Hefig verbrande neus, wat smeer je erop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:03

Wij hebben onze rozeneuze volbloedarabier (zaliger sinds december 2010) altijd ingesmeerd met Zwitsal baby-zalf (best beginnen vóór ze verbrand is, maar ook bij brandwonden was het verzachtend.

Simone_L

Re: Hefig verbrande neus, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:42

Gewoon wat je bij jezelf ook op zou smeren.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:12

smurffie schreef:
bo0tjeee schreef:
Ik heb het artikel erbij geplakt, dus ik hoef mezelf denk ik niet te verklaren. Ik vind het gewoon eng spul en het ook best logisch klinken dat je huid zo niets kan opbouwen tegen de zon.

Volgens de dermatoloog tasten UV-stralen weliswaar ons dna aan, maar is ons lichaam zelf in staat om zich daar gedeeltelijk tegen te beschermen. De huid wordt dikker en je krijgt een kleurtje: pigment. Daarmee ben je beter beschermd tegen huidkanker.

‘Maar als je factor 50 smeert, leg je dat natuurlijk afweersysteem plat. Je huid wordt dus niet dikker, je krijgt geen pigment. De bescherming die je lichaam je van nature biedt, schakel je uit. Dat is veel kwalijker voor je gezondheid dan mensen weten.’

Verder zei ik alleen dat ze het beste een wondzalf voor dieren kan gebruiken. Wij hebben hier dus Vetramil in de kliniek en daar zien we erg goede resultaten mee.

Nee, maar een paard heeft toch ook huid? Die wordt zo toch ook niet "dikker" en meer zelfbescherming tegen de zon?!

Kan me vergissen. Maar een paard word niet bruin.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:19

de huid van een paard word zoiezo niet dikker geloof ik:
Mijn pony verbrand aan het einde van het seizoen net zo hard als aan het begin. Ze staat met masker en niet met zonnebrand. Masker houd 80% van de straling tegen wat zou moeten betekenen dat door die 20 % de huid steviger zou moeten worden.
Een mens verbrand niet meer als ze erg bruin zijn, omdat de pigment dan verkeurd is en dit minder straling doorlaat. Dat werkt dus niet zo bij een paard.

Verder zoals eerder gezegt moet een mens zich geheel insmeren, bij een paard hooguit de neus en 4 kootholtes, dat is een stuk minder afsluitend, de rest neemt nog gewoon vitamine D op dus dat is een loos argument.

Als je de huid structureel blijft beschermen word de huid dus niet beter volgens het artikel, maar slechter ook niet. Mensen denken na een week zon te zien zonder zonnebrand verder te kunnen(daar gaat het fout)
Als je 1 keer goed verbrand breekt dit ook cellen af, als je paard dus verbrand word de huid dunner!

Zonnebrand smeren is leuk, maar beter is het om de zon erop weg te halen. Koop een masker of een neusflap voor aan het halster. Het scheeld voor je paard heel veel ...

Verder is de huid van een mens echt niet te vergelijken met die van een paard (zie brandwonden topic's, daar komen plaatjes van paarden v.s. mensenhuid voorbij). Echter werkt het beschermen hetzelfde, de zonnebrand doet gewoon zijn werk.
Een goed punt is dat de zonnenbrand niet mag worden ingeslikt. Maar ik ken weinig paarden die direct hun neus in de waterbak doen, en waterrestant laat niet los bij het drinken.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 13:52

Bedankt voor alle tips, neus ziet er al iets beter uit. Ik smeer nu met Sudocreme (en zonnebrand op de intacte huid). :)

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:00

Een haflinger die ik rijd voor mijn vriendin heeft zijn neus ook helemaal verbrand.
Wij konden ook niet echt wat vinden wat niet verder inbrand omdat die 24/7 buiten staat.
Ben vrijdag bij de paarden drogist geweest en die gaven mij aloe vera jelly mee.
Ben dus sinds vrijdag aan het smeren en de huid word een stuk rustiger en kan nu gaan genezen.
Wel hebben we ook een neus kap omgedaan tegen de uv stralen.
En het ziet er naar uit dat het nu allemaal weer de goeie kant op gaat.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:58

Millanka schreef:
hinke98 schreef:
mijn pony had dit ook je moet er gwn zonnebrand op smeren liefst zonder parfum en een neusbeschermertje en ervoor zorgen dat je pony niet meer in de zon kan staan

Dit is niet voor iedereen haalbaar. Dat zou voor mijn pony betekenen dat ie met dit weer op stal moest. En dat gaat dus niet gebeuren :)

je kan haar ook in een stukje weiland zetten waar veel schaduw is, dan zoeken ze dat meestal wel op :j

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:53

Mijn Dotje had net hetzelfde neusje, het roze gedeelte was ook verbrandt en zaten diepe bloedende kloven in,

dan heb ik me een potje uiercreme gehaald en opgesmeerd tot dit genezen was.
nu, een paar maand later zie je er niks meer van en het is ook niet meer opnieuw verbrand

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:55

Goed insmeren met vaseline en een neuskapje erop, dan is het met een paar dagen weg. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:13

Als mijn paard verbrand of andere wondjes heeft doe ik er levertraanzalf op,werkt echt heel goed,geneest snel en de zalf is niet eens heel erg duur.

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:59

Zoals meerdere in het topic al zeiden, sudocream is er goed! Heb het een paar keer opgesmeerd en is erg snel weg gegaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:02

Ik heb niet alles gelezen, maar wat slim is om te doen, in de avond elke dag even wat vaseline opsmeren, zo voorkom je dat de huid snel droog word. Dit kun je in elk seizoen van het jaar doen, mijn pony's en paard krijgen er een heerlijk zacht neusje van :)

Moshari23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:25

hallo mijn paardje is helemaal wit met een leuke roze neus mar is een beetje aan het verbrtanden kan je er dan zonnebrand op smeren of wat anders=== /3

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:33

Moshari23 schreef:
hallo mijn paardje is helemaal wit met een leuke roze neus mar is een beetje aan het verbrtanden kan je er dan zonnebrand op smeren of wat anders=== /3

Ik zou beginnen met kinderzonnebrand factor 50. Als ze echt wondjes krijgt een beetje vaseline.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:02

ik maak een mix van factor 50 waterproof (!! hij hangt immers ook om te drinken in de waterbak) sunblock (is dikker dan normale creme en blijft beter zitten) met Sudocreme. Dit bewaar ik op een koele plek omdat de sudocreme dan wat "opstijft" en dan een flinke klodder op zijn neus en smeren maar. Mijn ervaring is dat het super blijft zitten (min 2 dagen) :D
succes

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:06

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus ik weet niet of die er al tussen staat.

Ik heb zelf het zelfde probleem met mijn haflinger en bij haar smeer ik er altijd uiercreme op.
Werkt erg goed voor de wondjes en beschermt ook tegen de zon. Als ze zon heel heftig schijnt natuurlijk wel nog even insmeren met zonnebrand.

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:03

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:49

Uiercream en vasaline En aloe vera branden allemaal flink in met zon erop, niet heel fijn voor je paardje dus, tenzij er daarna geen zon op komt!

kruisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:50

Uierzalf

Micheline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:07

Ik gebruik vaseline of goede zonnebrandcreme! Helpt erg goed

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:41

uierzalf, dat help echt super goed!

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:46

Jonessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:27

speciale zonnebrand voor paarden is ideaal ter voorkoming, heb ik ondervonden. /3

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:44

ik doe er altijd gewoon zonnebrand op,, wel het liefste een dunnen uit een spuitflesje.
Klaar is kees!

marish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:57

Sudocreme!! Zeker geen vaseline