Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:53

FahyaFemke schreef:
MDH je bericht over de jas uit doen dat is een goeie! (even offtopic: mijn naamletters zijn trouwens ook MDH, grappig om jou boktnaam te zien) Maar! als ik in de winter, niks sta te doen...en mn jas uit doet: heb ik t gelijk koud hoor! als ik heb gerend of alleen gelopen dan duurd het wel even, maar minder dan 10 minuten! Maaaaarrrrrrrrrrr mensen zijn geen paarden en paarden zijn geen mensen(ohja je schreef ook met dat grote lichaam, tadaa): het stukje vacht dat ze nog nog hebben zal wellicht toch ook nog even bescherming bieden, maar ik zou zeggen wel vlot een deken op, als de ander er af gaat. hmmm nou trouwens, ik neem het terug uit ervaring; ik heb op een stal gewerkt met geschoren paarden met dus dekens. dekens er af: borstelen, opzadelen: rijden! daarna zweetdeken op en in de stapmolen. Alle paarden liepen daar gewoon prima dus dat zal toch wel meevallen met die kou.
Maar als je een half uur gaat staan poetsen dan moet je wel even wat omgooien denk ik.. maar als je dekens gebruikt, hoef je bijna niet te poetsen dus ben je in 5 minuten klaar. zadelplek, hoofdstelplek, eventueel hoefjes nog en gaan. Dus dat zal allemaal wel meevallen :j

joviban denk dat er ook niet verschillende soorten zweet zijn haha. maar toch het verschil tussen krachtsport en duursport is er wel: in de spieren uiteraard. ik zat te denken aan mensen die hardlopen, en die sprinten. hebben zij verschillende warming-ups en coolings-downs nodig?
een paard dat in de natuur wegsprint, is dat dan anders dan een paard dat een uur lang gedressuurt wordt..

ik vind duursport idd endurance, maar niet vluchten dat is maar 10 minuten? dat is toch geen duur, duur is een uur :D nee zonder gekheid:
sprinten is een krachtsport, dus mij lijkt dan vluchten daar dan ook bij hoort.
Dressuur zou bij duursport gezien moeten worden (net als zwemmen-lange afstanden/ snelwandelen)

Dit is dus niet 'natuurlijk', ik vraag me dus af wat de impact op het paardenlichaam dan dus is,met name betreft ná het rijden: wel of niet die zweetdeken op. geschoren paarden; ja altijd. maar de niet-geschoren paarden na een lichte training? wel of niet?
Mijn paard heb ik gisteravond nog wat warm op de rug van het zadel (bontdekje) terug in de wei gezet. borst en hals droog en koud, langs achterbenen nog nat maar koud. Ze heeft haar eigen vachtje, en ik wil weten of ik straks toch een zweetdeken / fleeceregendeken op moet gooien wanneer dit erger wordt, of het aan de natuur kan over laten. We zijn HOE dan ook de natuur aan het verstoren door het rijden op de paarden dus ik ga niet klakkeloos maar uit van "ja de natuur zal het wel goed geregeld hebben". De natuur hééft het ook goed geregeld,dat is inderdaad waar;bij een paard wat dus ook VOLGENS de wetten der natuur leeft en niet gereden wordt.
Ik wil weten of ik mijn paard moet helpen met dat opdrogen of dat dat eigenlijk overbodig is. Ik ben nog niet overtuigt dat het vacht voldoende is bij lichte training, dus voorlopig houd ik het op een zweetdeken na het rijden tot ze droog zijn wanneer ze de wintervacht zelf aanmaken. Bij dekengebruik is alles natuurlijk anders en doe je sowieso een zweetdeken na het rijden op, al dan niet een warmere met vrieskou.

