Hoelang staat jou paard buiten met deze kou/sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoelang staat jou paard buiten (per dag)?

Niet
20 (4%)
0 tot 2 uur
35 (7%)
2 tot 4 uur
37 (7%)
4 tot 6 uur
56 (11%)
6 tot 8 uur
57 (11%)
8 tot 10 uur
54 (11%)
10 tot 12 uur
23 (4%)
Langer.
9 (1%)
24/7 buiten
187 (39%)

Totaal aantal stemmen: 478

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:32

nicky_rilana schreef:
Tancreda4 schreef:

Ik zag het ja :j Maar zijn een hoop die het vast niet durven te zeggen. Want dan ben je gelijk een dierenbeul... terwijl ik het opzich met dit weer wel kan begrijpen. Mijne doen gelukkig niet gek als de grond dat niet toelaat. Als ze heel hyper zijn loop ik eerst aan de hand een rondje door land of bak, zodat ze voelen dat de ondergrond er niet geschikt voor is, en dan houden ze zich wel in, of doen ze iig meer ingetogen.

Die van jou komt iig nog in de molen :D

Ik denk dat ik een van de weinige ben waarvan de paarden nu eigenlijk langer buiten komen dan normaal in de winter. Ze mogen nu weer op het land en houden het daar een stuk langer vol dan in de 'saaie' bak (ondanks het hooi). Komt nog eens bij dat er nu 1001 schaatsers oveal door de polder racen, dus ze kijken hun ogen uit :))

toen de paddocks bevroren waren mocht de mijne niet buiten, maar op de wei mocht ook nog niet. toen stond hij al 1 week binnen en toen mochten ze wel op de wei, maar dan zou hij dus kei gek gaan doen. en dan krijg je juist blessuures omdat die spieren allemaal koud en stijf zijn.

dat is echt grote onzin :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:34

M_D_H schreef:
Aukelizzy schreef:
Mijn paarden staan met dit weer niet buiten. Ze komen in de molen en in de binnenpaddocks.. Ze hebben wel buitenstallen dus krijgen wel een frisse neus :D . Ik zet ze nu zeker niet op hobbelige zwaar bevroren bodems. Ik heb mijn portie blessures wel gehad en ga het zeker niet opzoeken.

wij hebben gelukkig genoeg land, dus we hebben genoeg weides goed gehouden voor als het ging vriezen, die weides zijn dus nog helemaal vlak en daarin staan ze nu prima zonder dat ze last hebben van die hobbelige bodems :)

Daar heb je dan inderdaad geluk mee. Als de bodem mooi vlak is kun je er inderdaad voor kiezen om ze buiten te zetten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:35

M_D_H dan is het onzin, maar ik heb geleerd dat je toch eerst los moet stappen om de spieren op te warmen dat ze losser worden, jij gaat nu toch ook niet buiten staan. (want bij ons op stal is het niet warmer als buiten) en dan meteen een sprintje trekken?? dan heb jij echt wel spierpijn en als je korte spieren hebt scheuren ze ook af.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:39

nicky_rilana schreef:
M_D_H dan is het onzin, maar ik heb geleerd dat je toch eerst los moet stappen om de spieren op te warmen dat ze losser worden, jij gaat nu toch ook niet buiten staan. (want bij ons op stal is het niet warmer als buiten) en dan meteen een sprintje trekken?? dan heb jij echt wel spierpijn en als je korte spieren hebt scheuren ze ook af.

