wanneer kan de winterdeken weer af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:51

Overdag een 100/150 gram op & s' nachts op stal een staldeken.
Kan best, ze heeft het niet te warm. Als het nu nog warmer op krijg ze een waterdichte zomerdeken op :).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:51

Halverwege volgende week is het weer 13 a 14 graden en 's nachts ook ruim boven 0, dus dan zie ik weer verder. Af=af gaat hier niet op. :n

manonalberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:53

Ik heb de echte dikke winterdeken er al wel af.
Ze heeft nu zon tussen deken op, over een paar weken de zomer deken en dan mag ze weer lekker zonder deken de wei in. Dat zal waarschijnlijk halverwege/ eind april zijn

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:00

jesito schreef:
Ariebren schreef:
Dat is weer echt het broodje aap verhaal.
Iedereen doet het, maar niemand durft het NIET te doen.

Ik ben het met je eens hoor, helaas lijkt dat meer en meer te trend.

Ik moet wel zeggen dat een paard met wintervacht op concour in de winter echt not done is.
Je word daar gewoon echt op afgerekend.
Maar zelfs de paarden die een tijd geleden geschoren zijn kunnen nu overdag makkelijk zonder deken.
Heb het zelf maar eens heel warm en je kunt je jas niet uit doen, dan voel je je op een gegeven moment echt overhit en duf.

Mijn paard heeft de deken nu ook af sinds deze week ('s nachts nog wel op)
's Winters heeft ze een deken op omdat ik vind dat ze niet in de kou/sneeuw/regen/wind bloot hoeft te staan.
De koeien, geiten etc waar Arabrien het over had, komen dan helemaal niet buiten. Die zijn 's winters op stal.

Zoey_julia

Re: wanneer kan de winterdeken weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:35

onze pony heeft al een paar weken geen deken meer op. Overdag is het warm genoeg, en s nachts staat ze toch lekker in een warme stal, dus ik vind de deken niet meer nodig.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:46

jesito schreef:
Ariebren schreef:
Dat is weer echt het broodje aap verhaal.
Iedereen doet het, maar niemand durft het NIET te doen.

Ik ben het met je eens hoor, helaas lijkt dat meer en meer te trend.

Ik moet wel zeggen dat een paard met wintervacht op concour in de winter echt not done is.
Je word daar gewoon echt op afgerekend.
Maar zelfs de paarden die een tijd geleden geschoren zijn kunnen nu overdag makkelijk zonder deken.
Heb het zelf maar eens heel warm en je kunt je jas niet uit doen, dan voel je je op een gegeven moment echt overhit en duf.

Ik ''durf'' het wel ;) Ik scheer mijn paard niet :D En ga ook lekker met haar op concour! :D
Nog nooit op afgerekend... Nou scheelt het ook wel dat ze niet een overdreven dikke wintervacht heeft, maar ze heeft het wel!
En effe ontopic: Ze staan nu lekker buiten zonder deken, alleen snachts krijgen ze toch wel weer n iets warmere jas aan....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:02

Ik had mijn pony ook nooit geschoren, ook omdat ze geen megavacht krijgt.
Ik heb mijn punten weleens vergeleken met een meid die wel haar pony deed scheren en die waren vaak een puntje hoger.
Terwijl we allebei een wit sjabrak hadden, knotjes in de manen enz.

Trouwens zaterdag word het 20 graden dus dan kunnen de dekens toch wel af.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:19

Bij ons staan ze nog onder een 200 grams deken, dit vanwege de nacht. Ze staan 's nachts buiten en hebben hem dan echt nog wel nodig. Overdag gaan de dekens ook niet af, maar dat houden ze nog prima. Zodra ze aangeven dat ze het te warm hebben, gaan ze af.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:43

lisannee93 schreef:
Bij ons staan ze nog onder een 200 grams deken, dit vanwege de nacht. Ze staan 's nachts buiten en hebben hem dan echt nog wel nodig. Overdag gaan de dekens ook niet af, maar dat houden ze nog prima. Zodra ze aangeven dat ze het te warm hebben, gaan ze af.

