Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLaus_

Re: Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:29

Ik zou zeggen, lekker een wintervacht laten aanmaken.. :)!
Volgend jaar winter een deken op is vroeg genoeg!

Er zijn uiteraard uitzonderingen (neem mijn vorige paard als voorbeeld, kwam als jaarling bij mij... 24/7 op het land, -10 overdag, en geen wintervacht aan maken door vitamine gebrek etc.) Die heeft een 200grams deken omgehad,

Maar een gezond paard, van 2 jaar, die lekker zijn wintervacht in gaat.. niet teveel borstelen en lekker nog even paard laten zijn :)!

Wat wandelen kan geen kwaad, maar longeren is niet goed voor zijn/haat onontwikkelde botten en pezen.. Op die manier maak je meer kapot dan dat je goed doet. En dit gebeurd nog veel en veel te veel helaas!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:34

o?? Je wil je paard blij maken?? Prima dan is het antwoord geen deken.

Tja...en off topic...

Maar er word hier op bokt nogal eens wat gezegt over dierwelzijn maar het moet wel altijd gegoten zijn in de wens van de TS.
Als je advies vraagt...wees dan ook kritisch naar je zelf. Wil je bevestiging of wil je echt advies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:45

Johanna59 schreef:
Wij doen onze twee jarigen ook een deken op. Als we dan volgend voorjaar met ze aan de gang gaan, zitten ze niet in het lange haar. Verder is het een hele goeie voorbereiding op de toekomst als sport/rij paard. Ze worden er braaf en handelbaar van. Verder zijn ze ook in het land rustiger, als het slecht weer is. Wij beginnen vaak al met het jaar waarin ze twee worden, een vliegendeken op te doen. Dit bevalt prima en scheelt veel anti-daas spray.
Hoe meer je met je paard doet, des te makkelijker je het straks hebt.
Wij "longeren" onze twee jarigen nu ook al af en toe. Dan gebeurt niet alles in één keer volgend voorjaar.

Hoe bedoel je dat je paard in het land rustiger wordt met een deken op? Of doel je dan op de vliegendeken?

Zolang je niet fanatiek met je paard aan de slag gaat, is een deken eigenlijk onzin en aangezien je dat met een 2 jarige niet doet, zou ik dus geen deken opleggen in de winter. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je in de zomer je twee jarige een vliegendeken oplegt, handig om ze te laten wennen en idd worden ze daar op de wei wat rustiger van.

Longeren op deze leeftijd ben ik geen voorstander van, vind ik persoonlijk een te zware wissel trekken op de voorbenen, het dier is immers nog in de groei.

De mens heeft nogal gauw de neiging iets zielig te vinden, terwijl het eigenlijk voor een paard puur natuur is. Soms kun je de boel voor een paard alleen maar verergeren, een beetje weerstand kweken, kan echt geen kwaad.
Hier loopt alles in de regen, de koudbloeden en de bejaarden als de jonge paarden. Geen een heeft een kou gevat en al staan ze wel eens te rillen, dan is dat een natuurlijk proces om warm te worden. Wij mensen willen gelijk een deken opgooien, maar waarom in vredesnaam. Rillen is niet: "baas, gooi me een deken op want ik heb het koud".

Hier heeft mijn bejaarde merrie van 26 2 winters een deken op gehad, omdat ze zich niet warm kon houden en af viel. Dus deken op, en mevrouw kon haar energie steken in het dikker worden, nu heeft ze hem in de winter niet meer nodig en staat ze 365 dagen per jaar in haar blootje. En neem maar van mij aan dat oude paarden van omstreeks die leeftijd een stuk minder kunnen hebben dan een 2 jarige.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:46

wat een lekkere BOKT opmerkingen komen er weer voorbij hier.

