Maar hierbij feliciteer ik TS en meteen alle andere mensen die ook zo fantastisch bezig zijn met hun paarden in de sneeuw en kou zonder één enkel probleem of klacht
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mellamoshan schreef:Anoeska, je trekt het je echt te persoonlijk aan. Iedereen zorgt naar zijn/haar idee zo goed mogelijk voor z'n paard. Nu is het even roeien met de riemen die we hebben met dit weer. De ts duidt niet jou aan, maar het gaat over mensen die bijvoorbeeld hun paard maar gewoon dag en nacht op stal houden omdat er 3 vlokken sneeuw gevallen zijn terwijl de winter net begonnen is. Mensen die totaal niet vooruit hebben gedacht over de behoefte van hun paard in combinatie met de weersomstandigheden...
Sommige mensen hebben daadwerkelijk niet nagedacht over het feit dat het wel eens winter kon gaan worden en ook bij mij op stal staan er nog gewoon paarden op ijzers. Zelfs nadat de eerste sneeuw gevallen was, werden er nog paarden rondom beslagen bij ons.
Intussen is het kwartje een beetje gevallen en zijn er meerderen aan sneeuwbeslag begonnen. Deze stal heb ik uitgezocht op het feit dat de paarden zomer en winter buiten komen. Dus ze staan van 9 uur s'ochtens tot 5 uur smiddags gewoon buiten en kunnen hun ei kwijt. Ondanks dat er niet te rijden valt in een ijsbaan van een bak waar een laag sneeuw overheen ligt.
Clovertje schreef:Ik verbaas me er ook een beetje over. Niet alleen de chaos in de paardenwereld, maar heel Nl eigenlijk.
Hier in Zweden gaat alles gewoon door. Hier en daar wat kleine probleempjes, maar geen gezeur, gemekker of geklaag. De treinen rijden gewoon, het leven gaat gewoon door.....
Ook voor de paarden, ze gaan gewoon naar buiten de hele dag.
Het scheelt wel dat we een andere kou hier hebben, droger. Het voelt minder koud aan en doordat het niet vochtig is, misschien ook minder glad?
Anoeska schreef:Vrijdag komt de smid, dan ga ik advies vragen. Ik riep zondag (toen we bijna op straat lagen) meteen "IJzers eraf!". Maar het moet wel kunnen.
Sonja schreef:Moet je wel iets hebben waar je het heen kan pompen[Gewoon met een dompelpomp. Hoe moeilijk kan het zijn? Plassen er uit pompen, en vervolgens harken. Gewoon met een hark overigens
Je kunt best plassen eruit pompen met zo'n pompje, maar het water wat door het geval heen gaat, wil toch echt ergens heen. Onze sloten zitten vol, waar wil je het dan laten? En dan nog krijg je het met zo'n pompje echt niet helemaal watervrij, je blijft de kleine plasjes toch wel houden.
Elke dag probeer ik het weer, maar nee.
Annetje schreef:Of heb je hier ervaring mee en werkt het wel echt? Want dan ga ik tijdens de eerste dooi opperen dat de manegebaas er ook zoeen aanschaft...
mellamoshan schreef:Vandaag +1 graden hier zie ik

Sonja schreef:Ik verbaas me nogal de laatste dagen.
Mensen die niet weten of ze bij hun stal nou weidegang hebben of niet bij deze weersomstandigheden. Die niet weten of je van je stalhouder kunt verwachten dat je zonder je benen te breken bij de bak kunt komen. Mensen die hun paard al anderhalve week op stal hebben omdat het sneeuwt en nu stress krijgen omdat de sneeuw nog wel een tijdje lijkt te blijven. Mensen die er ineens achter komen dat ijzers misschien wel niet helemaal handig zijn nu en er nu pas over na gaan denken wat ze daar mee moeten....
Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo? Is iedereen verbaasd dat na de herfst de winter bleek te komen?
Ik heb nieuws voor jullie... Komt vaker voor
Waarom bereiden jullie je niet wat beter voor in plaats van in december en in de sneeuw ineens allemaal massaal te moeten gaan zitten miepen op internet?
Fransje_70 schreef:Jeetje wat een raar topic. Als je het zo goed voor mekaar hebt als 'enorm ervaren paardenhouder die de seizoenen kent' dan lees je toch niet de klaagtopics. Waarom nou weer zo afgeven? Sommige mensen zitten wel met handen in het haar, vanwege allerlei redenen die jij niet kan voorzien TS. En dat hoeft helemaal niet met onkunde te maken te hebben. En je hebt altijd mensen die anders met paarden omgaan (en soms ook niet met het welzijn van paard voorop maar die heb je ook in de zomer).
Maar hierbij feliciteer ik TS en meteen alle andere mensen die ook zo fantastisch bezig zijn met hun paarden in de sneeuw en kou zonder één enkel probleem of klacht
Adil18 schreef:mellamoshan schreef:Vandaag +1 graden hier zie ik
Ik zou maar niet te blij zijn. Vanaf morgen melden ze weer opnieuw extreme kou...Als het nu een beetje gaan smelten hebben we morgen een echte ijsbaan. Duitsland geeft al overal waarschuwingen weer: Sneeuw wat van de daken valt door licht smelten en daarna puur ijs omdat het licht gesmolten ijs weer gaat bevriezen...! Volgens de Duiters wordt het vanaf morgen nog heftiger dan dat wat we al hadden...
Varekaj schreef:Ligt het er ook niet wat aan dat de mensen het zagen als een uitzonderlijk strenge winter? Ik werd altijd door iedereen gek verklaard en gezien als doemdenker omdat we winterproof land wilden, omdat we de winterdekens piekfijn in orde wilden, omdat we eigenlijk een hooivooraad gingen aanleggen om U tegen te zeggen![]()
Ik heb heel vaak gehoord "dat vorige winter een uitzondering was en dat het dit jaar wel weer normaal zou zijn". Niet dus. Maar ik stel me nu echt wel de vraag of het nou zo moeilijk is voor sommige mensen om zoiets mee in te tellen als je de winter ingaat. Ik heb geen stress, alle paarden staan er prima bij.
Denk dat de meeste hier ook wel de reactie "we zien wel" 100x gehoord hebben en dat het net nu die mensen zijn die in de oliebol zitten...