Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:36

Jeetje wat een raar topic. Als je het zo goed voor mekaar hebt als 'enorm ervaren paardenhouder die de seizoenen kent' dan lees je toch niet de klaagtopics. Waarom nou weer zo afgeven? Sommige mensen zitten wel met handen in het haar, vanwege allerlei redenen die jij niet kan voorzien TS. En dat hoeft helemaal niet met onkunde te maken te hebben. En je hebt altijd mensen die anders met paarden omgaan (en soms ook niet met het welzijn van paard voorop maar die heb je ook in de zomer).
Maar hierbij feliciteer ik TS en meteen alle andere mensen die ook zo fantastisch bezig zijn met hun paarden in de sneeuw en kou zonder één enkel probleem of klacht :Z

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:39

mellamoshan schreef:
Anoeska, je trekt het je echt te persoonlijk aan. Iedereen zorgt naar zijn/haar idee zo goed mogelijk voor z'n paard. Nu is het even roeien met de riemen die we hebben met dit weer. De ts duidt niet jou aan, maar het gaat over mensen die bijvoorbeeld hun paard maar gewoon dag en nacht op stal houden omdat er 3 vlokken sneeuw gevallen zijn terwijl de winter net begonnen is. Mensen die totaal niet vooruit hebben gedacht over de behoefte van hun paard in combinatie met de weersomstandigheden...

Sommige mensen hebben daadwerkelijk niet nagedacht over het feit dat het wel eens winter kon gaan worden en ook bij mij op stal staan er nog gewoon paarden op ijzers. Zelfs nadat de eerste sneeuw gevallen was, werden er nog paarden rondom beslagen bij ons.

Intussen is het kwartje een beetje gevallen en zijn er meerderen aan sneeuwbeslag begonnen. Deze stal heb ik uitgezocht op het feit dat de paarden zomer en winter buiten komen. Dus ze staan van 9 uur s'ochtens tot 5 uur smiddags gewoon buiten en kunnen hun ei kwijt. Ondanks dat er niet te rijden valt in een ijsbaan van een bak waar een laag sneeuw overheen ligt.

Je hebt vast gelijk. Ik ben al verdrietig omdat ik m'n paard even te weinig kan bieden voor mijn gevoel. Ik krijg 'r alleen nog uit 'r box door een pad van stro voor 'r uit te leggen, want ze is zoooo onhandig op d'r ijzer. Als ik andere paarden blij in de sneeuw zie spelen, ben ik natuurlijk retejaloers!

Ik probeer met alles het beste voor m'n paard te organiseren. En dan steekt het gewoon dat er een topic komt waarin wordt gedaan alsof je een onwetende penny bent, die niet verder nadenkt. Maar ik moet me dat ook niet meteen persoonlijk aantrekken natuurlijk.

mellamoshan

Re: Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:40

IJzers erondervandaan geen optie?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:44

Vrijdag komt de smid, dan ga ik advies vragen. Ik riep zondag (toen we bijna op straat lagen) meteen "IJzers eraf!". Maar het moet wel kunnen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:45

(reageer op begin post)
Wat denk je van staleigenaren die van alles beloven als je nieuw komt en dat je er in de winter achter komt dat het allemaal loze beloftes zijn? (ik heb overigens niks te klagen). Kan je zelf nog zoveel zelf regelen en bedenken maar als je je paarden niet aan huis hebt staan, ben je wel afhankelijk van een stalhouder.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:46

Clovertje schreef:
Ik verbaas me er ook een beetje over. Niet alleen de chaos in de paardenwereld, maar heel Nl eigenlijk.
Hier in Zweden gaat alles gewoon door. Hier en daar wat kleine probleempjes, maar geen gezeur, gemekker of geklaag. De treinen rijden gewoon, het leven gaat gewoon door.....
Ook voor de paarden, ze gaan gewoon naar buiten de hele dag.
Het scheelt wel dat we een andere kou hier hebben, droger. Het voelt minder koud aan en doordat het niet vochtig is, misschien ook minder glad?

Ik denk dat je Ned niet met Zweden kan vergelijken. Daar worden de mensen groot veel sneeuw en lage temp. Dat is heel anders als in Ned.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:54

Anoeska schreef:
Vrijdag komt de smid, dan ga ik advies vragen. Ik riep zondag (toen we bijna op straat lagen) meteen "IJzers eraf!". Maar het moet wel kunnen.

