Nu nog scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:44

Bij de mijne ook niet. Ik scheer al sinds het najaar van 2006 twee keer per winter (eind oktober en eind februari), altijd op de manier zoals Hilli het ook doet. Zodra mijn paard tegen eind april volledig uit zijn wintervacht is, is er helemaal niets meer te zien van wat voor scheerpatroon dan ook.

Elin_

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:46

Mijne scheer ik toch maar niet. Ik ben ontzettend bang dat weerstand minder word eventjes en met de dreiging van het rhino virus durf ik dat niet aan..

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:15

Met de haren mee scheren een idee..? Doe ik met mn shetter ook (meestal in april) en die krijgt gewoon een normale zomervacht.
(En hoeft dan ook geen deken op omdat er genoeg haar over blijft)
Laatst bijgewerkt door Vas op 04-03-12 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:20

Ik heb mijn Haf vandaag zelf geschoren (met veel hulp van mijn vriend). Tis nog best netjes geworden voor de eerste keer, al zeg ik het zelf :o
Ik heb met de haren mee geschoren, zodat het net wat minder kaal werd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:05

Mijn paard krijgt altijd een normale zomervacht. Ook glimt hij altijd, zomer en winter, zelfs zijn geschoren vacht.

Nog nooit problemen gehad met de zomervacht iig.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:17

Ik ben een ontzettende leek op dit gebied, maar mijn pony zit niet lekker in z'n vacht (deel weggeschuurd, verhaart moeilijk) dus wil ik hem eigenlijk scheren. Iemand die mij kan vertellen wat voor deken erop moet?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:24

Ik heb een excemer die ik nu ook doe scheren.
Sinds ik dat doe is ze heel anders in doen en in dr vacht.Dus in de zomer zal ik dan ook scheren omdat ze toch best een lange vacht heeft dan.

Ik scheer nu met een 1mm mesje maar er bestaat ook 0,1mm scheert een van jullie daarmee en hoe ziet dan de vacht eruit?Of is het paard dan écht naakt?hihi

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:13

imd schreef:
Ik ben een ontzettende leek op dit gebied, maar mijn pony zit niet lekker in z'n vacht (deel weggeschuurd, verhaart moeilijk) dus wil ik hem eigenlijk scheren. Iemand die mij kan vertellen wat voor deken erop moet?

Ik zou kiezen voor een 200 grams deken. Over enkele weken zou je een 0 grams deken op kunnen doen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:14

funnyhorses schreef:
Ik heb een excemer die ik nu ook doe scheren.
Sinds ik dat doe is ze heel anders in doen en in dr vacht.Dus in de zomer zal ik dan ook scheren omdat ze toch best een lange vacht heeft dan.

Ik scheer nu met een 1mm mesje maar er bestaat ook 0,1mm scheert een van jullie daarmee en hoe ziet dan de vacht eruit?Of is het paard dan écht naakt?hihi

Ik denk dat er met 0,1mm helemaal geen haar meer opzit. Ik denk dat het voor de huid niet goed is om het zo kort te scheren. Een gemiddeld scheerapparaat scheert het haar op 3mm af.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:15

Ik heb mijn haf van de week na het scheren onder de ongevoerde regendeken gezet en gisteren onder de 100 grams onderdeken erbij gedaan. Hij heeft het hier warm genoeg onder tot nog toe, hou hem goed in de gaten, er kan ook nog een 200 grams onderdeken onder ipv de 100 grams, maar ik heb hem juist geschoren omdat hij het zo warm had, dan wil ik niet een net zo dikke laag dekens als hij vacht had.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:17

ik heb mijn paintje van de week geschoren ivm met schimmel infectie maar zonder medische reden zou ik niet meer gaan scheren

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:20

Dus ik kan begin april mijn shetlander gewoon scheren?

Ik wil mijn shettemans graag ook scheren omdat hij moeilijk uit zijn vacht komt...
Misschien komt dat omdat hij nog 2 moet worden, maar vorig jaar stond hij ook al
te zweten en te zweten... Ging het verharen allemaal niet zo lekker....

En daarbij wil ik graag weten wat er nu onder zijn haren gebeurd..
Want hij heeft sinds de winter weerrrr ontzettend jeuk.
Van alles voor gegeven wat mijn aangeraden werd...
Jeuk stopte kwam weer terug, stopte kwam weer terug...

