wat betaal je voor scheren en hoe scheren jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:07

Hier de eigenaresse (en scheerster) van het Zebra Giraffepaard van vorig jaar.

Ik ben ook ooit begonnen met 30 euro pony, 40 euro paard (en nog korting geven bij meerdere paarden)
. Ben inmiddels flink omhoog gegaan. Ik kreeg teveel paarden die onopgevoed waren.
Een hoefsmid heeft gevaarlijk werk, maar ook zeker iemand die paarden scheert, is niet altijd even zeker van zijn leven.
Ik ben dan ook van mening dat je hiernaar betaald moet krijgen.
De hoefsmid 1 keer in de 6 a 8 weken 60 tot 80 euro afrekenen is geen probleem, maar iemand die netjes en geduldig scheert, moet dat dan maar even voor 25 tot 30 euro komen doen.
In het begin had ik ook alleen brave paarden. Dan is het inderdaad in anderhalf a 2 uur klaar.
Maar ik heb ook lastige paarden moeten scheren, buiten met windkracht 8 ofzo. Alles zit onder de haren, en als de paarden dan ook nog eens niet mee werken, dan is het echt een minder fijn klusje.

Ook als je gaat rekenen..... scheermachine kost aanschaf 400 euro (die van mij dan) + reservemachine van 250 euro.
Dan heb ik een tondeuze van 250 euro., dus in totaal 900 euro aan machines.
Messen slijpen kost bij ons 7,50 ofzo per keer.
1 keer per jaar onderhoud aan beide machientjes. 70 euro per jaar ongeveer. (moet er niks bijzonders zijn)
Dus als ik 10 paarden zou scheren (en dan reken ik mijn aanschaf niet mee) kost het mij 7,50 + 7 euro (70 euro onderhoud delen door 10 paarden) = 14,50 per paard.
Ik ben gemiddeld 1,5 a 2,5 uur bezig (afhankelijk van hoe braaf het paard is).
Dus als ik voor 30 euro zou scheren, verdien ik 15,50. (voor 2 uur werk! = dus 7,75 per uur).
Met lesgeven verdien ik rond de 20-25 euro per uur.
Hierbij loop ik ook nog eens veel minder risico en het is ook nog eens iedere week/2 weken. Scheren is 1 of 2 keer per seizoen.

Voor mij was de keuze dus snel gemaakt, mijn tarief is omhoog gegaan, en ik heb wat meer lesklanten aangenomen.
Scheren vraag ik nu voortaan 60 euro per paard voor, en 50 euro per pony. Is overigens voor het hele lijf, benen en hoofd.
Dekenmodellen vanaf 25 euro, overige (figuren, alleen opscheren etc) op aanvraag.
Heb veel ervaring en geduld, maak het netjes af, en ik vind dat daar voor betaald mag worden.
Vind het leuk om te doen, maar door alle " slaande" paarden en daarbij vaak dan " lastige (eigenaren waarvan het paard niet verdoofd mag worden)" eigenaren....is voor mij de lol er een beetje afgegaan. Vind het prima als je je paard niet gesedeerd wilt hebben, maar als je weet dat je paard kan slaan of echt heel druk is en niet stil kan staan, dan heb ik liever dat ze iemand anders vragen.
Vaak bellen mensen me ook op, en dan willen ze dat hun paard gisteren al geschoren was.
Ik heb een baan van 40 uur per week, daarnaast nog 2 paarden iedere avond. Ik moet het dus echt hebben van mijn weekenden.

Nu scheer ik af en toe voor mijn hobby (zoals mijn zebra-giraffe paard) en paarden en pony's van kennissen of oude klanten.

@ Catalyst1: heb echt ontzettend veel respect voor jou! Heb goede dingen over je gehoord en gelezen. Vind het knap dat je het voor dat geld doet, daaraan kun je merken dat je het echt doet omdat je het leuk vind.
Brave paarden vind ik nog steeds ontzettend leuk om te doen. Maar ik heb jaren gehad dat ik er rond de 30-40 moest scheren (naast Fulltime baan).....van mij hoeft dat niet meer zo. 2 keer een klap van een paard gehad en merk dat ik sindsdien echt voorzichtig ben geworden.

Misschien dat ik het wel weer leuk ga vinden, en dan is het zeker weer iets wat ik op ga pakken.