Tip!!
Bij ons op stal staat 1 paardje die op de ijzers staat, achter zijn ze eraf, maar voor kan nog niet.
Hoeven insmeren met groene zeep en sokken eromheen (ja hele gewone mensen sokken.)
Stukje tape eromheen zodat de sok niet afzakt en gaan met die banaan (paard)

Ook bij ons ligt er veel sneeuw en ijs maar toch gaan de paardjes naar buiten, behalve de "gekkenhuizen" voor hen is het nu echt even onverantwoord...

Ik moet zeggen, de paarden lopen voorzichtig en ook op ietwat ongelijke ondergrond kijken ze goed uit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:54

Hmmmm, zie helaas de stalpaarden bij ons ook al wekenlang vrijwel alleen maar binnen staan, dieptriest. ;(

Wat ben ik blij met mijn 24/7 buitenpaard, die zich prima vermaakt met zijn maatjes. Ik ga er dagelijks heen om het water en hooi aan te vullen, het wak open te hakken en hem even lekker te knuffen (we wisselen elkaar af). Af en toe een wandelingetje, want rijden, tja, daar waag ik me even niet aan. Het zij zo. Ik heb ineens weer meer tijd voor andere zaken..... :D

Het leven is momenteel inderdaad een chaos. Wil ik even wat boodschappen halen, doe ik er ineens 4x zo lang over. Alleen al omdat iedereen zo langzaam rijdt op de weg (wat heel logisch is, want we willen geen ongelukken). En bij de paarden is ook alles anders, wat zijn voor- en nadelen heeft. Ik heb persoonlijk weinig met de winter. Ben meer een zomermens. Maar ja, we moeten er het beste van maken. Maar paarden wekenlang opsluiten, nee, ik heb daar niets mee. Snap het ook niet. Ze kunnen prima naar buiten en met ijzers, tja, misschien toch maar eens overwegen ze er af te halen, als het even kan.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:57

Sonja schreef:
[Gewoon met een dompelpomp. Hoe moeilijk kan het zijn? Plassen er uit pompen, en vervolgens harken. Gewoon met een hark overigens :+
Moet je wel iets hebben waar je het heen kan pompen :Y) Je kunt best plassen eruit pompen met zo'n pompje, maar het water wat door het geval heen gaat, wil toch echt ergens heen. Onze sloten zitten vol, waar wil je het dan laten? En dan nog krijg je het met zo'n pompje echt niet helemaal watervrij, je blijft de kleine plasjes toch wel houden.
Of heb je hier ervaring mee en werkt het wel echt? Want dan ga ik tijdens de eerste dooi opperen dat de manegebaas er ook zoeen aanschaft...

Wij balen in elk geval als een stekker, want we hadden nog zo hard gezegd dat we alles de hele winter, weer of geen weer, buiten zouden houden. Nou mooi niet dus :( Elke dag probeer ik het weer, maar nee.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:58

En toch..., het is heerlijk om je paard buiten te hebben, maar ook voor buitenpaarden zijn er risico's
Gister of eergister is er hier in de buurt een paard uitgegleden (zonder ijzers) en is nu dood...
Stond ook gewoon buiten....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:01

ja de dompelpomp werkt wel, ik heb m er laatst ook ingehangen in de herfst, alles was zo nat en verzadigd ,ik was het helemaal zat. mijn man heeft toen de dompelpomp aan een tuinslang gekoppeld en die naar de sloot gelegd. dompelpomp aan een driepoot gehangen en met twee uur was de plas pleite! kijk droog worden zal het niet maar een ijsvloer krijg je zo ook niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:19

Annetje schreef:
Of heb je hier ervaring mee en werkt het wel echt? Want dan ga ik tijdens de eerste dooi opperen dat de manegebaas er ook zoeen aanschaft...

Yep, zo wordt het bij ons echt gedaan. Plassen onderling met elkaar verbinden door klein geultje te graven. Zuigslang van dompelpomp in de grootste/diepste plas, loosslang gaat gewoon het weiland ernaast (dat in de winter niet gebruikt wordt) in en daar wordt het water heen gepompt.
Tuurlijk blijft je zand nat. En bij ons ook TE nat om met de tractor in te kunnen helaas. Anders was het een fluitje van een cent om 'm even recht te trekken. Dus dat gebeurt met de hand. Gewoon met harken en een paar man. De eerste keren krijg je er flink spierpijn van want 't is zwaar werk maar het went. En de wetenschap dat daarna ondanks wat voor prutweer dan ook je paarden naar buiten kunnen verzacht ook.

Overigens is bij ons de stalhouder verantwoordelijk voor dit alles, maar uiteraard steekt iedereen die ook maar even tijd heeft de handen uit de mouwen. Dat er ook mensen zijn die deze dagen nog fulltime moeten werken snapt iedereen, daar wordt ook niemand op aangekeken en ook die paarden gaan er gewoon in.

