Anti water bevries trucjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:39

Olie heeft hier weinig uitgemaakt, misschien dat het wel iets gescheeld heeft in de tijd met bevriezen.

Ik heb met warm water het ijs ontdooit en met koud water 'afgetankt' en de brokken wat geweekt voor ik het gaf.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:17

Ik hoor hier mensen over een appel in de drinkensbak....misschien een stomme vraag...maar mijn pony zou die appel gelijk opeten uit haar drinkensbak :P

Brainless

Re: Anti water bevries trucjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:23

Hier bevriest de zonnebloemolie zelfs als het in defles zit.
Het vriest zo hard dat alle "standaard" dingen nietw erken.

Mijn buurman heefte en verwarmde waterbak, maar deze kost voor ons teveel, ik loop wel een paar x per dag met wat emmers water.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:26

mijn weiland ligt aan een weggetje waar veel mensen(buren) langs komen, zij zijn zo lief ons te helpen:
Afbeelding

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:13

Wat een super geweldige buren!
zuinig op zijn!!!!

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:34

Na enig uitproberen werkt dit nu bij mij het beste:
Van de week een specieton gekocht (kost iets van 7,50), die in de achterste hoek van stal gezet op een dikke laag stro en een flinke rand stro eromheen gedaan. Dan goed vullen, gewoon met koud water en een laag stro eroverheen.
Zelfs bij min 16 ( :brr: ) gisterenochtend lag er maar een heel dun laagje ijs op, dat Tinka gemakkelijk met haar hoef / neus stuk kon maken.
Uiteindelijk komen er wel ijslaagjes aan de rand in (kun je iig aan zien dat je paard ook echt drinkt!), dus vandaag met een houten hamer voorzichtig het ijs losgetikt. Binnen 2 minuten weer een helemaal schone en ijsvrije drinkbak *\o/* .
Tinka is overigens wel zo snugger om niet in d'r waterbak te mesten of 'm om te gooien.
Een gewone (ophang) voerbak met water vullen en stro erop werkte niet, Tinka werd boos als die bevroren was en gooide 'm vervolgens op de grond. Met als resultaat een gebarsten bak :( .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:21

Zou isolatie werken, dus van dat wol van de bouwmarkt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:47

marleen_usar schreef:
Zou isolatie werken, dus van dat wol van de bouwmarkt.

Het helpt, maar pak het in in bv vuilniszakken, want kit overleeft de vorst en verschillen in spanning (door gewicht water) niet en als het nat wordt is het nutteloos.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:26

Aquarium verwarming erin hangen? Desnoods iets maken waar hij achter blijft hangen en je paard er niet bij kan komen. Deze verwarmingselementen kunnen geheel onder water staan, dus verder dan de streep die erop staat.
Wel moeten ze onder water blijven om te voorkomen dat ze knappen. Met de bijgeleverde zuignappen kun je de verwarming zo onderop de water ton vastmaken.

Volgens mij moet dit makkelijk haalbaar zijn, je water blijft boven nul en bevriest niet.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:33

Focussed schreef:
Wat ik wel eens gelezen heb is het volgende

Men neme 2 speciekuipen. 1 grote en 1 kleinere

In de grote spuit je met purschuim een dikke laag op de bodem, daar zet je de kleine speciekuip in. Dan spuit je de randen om de kleine kuip helemaal vol met pur en heb je een geisoleerde waterbak

Ipv pur kun je ook stro of hooi gebruiken..

Wij hebben deze dit weekend gemaakt. Ben benieuwd!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:33

sliertje schreef:
Aquarium verwarming erin hangen? Desnoods iets maken waar hij achter blijft hangen en je paard er niet bij kan komen. Deze verwarmingselementen kunnen geheel onder water staan, dus verder dan de streep die erop staat.
Wel moeten ze onder water blijven om te voorkomen dat ze knappen. Met de bijgeleverde zuignappen kun je de verwarming zo onderop de water ton vastmaken.

Volgens mij moet dit makkelijk haalbaar zijn, je water blijft boven nul en bevriest niet.
als je pony em stukdrukt met hoef of neus en dus breekt staat er 230volt op.
Een beetje aardlek knalt er dan uit, maar als je die niet ertussen hebt zitten.....
Of zijn er aquarium elementen met trafo ertussen ? > ben niet zo op de hoogte van vissenboel :D

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:38

Jah, dat klopt, maar een handige klusser moet toch zoiets kunnen maken?