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:29

Je kunt het hele jaar scheren als je wilt. De endurance paarden, eventing paarden en dravers gaan ook het hele voorjaar en zomer door onder het mes.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:33

heb hier zaterdag noodgedwongen de shetten geschoren (luizen brrr) en die hebben nu een regendekentje op waar ze lekker warm onder aan voelen. Vooral de ruin is erg blij met zn nieuwe (helaas niet al te nette, maar dat lukte niet met dat varkenshaar hihi)look

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:42

Ik zou het idd niet doen, straks beschadig je de zomervacht :O zou zonde zijn. En als hij/zij al begint te verharen heb je alles er na een paar keer poetsen er al af :P En wassen helpt ook :P

Lovly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:26

zou je beter niet doen is idem slecht voor de zomer vacht

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:45

Nee dat is een fabel.
Zomervacht komt gewoon terug..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:16

Ik snap werkelijk waar niet waar die hardnekkige fabel over die slechte zomervacht vandaan komt. :?

In bijna 30 jaar tijd hebben we hier thuis vier pony's/paarden gehad die allemaal wel een of meerdere keren in hun leven geschoren zijn - heel, half, alleen aan de voorkant, 1 of 2x per winter. En echt nog nooit problemen gehad met de zomervacht.

mauuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:05

Ik zou het nu inderdaad niet meer doen, over een paar weken is een groot gedeelte van de wintervacht al weg.
Sowieso vind ik scheren niks, ik vind het onnatuurlijk.
Maarja, dat is mijn mening natuurlijk...

Succes met de training!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:09

Over een paar weken? Mijn haflinger was vorig jaar eind mei/begin juni pas helemaal goed uit verhaard. Hij is de jongste niet meer (inmiddels 24) en had een behoorlijke vacht. Het duurde maar en duurde maar.
En ja, hij is wel kerngezond en fit, krijgt goed te eten, maar het verharen neemt bij paarden op leeftijd nu eenmaal meer tijd in beslag dan een paar weken.
Daarom nu dus vorige week zodra het warm begon te worden en de haren los begonnen te laten, het scheermes erover. Pony is er helemaal van opgeknapt.

Scheren is inderdaad onnatuurlijk, maar dat is hem in een weiland met een hek eromheen zetten ook en er op rijden helemaal. En dan van de warmte het zo benauwd hebben dat je geen fut hebt om te bewegen (of zoveel jeuk van het verharen dat je er helemaal gek van wordt, zoals bij veel shetters bijv) is mijns inziens ook geen goed paardenwelzijn.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:23

Als ik mijn trekpaardruin (begin dec helemaal geschoren) volgende week nog een keer helemaal ga scheren, dan kan hij vanaf juni dus gewoon lekker naakt 24/7 naar buiten? Dat is namelijk wat me tegenhoud...Wil hem in het weideseizoen wel volledig naakt kunnen zetten...

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:24

@Jaan81 ja hoor paard kan straks gewoon weer zonder deken op de wei. de zomervacht groeit weer netjes aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:32

Ja hoor, dat is echt geen probleem.
Zomervacht van mijn haf is trouwens net zo kort als nu na het scheren, dus maakt dat sowieso niet uit voor het wel of niet zonder deken te kunnen.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:46

Fijn dat dit topic er is! Ik wil mijn shet graag nu scheren, maar dat is dus geen probleem?
Ze heeft een super dikke wintervacht en ze laat nog geen haartje los. Ik vermoed dat er nog wat oude veulenvacht onder zit waar ze niet goed doorheen is gekomen, want ze wordt dit voorjaar 2. Op haar kont heeft ze een hele kale plek van de jeuk/schuren, dus dat is voor mij echt wel een teken dat er iets niet goed zit daaronder.
Is het genoeg om er een 150 grams op te leggen als ik haar het weekend scheer? Het wordt vanaf dan weer boven de 10 graden overdag (maar staat wel 24/7 buiten).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:53

Mijn haflinger staat nu onder 100 grams, is vorige week kaal gegaan. Als na het weekend de (nacht)temperaturen weer omhoog gaan, haal ik de 100 grams er weer af en blijft hij onder de ongevoerde regendeken staan.
Hij heeft het hier niet koud onder. Maar elk paard is anders, dus even goed naar je eigen dier kijken.
Ik heb geschoren omdat hij het te warm had, daarom ervoor gekozen minder aan dekens terug te leggen dan hij aan vacht had.