HMM

Re: wat betaal je voor scheren en hoe scheren jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:18

Ik scheer ook in de betuwe, kom zelf uit Heteren, dus Wageningen is goed te doen.
Ik vraag 40 euro voor een paard en 30 euro voor een pony helemaal kaal. Andere modellen op aanvraag.
Sedatie laat ook ik door de eigenaar doen. Voor meer info staat de pb open!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:44

@Sky_as :o Thanx voor het compliment. Het klopt dat ik het echt heel leuk werk vind en dan vooral de paarden die wat lastiger zijn ( okee,misschien raar) maar ik had vorige week een pony waarvan de eigenaar zeker wist dat hij verdooft moest worden.Gekke ding stond gewoon te smekken tijdens het scheren en heeft eventjes een praam opgehad voor de beentjes.Paard blij,eigenaar blij en ik blij,kijk daar doe ik het nu voor..maar ik moet eerlijk bekennen dat ik in mijn lijstje ook wel kruisjes heb staan bij paarden waar ik niet meer naar toe gaan.Scheren in een modderwei,korsten met stront op de billen of echt gevaarlijk slaan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:05

catalyst1 schreef:
@Sky_as :o Thanx voor het compliment. Het klopt dat ik het echt heel leuk werk vind en dan vooral de paarden die wat lastiger zijn ( okee,misschien raar) maar ik had vorige week een pony waarvan de eigenaar zeker wist dat hij verdooft moest worden.Gekke ding stond gewoon te smekken tijdens het scheren en heeft eventjes een praam opgehad voor de beentjes.Paard blij,eigenaar blij en ik blij,kijk daar doe ik het nu voor..maar ik moet eerlijk bekennen dat ik in mijn lijstje ook wel kruisjes heb staan bij paarden waar ik niet meer naar toe gaan.Scheren in een modderwei,korsten met stront op de billen of echt gevaarlijk slaan.

precies, en bij mijn werden het teveel kruisjes ;) zeker bij nieuwe klanten...haha
zo heb ik ooit een pony moeten scheren, was gesedeerd (door dierenarts in bloed), had een praam op, en stond in een merrie-opvoelbox zijn lijf was al zo goed en zo kwaad als het ging geschoren.
En in de opvoelbox heb ik precies 1 streek op zijn hoofd kunnen zetten.
Daarna was het opzij springen voor je leven. (in een opvoelbox kunnen ze je nooit slaan want is helemaal dicht aan alle 4 de kanten). Maar die pony begon zo te knorren en te slaan met zijn hoofd. Dat ik geadviseerd heb, de pony zo maar te laten staan, en zijn hoofd niet verder te scheren.
Echt heel erg, want ik laat ze nooit staan, maar deze was gewoon te gevaarlijk.
Enige andere optie voor de eigenaren was geweest om de dierenarts nog een keer terug te laten komen, pony in de bak plat te laten spuiten (net als bij castreren) en dan verder scheren. Maar ja, dan komt er waarschijnlijk nog een 50 a 60 euro bij om de dierenarts terug te laten komen, voor alleen zijn hoofd.

Mijn eigen paard begint ook ontzettend te knorren als je de scheermachine aanzet, ik moet eerlijk bekennen. Dat als het mijn eigen paard niet was geweest, en ik zou zo bij iemand aankomen van wie het paard zo zou doen, zou ik er niet aan beginnen. Tenzij de dierenarts zou komen spuiten.
Maar ik weet dat mijn merrie niks doet, tenzij je te ver gaat....
ik heb vorig jaar dan ook geschoren met mijn kleine scheermachine.....(zebra giraffe print). En na een paar maanden wel bijgewerkt met de grote, maar dan wel met heeeeel veeeeel geduld.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:19

Waarom vragen de meeste verschillende tarieven voor paard of pony?
In mijn ogen is een paard makkelijke te scheren vanwege de hoogte, hebben ze vaak minder dik/vet haar waardoor je makkelijker scheert.
Een pony is weer kleiner, dus sneller klaar,maar wel weer dikkere vacht en vaak ook vetter= messen sneller bot

Natuurlijk ieder zijn eigen keus, ben meer benieuwd waarom.

@ vraag van stef, heb wel altijd een praam mee,maar sedatie moet zelf verzorgd worden. ook ivm inwerktijd en de eventuele bijwerkingen. dan kunnen ze mij er niet de schuld van geven als het paard er bijwerkingen van heeft.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:38

ik heb een kennis die het gratis voor me doet, moet wel zelf scheer apparaat regelen (meestal doen/geven we er wel vat voor terug)

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:22

ik laat altijd een uitrijdekenmodel doen. en betaal daar 20 euro voor (tinker)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:24

Ik laat die van mij over 2 weken scheren! Staldeken ligt klaar, want het wordt al kouder in de nacht. Dan kan hij die aan met zijn ongevoerde regendeken!! Ben benieuwd hoe hij eruit ziet na zijn scheerbeurt....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:26

Ik scheer gewoon zelf. Paard word helemaal geschoren (inc benen) en mn mini's wss jachtpatroon oid :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:27

MelanieB schreef:
Ik scheer gewoon zelf. Paard word helemaal geschoren (inc benen) en mn mini's wss jachtpatroon oid :j

Durf het zelf nog niet aan...... :n

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:29

alles behalve schabrakje en hoofd (kaak) 70 euro, gedeeltelijk bv een deken + benen is 50

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:31

Achja, heb toendertijd een scheer apparaat gekocht. pony toen geschoren die onwijs braaf was dus dan leer je het wel, is echt niet zo moeilijk.
Tenzij je een lastig paard hebt natuurlijk... Ik scheer ze nu allemaal zelf :) Heb alleen bij de mini's hulp nodig want die blijven niet zo goed stilstaan haha.