ik ben sportmsseur ik gok dat ik wel heel wat meer weet van de spieren dan jij ;)
nee, je gaat niet zonder warming up zwaar trainen, dat is inderdaad funest voor de spieren,
echter jij loopt toch ook gewoon zonder warming up?
jij kan ook gewoon rennen zonder warming up,
voor een paard is een sprintje trekken hetzelfde als voor ons even rennen naar b.v. de bus :+
dat kunnen ze prima zonder warming up, daar zijn ze verdorie voor gemaakt!!
rijden is heel anders, dan rek je de spieren op, je traint de spieren zodat het paard beter in staat is bepaalde oefeningen te doen...
maar in de natuur rennen ze ook zonder eerst warm gereden te worden, dus dat ze van een beetje dollen op het land blessures krijgen is echt klinklare onzin :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Hoelang staat jou paard buiten met deze kou/sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:42

ja maar hij gaat ook echt gek doen en zo, en de wei is niet helemaal vlak dus als hij dan net op een randje land komt het niet goed. en ik wil hem zo lang mogelijk heel houden. als hij dalijk thuis staat kan hij wel gewoon de hele dag buiten en ook als het dan dit soort weer is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:43

Aukelizzy schreef:
M_D_H schreef:

wij hebben gelukkig genoeg land, dus we hebben genoeg weides goed gehouden voor als het ging vriezen, die weides zijn dus nog helemaal vlak en daarin staan ze nu prima zonder dat ze last hebben van die hobbelige bodems :)

Daar heb je dan inderdaad geluk mee. Als de bodem mooi vlak is kun je er inderdaad voor kiezen om ze buiten te zetten.

is ook erg fijn hoor :))
daarom kunnen ze bij ons ook het hele jaar door naar buiten :))

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:44

nicky_rilana schreef:
ja maar hij gaat ook echt gek doen en zo, en de wei is niet helemaal vlak dus als hij dan net op een randje land komt het niet goed. en ik wil hem zo lang mogelijk heel houden. als hij dalijk thuis staat kan hij wel gewoon de hele dag buiten en ook als het dan dit soort weer is.

en onder echt gek doen versta je?
bokken? rennen? stuiteren? steigeren etc?
dat is gewoon normaal gedrag hoor :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:44

ja dat allemaal, ik versta onder normaal gedrach een beetje lopen en eten. misschien een keer een drafje

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:51

Op de meeste pensionstallen staan de paarden niet 24/7 buiten in de winter.
Dus ik vraag me dan ook af, welke mensen de poll hebben ingevuld :+

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:53

mensen die hun paarden niet op pension hebben staan maar elke dag zelf gaan voeren, water zeulen,....?
:P

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:54

mijne staat in pension, dus dat is 1 minder

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:56

nicky_rilana schreef:
ja dat allemaal, ik versta onder normaal gedrach een beetje lopen en eten. misschien een keer een drafje

Misschien moet je je een keer verdiepen in paardengedrag :) Want rennen, bokken, rare sprongen maken en spelen met andere paarden is ook normaal gedrag. Als je paard alleen maar zo nu en dan een paar stapjes zet en wat eet, en dat z'n hele leven lang, heb je een paard waar iets mis mee is denk ik, hoogstwaarschijnlijk aangedaan door de omgeving.

Overigens; mijn paard staat in een pensionstalling.. Maar dan wel 1tje waar we nieteens stallen hebben :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:57

Mijn paard staat op een boerderij :+
En ik ben blij dat ze 's nachts op stal staat, en overdag heerlijk buiten kan zijn de hele dag.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:58

de mijne staat 24/7 buiten.
En ik maakte me zeker wel zorgen met die 'hoge' temperaturen onder nul .
Maar zet een tinker maar in de stal nadat hij al nachten met die kou buiten heeft gestaan. binnen no time bezweet.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:59

Mijn verzorgpaard komt met dit weer niet in de paddock.
Een bevroren hobbelige paddock is een beetje tricky.

Wel komt hij gewoon los in de binnenbak, en ga ik gewoon met hem wandelen. Dan vet ik de ijzers in dat hij geen klompen krijgt en dan gaan we lekker door de besneeuwde buitenbak banjeren :D Vind 'ie geweldig :D

Maar goed, hij komt met normaal weer ook max. 3 uurtjes in de paddock (en daar buiten nog wandelen/rijden)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:00

Slofje schreef:
nicky_rilana schreef:

Misschien moet je je een keer verdiepen in paardengedrag :) Want rennen, bokken, rare sprongen maken en spelen met andere paarden is ook normaal gedrag. Als je paard alleen maar zo nu en dan een paar stapjes zet en wat eet, en dat z'n hele leven lang, heb je een paard waar iets mis mee is denk ik, hoogstwaarschijnlijk aangedaan door de omgeving.

