Bevroren bak; wat doen jullie wedstrijdruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Re: Bevroren bak; wat doen jullie wedstrijdruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:16

Ben ik blij dat ik gister nog ben weg geweest met de trailer.. ;)

Vanavond maar vaseline onder zijn hoeven smeren en eens kijken of ik hem kan longeren.. :o

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:32

ik ga gewoon lekker buiten rijden.. en oefeningen doen op en langs de weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:38

Ik kan nu ook niks.. vriest zo hard dat ook onze binnenbak bevroren is := .
Dus ik kom niet verder dan beetje losgooien :+

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:37

Ik heb onze buitenbak ook heel goed bijgehouden met de vorst 2 x daags, hij lag er heel glad bij, en de toplaag bleef los.
Nu ligt er een dikke laag sneeuw op, maar sneeuw isoleerd! Ik laat de sneeuw liggen, want de toplaag van de bak is door de sneeuw nog steeds los. Als ik de bak nu zou slepen, krijg je met die strenge vorst allemaal klonten.
In de sneeuw kun je prima rijden!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:43

Anneke schreef:

Moet je niet je paard op ijzers hebben... :Y)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:46

pearlie schreef:
Anneke schreef:

Moet je niet je paard op ijzers hebben... :Y)

sneeuwbeslag :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 13:49

Wat een reacties, erg fijn om te lezen wat jullie oplossingen enzo zijn :)

Ik heb gister niet gereden en eergister gelongeerd. Woensdag heb ik wel ergens anders kunnen rijden. De bak is nog bevroren, met een grote laag sneeuw eroverheen. De paarden staan gewoon los hier in de bak en ik ga zometeen even wat grondwerken denk ik, ligt eraan hoe chagrijnig ze is vandaag :P De mijne staat op ijzers dus ik durf ook niet buiten te rijden aangezien ze toch wel vaak schrikt voor stilstaande dingen.. Wordt erg gevaarljik, ook met de auto's.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:16

Zout. Werkt prima nu er 'droge' vorst is. Hoefslag sneeuwvrij schuiven, ook een diagonaaltje of een volte (goed voor de armspiertjes hoewel de huidige sneeuw haast niets weegt!) Lekker met zout aan het strooien en hoepla, sneeuwbeslag onder en gaan met de banaan.... eeeeh, paard :D

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:55

Mijn wedstrijdpaard staat eigenlijk stil nu. Helaas! Ze staat wel op sneeuwbeslag dus ik kan de straat wel uit maar ze is niet erg fijn nu om mee buiten te rijden. De buitenbak is niet te gebruiken want echt keihard, de enige binnenbak die ons eiland rijk is is een knollenveld en eigenlijk niet geschikt om in te trainen nu. Het risico op blessures is te groot.

Ik baal ervan maar ik kan er nu echt niks aan doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:00

als de bak glad getrokken is (meestal gebeurd dit een paar keer voor het gaat vriezen) ga ik gewoon rijden :)
ik train hem ook veel buiten op de weg dus doe dit dan ook in een rechte bevroren bak.
dit doe ik dan natuurlijk geen 6 a 7 dagen in de week, maar wel 3x in de week :)
daarnaast ga ik met de trailer naar de club toe, en maak ik gebruik van 1 van de 3 binnenhallen daar :)
als het sneeuwt las ik wel een winterstop in (noodgedwongen en zeer zeker niet leuk, voor zowel mij als de pony niet) ik vind het laden en vooral het lossen dan veels te gevaarlijk...
wel rij ik dan nog die 3 keer in de bak, maar dan geen galop wegens gladheid :)

op dit moment echter... is de winter ingevallen toen het boertje net een keertje geen tijd had om de bak te trekken (heel fijn, elke avond doet hij het en de avond dat hij het niet doet bevriest de bak :+) dus nu gingen we 5 dagen in de wek met de trailer naar de club toe :))
alleen ligt er nu dus weer sneeuw... dus hebben we weer een noodgedwongen winterstop ;(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 18:16

Eerlijk durf ik geen zout in de bak te doen, aangezien de paarden er de hele dag in staan.

femskie: hoe ga jij je paard weer oppakken?