Aanschaf van zo'n pomp is wat ons betreft echt een aanrader. Hij wordt hier regelmatig ingezet voor paddocks en de complete buitenbak en het werkt echt als een tierelier. Wij hebben van de 8 paddocks er 7 gewoon in gebruik nu.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:03

Zo'n pomp is hartstikke fijn, maar wel alleen te gebruiken als het water is en geen ijs :')
We hadden er ook een op de vorige stal om de bak weer droog te krijgen. Echt een goede oplossing, maar voor nu is het nog even afwachten wanneer de dooi doorzet.

Vandaag +1 graden hier zie ik *\o/*

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:09

mellamoshan schreef:

Ik zou maar niet te blij zijn. Vanaf morgen melden ze weer opnieuw extreme kou...Als het nu een beetje gaan smelten hebben we morgen een echte ijsbaan. Duitsland geeft al overal waarschuwingen weer: Sneeuw wat van de daken valt door licht smelten en daarna puur ijs omdat het licht gesmolten ijs weer gaat bevriezen...! Volgens de Duiters wordt het vanaf morgen nog heftiger dan dat wat we al hadden...

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:19

ik werd nog voor gek verklaard dat ik begin december en sneeuwbeslag onder wilde laten slaan, dat was toch veels te vroeg.
de dag voordat de hoefsmid kwam lag er een berg sneeuw, was dus eigenlijk nog net 1 dagje te laat.

na de winter van vorig jaar wil ik gewoon wat meer kunnen blijven doen met mijn paard, buiten stond hij altijd wel, alleen werd hij strontvervelend als ik te lang niets met hem deed.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:20

Sonja schreef:
Ik verbaas me nogal de laatste dagen.
Mensen die niet weten of ze bij hun stal nou weidegang hebben of niet bij deze weersomstandigheden. Die niet weten of je van je stalhouder kunt verwachten dat je zonder je benen te breken bij de bak kunt komen. Mensen die hun paard al anderhalve week op stal hebben omdat het sneeuwt en nu stress krijgen omdat de sneeuw nog wel een tijdje lijkt te blijven. Mensen die er ineens achter komen dat ijzers misschien wel niet helemaal handig zijn nu en er nu pas over na gaan denken wat ze daar mee moeten....

Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo? Is iedereen verbaasd dat na de herfst de winter bleek te komen?
Ik heb nieuws voor jullie... Komt vaker voor ;)

Waarom bereiden jullie je niet wat beter voor in plaats van in december en in de sneeuw ineens allemaal massaal te moeten gaan zitten miepen op internet?

hahaha

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:30

Fransje_70 schreef:
Jeetje wat een raar topic. Als je het zo goed voor mekaar hebt als 'enorm ervaren paardenhouder die de seizoenen kent' dan lees je toch niet de klaagtopics. Waarom nou weer zo afgeven? Sommige mensen zitten wel met handen in het haar, vanwege allerlei redenen die jij niet kan voorzien TS. En dat hoeft helemaal niet met onkunde te maken te hebben. En je hebt altijd mensen die anders met paarden omgaan (en soms ook niet met het welzijn van paard voorop maar die heb je ook in de zomer).
Maar hierbij feliciteer ik TS en meteen alle andere mensen die ook zo fantastisch bezig zijn met hun paarden in de sneeuw en kou zonder één enkel probleem of klacht :Z

Amen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:36

Hier gaat alles naar buiten van 9 tot 8, ook de gekken, ze hebben snel genoeg door dat het niet kan hoor. En ik heb niet eens sneeuw geruimd van stal naar weide :=

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:48

hoi.
ik doe ook elke dag de paardjes naar buiten.
zre hebben wel in de gaten dat het glad is, dus lopen ze voorzichtig. mijn paardje past zich aan naar de omstandigheden, en het andere paard past zich aan bij de fries.
in het land lopen ze rustig, en als het kan treken ze een sprintje en anders niet.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:49

Adil18 schreef:
mellamoshan schreef:

Ik zou maar niet te blij zijn. Vanaf morgen melden ze weer opnieuw extreme kou...Als het nu een beetje gaan smelten hebben we morgen een echte ijsbaan. Duitsland geeft al overal waarschuwingen weer: Sneeuw wat van de daken valt door licht smelten en daarna puur ijs omdat het licht gesmolten ijs weer gaat bevriezen...! Volgens de Duiters wordt het vanaf morgen nog heftiger dan dat wat we al hadden...