In Canada hadden we een verwarmde waterbak, altijd water rond 2 graden..
Die zijn wel te koop, maar misschien te duur voor zo'n korte periode.

Er zijn ook geïsoleerde bakken te koop, even google gebruiken.

Water rond laten pompen? Die systemen zijn er wel voor automatische drinkbakjes, een huis tuin en keuken oplossing is da misschien te kwetsbaar met deze temp.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 02:08

_tarja_ schreef:
Ik hoor hier mensen over een appel in de drinkensbak....misschien een stomme vraag...maar mijn pony zou die appel gelijk opeten uit haar drinkensbak :P

Waar is de vraag?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:24

Appel moet je in stukken doen net als peen,ze proberen dan de appel en peen te pakken en dan komt er geen ijs op het water.

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:20

marleen_usar schreef:
Appel moet je in stukken doen net als peen,ze proberen dan de appel en peen te pakken en dan komt er geen ijs op het water.

dat had ik gister gedaan, pony nat, pony boos, bak op zijn kop, ik boos :(
wij werken op stal gelukkig veel samen om de paarden genoeg te laten drinken. Dus heb eigenlijk nog geen bevroren bak gehad. Ik heb zo's flexiemmet lekker ingemakt in het stro staan.
Ik vul hem met handwarm water.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:43

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:02

Cowgirl schreef:
Ik vond dit net op marktplaats:

http://dieren.marktplaats.nl/vissen-vij ... ind=1&fs=1

Ik weet niet hoe duur pingpong ballen zijn...maar ik vind het idee wel iets hebben.

Interessant. Zij en onderkanten van een bak isoleren is vrij simpel, maar just die bovenkant en isoleren en tegelijk bereikbaar houden is het probleem. Zou alleen willen weten hoe groot die ballen zijn, weet nl zeker dat jonkie de tanden er in zou zetten als ze in zijn mond passen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:08

ik haal een paar keer per dag al het ijs uit water.
de shetlander stampt het ijs gewoon kapot.
mijn paard drinkt vrijwel altijd als de shet klaar is.
of ze wacht tot de shet het ijs kapot heeft, en jaagt dan de shet weg, om eerst te drinken...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:12

Suzan_bobar schreef:
Focussed schreef:
Wat ik wel eens gelezen heb is het volgende

Men neme 2 speciekuipen. 1 grote en 1 kleinere

In de grote spuit je met purschuim een dikke laag op de bodem, daar zet je de kleine speciekuip in. Dan spuit je de randen om de kleine kuip helemaal vol met pur en heb je een geisoleerde waterbak

Ipv pur kun je ook stro of hooi gebruiken..

Wij hebben deze dit weekend gemaakt. Ben benieuwd!

Vanmorgen een blije sms. Er had maar een heel dun laagje ijs op de ton gezeten. De andere enkel wandige ton weer zeker 5cm ijs rondom en bovenop. Dit werkt dus best goed!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:16

ik heb de waterton (speciekuip) in de stal en uit de wind staan.
Ik kom 2x per dag met een jerrycan (25l) die ik voor de helft vul met heet water.
's Morgens moet ik eerst het ijs stuk maken en met een vork schep ik de brokken ijs eruit en doe ik het hete water erbij. 's Middags is het vaak niet eens bevroren en dan gooi ik er weer een halve jerrycan heet water bij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:22

Gisteren hooi bij het water gedaan en stukken wortel,al het water was op vanmorgen.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 21:34

het plukje hooi helpt absoluut niet , heb nu een ijssculptuur met plukjes hooi / stro :")

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:16

oh hier werkt het echt hoor.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:23

hier ook alles geprobeerd en bij ons werkt ook het hooi het beste.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:25

Mijn paarden hadden gisteren het idee om op het ijslaagje op de waterbak een paar warme drollen te leggen, in de hoop het ijs zou smelten. 8)7 Niet dus...
Was wel een raar zicht gisteren, leek of ze heel de emmer volgekakt hadden. Misschien hielp het wel, maar ze wilden er uiteraard ook niet meer van drinken hé :roll: