Paarden die het 'koud' hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:11

Wendy schreef:
@sees: punt is dat paarden een stuk beter gedijen bij een klimaat wat toch een stuk droger is dan het Nederlandse. De kou is niet het probleem, maar de combinatie met het vele vocht wel. En sommige paarden zullen daar helaas nooit aan wennen.
Anderen dan weer wel.

_/-\o_ Helemaal mee eens!!!

Ik denk ook dat je het type paard moet bekijken, sommige rijpaarden en volbloeden kunnen er gewoon slechter tegen dan bijv. een haflinger, ijslander, shetlander enz.
Mijn shet pieker ik niet over om hem een dek op te doen, niet met een hele dag regen en niet met -20, die heeft zo'n gigantische vacht.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:24

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:26

Cindy_F schreef:
Ik heb een aantal volbloed arabieren rondlopen en die hebben echt geen deken nodig, staan 24/7 buiten. Als ze gezond zijn en de kans krijgen een goede vacht aan te maken (dus niet in een keer naar buiten gooien nadat ze op stal hebben gestaan maar lijkt me logisch), kunnen ze het heel goed hebben...

Ik schrijf ook SOMMIGE :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:29

nou ik heb twee volbloed arabieren gehad die stonden toch echt met zijn tweeen tegen elkaar te shaken ...terwijl ze een stal inkonden ;)
Daarna heb ik ze maar s'nachts opgesloten.

jesito

Re: Paarden die het 'koud' hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:31

En ik heb een arabier mix (3/4 arabier + 1/4 welch) en ook die kan niet tegen regen en wind, kou is niet zo'n probleem.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:40

jesito schreef:
Wendy schreef:
@sees: punt is dat paarden een stuk beter gedijen bij een klimaat wat toch een stuk droger is dan het Nederlandse. De kou is niet het probleem, maar de combinatie met het vele vocht wel. En sommige paarden zullen daar helaas nooit aan wennen.
Anderen dan weer wel.

Ik denk ook dat je het type paard moet bekijken, sommige rijpaarden en volbloeden kunnen er gewoon slechter tegen dan bijv. een haflinger, ijslander, shetlander enz.
Mijn shet pieker ik niet over om hem een dek op te doen, niet met een hele dag regen en niet met -20, die heeft zo'n gigantische vacht.

Ik zou verder willen gaan en het gewoon per paard/pony bekijken :j
Mijn kruising arabier/kwpn trekt de kou/vocht ook niet, maar ik ken er ook een aantal die dat prima redden en zich helemaal happy voelen daarbij.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:42

Wendy, dit was ook maar een grote lijn die ik trok, tuurlijk is het beter gewoon per paard te bekijken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:42

Sees schreef:
Het verschil is alleen dat het bij een paard wèl effect heeft en bij mensen niet ;). Als een paard begint te rillen, te weinig voer heeft om zichzelf warm te houden én nog gedurende een (lange) tijd in de stromende koude regen staat, zal het misschien wel ziek worden idd. Eea is natuurlijk ook paardafhankelijk.

Er is geen verschil. Als een paard (en mens) begint te rillen dan betekent dit dat hij met de normale middelen om zichzelf warm te houden (voeropname, vacht etc) zichzelf niet meer warm kan houden. Rillen is een heel inefficiënt proces en kost heel veel energie.
Het is gewoon heel erg afhankelijk van het dier wanneer ze het punt bereiken waarop ze het koud krijgen. Mijn eigen shet die kan ik in weer en wind buiten laten staan en geeft hier niets om, maar mijn verzorgshet die zou helemaal verschrompelen. Die krijgt het koud en valt heel erg af. Die krijgt bij slecht weer dan ook een regendeken op.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:49

Ik ben het deels met de stelling eens.

Maar, het hangt ook volledig af van wat voor paard je hebt. Ik heb hier een arabier lopen die bij een hele dag regen op zijn pet (hij kan de stal in) echt met een knijpstaart en zielige oortjes zo hard staat te rillen dat je zijn hoeven over de grond hoort schrapen. Dan heeft hij het dus echt koud!
Bij mijn lusitano duurt het wat langer, maar ook die krijgt het uiteindelijk koud. Mijn fjord en mijn ijslander kan je in een sneeuwstorm bij -20 zetten en die huppelen nog vrolijk rond, ook regen deert hen niet.

Ik ben het ermee eens dat onder normale weersomstandigheden, zonder al te veel regen, elk paard met zijn gewone vacht zonder deken buiten kan staan. Kou, daar geven ze niet zo veel om, bij natheid moet je ze in de gaten gaan houden.

