FahyaFemke schreef:MDH je bericht over de jas uit doen dat is een goeie! (even offtopic: mijn naamletters zijn trouwens ook MDH, grappig om jou boktnaam te zien) Maar! als ik in de winter, niks sta te doen...en mn jas uit doet: heb ik t gelijk koud hoor! als ik heb gerend of alleen gelopen dan duurd het wel even, maar minder dan 10 minuten! Maaaaarrrrrrrrrrr mensen zijn geen paarden en paarden zijn geen mensen(ohja je schreef ook met dat grote lichaam, tadaa): het stukje vacht dat ze nog nog hebben zal wellicht toch ook nog even bescherming bieden, maar ik zou zeggen wel vlot een deken op, als de ander er af gaat. hmmm nou trouwens, ik neem het terug uit ervaring; ik heb op een stal gewerkt met geschoren paarden met dus dekens. dekens er af: borstelen, opzadelen: rijden! daarna zweetdeken op en in de stapmolen. Alle paarden liepen daar gewoon prima dus dat zal toch wel meevallen met die kou.
Maar als je een half uur gaat staan poetsen dan moet je wel even wat omgooien denk ik.. maar als je dekens gebruikt, hoef je bijna niet te poetsen dus ben je in 5 minuten klaar. zadelplek, hoofdstelplek, eventueel hoefjes nog en gaan. Dus dat zal allemaal wel meevallen
joviban denk dat er ook niet verschillende soorten zweet zijn haha. maar toch het verschil tussen krachtsport en duursport is er wel: in de spieren uiteraard. ik zat te denken aan mensen die hardlopen, en die sprinten. hebben zij verschillende warming-ups en coolings-downs nodig?
een paard dat in de natuur wegsprint, is dat dan anders dan een paard dat een uur lang gedressuurt wordt..
ik vind duursport idd endurance, maar niet vluchten dat is maar 10 minuten? dat is toch geen duur, duur is een uurnee zonder gekheid:
sprinten is een krachtsport, dus mij lijkt dan vluchten daar dan ook bij hoort.
Dressuur zou bij duursport gezien moeten worden (net als zwemmen-lange afstanden/ snelwandelen)
Dit is dus niet 'natuurlijk', ik vraag me dus af wat de impact op het paardenlichaam dan dus is,met name betreft ná het rijden: wel of niet die zweetdeken op. geschoren paarden; ja altijd. maar de niet-geschoren paarden na een lichte training? wel of niet?
Mijn paard heb ik gisteravond nog wat warm op de rug van het zadel (bontdekje) terug in de wei gezet. borst en hals droog en koud, langs achterbenen nog nat maar koud. Ze heeft haar eigen vachtje, en ik wil weten of ik straks toch een zweetdeken / fleeceregendeken op moet gooien wanneer dit erger wordt, of het aan de natuur kan over laten. We zijn HOE dan ook de natuur aan het verstoren door het rijden op de paarden dus ik ga niet klakkeloos maar uit van "ja de natuur zal het wel goed geregeld hebben". De natuur hééft het ook goed geregeld,dat is inderdaad waar;bij een paard wat dus ook VOLGENS de wetten der natuur leeft en niet gereden wordt.
Ik wil weten of ik mijn paard moet helpen met dat opdrogen of dat dat eigenlijk overbodig is. Ik ben nog niet overtuigt dat het vacht voldoende is bij lichte training, dus voorlopig houd ik het op een zweetdeken na het rijden tot ze droog zijn wanneer ze de wintervacht zelf aanmaken. Bij dekengebruik is alles natuurlijk anders en doe je sowieso een zweetdeken na het rijden op, al dan niet een warmere met vrieskou.
MDH jou bericht over opdringen ben ik het HELEMAAL mee eens. héél vervelend, laat elkaar nou toch eens met rust:P waarom is jou eigen methode alleen maar dé manier. Of doe ik dat soms ook? Ik dénk in ieder geval alleen mijn mening te vertellen, advies te geven en meer niet. De rest moet diegene waar ik dan tegen sta te brabbelen, zélf doen!
nu de vraag aan jullie: wat en hoe denk je dat ik ben en rijdt met mijn / andersmans paarden?? ik ben echt de gekste van allemaal. want ik doe alles door elkaar. Ik zat het me net te bedenken, meid wat bén je nou eigenlijk :p maar ik ben gewoon een paardenmens, en ik pas op ieder paard, en op iedere ruiter/paardeneigenaar een andere methode toe. Elk individu heeft een eigen behandeling nodig.... de natural met een harig paard, de dressuurtopper met een kougevoelige stuiteraar... Als ik deze 2 voorbeelden op dezelfde manier zou lesgeven/advies geven; zou ik ze binnen no time kwijt zijn vanwege onjuiste aanwijzingen voor het betreffende paard/de betreffende rijstijl.
Ik heb altijd het idee dat ik 1 van de weinigen ben die zo denkt? Net als bit, en bitloos rijden. Boom of boomloos rijden. wat maakt het nou toch allemaal uit? Heb pas ook in een bittopic geschreven, en daar was ik geloof ik weer een vd weinigen die én voor bit, én voor bitloos was....... Tsja dan kom ik weer met mn: elk individu heeft zijn eigen behandeling nodig
maar dat is ook zo