Vaak kost (laten) scheren iets van 50/60,-

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:32

MelanieB schreef:
Achja, heb toendertijd een scheer apparaat gekocht. pony toen geschoren die onwijs braaf was dus dan leer je het wel, is echt niet zo moeilijk.
Tenzij je een lastig paard hebt natuurlijk... Ik scheer ze nu allemaal zelf :) Heb alleen bij de mini's hulp nodig want die blijven niet zo goed stilstaan haha.

Vaak kost (laten) scheren iets van 50/60,-

Ik laat het voor 30 doen! Ik kijk hoe het gaat, ik wil het ooit natuurlijk wel zelf proberen maar dat hoeft van mij nog niet, laat het wel iemand anders doen voordat er overal dikke plukken haren uitsteken :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:34

Haha nouja, je kunt iig zelf deel van de buik en kont proberen, die zijn vrij makkelijk te scheren en zo kun je 'the feeling' een beetje krijgen en die andere persoon de moeilijke plekjes laten doen :j zo heb ik het in het begin ook altijd gedaan :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:40

Ja inderdaad, kont lijkt me wel te doen, maar dingen zoals de benen en oksels lijken me wel moeilijk, aangezien de huid bij de oksels dun en gerimpeld is!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:41

Klopt idd, daarom, kun je eerst wennen aan het gevoel ed, en dan later de moeilijke plekjes. Helpt al als iemand het been van het paard naar voren toe stretcht/optilt, zodat de huid glad is :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:42

Ja inderdaad! Wil het wel zelf gaan doen later, ooit moet de eerste keer zijn én je bespaart en zeker wat geld mee! (op lange termijn)

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:24

Ik was 35 euro kwijt voor het scheren van mijn shet van 1.15m

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:08

Kvika, bij pony's heb jij kennelijk het beeld shetlandvacht, maar sportponys hebben gewoon een gladde vacht over het algemeen. Ik scheer 4x per jaar een paard met cushing, die knapt er altijd zo van op, dan heb je echt eer van je werk

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:07

Ik ben er nog niet over uit of ik het zelfd doe. Ik heb vorig jaar wel zelf 4 geschoren en opzich ging dat prima en waren deze het gewend en braaf. Maar mijn huidige beestje kent het niet, dus ik ga vanavond even vragen of ie bij mijn instructeur op stal geschoren kan worden en wat dat kost, als dat niet kan huur ik wel een machine en doe het zelf. Nu al een machine kopen zie ik nog niet zitten, eerst kijken hoe het bevalt en wat voor kleur eruit komt (ben bang dat het een muis wordt).

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:51

Heb vorige week vrijdag m'n pony geschoren, ze was in het begin erg braaf en gewoon lekker op het gemak mee aan de slag gegaan. Maar na een uur had ze het ineens helemaal gehad en wilde ze er niks meer van weten. Ben toen gestopt en heb het vrijdag na het geven van een dosis tranquigel alsnog afgemaakt :)

Afbeelding

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:26

Ja stef je weet dat ik in de ijslanders dus idd shetlander vacht. ;-)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:40

Ik scheer mijn pony en eigen paarden zelf. Ik heb 2 apparaten (grote en kleine).
Als ik op pad moet vraag ik €70,00 voor heel paard en €60,00 voor half paard.
€60,00 voor pony en €50,00 voor halve
(wel hier in omstreken tot zo'n 15km van huis).
Waarom...Nou ik persoonlijk scheer liever helemaal wamt patronen scheren duurt net zolang als een heel paard....
Ik heb er ook bijzitten die rechtstreeks uit de wei zijn getrokken...(man oman oman)...
En ik doe gelijk toileteren erbij als ze dat willen,mannen trekken/snijden/knippen

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:04

weten jullie iemand die een paard kan scheren in Cromvoirt (nabij Den bosch) het paard zou helemaal geschoren moeten worden, en ik zou het fijn vinden als diegene verdovingsspul bij heeft, (wordt de eerste keer voor de merrie, en kan nogal een stresserd zijn)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:09

Ik zit in Helvoirt, vraag 60 euro voor een paard, maar dat is exclusief verdoven. Heb veel ervaring, maar zal er eerlijk bij zeggen dat ik niet meer aan echt lastige paarden begin.
En dan weet ik nog iemand die vraagt 40 euro voor scheren...kan je eventueel wel tel. nr geven per pb. Die woont ook in Helvoirt..... weet alleen niet hoe ze scheert, maar vast wel netjes ga ik van uit.