Sinds we dat met die arabier dus 1x hebben meegemaakt, gaat hij op stal als het 3 uur geregend heeft en er is nog geen zicht op opklaringen.

Je hoort je gewoon aan te passen aan je paard, niet andersom.

kat_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:11

Cindy_F schreef:
Ik heb een aantal volbloed arabieren rondlopen en die hebben echt geen deken nodig, staan 24/7 buiten. Als ze gezond zijn en de kans krijgen een goede vacht aan te maken (dus niet in een keer naar buiten gooien nadat ze op stal hebben gestaan maar lijkt me logisch), kunnen ze het heel goed hebben...

Ja, die ervaring heb ik ook. Hele lange haren kreeg mijn arabier niet maar wel een veel vollere vacht, had echt geen deken nodig. Daarintegen stond zijn buurman (fries) te rillen, die stond wel altijd meteen onder een deken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:14

jesito schreef:
Wendy schreef:
Anderen dan weer wel.

Precies, en dát is het belangrijkste denk ik, dat iedereen naar goed zijn eigen paard kijkt en we er dus vanuit mogen gaan dat iedereen doet wat hem/haar het beste lijkt voor het paard. Maar je hebt altijd mensen die te voorzichtig of te onvoorzichtig zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:32

Flosje446 schreef:
Sees schreef:
Het verschil is alleen dat het bij een paard wèl effect heeft en bij mensen niet ;). Als een paard begint te rillen, te weinig voer heeft om zichzelf warm te houden én nog gedurende een (lange) tijd in de stromende koude regen staat, zal het misschien wel ziek worden idd. Eea is natuurlijk ook paardafhankelijk.

Er is geen verschil. Als een paard (en mens) begint te rillen dan betekent dit dat hij met de normale middelen om zichzelf warm te houden (voeropname, vacht etc) zichzelf niet meer warm kan houden. Rillen is een heel inefficiënt proces en kost heel veel energie.
Het is gewoon heel erg afhankelijk van het dier wanneer ze het punt bereiken waarop ze het koud krijgen. Mijn eigen shet die kan ik in weer en wind buiten laten staan en geeft hier niets om, maar mijn verzorgshet die zou helemaal verschrompelen. Die krijgt het koud en valt heel erg af. Die krijgt bij slecht weer dan ook een regendeken op.

Eh jawel, er is wél een verschil. Nogmaals, bij ons heeft het geen effect, bij paarden wel ;) die genereren er wel degelijk warmte mee. Daarbij is rillen een trigger om vacht aan te maken, doe je dan langdurig een deken om dan ga je het aanmaken van een vacht tegen (mocht je wèl een vacht willen natuurlijk). MIJN ene paard (met de nadruk dus weer om mijn zodat ik niet 'beschuldigd' kan worden van het verkondigen van onzin :D) heeft wel eens staan rillen bij langdurige regen maar uitsluitend toen hij niet voldoende ruwvoer opnam (nog geen 24h/7 toegang tot ruwvoer óf vanwege de graaskorf).

Owerigens wil ik dus niet zeggen dat je nooit een deken op moet doen als je paard rilt hoor ;), alleen zou je deze dan idealiter weer af moeten doen op het moment dat de noodzaak weg is en dat is voor de meeste mensen niet mogelijk ivm werk e.d.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:02

Sees schreef:
Eh jawel, er is wél een verschil. Nogmaals, bij ons heeft het geen effect, bij paarden wel ;) die genereren er wel degelijk warmte mee. Daarbij is rillen een trigger om vacht aan te maken, doe je dan langdurig een deken om dan ga je het aanmaken van een vacht tegen (mocht je wèl een vacht willen natuurlijk).

Waarom heeft het rillen bij paarden wel effect en bij mensen niet? Je hebt het nog steeds niet uitgelegd wat nu het verschil is.
Rillen heeft niets te maken met het aanmaken van een vacht. Dat heeft te maken met de daglengte.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:06

hestejente schreef:
xLoki schreef:
Maar dan vraag ik me toch af hoe de paarden vroeger in het wild het overleefden, die liepen immers ook zonder dekens buiten. :)

Het oorspronkelijke paard leefde in een woestijnachtig klimaat. Nederland heeft een voor paarden erg ongunstig klimaat.

Weet je hoe koud het in de woestijn snachts kan zijn??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:15

kobuss1 schreef:
Weet je hoe koud het in de woestijn snachts kan zijn??