Hoe moet een paard dat in godsnaam aageven??
Als een paard zweet heeft die het al veeeellll te warm.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:56

Overdag staat mijn Miep nu in dr blootje, 's nachts op stal toch nog de 200gr op, want het is nog best fris... Beest zit trouwens al bijna helemaal in haar zomervacht..! 8)7 (niet geschoren, overigens)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:35

Mijn paard heeft nu de deken al helemaal af. Eerst een week 's nachts de deken nog opgehouden, maar nu helemaal af, en ook niet weer op.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:40

Ik heb nu de 200 grams op, zolang het s'nachts nog zo koud is gaat die ook niet af.
Het weekend wordt 20 graden, dan doe ik hem denk ik wel af en laat ik hem ook af.

Moet toch een keer weer af, en mijn paard geeft dat zelf niet aan helaas :o

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:45

Onze pony staat nu al ongeveer een week zonder :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:54

Die van mij staat al zeker een maand zonder, is flink in de rui en zweet zich tijdens trainingen soms kapot. Ze is ook niet geschoren. Ik word zelf helemaal kriegel van dat gedoe met dekens. En ik denk niet dat het nu heel bevordelijk is voor de gezondheid van je paard; deken op, deken af, enz. Een paard heeft het minder snel koud dan mensen denken (de uitzondering ddargelaten) en die paar graden vorst 's nachts kunnen ze imo echt wel hebben zondr deken.

Kescali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:21

Onze pony stond van de week zonder, maar nu het ineens weer wat kouder was toch maar weer voor de nacht een deken op gedaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:08

Kescali schreef:
Onze pony stond van de week zonder, maar nu het ineens weer wat kouder was toch maar weer voor de nacht een deken op gedaan.

Vage redenering.. in de nachten is het van de week rond/onder 0 geweest en nu wordt het juist in de nachten flink warmer.

Die van mij heeft hem nu af en blijft ook af :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:10

Ja ik denk ook dat het beter is, als de deken al een paar dagen helemaal af is, om hem dan ook niet meer op te doen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:11

mika11 schreef:
Ja ik denk ook dat het beter is, als de deken al een paar dagen helemaal af is, om hem dan ook niet meer op te doen.

Helemaal niet als het daarbij ook nog eens een stuk warmer is...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:16

Hoe doen jullie dat op een pensionstalling? Een waar dus de dekens er niet worden afgehaald?

Halen jullie dan in 1x de deken eraf? Of komen jullie 's ochtends vroeg om de dekens te wisselen? Of hoe regelen jullie dat? Want op stal is het (in de winter) warmer dan buiten, doen jullie ze dan ook een andere deken om voor 'snachts?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:20

die van mij is er al af hoor..
nu sinds ander halve week denk ik..
het is nu steeds zo rond de 10 tot 15 graden..
dat is voor mij wel het punt dat hij af mag.. en lekker met z'n bloote vel in de zon mag gaan staan grazen :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:27

Juangi schreef:
Hoe doen jullie dat op een pensionstalling? Een waar dus de dekens er niet worden afgehaald?

Halen jullie dan in 1x de deken eraf? Of komen jullie 's ochtends vroeg om de dekens te wisselen? Of hoe regelen jullie dat? Want op stal is het (in de winter) warmer dan buiten, doen jullie ze dan ook een andere deken om voor 'snachts?

Wij deden het onderling, er zijn 8 paarden en 4 eigenaren.
Een week lang deed deed iemand die er 's ochtends was alle dekens af. En de genen die 's avonds kwamen alle dekens er weer op.
Gelukkig zijn nu alle dekens helemaal af dus dat is natuurlijk nog makkelijker.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:34

hier staat mijn ongeschoren paard sinds een maand zonder deken
en mijn geschoren paard (helemaal kaal behalve rug en billen) (zo gekocht niet zelf voor gekozen) nu sinds 2 nachten zonder deken
hij kreeg er last jeuk dus heb hem afgegooit en die heeft het echt niet koud
ze staan 24/7 buiten met de mogelijkheid om binnen te staan in een inloopstal
ik ben nu voor altijd klaar met dekens voortaan mogen ze naakt door het leven :j

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:52

Ondanks de regen trok ik gisteren een gepofte paardappel onder de deken vandaan, dat onding is nu dus af en blijft af.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:54

Hahaha, een gepofte paardappel :P. Die van mij staat nu ook bloot in de regen, vindt ze echt niet erg. Heerlijk rollen met een natte vacht, iets beters bestaat toch niet O:)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:59

whaha gepofte paardappel :+
ik kom net bij de paarden vandaan en mijn mislukte half geschoren paard is zo blij als een lammetje in de regen whaha heeft het prima naar zijn zin *\o/*
dus ik ben blij dat ik van die dekens verlost ben :j