M_D_H: zonde dat nou net die avond niet gesleept is :P hoelang denk je niet te gaan rijden?

Ik heb vrijdag, zaterdag en zondag niet gereden, maar ze stond wel los in de bak. Gister naar een buitenbak gegaan die nog wel te rijden was, vandaag weer rust en dan morgen weer naar die buitenbak, overmogen rust en vrijdag weer rijden in die buitenbak. In het weekend rust of buitenrijden als dat lukt. Dus opzich voldoende beweging! Ze staat nu op half voer.

Het is wel erg jammer want we zijn echt net lekker aan het trainen, spieren kweken. Voor een 6 jarig springpaard heeft ze namelijk echt wat lichamelijke achterstand qua spieren, wat ik erg merk in mijn training. Alles gaat wat moeilijker.. Ze is dus nog echt niet goed getraind, ze had ook erg puntige billen toen ik haar kreeg. De spiertjes die gekweekt waren verliest ze nu snel.. :(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:45

Ik heb landbouwzout gestrooid en gesleept.
Met de sneeuw heb ik het eerst zo gelaten omdat het onder de sneeuw los bleef, maar toen die erg ingeklonken was toch maar weer gesleept en daarna opnieuw gestrooid omdat je toch vocht door het zand mengt en nu is de bak voor dik 20 bij 30 weer schoon. Was wel ietsje harder, maar als het zo door blijft gaan dan vriest hij wel weer losser denk ik. Stap en draf kun je in elk geval prima doen zo, en met een zonnetje er bij valt er goed te rijden. Je moet alleen oppassen dat je zelf geen bevriezingsverschijnselen krijgt als het waait of de zon er niet is. Dan is het best koud!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:09

Geryon schreef:
Eerlijk durf ik geen zout in de bak te doen, aangezien de paarden er de hele dag in staan.

femskie: hoe ga jij je paard weer oppakken?

M_D_H: zonde dat nou net die avond niet gesleept is :P hoelang denk je niet te gaan rijden?

Ik heb vrijdag, zaterdag en zondag niet gereden, maar ze stond wel los in de bak. Gister naar een buitenbak gegaan die nog wel te rijden was, vandaag weer rust en dan morgen weer naar die buitenbak, overmogen rust en vrijdag weer rijden in die buitenbak. In het weekend rust of buitenrijden als dat lukt. Dus opzich voldoende beweging! Ze staat nu op half voer.

Het is wel erg jammer want we zijn echt net lekker aan het trainen, spieren kweken. Voor een 6 jarig springpaard heeft ze namelijk echt wat lichamelijke achterstand qua spieren, wat ik erg merk in mijn training. Alles gaat wat moeilijker.. Ze is dus nog echt niet goed getraind, ze had ook erg puntige billen toen ik haar kreeg. De spiertjes die gekweekt waren verliest ze nu snel.. :(

geen idee...
tot de sneeuw zowiezo weg is, want dan kan ik weer naar de hal toe :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:51

Heb het deze afgelopen tijd al veel naar mn hoofd gekregen, maar ik ben echt heel fanatiek (en de eigenaar van de paarden gelukkig ook) en laad dus elke dag al mn spullen (2 hoofdstellen, 2 zadels, 2 nierdekens, 3 fleecedekens en los halsstuk) en 2 paarden in om toch naar de binnebak te gaan om te trainen. Maakt niet uit wanneer en hoelaat, afgelopen week nog om 22.15 in de binnenbak aan het rijden, zolang je bezig bent, viel mee met de kou.

Heeeeeeel tijdrovend, maar gezien echt nodig is omdat ze anders te baldadig worden en ik gewoon wil trainen, zit er niks anders op. In begin ging wat langzamer, maar 2 weken verder zijn we zo handig geworden dan we in 3,5 uur klaar kunnen zijn (2de paard dan nog bezweet thuis, maar eigenaar wisselt dekens dan later alsnog).
Kost dus heel wat meer tijd als eerst, maar we vinden het de moeite. Tevens een goede oefening gezien de paarden normaal alleen van huis gingen voor de wedstrijden, en ze daar beide nog redelijk groen in zijn.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:53