Heel koud :j De laatste keer lag ik te rillen in bed 's nachts.
Punt is alleen wel dat een kenmerk van een woestijn is dat het dan niet tegelijk regent, meestal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:32

Flosje446 schreef:
Sees schreef:
Eh jawel, er is wél een verschil. Nogmaals, bij ons heeft het geen effect, bij paarden wel ;) die genereren er wel degelijk warmte mee. Daarbij is rillen een trigger om vacht aan te maken, doe je dan langdurig een deken om dan ga je het aanmaken van een vacht tegen (mocht je wèl een vacht willen natuurlijk).

Waarom heeft het rillen bij paarden wel effect en bij mensen niet? Je hebt het nog steeds niet uitgelegd wat nu het verschil is.
Rillen heeft niets te maken met het aanmaken van een vacht. Dat heeft te maken met de daglengte.

Ik leg hierboven uit waarom het wel effect heeft bij paarden. Die genereren er namelijk warmte mee die ze niet meteen weer kwijtraken vanwege het ontbreken van een vacht (zoals mensen :D). Denk je dat rillen (bij wat voor dier dan ook) geen functie heeft behalve dan dat je een jas aantrekt?

Niet alleen daglengte is van invloed op het aanmaken van een vacht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:48

Ik snap het ook niet sees :n
Zoals ik hierboven al schreef lag ik te rillen in bed toen ik deze zomer in een Ger in de steppe van Mongolie sliep. Ik had weliswaar een aantal dekens over me heen liggen en een pyama aan, die er voor zouden moeten zorgen dat mijn lichaamswarmte vastgehouden wordt, maar het rillen hield pas op toen de zon weer begon te schijnen en daarmee de omgevingstemperatuur weer steeg.
Kleding zou bij mensen een soortgelijke functie moeten vervullen als de vacht van het paard, maar rillen doet een mens alleen als de temperatuur echt te laag wordt. Maar het rillen op zich zorgt er niet voor dat die tempteratuur weer stijgt, ondanks het gebruik van kleding.

Dat een paard heel anders in elkaar zit dan een mens weet ik, maar mag ik dan ook niet aannemen dat een paard pas begint te rillen als zijn lichaamstemperatuur ook echt te laag wordt?
Verder vraag ik me af of de vacht toch niet wat van zijn isolerende eigenschappen verliest op het moment dat deze nat is?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:00

Wendy, dat klopt ook hoor wat je zegt (tenminste in mijn ogen :D) dat áls een paard rilt, zijn temperatuur onder een bepaalde comfortabele grens is gezakt. Dat rillen genereert dan warmte. En ik ben het óók met je eens dat een door-en-door natte vacht minder isolerend werkt. Het enige wat ik probeer aan te geven is dat niet ieder paard direct een deken op hoeft te krijgen als het rilt ;).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:05

Sees, dat is een leuk verhaal dat de vacht het dan opvangt, maar dat deed de vacht al niet voor je paard begon met trillen dus waarom zal dat tijdens het trillen wel goed komen terwijl de omstandigheden juist niet veranderen.
Daarbij gaat het ook niet om kou alleen, als de vacht nat is en het waait wordt het helemaal een ingewikkeld verhaal.
Ik heb al eens paarden zien staan die rillen met vies weer in de wei, waaronder mijn eigen en deze staan er toch ook ineengedoken bij met de staart tegen de kont, mij maakt niemand wijs dat zo'n paard het niet koud heeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:06

Sees schreef:
Wendy, dat klopt ook hoor wat je zegt (tenminste in mijn ogen :D) dat áls een paard rilt, zijn temperatuur onder een bepaalde comfortabele grens is gezakt. Dat rillen genereert dan warmte. En ik ben het óók met je eens dat een door-en-door natte vacht minder isolerend werkt. Het enige wat ik probeer aan te geven is dat niet ieder paard direct een deken op hoeft te krijgen als het rilt ;).

Ik zie nu pas dit bericht.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:11

ik ben het meer eens met de stelling dan oneens... Dan wel echt over ongeschoren paarden!
Geschoren paarden kunnen het zeker te koud hebben aangezien hun natuurlijke warmingssysteem weggehaald is...