TS, voor die 7 minuten per keer en mogelijk iets langer naar mate je paardje ouder wordt, zou ik het niet doen.
Zorg gewoon dat je paard lekker droog is wanneer je eindigd met je training.
Geef je paardje nog lekker een jaar de gelegenheid om een modderbad te nemen en gewoon lekker een dikke wintervacht aan te groeien.
Mocht je hij/zij ( sorry, even overheen gelezen) het toch koud krijgen, dan kan je altijd nog beginnen met een deken.
En de hele discussie van 2 jaar is te jong. Prima, het is wat jong, maar het is jouw paard en 20 jaar geleden werden de paarden standaard op 2,5 ingereden. Het is gewoon dat we de leeftijd steeds meer verschuiven naar ouder ( omdat dit op langer termijn toch wel beter is voor het paard) maar jij als eigenaar weet wat je paardje aan kan en niet aan kan. Dus oordeel lekker naar je eigen inzicht en neem qua commentaar wat je als opbouwend beschouwd en vergeet de rest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:56

20 jaar geleden werd een paard ook niet standaard met 2,5 ingereden. Jonge hengsten voor de hengstenkeuring misschien maar het gemiddelde rijpaard werd in de zomer waar hij/zij 3 werd ingereden.
(gemddeld dus 3+ ook jong maar scheeld wel 3/4 jaar)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:17

NatasjavE schreef:
20 jaar geleden werd een paard ook niet standaard met 2,5 ingereden. Jonge hengsten voor de hengstenkeuring misschien maar het gemiddelde rijpaard werd in de zomer waar hij/zij 3 werd ingereden.
(gemddeld dus 3+ ook jong maar scheeld wel 3/4 jaar)

wij zijn duidelijk in andere paardenwerelds opgegroeit, want ik weet niet beter dat toen ik jong was alle paarden rond 2,5 werden ingereden. Het is pas de laatste paar jaren dat we liever onze paarden tot 4 laten staan. Maar 3 jaar is een meer dan normale leeftijd en zelfs daar krijg je hier op bokt nog verhalen over.
Kennissen van mij lieten hun paarden nog op het land werken om er vervolgens daarna nog meenaar de paardenclub te gaan ( 30 jaar geleden) en als je tegenwoordig dat Zou doen, dan is het al gelijk mishandeling.)
Ik vind dat de lijn hier soms extreem wordt getrokken. Als je op 2 jarige leeftijd wat met je paard wil gaan doen, dan is dat geheel je eigen recht. Dat iemand hier wat op zegt, prima. Dat is ook die persoon zijn recht.
Maar ik heb het idee dat er een groot percentage bokkers zijn die denken dat ze de heilige graal bezitten.
De hele racesport is gebaseerd op 1 jarige breken en als2 jarige uitbrengen. In mijn opinie ook veeel te vroeg. Maar het is wel even de meest voorkomende tak onder de paardensport.
Dus als hier iemand iets zegt over dat ze met hun twee jarige bezig zijn, dan ben ik van mening dat je die persoon erop kan wijzen wat de eventuele uitwerkingen op het paard kunnen zijn. Maar om dat gelijk aan te vallen, vind ik belachelijk. VOORAL omdat 90% van de bokkers niet eens weten wat de consequenties zijn hiervan, maar gewoon andere napraten.
Sorry dat ik hier nu zo over uit mn slof schiet. Maar af en toe heb ik het idee dat Bokt zo veranderd is van een site waar iedereen elkaar raad geeft, in een site waar iedereen maak probeerd een ander zover mogelijk de grond in te schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:20

Lecytinker, dat dingen vroeger zo gedaan werden, wil niet zeggen dat het goed is. 30 jaar geleden kon men prima zonder een pc, maar heden ten dage kan men niet zonder. Vroeger praat gedrag van nu niet goed, omdat het toen zo gedaan werd.

Longeren met een twee jarige is gewoon niet goed, dat is een te zware belasting voor een jong dier.
Ik ben ouder dan jij bent en toen ik jong was, was het helemaal niet normaal dat je er met 2.5 jaar op ging rijden trouwens.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:22

En dan heb ik ook nog een opmerking.
Een paard wat op een leeftijd van eind twee jaar ingereden wordt en been en pees problemen krijgt, had die been en pees problemen ook gekregen als het op oudere leeftijd aan het werk gezet werd.
Met deze stelling wordt er in heel veel professionele trainings stallen over de hele wereld nog steeds gewerkt.
Vooral de ren en draf sport.