MDH jou bericht over opdringen ben ik het HELEMAAL mee eens. héél vervelend, laat elkaar nou toch eens met rust:P waarom is jou eigen methode alleen maar dé manier. Of doe ik dat soms ook? Ik dénk in ieder geval alleen mijn mening te vertellen, advies te geven en meer niet. De rest moet diegene waar ik dan tegen sta te brabbelen, zélf doen!
nu de vraag aan jullie: wat en hoe denk je dat ik ben en rijdt met mijn / andersmans paarden?? ik ben echt de gekste van allemaal. want ik doe alles door elkaar. Ik zat het me net te bedenken, meid wat bén je nou eigenlijk :p maar ik ben gewoon een paardenmens, en ik pas op ieder paard, en op iedere ruiter/paardeneigenaar een andere methode toe. Elk individu heeft een eigen behandeling nodig.... de natural met een harig paard, de dressuurtopper met een kougevoelige stuiteraar... Als ik deze 2 voorbeelden op dezelfde manier zou lesgeven/advies geven; zou ik ze binnen no time kwijt zijn vanwege onjuiste aanwijzingen voor het betreffende paard/de betreffende rijstijl.
Ik heb altijd het idee dat ik 1 van de weinigen ben die zo denkt? Net als bit, en bitloos rijden. Boom of boomloos rijden. wat maakt het nou toch allemaal uit? Heb pas ook in een bittopic geschreven, en daar was ik geloof ik weer een vd weinigen die én voor bit, én voor bitloos was....... Tsja dan kom ik weer met mn: elk individu heeft zijn eigen behandeling nodig :j

maar dat is ook zo :))
elk paard is anders, ik train ook elk paard verschillend!
om een mooi voorbeeld te noemen, mijn eigen pownymelony.
een heel apart dier, heel voorwaarts, een tinker met het karakter van een renpaard of een karakter van een nakomeling van jazz (niet mijn eigen uitspraken) een stresserig typje, brutaal maar tegelijkertijd onwijs onzeker, een draak maar ook zo lief, angstig en dominant... njaa jullie lezen het wel, een paard wat bestaat uit tegenstrijdige karaktertrekjes...
hoe train je zo'n dier nou?
ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik, met mijn ervaring met jonge paarden, inrijden etc etc etc...
het ongelovelijk stom verpest heb :o ;(
elke instructeur waar ik kwam(en ik heb er heel wat gehad) bleef maar bezig met voorwaarts neerwaarts, ik zelf natuurlijk ook... want dat is hoe het werkt, dat is zoals het hoort, de moter zit van achter waardoor ze uiteindelijk van voren kunnen zakken in hun hoofd/halshouding...
maar gillie brak altijd uit... begon je hem voorwaartst te rijden brak hij uit, ging aan de kletter werd druk, spastisch stresserig etc etc etc...
tot ik 3 maand geleden, na 8 jaar tijd en heel, heel, heel veel verschillende instructeurs... bij mijn huidige instructeur uit kwam...
die een hele andere visie had... ga hem eerst maar een terug rijden met je zit, en zorg dat de stap en het halthouden zijn rustpunt wordt...
zo gezegd zo gedaan en wat denk je?
we zijn er nog niet :n maar het begin is er :)

dus om maar even een voorbeeld te noemen... ik heb elk paard altijd behandeld als een individu... en juist met mijn eigen viel ik in de valkuil door me dood te staren op 1 visie...
hoe krom is dat?
om dus maar even aan te geven dat er niet altijd fouten worden gemaakt door onwetendheid... maar gewoon door je dood te staren opje eigen ervaring... :o
ik heb er veel van geleerd :)
zo ook met dekens, de mijne wordt geschoren, staat onder heel wat dekens als het koud is :+
maar de haf die ik train, wordt niet zwaar getraind(ik train hem opvoedkundig zodat hij minder draakt bij zjn eigenaar) zweet dus nauwelijks, heeft geen zware training waardoor hij roofbouw pleegt op zijn eigen lichaam en heeft geen extreem dikke vacht...
hoeft dus niet geschoren te worden een deken volstaat al... die staat dus ook maar onder maximaal 200 gram :))

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:54

Je MOET inderdaad niet een deken gebruiken... het is zo dat je goed moet oppassen als je gereden hebt en geen deken gebruikt.

Daarnaast is het ook zo dat paarden met dekens vaak last krijgen van hun spieren door het drukken van de deken op de schoft en rond de schouder. Er zijn natuurlijk dekens die de druk verminderen, maar het is niet zonder nadelen.

Ik maak eigenlijk iedere winter gebruik van dekens omdat de paarden die ik rij geschoren moeten worden. Dit omdat ze zo'n dik haar aanmaken dat ik ze niet meer droog krijg na training.