Normaal moet het voldoende zijn als de winter echt heel streng word om wat meer ruwvoer te voeren ofzo zodat ze meer energie hebben om zich warm te houden.

maar wat ongeschoren paarden betreft is het eerder de eigenaar die het koud vind en niet het dier zelf, althans meestal.
Ze hebben meerdere lagen haren, de onderste laag is normaal niet nat als de buitenharen nat zijn. Enige dat afgeraden word is een paard dat buiten staat en nat is te gaan poetsen! met de borstel zorg je er net voor dat het dier tot op de huid nat is.. hun vacht is een beetje zoals de wolf, die kan van buiten nat uitzien maar bij de huid is het kurkdroog.

een paard rilt om het warm te krijgen/houden, spieren in beweging... ik vind wel dat het dier een schuilgelegenheid moet hebben in alle weersomstandigheden. Stomme is als je bij een ongeschoren paard dekens gaat gebruiken kun je dr beter scheren, want de eerste deken die je oplegt zal niet veel effect hebben en waarschijnlijk zelfs zorgen dat ze het kouder hebben, dit omdat de haren onder de deken plat gedrukt worden en dus hun natuurlijke isolatiesysteem niet meer gebruikt kan worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:03

xLoki schreef:
Maar waarom dan wel de paarden t/m hun 3e in de opfok zonder deken?
Hebben ze het dan minder koud dan als ze 4 zijn?

Dat is exact de vraag/stelling die ik ook altijd geef en 9 van de 10x weten ze dan niks meer te zeggen.

Ik heb gister nog een 2 jarige welsh verlost van zijn regendeken.

En nederland ongunstig voor paarden??? Uhhh hoe zit het dan op ijsland??? Noorwegen, Oostenrijk.
Welk land is dan wel gunstig voor paarden?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:06

Cowgirl schreef:
xLoki schreef:
Maar waarom dan wel de paarden t/m hun 3e in de opfok zonder deken?
Hebben ze het dan minder koud dan als ze 4 zijn?

Dat is exact de vraag/stelling die ik ook altijd geef en 9 van de 10x weten ze dan niks meer te zeggen.

Ik heb gister nog een 2 jarige welsh verlost van zijn regendeken.

En nederland ongunstig voor paarden??? Uhhh hoe zit het dan op ijsland??? Noorwegen, Oostenrijk.
Welk land is dan wel gunstig voor paarden?

De paarden in die landen hebben zich aangepast aan de weersomstandigheden daar... iets met natuurlijke selectie enzo. Dat betekent ook dat de paarden die dat niet konden, het niet overleefden. Maar ja, dat willen wij tegenwoordig met onze paarden niet meer.
Bovendien hebben die landen toch wel, over het algemeen genomen een wat gunstiger klimaat hoor. Vooral de natte winters hier zijn ongunstig. Vrieskou is toch een heel ander verhaal.
Je vergelijkt dus appels met peren.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:39

Toch dat verhaal van die haren rechtop, gaat volgens mij niet altijd op als een paard de hele dag in de zeikregen staat. Die van mij heeft dan toch geen haar meer die rechtop staat en ze lijkt ook echt door en doornat te zijn dan. Volgens mij kunnen die haren onder de regendeken nog makkelijker een beetje omhoog staan dan wanneer ze zeiknat zijn; die deken zit ook niet overal even strak tenslotte. Paard heeft het in ieder geval duidelijk minder koud.
De shetten in de wei hebben veel dikker haar en dat ziet er meer uit als natte piekjes waar het water afloopt, zij hebben dus ook geen last van kou bij regen, bij mijn paard is de vacht 1 nat geheel.
Ik weet niet of paarden net als honden heel verschillende type vachten kunnen hebben? Ik had ook 2 honden met kort haar maar de ene had een dubbele en de andere een enkele vacht, die ene kon dus in de sneeuw liggen en de ander rilt al bij een beetje kou of regen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:17

Ik heb 2 shetten...en normaal gesproken word dat toch wel gezien als paardjes die perfect altijd buiten kunnen leven zonder toestanden van dekens etc.
Zelf ben ik ook geen voorstander van dekentjes (ook niet van scheren trouwens),al die poespas hoeft van mij niet.
Maar verleden jaar zomer en afgelopen winter hebben ze dus buiten gestaan(wel met schuilstal trouwens).
Maar het werden 2 hoopjes ellende en mn merrietje begon in oktober al met trillen en beven als het wat ging regenen.
Maargoed niet teveel tutten,dus ik zette nog door(ze kregen ook echt een behoorlijke wintervacht!).
Mn ruintje kwam de winter nog aardig door(tegen mn verwachting in,want was voorheen een stalpaardje geweest).
Maar voor mn merrie heb ik halsoverkop alsnog een dekentje voor gekocht,omdat ze het duidelijk koud had,ontzettend ging invallen en echt niet happy was.
Mn ruintje kon het beter verdragen...maar had het niet echt naar zn zin zo.
Deze winter staan ze dus lekker op stal,en hoop dan mn merrie zonder deken te kunnen houden.
Ik zal wel 2 bijzondere shetten hebben....maar ze haten regen,kou,en nu ze op stal staan zien ze er 10 keer beter uit en zijn veel lekkerder in hun velletje.