Dit systeem wordt oa in Amerika en Canada toegepast bij de QH
In Amerika gingen de twee jarige die niet goed waren naar de slager.
Canada kreeg door dat Europa die kneuzen graag zag komen, voor weinig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:28

zonder teveel in een diepe discussie te raken... er zijn genoeg filmpjes op youtube te vinden waar 2,5 jarieg zelfs als presentaties worden uitgebracht op shows ( onder het zadel).
Kijk, ik vind 2,5 ook te jong, de botten in de rug zijn nog lang niet volgroeit en er komt te veel druk op plekken te staan in het lichaam, die nog niet correct ontwikkeld zijn.
Mijn punt is dat iedereen vrij is om te doen met zn paard wat hij wil en zij vroeg in dit topic niet om een mening over de arbeid in combinatie met de leeftijd, maar een deken vraagje.
Ik denk niet dat de leeftijd zo heel erg veel ermee te maken heeft, ik weet alleen dat ik in de fokkerij ben opgegroeit en in de spring sport en daar het gros van de hengsten al op 2,5 jarige leeftijd onder het zadel in training stonden.
Mijn punt is dat wij tegenwoordig dingen doen, waar ze over 10 jaar ook zeggen dat het niet in het voordeel van het paard is.
Maar dit allemaal ter zijde. Ik snap niet dat het voor veel bokkers ( en ik praat over heel erg veel topics op bokt) denken dat ze het recht hebben om iemand de grond in te trappen, ipv het op een opbouwende manier uit te leggen.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 17:31

Ik ben het met je eens Lecytinker! Vooral de laatste zin! Dankjewel

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:36

2 jaar is nog veels te jong om al mee te beginnen met longeren; maar dat is niet je vraag dus daar ga ik hier ook verder niet op in
ik zou het dier lekker de opfok in doen/op de wei gooien en lekker paard laten zijn en dus ook nog dekenloos

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:38

Maar dwalen we niet af ??

Het ging alleen maar om een dekentje voor een 2 jarige.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:40

Ariebren schreef:
Maar dwalen we niet af ??

Het ging alleen maar om een dekentje voor een 2 jarige.

:j , idd... we zijn iig weer helemaal ON-topic nu! :D

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:08

gewoon je paard goed in de gaten houden en ook doen waar jij je goed bij voelt.
ik heb mijn 2 jarige ook express niet naar de opfok gedaan maar met de andere oudere paarden in het land gehouden. en ja met slecht weer had ze heerlijk een regen deken op.
mevrouw is inmiddels 4 werkt sporadisch 1x per week maar heeft wel lekker een deken op omdat IK mij daar goed bij voel en zij zelf blijfbaar ook want ze ziet er super uit en zit ook goed in de gezondheid
paarden zijn allang niet meer zo natuur als iedereen altijd wil beweren, daar is met het hele sportpaarden fokken niet echt meer rekening mee gehouden

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:37

Waarom moet jij je er goed bijvoelen om een dier een jas, of te wel een deken aan te doen ?
Wij mensen hebben geen vacht meer.
Dieren hebben echt wel een vacht die zich instelt op de kou en natiigheid.

Met zulk soort reacties duurt het niet lang meer dat een paard in de huiskamer gehouden wordt, zoals de hond en kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:40

LecyTinker schreef:
zonder teveel in een diepe discussie te raken... er zijn genoeg filmpjes op youtube te vinden waar 2,5 jarieg zelfs als presentaties worden uitgebracht op shows ( onder het zadel).
Kijk, ik vind 2,5 ook te jong, de botten in de rug zijn nog lang niet volgroeit en er komt te veel druk op plekken te staan in het lichaam, die nog niet correct ontwikkeld zijn.
Mijn punt is dat iedereen vrij is om te doen met zn paard wat hij wil en zij vroeg in dit topic niet om een mening over de arbeid in combinatie met de leeftijd, maar een deken vraagje.
Ik denk niet dat de leeftijd zo heel erg veel ermee te maken heeft, ik weet alleen dat ik in de fokkerij ben opgegroeit en in de spring sport en daar het gros van de hengsten al op 2,5 jarige leeftijd onder het zadel in training stonden.
Mijn punt is dat wij tegenwoordig dingen doen, waar ze over 10 jaar ook zeggen dat het niet in het voordeel van het paard is.
Maar dit allemaal ter zijde. Ik snap niet dat het voor veel bokkers ( en ik praat over heel erg veel topics op bokt) denken dat ze het recht hebben om iemand de grond in te trappen, ipv het op een opbouwende manier uit te leggen.

