Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
stef schreef:Giotto: De moed hebben.... Een paard van een stalgenoot reageerde super op de vetranquil, dus dat heb ik door gegeven aan de eigenaar en die heeft de DA gebeld en gevraagt om vetranquil. Weet ik veel dat dat bij dit paard niks doet...
Wel opvallend dat je er geen 1 zonder verdoving scheert. Mijn eigen paarden hoeven echt niet verdoofd, en nu kan ik het gelukkig zelf, maar als ik iemand in zou huren die ze pertinent wil verdoven, mag ie onverichter zaken weer vertrekken.
De rest: bedankt voor alle tips, ik ga het allemaal doorspelen naar de eigenaar

stef schreef:Lusitana: Ik heb ook nog nooit verdoofd, mijn eigen paarden kunnen zelfs gewoon los staan tijdens het scheren, maar deze is écht bang.
schoentje schreef:@DaphneR93: Tranquigel bevat acepromazine, dat mag zeker niet gebruikt worden bij wedstrijden, want het staat op de lijst van verboden middelen. Het kan zelfs tot 4 weken vindbaar zijn in het bloed.
Bij training bij blessures geef je een kleine dosering, 1 of 2 streepjes. Bij een grote dosering leg je ook de darmwering stil en mogen ze dus zeker niets eten!
loulou schreef:Maar al die particulieren laten dan door de DA verdoven? das een duur geintje.
Ik heb ook veel paarden geschoren in het verleden, niet zoveel als jij, maar richting de honderd gaat het wel. En ik heb alleen voor handelsstallen verdoofd geschoren.
Bij particulieren heb ik altijd de paarden volledig kunnen scheren zonder verdoving. Voor het hoofd vaak een praampje, maar dat is voldoende.
Ik heb weinig maaiende benen gezien en al helemaal geen tanden.
Ik heb maar één paard gehad wat ik niet volledig heb kunnen scheren, maar dat was door de eigenaren netjes verteld. Paard zou volgens vorige eigenaren echt niet te scheren zijn, en ik heb dat paard volledig geschoren zonder verdoving of praam. Pas bij het hoofd werd hij vervelend en die heb ik uiteindelijk nog kunnen scheren tot de bakstukken.
Mijn ervaring is echt het tegenovergestelde. Eigenaren zijn meestal bang dat hij gaat flippen en zeggen dat hij nog nooit geschoren is en of dat wel goed gaat komen en uiteindelijk is er helemaal niks aan de hand.
Maar in die tijd da ik zoveel paarden ging scheren, dan schoor ik de meeste ook zonder verdoving hoor...Het is na een opeenstapeling van slechte ervaringen en met het ouder en wijzer worden dat ik beslist heb om alleen nog te scheren met verdoving. Ok, de verdoving is niet goedkoop (alhoewel, de cocktail kost 10€ per ml) maar ik persoonlijk zou niet willen dat iemand die bij mij komt scheren enig risico loopt... de meesten doen het om een centje bij te verdienen.Chaos schreef:Ik zou gewoon kiezen voor een orale spuit. Er is een nieuwe ontwikkeld, ben de naam ff kwijt, maar ik heb ze groot ingekocht voor het scheren. Zijn spuiten tot 600kg. en ik heb er een rotbok van een Tinker maatje 1.75m. mee verdoofd nadat ik vorig jaar 5 klappen van hem gevangen heb. Na een spuit van 600kg. was hij zo mak als een lammetje, en hij woog er 750kg denk ik.
Of laat de DA een spuit geven in het bloed. Desnoods een overdose. Heb mijn jaarling hengst tijdens de castratie laten verdoven voor 900kg. Hij woog er 300 misschien? Hij brak iie ook door.
Granulaat werkt naar mijn mening echt totaal niet.Daar breken zelfs mijn pony's van 28 nog doorheen.
sirkand schreef:sorry hoor ik vind echt dat hier veel te makkelijk over doseren wordt gedacht. Ga jij jezelf ook platspuiten als je je benen gaat scheren? Misschien wat meer oefenen van te voren met apparaat zonder te scheren en anders helemaal niet
sirkand schreef:sorry hoor ik vind echt dat hier veel te makkelijk over doseren wordt gedacht. Ga jij jezelf ook platspuiten als je je benen gaat scheren? Misschien wat meer oefenen van te voren met apparaat zonder te scheren en anders helemaal niet
schoentje schreef:sirkand schreef:sorry hoor ik vind echt dat hier veel te makkelijk over doseren wordt gedacht. Ga jij jezelf ook platspuiten als je je benen gaat scheren? Misschien wat meer oefenen van te voren met apparaat zonder te scheren en anders helemaal niet
nee, ik hoef mezelf niet te drogeren om m'n benen kan scheren, omdat ik als een mens kan denken en weet dat dat trillend machientje geen pijn doet en vervolgens mezelf dus niet om m'n oren te slaan.
Als je de op. gelezen hebt, dan weet je dat ts voor derden scheert en zij het paard daarin niet kan trainen.
En wat is er volgens jou mis met het paard een middeltje te geven zodat de stress bij het paard weggenomen word? Is het paard onverdoofd paniek laten hebben beter dan? Ik vind van niet.
Zoals ik al eerder schreef kun je een paard dmv een aantal keer verdoofd te scheren leren, dat scheren niet eng is. Het kan makkelijk zijn dat hij na een aantal keer scheren niets meer nodig heeft.
AMEN! giotto schreef:sirkand schreef:sorry hoor ik vind echt dat hier veel te makkelijk over doseren wordt gedacht. Ga jij jezelf ook platspuiten als je je benen gaat scheren? Misschien wat meer oefenen van te voren met apparaat zonder te scheren en anders helemaal niet
Heel leuk idee, dat oefenen... Als je zelf een machine hebt kan je hele dagen oefenen maar de meeste mensen hebben dat niet.
Of verwacht jij dat de scheerder een hele dag uittrekt voor jouw paardje zodat hij op het gemak kan oefenen met benen scheren?
De opvoeding is de taak van de eigenaar, niet die van de scheerder...Dus ja, als de eigenaar de moeite niet heeft gedaan om paardlief te doen wennen aan de machine dan is het veiliger om te verdoven...
En je kan er heel de dag gaan naaststaan en doen alsof je zijn benen gaat scheren, dat is nog altijd een groot verschil als je dan uiteindelijk de draaiende machine tegen z'n benen zet. De trillingen kan je namelijk niet "na-apen"
) en ga daarmee oefenen alvorens met de scheermachine aan te komen. Desensibiliseren met dat massage apparaat en dan kom je al een heeeeeeeeel eind.cissy schreef:schoentje schreef:@DaphneR93: Tranquigel bevat acepromazine, dat mag zeker niet gebruikt worden bij wedstrijden, want het staat op de lijst van verboden middelen. Het kan zelfs tot 4 weken vindbaar zijn in het bloed.
Bij training bij blessures geef je een kleine dosering, 1 of 2 streepjes. Bij een grote dosering leg je ook de darmwering stil en mogen ze dus zeker niets eten!
Dank u!
Mijn ervaring is nl ook wel eens dat paarden die een hele spuit hebben gehad voor het scheren en daarna eten kregen dat ze daarna de DA konden gaan bellen voor een slokdarmverstopping....

Als de rest zonder kan is het toch veel fijner om dat paard een volledig goede ervaring te geven ipv met de praam te gaan rommelen?