Zoals met zoveel dingen: ieder nadeel heeft z'n voordeel... of was het nou andersom? :P en je moet het gewoon bekijken per paard :)

M_D_H

Re: Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:56

een goed passende deken drukt niet op de schoft en zeker niet rondom de schouder :n

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:06

FahyaFemke schreef:
zeg je dit nu tegen mij?

Nee hoor! uist als aanvulling op wat jij stelde! Het mag duidelijk zijn dat wij het wel eens zijn ;)

FahyaFemke schreef:
preciies. dus die recreatiepaarden met een dek om vanwege een eigenaar die denkt dat het paard het net zo koud heeft als de mens: begin eind van de zomer NIET met dekens;

Of nog erger: mensen die alleen op zondag een blokje om maken en het paard de rest van de week onder 3 dekens in de box laten staan en er elke dag 4 kg krachtvoer in duwen. Dat zijn omstandigheden die NIET passen bij een paard dat licht recreatief werk doet. Evenmin als een sportpaard dat dagelijks een uur getraind word, dat 2/3 keer per maand op (indoor) wedstrijd moet presteren zonder dek dag en nacht en zomer en winter de wei op sturen zonder beschutting en met slechts beschikking over een magere kwaliteit ruwvoer.

FahyaFemke schreef:
Rapido: jou laatste zin zou op iedereen moeten slaan. naturals, springruiters, dressuurruiters, wedsternruiters, noem maar op. voor ELKE paardenhouder geld: bemoei je met je eigen paarden, laat anderen in hun waarde!

Daar gaat het vaak mis. Vele kunnen niet begrijpen dat hun visie/manier van paardenhouden nu eenmaal niet representatief voor iedereen kan zijn en zich daardoor niet verdiepen in de situatie van een ander.

rapido schreef:
mensen die hun paarden voor een doel als sport gebruiken worden helaas nog steeds niet geheel geaccepteerd op Bokt blijkt maar weer.

Nee, dat zijn altijd de boemannen :D

JoviBan schreef:
Krachtsport is bijv. dressuur, maar ook spelende paarden en vechtende paarden (m.n. hengsten).
Duursport is bijv. endurance, maar ook vluchtende paarden.
Als je dit zo bekijkt, zal de natuur het allemaal wel goed geregeld hebben, namelijk wat een paard ook doet waardoor hij overmatig gaat zweten, dat hij er daarna niet ziek bij neervalt.

Ik haal mijn paarden zelden uit nat van het zweet uit het land.... Ook niet als ze net flink gerend en gespeeld hebben. In de natuur zal je ook zelden zien dat paarden doorrennen tot het schuim tussen de billen staat. Ze trekken kleine sprintjes of leggen lange afstanden af in een lage snelheid. Ze sparen hun energie om zichzelf bijvoorbeeld warm te kunnen houden als het heel koud is. Om dagen met weinig voedsel te kunnen overleven. Om veulens te kunnen zogen. Ga bij de oostvaardersplassen kijken; je zal weinig actie zien bij die paarden, zo'n kudde is dan eigenlijk maar een slome bedoening. Niet te vergelijken met een uur dressuur/spring training. Daar spreek je het uithoudingsvermogen veel meer aan EN ook hele andere spiergroepen EN ze dragen een ruiter. Dan kan prima, want daar zijn de atletisch gefokte sportpaarden van tegenwoordig helemaal voor gefokt. Maar je moet dan wel de juiste omstandigheden voor ze regelen om op een eerlijke manier prestaties van ze te verlangen. Je hoeft ze echt niet 24/7 in een box te zetten, geisoleerd van andere paarden. Maar een dek en eventueel scheren in het najaar/winter is dan gewoon een must.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:33

rapido schreef:
Wie zegt dat ik wat WIL op steken van een stel naturel liefhebbers hier op Bokt!?
Not dus!!

Dus iedereen die het anders doet/ziet/denkt/ervaart/voelt dan jij, is in jouw beleving meteen een "natural" en dus de "vijand" ofzo?
Kom op zeg. Hoe kortzichtig en kinderachtig kun je zijn. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:40

@FahyaFemke:
Klopt, er is zeker verschil in duursport en krachtsport wat de spieren betreft (type I of II). Maar er is geen verschil in zweten.