Overigens; mijn paard staat in een pensionstalling.. Maar dan wel 1tje waar we nieteens stallen hebben :P

ik snap wel dat dat normaal is maar nu kan dat fout aflopen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:01

onze paarden staan ook 24/7 buiten met een grote schuilstal met het stro tot aan de knieen.en ze hebben onbeperkt kuil tot hun beschikking.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:03

Mijne staan aan huis en staan nu 24/7 buiten.

Ik ben van mening dat ze momenteel beter buiten kunnen staan (altijd wel eigenlijk) want ze hebben een buitenstal en als ze op stal staan en ze krijgen het koud kunnen ze niet een warmte loopje doen.
Nu kunnen ze in ieder geval bewegen wat ze wel warmer zal houden, denk ik.

Ze hebben geen schuilstal en hebben onbeperkt hooi uit een slowfeeder.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:05

Weet je, laatst las ik een topic van iemand die haar paarden binnen moest doen van de cavia politie, want ze stonden in de modder.
(De mijne ook overigens) ik dacht bij mezelf, die cavia politie banketstaaf wat, doet dingen die niet echt handig zijn, en zeker 1 met geen ervaring omtrent paarden. Want wat elke paardenman/vrouw weet. Is dat paarden in de winter frisser zijn,en dat je met de helft van die dieren niet even makkelijk gaat wandelen, als ze dagen in de stal staan.

ik heb ze liever in de modder, of op harde bevroren grond, dan 24u op stal.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:10

Slofje schreef:
nicky_rilana schreef:

ik snap wel dat dat normaal is maar nu kan dat fout aflopen.[/quote]

Dat kan altijd fout aflopen, dus opnieuw onzinreden.
"Wilde" paarden (de zogenoemde mustangs die in Amerika voorkomen) leven op droge, harde en ongelijke ondergrond, daar doen ze ook rare sprongen, kunnen ze prima.
Een paard kent zichzelf echt wel, en een ongelukje zit in een klein hoekje. Voor hetzelfde geld glijd een paard in de zomer uit over een grasland dat besproeid is met de sproeier, evenveel kans, om t zo te zeggen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:50

Aan het begin van de week toen het net ging vriezen liepen de paarden hier echt heel voorzichtig voetje voor voetje over de hobbelige grond. (ze kunnen kiezen, hobbelig, vlak enz.) Maar inmiddels zijn ze er erg handig mee geworden, ze doen stukjes draven over het hobbelige, uiteraard heel voorzichtig en op plekjes waarvan ze weten dat het kan.
Ze hebben prima in de gaten waar ze hun voeten neerzetten en hoe hard ze kunnen, ook met veel energie blijven het wel paarden. :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:53

De meesten staan de normale tijd buiten, maar de bejaarden haal ik na een paar uur binnen. Ik merk dat dat gewoon de max is. Ik heb ze langer laten staan maar merk dat ze dan nog amper kunnen lopen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:32

Ik heb aan het begin ookal gereageerd dat die van mij niet buiten komt... Ja hij wordt er elke dag sowieso uitgehaald, maar toch staat hij uren op stal. Daar wordt niet op gereageerd, terwijl er dan wordt gezegd dat die mensen niet durven te reageren := niet al die mensen over 1 hoopje schuiven hoor :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:36

Paarden staan hier gewoon de hele dag buiten, van 's morgens vroeg tot 's avonds. Gewoon wat vaker met water slepen en bérgen hooi op het land. De shetters en ijslanders staan 24/7 buiten.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:37

Mijn verzorgpaard staat ook met deze barre omstandigheden gewoon 24/7 buiten, wordt ze hard van. :Y)
Ze kan naar binnen, maar ze blijft zelf buiten, dus ze zal er vast weinig last van hebben.