paarden die nooit deken op hebben nu wel deken op doen ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Re: paarden die nooit deken op hebben nu wel deken op doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:14

Pff, als ik alles hier lees ben ik bijna bang dat ik iets niet goed doe. :=
Dit is de derde winter dat mijn paard (16-jarige KWPN'er) zonder dekens staat, maar de afgelopen twee winters op een pensionstal en nu in een hit-actief stal. Hij heeft een flinke vacht gekweekt, lijkt het niet koud te hebben, bibbert niet en staat niet gespannen, maar ik twijfel door dit topic nu toch of ik 'm geen deken op moet doen?

Hij heeft 'onbeperkt' kuil, in de zin van dat hij zo'n 2x per uur 15 min kan eten.
En hij heeft artrose in z'n voorbenen, maar loopt prima..

Wat denken jullie?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:54

hier staan een westfaler en een exmoor lekker in de blote kont.
ze zijn happy en nog nooit zo blij de wei aan het ronddenderen geweest.
zolang paarden aangeven dat ze happy zijn +> geen deken

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:03

Saskiaatje schreef:
Pff, als ik alles hier lees ben ik bijna bang dat ik iets niet goed doe. :=
Dit is de derde winter dat mijn paard (16-jarige KWPN'er) zonder dekens staat, maar de afgelopen twee winters op een pensionstal en nu in een hit-actief stal. Hij heeft een flinke vacht gekweekt, lijkt het niet koud te hebben, bibbert niet en staat niet gespannen, maar ik twijfel door dit topic nu toch of ik 'm geen deken op moet doen?

Hij heeft 'onbeperkt' kuil, in de zin van dat hij zo'n 2x per uur 15 min kan eten.
En hij heeft artrose in z'n voorbenen, maar loopt prima..

Wat denken jullie?

Ik zou hem geen deken opdoen. Die redt zichzelf wel hoor. Als je jezelf gerust wil stellen zou je zijn temp even op kunnen meten. Die regen in combinatie met die harde wind is veel erger dan die vrieskou! :)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:04

Hier staan m'n Shet en New Forest ook zonder deken!

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:06

Als je paard nooit geen deken op heeft gehad, zou ik dat ook lekker zo laten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:21

Sinds vandaag staat mijn pony met een 200gr deken. Ze had het ondanks onbeperkt kuil toch koud en stond te trillen. Ze staat sinds juli 24/7 buiten met een schuilstal. Gister avond een deken gekocht maar helaas vandaag 2x terug gemoeten ivm verkeerde maat. Ik weet al jaren dat ze het met vorst koud heeft maar tot voor kort stond ze in pension en kwam met dit weer maar 3 uurtjes buiten zonder ruwvoer. Gehoopt dat ze met onbeperkt kuil wel warm zou blijven maar helaas niet. Ze lijkt tot nu toe wel blij met haar dekentje.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:05

Ook ik ben overstag, mijn ouwetje van 32 jaar heb ik zojuist in de stal, voor het eerst toch een fleesedeken op gedaan. In die zeldzame gevallen dat ik haar een regendeken opdoe is ze altijd erg boos en probeert ze je serieus te bijten. Nu echter lijkt ze het een goed idee te vinden, nog geen oor in de nek getrokken; ze heeft er al heerlijk mee in het vlas liggen dutten...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:26

Onze Shire staat dag en nacht buiten, en is een enorme bikkel. Maar zelfs hem heb ik een deken opgedaan, en terwijl hij normaal een schurft heeft aan een deken op, zat hij me nu met oortjes naar voren aan te kijken tijdens het opdoen. Hij is er erg blij mee, het was vannacht -17 hier!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:02

Ik heb mn hafje geen deken opgedaan, ze heeft het echt niet koud. Ik kom 2 keer per dag voeren en de waterbakken ontijzen, en voel dan of ze het koud heeft. Tot nu toe is ze heerlijk warm, kan ik gelijk mn handen warmen aan haar. Vanmorgen was ik er om half 10 en toen vroor het hier 11 graden. Paardje was ook helemaal wit van het ijs, maar ze had het heerlijk warm. Dus ik bekijk het gewoon per dag, heb wel een regendeken klaarliggen mocht het nodig zijn.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:07

Ik heb hier een 0 grams regendeken liggen, kan ik die dan opdoen tegen wind/regen/sneeuw?
Of krijgt 'ie het dan juist koud, omdat 'ie z'n haren niet uit kan doen?
De deken heeft een fleece binnenkant.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:35

Amerikaanse minipaardjes hebben de naam tere poppetjes te zijn,dat dat niet klopt wist ik al,het zijn zelfs echte bikkels.Een aantal staan buiten met schuilstal maar ze komen nauwelijks binnen,ze vinden het heerlijk..Zo zag mijn hengst eruit vanmorgen:

Afbeelding

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:41

Even een snelle vraag voor als ik straks de temperatuur ga meten, hoe hoog moet deze zijn??

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:53

Hier een tinker en A-welshje,zonder dekens maar wel met schuilstal met bodembedekking.Ze zoeken die s'nachts wel op maar overdag staan ze toch de meeste tijd buiten.
Heb niet het idee dat ze het koud hebben maar het zijn dan ook wel enorme teddyberen om te zien nu met hun vacht helemaal omhoog.Word het kouder? Dan gaat er een dikkere laag bodembedekking in de stal maar dekens gaan er niet op......

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:57

Ons wedstrijdpaard wat altijd geschoren is geweest, maar dit jaar niet omdat we geen wedstrijden rijden, heeft ook geen deken op. Ik heb haar gisteren binnen gezet met sneeuw op haar rug. Bovendeur van de stal is altijd open.
Vanmorgen zat de sneeuw er nog op. Moet je je voorstellen wat een isolatielaag de vacht is.
Het lijf is 36 graden maar buiten op de vacht smelt de sneeuw niet! Een gezond paard kan zich onder deze omstandigheden best zelf warm houden, goed hooi en drinkwater zijn belangrijker dan een deken.
Met een paard wat iedere dag in het zweet gereden wordt zou ik wel wat voorzichtiger zijn.
Wij doen alleen wat licht werk nu.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:44

bij mijn weten is 36 graden lichaamstemperatuur ondertemperatuur hoor :o vanaf 37 gr tm 38.5 is volgens mij de normale temperatuur voor de meeste paarden :) fijn dat de meesten hier naar hun paard kijken en als ze het idee hebben dat t paard blijer zou zijn met een deken,ze die ook fijn op doen dan.er zijn vast ook paardjes met sneeuw op de rug e.d die het ook prima hebben nog,maar denk zo te lezen dat dat wel uitzonderingen zijn en bikkels :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:31

Sterker nog knollie gaat vannacht naar binnen, die was wat hangerig en onrustig en erg stijf bij de hoefsmid vanmiddag. Had honger, dorst en wilde ook niet meer naar buiten de wei in. Zijn temperatuur leek wel goed met deken maar toch. Hij is dus om 4 uur binnengebleven met een 220 grams deken en een enorme bult hooi. Had voor de hoefsmid al 20 liter water op en slurpte erna weer zoiets op. Hij gaat nu de nacht in met nog 20 liter water.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:26

ik heb een haflinger die heeft ook geen deken om gehad. en heeft het ook niet koud. ze beschermd zich zelf goed tegen de kou (:

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:43

ik heb toen het begon hevig te vriezen een deken opgedaan bij em welsh en shetlander...
alleen kreeg ik veel commentaar over me shet omdat hij 2 word en het wel moet trekken
nou ik dacht je zoekt het er maar mee op als heb 3 jassen aan dan doe ik hun er opzeminst ook 1 om!