LecyTinker schreef:zonder teveel in een diepe discussie te raken... er zijn genoeg filmpjes op youtube te vinden waar 2,5 jarieg zelfs als presentaties worden uitgebracht op shows ( onder het zadel).
Kijk, ik vind 2,5 ook te jong, de botten in de rug zijn nog lang niet volgroeit en er komt te veel druk op plekken te staan in het lichaam, die nog niet correct ontwikkeld zijn.
Mijn punt is dat iedereen vrij is om te doen met zn paard wat hij wil en zij vroeg in dit topic niet om een mening over de arbeid in combinatie met de leeftijd, maar een deken vraagje.
Ik denk niet dat de leeftijd zo heel erg veel ermee te maken heeft, ik weet alleen dat ik in de fokkerij ben opgegroeit en in de spring sport en daar het gros van de hengsten al op 2,5 jarige leeftijd onder het zadel in training stonden.
Mijn punt is dat wij tegenwoordig dingen doen, waar ze over 10 jaar ook zeggen dat het niet in het voordeel van het paard is.
Maar dit allemaal ter zijde. Ik snap niet dat het voor veel bokkers ( en ik praat over heel erg veel topics op bokt) denken dat ze het recht hebben om iemand de grond in te trappen, ipv het op een opbouwende manier uit te leggen.
Ook al leg je iets op een opbouwende manier uit, dan wordt dat niet altijd zo gezien, omdat het vaak niet iets is wat men horen wil.
In dit topic wordt een dekenvraag gesteld, vaak worden dekens opgelegd om een paard dun in het vacht te houden vanwege werk, dus het werk waarover de TS praat (longeren) komt aan bod, hoe je het ook wendt of keert.
Ik ben het met je eens dat je TS niet af moet kammen, helemaal niet. Maar rustig mag zeggen dat het niet verstandig is, om een paard al te longeren en waarom niet.