Ik houd wel gewoon een winterstop.
Vind het ook ontzettend zonde o.a. omdat het aan het eind van het seizoen het altijd het beste gaat en dat moet je als je weer begint weer helemaal opbouwen.
Maar dan heb ik nog het 'geluk' dat mijn wedstrijdpaard rond de jaarwisseling veulent.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:08

Ik stond net op het punt om weer wedstrijden te gaan rijden toen het begon te vriezen. Hele slechte timing dus, maar niks aan te doen helaas. Ik sta op een stal waar het grootste gedeelte recreatief rijdt dus de bak wordt niet bijgehouden. Met de trailer weg doen we ook niet met dit weer, en dat zou sowieso te duur worden. Dus pony heeft lekker vakantie en mag soms mee een rondje wandelen door de buurt. :) Ook prima, die 3 weekjes halen we wel weer in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:34

marjolein_el schreef:
Ik stond net op het punt om weer wedstrijden te gaan rijden toen het begon te vriezen. Hele slechte timing dus, maar niks aan te doen helaas. Ik sta op een stal waar het grootste gedeelte recreatief rijdt dus de bak wordt niet bijgehouden. Met de trailer weg doen we ook niet met dit weer, en dat zou sowieso te duur worden. Dus pony heeft lekker vakantie en mag soms mee een rondje wandelen door de buurt. :) Ook prima, die 3 weekjes halen we wel weer in.

ik vind dat zo een onzin, dat je als stalhouder voor recreatieve ruiters de baan niet bij zou hoeven houden?
soms lukt t gewoon niet en vriest de boel vast, maar met een beetje moeite en de goede spullen is haast elke baan goed rijdbaar te houden.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:21

gister gewoon lekke rhet bos ingeweest, mn paaard staat wel op ijzers, maar in het bos ligt zo goed als geen sneeuw, dus fijne oefeningen kunnen doen... nog 2 weekjes voordat alles weer normaal is hoop ik..

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:34

Wij hebben het geluk dat de bak van de club naast onze stal ligt. Ik stap daar elke dag naar toe :=
Maar bij ons is de buitenbak, een paar dagen voordat het zou gaan sneeuwen getrokken, nu kunnen de paarden er gewoon in.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:13

Zo te lezen heb ik nog aardig geluk gehad met mn bak.
Heb zelfs met 18 graden vorst nog kunnen rijdenn.
Daarvoor heb ik wel 75 kilo zout moeten strooien, en elke dag bijslepen.
Maar het is het waard :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:18

knollentuin schreef:
marjolein_el schreef:

ik vind dat zo een onzin, dat je als stalhouder voor recreatieve ruiters de baan niet bij zou hoeven houden?
soms lukt t gewoon niet en vriest de boel vast, maar met een beetje moeite en de goede spullen is haast elke baan goed rijdbaar te houden.

Nee gaat ook niet alleen om de recreatie ruiters hoor, hij houd de bak gewoon niet bij, waarom weet ik eigenlijk niet. En ik geef hem groot gelijk! Met dit koude weer schat ik dat er gemiddeld 3 mensen per dag zouden rijden. Daar zou ik het ook niet voor doen. Jammer voor mij, maar ik vermaak me wel met wandelen en buitenrijden. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:19

@marjolein-el , het hoort toch gewoon bij je taak als stalhouder, je verhuurt stallen en fasciliteiten en je hoort moeite te doen om die fasciliteiten begaanbaar\bruikbaar te houden..tenminste zo zie ik het en zo doe ik t ook. ik zit elke dag meerdere malen op mn trekker om de baan goed te houden-maar het zal er wel aan liggen dat ikzelf ook gebruik van die baan wil maken..

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:10

Wij hebben 2,5 week vakantie gevierd en ik ga het rijden vandaag weer oppakken. :)
Ik heb volgende maand weer 4 wedstrijden gepland en het dooit weer, dus ideale timing!
Ik ga vanavond nog wel naar de binnenbak toe, maar hopelijk blijft het ook droog en kan ik straks weer in de buitenbak rijden! :D

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:20

wij hebben cocos in de bak.
en hij is voor die mega kou gevreest.
wij hebben met de -15 nog lekker door gereden in onze buitenbak