer per dag wat grasbrok met Marstall force en kruidensupplement. Is nog even puzzelen hoeveel ze nodig hebben, op deze manier weiden is nieuw voor mij.

Wat voeren jullie nog bij nu ze op het land staan?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 16:55

Als ze straks langer op het land mogen willen ze er wel weg hoor... ik heb echt een autist, rond voertijd gaat ze ijsberen... zelfs in het land.... en shettie volgt dan braaf... 't is nu nog even zo van ja daaaag baas, we staan hier net en weten wij veel wanneer we hier weer heen mogen! Ze gaan nu elke ochtend gelijk even kijken bij de poort of ie niet toevallig open staat ;)

Ze krijgen bij mij nu 'smorgens nog een normale portie kuil. Rond 4 uur gaan ze naar het land, 5 uur/half 6 is weer voertijd, dan krijgen ze bix (shet niet) en een plukje kuil voor het idee dat er eten te halen is in de stal. Het uurtje/anderhalf uurtje land is nu dus voor die voerbeurt in de plek gekomen (ruwvoer). 's Avonds rond 10 uur krijgen ze nog een portie.
Als ze straks langer op het land gaan wordt de ochtend voerbeurt verminderd, later ook de late avondvoerbeurt. Tegen de tijd dat ze de hele dag het land op kunnen krijgen ze 's morgens een plukje kuil voor het idee en bix/wortels. En dan 's avonds laat nog wat kuil voor de nacht. Overdag moeten ze het dan doen met hun gras.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:09

s'ochtends brok, rond 9-9.30 de wei in en rond 19 ur weer naar binnen. Weer brok en hooi voor de nacht. Dit vanaf begin april...