elk paard is anders, ik train ook elk paard verschillend!
om een mooi voorbeeld te noemen, mijn eigen pownymelony.
een heel apart dier, heel voorwaarts, een tinker met het karakter van een renpaard of een karakter van een nakomeling van jazz (niet mijn eigen uitspraken) een stresserig typje, brutaal maar tegelijkertijd onwijs onzeker, een draak maar ook zo lief, angstig en dominant... njaa jullie lezen het wel, een paard wat bestaat uit tegenstrijdige karaktertrekjes...
hoe train je zo'n dier nou?
ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik, met mijn ervaring met jonge paarden, inrijden etc etc etc...
het ongelovelijk stom verpest heb

elke instructeur waar ik kwam(en ik heb er heel wat gehad) bleef maar bezig met voorwaarts neerwaarts, ik zelf natuurlijk ook... want dat is hoe het werkt, dat is zoals het hoort, de moter zit van achter waardoor ze uiteindelijk van voren kunnen zakken in hun hoofd/halshouding...
maar gillie brak altijd uit... begon je hem voorwaartst te rijden brak hij uit, ging aan de kletter werd druk, spastisch stresserig etc etc etc...
tot ik 3 maand geleden, na 8 jaar tijd en heel, heel, heel veel verschillende instructeurs... bij mijn huidige instructeur uit kwam...
die een hele andere visie had... ga hem eerst maar een terug rijden met je zit, en zorg dat de stap en het halthouden zijn rustpunt wordt...
zo gezegd zo gedaan en wat denk je?
we zijn er nog niet
maar het begin is er 
dus om maar even een voorbeeld te noemen... ik heb elk paard altijd behandeld als een individu... en juist met mijn eigen viel ik in de valkuil door me dood te staren op 1 visie...
hoe krom is dat?
om dus maar even aan te geven dat er niet altijd fouten worden gemaakt door onwetendheid... maar gewoon door je dood te staren opje eigen ervaring...

ik heb er veel van geleerd

zo ook met dekens, de mijne wordt geschoren, staat onder heel wat dekens als het koud is

maar de haf die ik train, wordt niet zwaar getraind(ik train hem opvoedkundig zodat hij minder draakt bij zjn eigenaar) zweet dus nauwelijks, heeft geen zware training waardoor hij roofbouw pleegt op zijn eigen lichaam en heeft geen extreem dikke vacht...
hoeft dus niet geschoren te worden een deken volstaat al... die staat dus ook maar onder maximaal 200 gram

nee zonder gekheid:
en je moet het gewoon bekijken per paard

dus kon je aan de buitenkant niet zien dat hij in sportconditie was.