Dressuur valt trouwens onder krachtsport, nièt onder duursport.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:22

jasmijn78 schreef:
Ga bij de oostvaardersplassen kijken; je zal weinig actie zien bij die paarden, zo'n kudde is dan eigenlijk maar een slome bedoening. Niet te vergelijken met een uur dressuur/spring training. Daar spreek je het uithoudingsvermogen veel meer aan EN ook hele andere spiergroepen EN ze dragen een ruiter. Dan kan prima, want daar zijn de atletisch gefokte sportpaarden van tegenwoordig helemaal voor gefokt. Maar je moet dan wel de juiste omstandigheden voor ze regelen om op een eerlijke manier prestaties van ze te verlangen. Je hoeft ze echt niet 24/7 in een box te zetten, geisoleerd van andere paarden. Maar een dek en eventueel scheren in het najaar/winter is dan gewoon een must.

Die KWPN Kastelen zijn echt niet gefokt om atletisch mensen te kunnen dragen; daar zijn ze veeeeel te groot voor. Ze krijgen allerlei pees- en rugproblemen. Ze zijn enkel zo gefokt, omdat men het mooi vindt om met een groot paard te kunnen showen en ernaar te kunnen kijken. Om er echt goed mee te kunnen rijden zijn ze veel te groot. De barokke paarden daarentegen zijn beter in verhouding en beter in staat om lang en gezond mensen te kunnen dragen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:26

e_horse schreef:
jasmijn78 schreef:
Ga bij de oostvaardersplassen kijken; je zal weinig actie zien bij die paarden, zo'n kudde is dan eigenlijk maar een slome bedoening. Niet te vergelijken met een uur dressuur/spring training. Daar spreek je het uithoudingsvermogen veel meer aan EN ook hele andere spiergroepen EN ze dragen een ruiter. Dan kan prima, want daar zijn de atletisch gefokte sportpaarden van tegenwoordig helemaal voor gefokt. Maar je moet dan wel de juiste omstandigheden voor ze regelen om op een eerlijke manier prestaties van ze te verlangen. Je hoeft ze echt niet 24/7 in een box te zetten, geisoleerd van andere paarden. Maar een dek en eventueel scheren in het najaar/winter is dan gewoon een must.

Die KWPN Kastelen zijn echt niet gefokt om atletisch mensen te kunnen dragen; daar zijn ze veeeeel te groot voor. Ze krijgen allerlei pees- en rugproblemen. Ze zijn enkel zo gefokt, omdat men het mooi vindt om met een groot paard te kunnen showen en ernaar te kunnen kijken. Om er echt goed mee te kunnen rijden zijn ze veel te groot. De barokke paarden daarentegen zijn beter in verhouding en beter in staat om lang en gezond mensen te kunnen dragen.

de barroke paarden zijn te compact en krijgen daardoor weer allemaal spierproblemen... en vooral...
ze zijn te klein om de mensen van tegenwoordig te kunnen dragen :)
want de "kwpn kastelen" zijn niet zo grot gefokt voor de show, of om er naar te kunnen kijken...
maar vooral omdat wij mensen steeds groter worden ;)
de reden dat nederland het enige land is met een E-pony formaat...
omdat de kinderen steeds groter worden ;)

ken je onderwerpen voor je je in een discussie stort ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:29

M_D_H schreef:
ken je onderwerpen voor je je in een discussie stort ;)
Pardon?

Om de beweging van een KWPN Kasteel uit te kunnen zitten zouden onze bovenbenen zo'n 20 cm langer moeten zijn. Zoveel groter is de mens helaas in de korte tijd dat de KWPNer groter is geworden zelf nog niet groter geworden. :)

Waar hadden we het ook alweer over?? Oja, "Een paard zonder deken; slecht voor spieren?"