-O-

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:56

ja idd, al heb je mensen die pas weten hoe erg het terrein is als het weer zich voordoet. ik ken een stal die leek opzich oke ... nu ik dr eenmaal gestaan heb met verzorgpaarden zeg ik: ALLEEN ALS IK ECHT ECHT ECHT NERGENS HEEN KAN!

Het mesten is in de zomer al een ramp omdat je echt een giga berg op moet en je na 1 kruiwagen kapot gaat, maar nu met die regen laatst was het al niet te doen, stallen overstroomde omdat het onderaan de berg ligt en bij iets meer regen is de rijbak niet meer gangbaar...

we zijn net voor de sneeuw..ofja de eerste sneeuwval... toen hebben we ze omgezet (laat het net sneeuwen de dag dat we ze naar de andere stal zouden omzetten)

Ze staan nu totaal verzorgt met binnebak op een stal..

maar idd het verwondert me ook..zeker mensen die al langer buiten staan met paard (en niet van een manege of grote stal afkomen)
je moet gewoon rekening houden dat het eens goed kan sneeuwen of onwijs kan regenen... het gladder word enc

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:09

Was laatst op een stal waar ze 5 minuutjes in de binnenbak gingen wandelen omdat hij niet naar buiten kon. Pony had een dagje vrij, hij was al 3 dagen achter elkaar gereden. Denk dat die pony graag gereden werd ipv 5 minuutjes wandelen en de rest van de dag in z'n hok te staan.

Hier staat alles buiten. Lessen gaan door, pony's worden door getraind. Het is alleen wat meer met water en hooi slepen dan normaal, maar dat is mijn ongemak, niet die van mijn pony's.
Heb ook een dekhengst staan, moet over 2,5 week voor de hengstenkeuring voor het NK dekhengsten in het tuig. Die kan ik nu moeilijk stil zetten. Ipv voor de wagen loopt hij nu voor de slee en dressuren we gewoon lekker verder. Loopt ook in het land, in een groepje.
Moet nog op ijzers voor de keuring, maar die komen er nu pas een paar dagen van te voren onder ivm het weer (anders had hij er al op gestaan). Voetjes zijn te klein voor normaal sneeuwbeslag of kunststofbeslag (dat 2e mag ook niet op de HK). Dus daar moet ik nog even een alternatief voor verzinnen (zal wel een kit-zooltje krijgen ipv sneeuwringen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:12

Ligt het er ook niet wat aan dat de mensen het zagen als een uitzonderlijk strenge winter? Ik werd altijd door iedereen gek verklaard en gezien als doemdenker omdat we winterproof land wilden, omdat we de winterdekens piekfijn in orde wilden, omdat we eigenlijk een hooivooraad gingen aanleggen om U tegen te zeggen :+

Ik heb heel vaak gehoord "dat vorige winter een uitzondering was en dat het dit jaar wel weer normaal zou zijn". Niet dus. Maar ik stel me nu echt wel de vraag of het nou zo moeilijk is voor sommige mensen om zoiets mee in te tellen als je de winter ingaat. Ik heb geen stress, alle paarden staan er prima bij.

Denk dat de meeste hier ook wel de reactie "we zien wel" 100x gehoord hebben en dat het net nu die mensen zijn die in de oliebol zitten...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:15

anneliesdj schreef:
Hier gaat alles naar buiten van 9 tot 8, ook de gekken, ze hebben snel genoeg door dat het niet kan hoor. En ik heb niet eens sneeuw geruimd van stal naar weide :=

Wij ook niet...Sneeuw = grip...! :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:16

Varekaj schreef:
Ligt het er ook niet wat aan dat de mensen het zagen als een uitzonderlijk strenge winter? Ik werd altijd door iedereen gek verklaard en gezien als doemdenker omdat we winterproof land wilden, omdat we de winterdekens piekfijn in orde wilden, omdat we eigenlijk een hooivooraad gingen aanleggen om U tegen te zeggen :+

Ik heb heel vaak gehoord "dat vorige winter een uitzondering was en dat het dit jaar wel weer normaal zou zijn". Niet dus. Maar ik stel me nu echt wel de vraag of het nou zo moeilijk is voor sommige mensen om zoiets mee in te tellen als je de winter ingaat. Ik heb geen stress, alle paarden staan er prima bij.

Denk dat de meeste hier ook wel de reactie "we zien wel" 100x gehoord hebben en dat het net nu die mensen zijn die in de oliebol zitten...

Mwah, met alle respect, een aantal maanden geleden werd al voorspeld dat we dit jaar weer een harde winter zouden krijgen....Met dat bericht kun je doen wat je wilt....Wij hebben het serieus genomen...!