Ook al leg je iets op een opbouwende manier uit, dan wordt dat niet altijd zo gezien, omdat het vaak niet iets is wat men horen wil.

In dit topic wordt een dekenvraag gesteld, vaak worden dekens opgelegd om een paard dun in het vacht te houden vanwege werk, dus het werk waarover de TS praat (longeren) komt aan bod, hoe je het ook wendt of keert.
Ik ben het met je eens dat je TS niet af moet kammen, helemaal niet. Maar rustig mag zeggen dat het niet verstandig is, om een paard al te longeren en waarom niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:41

Ariebren schreef:
Waarom moet jij je er goed bijvoelen om een dier een jas, of te wel een deken aan te doen ?
Wij mensen hebben geen vacht meer.
Dieren hebben echt wel een vacht die zich instelt op de kou en natiigheid.

Met zulk soort reacties duurt het niet lang meer dat een paard in de huiskamer gehouden wordt, zoals de hond en kat.

Verwarmde paardenstallen zijn er al :')

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:44

Mindim, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar er wordt vaak behoorlijk vijandig gereageerd en het lijkt wel alsof dat een standaard iets wordt hier op bokt.
Ik moet zeggen dat ik heel erg veel lieve berichten heb gehad met de vraag van vrijheidsdressuur voor mn 2,5 jarige tinker merrie. En de manier waarop iedereen gereageerd heeft, heeft me op een heel ander pad gezet voor het moment. Gewoon omdat ze met ideen kwamen aandragen die eigenlijk wel heel leuk waren en eigenlijk eerst gedaan moesten worden om verder te kunnen.
Dus met honing vang je meer dan met stronT!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:01

LecyTinker schreef:
Mindim, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar er wordt vaak behoorlijk vijandig gereageerd en het lijkt wel alsof dat een standaard iets wordt hier op bokt.
Ik moet zeggen dat ik heel erg veel lieve berichten heb gehad met de vraag van vrijheidsdressuur voor mn 2,5 jarige tinker merrie. En de manier waarop iedereen gereageerd heeft, heeft me op een heel ander pad gezet voor het moment. Gewoon omdat ze met ideen kwamen aandragen die eigenlijk wel heel leuk waren en eigenlijk eerst gedaan moesten worden om verder te kunnen.

PB

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:06

Ik heb mijn 2 jarige wel een deken op in de winter. Ik heb geen schuilhok en dan is het wel erg sneu als ze zo zeiknat regenen en dan die koude wind eroverheen. Ik heb er dan een deken op. Ook met die erge kou van de winter, gewoon een lekker dikke regendeken op hoor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:12

LecyTinker schreef:

Dus ik gooi weer wat stront in de honing.
Mijn twee, 2 jarige merries gaan echt dit najaar in de opvoeding en training.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:14

Daar is op zich niets mis mee, een paard laten staan tot drie jaar en dan oppakken is veel sneuer. Ik zou zelf ook een 2 jarige gaan grondwerken en ermee gaan fietsen/steppen of als handpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:15

Ariebren schreef:
LecyTinker schreef:

Dus ik gooi weer wat stront in de honing.
Mijn twee, 2 jarige merries gaan echt dit najaar in de opvoeding en training.

Ben je 'bokt' reacties aan het uitlokken :') Ga jij je 2 2jarige merries lekker in de training doen, moet je fijn zelf weten. Die van mij had ook aardig wat geleerd voor zijn derde, ligt er maar net aan wat je met trainen bedoeld.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:15

Ik zou er nooit voor kiezen om een 2 jarige een deken op te gooien.
Of er moet iets aan de hand zijn met de gezondheid / of ineens van een binnenstal naar buiten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:17

auriebren, hoe bedoel je?
MIjn 2,5 jarige ben ik ook al mee aan het trainen. Die moet netjes naast lopen en draven en opstellen voor de keuring. Heeft nu al geleerd met een bitje te lopen ( hoewel ik nog steeds halster erover aan heb en nog steeds op het halster werk. heel af en toe wat druk op het bit zet, wil haar met bit voorbrengen op de keuring) Gaat volgende week beginnen met trailer training en kompleet verkeersmak maken. Is nu al redelijk verkeersmak, maar gaan dan langs de koeien enzo.
Is allemaal meegenomen voor wanneer ze ooit onder het zadel gaat.