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:31

een gemiddelde stokmaat van een kwpn is nog altijd 1,78 :roll:
volgens mij zijn de meeste mensen ook van die groote?
een prima formaat dus om mee op een "kwpn-kasteel" te kunnen zitten ;)

klopt we hadden het over een paard zonder deken wat slecht voor de spieren zou kunnen zijn...
grappig dat je zelf dan afwijkt van dat onderwerp ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:26

e_horse schreef:

Ook een goed voorbeeld van een gedomesticeerd paard wat niet in het wild voor komt! (en je dus ook niet met elkaar kunt vergelijken!)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:32

M_D_H schreef:
een goed passende deken drukt niet op de schoft en zeker niet rondom de schouder :n

Maar dat is nou net een punt.

Ik sta op een stal met zeker 60 paarden waarvan 95% onder dek staat. Van die 95% kan ik zeker zeggen dat 80% een deken draagt die niet past. Bijna elk paard heeft wel die bekende schuurplekken op de boeg en dan heb ik het nog niet over die op half 11 hangende dekens die de schoft kapot trekken.

Het is voor een deel te wijten aan de eigenaar die niet wil investeren in een knappe deken (laat dat pokke ding dan af ipv je paard met drukplekken rond te laten lopen en je kop maar in het zand te steken) en een ander deel doet wanhopig zijn best en geeft 100den euro's uit aan dekens die achteraf toch weer schuur en druk plekken veroorzaken.

Ik snap ook nog steeds niet dat er geen dekens zijn met een elastisch boeg stuk. Een soort van Stretch deken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:35

klopt wel cowgirl :J
om nog maar te zwijgen over al die grote stallen, zowel handels als sportstallen waar de paarden komen en gaan en waar het dus ook gewoon geen doen is voor elk paard een passende deken aan te schaffen...
daar worden de miljoenen dekens die ze hebben maar gewoon opgegooid in de hoop dat die goed ligt(zit wel een beetje uitzoek werk bij... maar er wordt niet onwijf goed gepast ofzo :P)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:56

rapido schreef:
e_horse schreef:

Ook een goed voorbeeld van een gedomesticeerd paard wat niet in het wild voor komt! (en je dus ook niet met elkaar kunt vergelijken!)

Maar het blijft nog steeds een paard hij is alleen iets groter geworden. Hij stapt, draaft en galopeerd nog steeds, vertoont nog steeds vluchtgedrag , krijgt (als hij de kans krijgt) nog steeds een wintervacht en als hij netjes is opgegroeid kan hij prima met soortgenoten overweg.
En je kan niet zeggen dat dat niet zo is want als ik naar een opfok (ook ziets belachelijks wat door de mens is aangelegd ) ga dan zie ik daar ALLEMAAL kwpn'ers lopen zonder dek!.

Toch frapant dat die dieren na hun 3e jaar ineens niet meer zonder dek blijken te kunnen.
En hier doel ik mee op de mensen die maar lopen te zeuren dat hun paard het koud heeft. Want ik hoor in mijn omgeving alleen maar mensen die met tempraturen lopen te schreeuwen. Ik hoor zelden iemand die zegt dat die de vacht kort wil houden ivm zeer intensief rijden.(wat doe doe jij toch Rapido?)
Als het alleen daar om zou gaan zou bij mij op stal al 50% geen deken op hoeven.

Het draait er bij mij vooral om dat veel mensen gewoon niet meer weten wat een paard is, hoe hij normaal gesproken zou leven, hoe zijn lichaam werkt en wat zijn behoeftes zijn. We knallen die dingen op stal, pleuren een enorm dekbed om dat lijf en paardlief mag blij zijn als ie een uurtje in de binnenbak mag lopen.
Dat wij paarden zijn gaan gebruiken vind ik allemaal prima, maar men moet het 'wezen' paard niet gaan vermenselijken en dat is nou juist wat ik de afgelopen jaren veel vaker zie. En er zijn nog teveel mensen met een bord voor hun kop die ook niks willen aannemen of zich erin willen verdiepen...want ja paard is toch om op te rijden.

Mijn beesten(20 en 13) lopen buiten, al jaren. Zijn nooit ziek, hebben het nooit koud, en hebben geen stalondeugden.
ZToen ikzelf nog een eigen marathonwagen had heb ik 1 winter gewoon lekker fanatiek door gereden incl strandritten en beessie is toen ook nooit ziek geweest.

Ik vind een paard gewoon een intressant dier, wil er alles van weten en ik hoop gewoon dat meerdere mensen zich eens gaan verdiepen in het paard.

En please....houd op met dat woord natural ;)
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 23-09-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:59

M_D_H schreef:
klopt wel cowgirl :J
om nog maar te zwijgen over al die grote stallen, zowel handels als sportstallen waar de paarden komen en gaan en waar het dus ook gewoon geen doen is voor elk paard een passende deken aan te schaffen...
daar worden de miljoenen dekens die ze hebben maar gewoon opgegooid in de hoop dat die goed ligt(zit wel een beetje uitzoek werk bij... maar er wordt niet onwijf goed gepast ofzo :P)

idd en dat is precies wat ik bedoel.
Dan kunnen ze nog beter een wintervachtje hebben, zo enorm veel haar krijgen die kwpn paarden ook weer niet. Na het rijden in de (droog) molen en klaar is klara.

Als mijn broek of jas niet lekker zit trek ik hem ook niet aan.

Of denk ik nu te simpel

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:38

e_horse schreef:
Die KWPN Kastelen zijn echt niet gefokt om atletisch mensen te kunnen dragen; daar zijn ze veeeeel te groot voor.

Ze zijn niet allemaal 1.80 hoor...

e_horse schreef:
De barokke paarden daarentegen zijn beter in verhouding en beter in staat om lang en gezond mensen te kunnen dragen.

Die hebben ook weer zo hun plussen en minnen. Elk 'ras' is door invloed van mensen tot stand gekomen, door dat die ze eeuwenlang heeft geselecteerd op de voor een specifiek doel geschikte eigenschappen.

e_horse schreef:
Om de beweging van een KWPN Kasteel uit te kunnen zitten zouden onze bovenbenen zo'n 20 cm langer moeten zijn. Zoveel groter is de mens helaas in de korte tijd dat de KWPNer groter is geworden zelf nog niet groter geworden.

Nee, hoor dat hoef niet. Alleen worden de mensen van tegenwoordig ook steeds vaker te dik. En met dikke bovenbenen kun je inderdaad een goed bewegend paard niet uitzitten. Op een atletisch sportpaard hoort een fit, goed getraind ruiterlichaam. Die kunnen die bewegingen prima opvangen.

Cowgirl schreef:
En je kan niet zeggen dat dat niet zo is want als ik naar een opfok (ook ziets belachelijks wat door de mens is aangelegd ) ga dan zie ik daar ALLEMAAL kwpn'ers lopen zonder dek!.

Toch frapant dat die dieren na hun 3e jaar ineens niet meer zonder dek blijken te kunnen.

Daar is niks frappants aan. De meeste KWPN-ers worden vanaf hun 3e opgeleid voor sport. Dus gelukkig zie je ze dan vaak met dek. Dat betekent dat ze bij baasjes terecht zijn gekomen die de omstandigheden voor hun paard zo goed en prettig mogelijk maken zodat ze en fijn mee kunnen sporten.

Cowgirl schreef:
ZToen ikzelf nog een eigen marathonwagen had heb ik 1 winter gewoon lekker fanatiek door gereden incl strandritten en beessie is toen ook nooit ziek geweest.

Niet ziek is wat anders dan in sportconditie. Wat snap je nu precies nog niet?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:54

Cowgirl schreef:
Ik snap ook nog steeds niet dat er geen dekens zijn met een elastisch boeg stuk. Een soort van Stretch deken.

Zijn er wel van het merk Turtle-neck maar kosten natuurlijk wel duur!

En wat ik doe? zie mn onderschrift!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:57

jasmijn78 schreef:
moonvw schreef:
Geef trouwens ook aan dat het te maken heeft waar je je dier voor inzet. Maar zeg nou zelf met 20 graden een deken op?

Dat komt bij mij wel eens voor hoor. Zeker met dat wisselvallige weer van de laatste tijd lopen mijn paarden standaard met een ongevoerde lichte waterdichte zomerdeken op. Want mijn paarden lopen dus ondanks dat ze ingezet worden voor sport wel elke dag de gehele dag buiten.

morelia schreef:
Met 3 dagen regen en harde wind achter elkaar waarbij ze dus altijd buiten staat gaat er wel een deken op. Het is dus vooral een kwestie van kijken naar je paard, maar naar mijn mening is het in heel weinig gevallen nodig.

Dus jij denkt dat je sportpaarden prima in de kou en regen kunt zetten zonder dek?

Zo leuke discussie inmiddels in dit topic ;-) Als jij onder sportpaard een geschoren paard verstaat nee, dan zou ik hem zeker niet zonder deken buiten zetten in de kou! Ik denk dat iedereen vooral moet kijken naar zijn paard en naar de omstandigheden. Dus is je paard geschoren, is hij oud of wordt hij door het staan op stal snel stijf in de winter dan kan een deken absoluut uitkomst bieden. Is je paard niet geschoren dan denk ik dat het in zeer weinig gevallen nodig is. Om weer even helemaal on topic te gaan. Is het slecht voor de spieren zonder deken? Dat hangt dus van de omstandigheden af waarin je je paard houd, wat je ermee doet en hoe hij gevoerd wordt. Kijk dus naar je paard en doe wat het beste is in de daarbij passende situatie. Kou kan op de spieren slaan vooral in de winter wanneer veel paarden weer op stal staan.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:11

mijn pony, kruising arabier staat samen met een shet in een uitloopstal.
als hij geen deken om heeft met koudere dagen blijft hij echt in zn stal staan. komt er dan niet uit. zodra hij dan zn dekentje om krijgt, staat hij ineens hele dagen buiten in weer en wind. hij houdt zich op de een of andere manier zelf niet warm genoeg.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:18

morelia schreef:
Als jij onder sportpaard een geschoren paard verstaat nee, dan zou ik hem zeker niet zonder deken buiten zetten in de kou!

Een sportpaard is niet een paard dat geschoren is! Ik kan de al 3 jaar werkeloze Tinker van de buurman wel even met een tondeuse bewerken, maar dat maakt hem nog geen sportpaard! Een sportpaard is een paard dat intensief getraind wordt voor sport/competitie (dressuur, springen, eventing etc) En sportpaarden worden vaak geschoren.

morelia schreef:
Dus is je paard geschoren, is hij oud of wordt hij door het staan op stal snel stijf in de winter dan kan een deken absoluut uitkomst bieden.

Je moet je paard altijd scheren met een reden. En de meeste hebben daar ook een reden voor. Ik ken echter geen (wedstrijd)ruiter die graag scheert. In eerste instantie wordt meestal geprobeerd een aanmaak van een te dikke wintervacht te voorkomen. Zodat scheren niet nodig is. En dat doen ze door het einde van de zomer/vroeg in het najaar (als de dagen weer korter worden) al een dunne deken op te doen.

morelia schreef:
Is je paard niet geschoren dan denk ik dat het in zeer weinig gevallen nodig is.

Nogmaals: dat hangt af van de intensiteit van het werk wat het paard doet. Ook als een paard NIET geschoren is.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:32

Cowgirl schreef:
rapido schreef:

Maar het blijft nog steeds een paard hij is alleen iets groter geworden. Hij stapt, draaft en galopeerd nog steeds, vertoont nog steeds vluchtgedrag , krijgt (als hij de kans krijgt) nog steeds een wintervacht en als hij netjes is opgegroeid kan hij prima met soortgenoten overweg.

Inderdaad, dat een paard te groot is om normaal de bewegingen uit te kunnen zitten, wil niet zeggen dat het geen paard meer is en ineens alle bovengenoemde paardeneigenschappen niet meer vertoont ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:36

jasmijn78 schreef:
Cowgirl schreef:

Niet ziek is wat anders dan in sportconditie. Wat snap je nu precies nog niet?

Dit paard was toen wel degelijk in sportconditie.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:10

sportconditie is heel moeilijk vast te stellen hoor :))

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:12

M_D_H schreef:
sportconditie is heel moeilijk vast te stellen hoor :))

Oja, hij had geen deken op.. -:) dus kon je aan de buitenkant niet zien dat hij in sportconditie was.
Cowgirl; volgens mij was hij meer in recreatieconditie :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:19

:D :D :D :D :D :D :D