Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:11

Citaat:
Mijn paard staat voor op ijzers en word elke dag gewoon buiten gezet , of er nou sneeuw of ijs ligt. Gaat al jaren zo , en er is nog geen enkel paard geblesseerd geraakt door dat !

De mijne dus wel, kreupel en gebroken hoefbeen, dat zijn er dus 2

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:11

Jinks schreef:
Onze paarden staan al enige tijd binnen. Vind het absoluut zielig, maar ijzers er onderuit voor is geen optie i.v.m. vroegere slechte verzorging bij vorige eigenaar en afwijkende binnenhoefwand. Hoefsmid vind dat de voorijzers er onder moeten blijven.
Ze stonden buiten toen het slechte weer aanbrak, na 2 dagen op de harde bodem 1 door sliding stop in de weide met hek om de nek naar buiten, de ander kreupel en de derde een gebroken hoefbeen. En nee ze krijgen geen krachtvoer, hebben echter allemaal veel temperament.
Ze staan nu allemaal binnen tot beter weer, zonder krachtvoer met kruiden, suikervrij snoepbal, op stro en regelmatig aandacht.
Ik vind dus uit eervaring dat het niet verantwoord is om ze buiten te zetten, ik heb er spijt van dat ik ze niet gelijk binnen heb gezet. Ze hebben het binnen ook best naar hun zin.

Hier net zo. Ze komen bij ons op dit moment ook niet buiten. In het andere topic dat gaat over of paardeneigenaren de seizoenen niet kennen. Wordt je hiervoor voor gek verklaard. Maar mijn vader heeft vaak genoeg meegemaakt dat ze een paard moesten laten afmaken. Omdat ie door de vorst in de grond zijn been had gebroken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:21

fresco schreef:
Ze hebben vandaag weer buiten gestaan! :D
Ik en onze paarden waren erg blij!

Fijn Leonie!

Bij ons hebben ze steeds buitengestaan ook Koek die rondom op ijzers staat. Juist die dikke sneeuwlaag voorkomt dat ze erg glijden een dunne ijslaag is gevaarlijker. Merk ook dat de paarden als je ze de ruimte en rust gunt zelf goed kijken en voorzichtig lopen naar hun landje.

Dit doet Koek zonder ook maar een uitglijder te maken. En ja ik houd dan mijn hart weleens vast maar zij is zo vast ter been en kijkt erg goed uit.

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:25

Gaan minderen met krachtvoer en laat ze gewoon elke dag buiten als het kan, dan worden ze niet knettergek.

Mijn arabier gedraagd zich prima en heeft geen ijzers, maar ik ga geen beweging geven, dat mag hij zelf doen en helemaal zelf bepalen. Dan wordt het gevaar ook niet opgezocht.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:26

Dan hebben we tot nu toe nog geluk .. Ik had het er ooit over gehad met de stal eigenaresse. Die zei ik kan ze wel binnen houden , maar op het moment dat het gedooit is en onder de bovenste laag nog heel erg had is.En ze gooit ze dan buiten , gebeuren er veel meer ongelukken. En ik begreep het wel. Maar ik sta er al 10 jaar en 10 jaar gooit ze ze altijd buiten tijdens de winter ongeacht sneeuw of ijs , en nog geen paard geblesseerd geraakt daardoor.
Ik zou willen dat ik de ijzers er onderuit kon halen, ik heb het van de zomer geprobeert, gevolg was een kreupel paard ivm platvoeten! Dus dat is ook geen optie, helaas. Hij heeft ook ongelofelijk snel last van stalbenen, van een dag binnenstaan krijgt hij al hele dikke achterbenen, dus dat is ook geen optie. Ik vond het ook super eng dat hij gewoon buiten gezet werd op het ijs, maar het gaat al erg lang goed, dus ik vertrouw er dan maar op !

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:36

Hier is met de eerste sneeuw een paard onderuit gegaan, we stonden er op te kijken ze is opzich goed weg gekomen, ze viel en wilde opstaan en viel ze nog een keer daarna met het binnenzetten ging ze weer bijna, volgende dag stond ze op 3 benen en waren de achterbenen wat dik. Ze staat overigens wel op ijzers, mijne is dit jaar nog niet onderuit gegaan maar is vorig jaar ook wel een paar keer op der snufferd gegaan.

Dus helaas hier ook alles binnen en daar baal ik ontzettend van maarja een been breken dat vindt ik ook veel te gevaarlijk opzich staan 3 van de 4 paarden ijzerloos maar wij vinden gewoon weg dat we niet 1 paard op stal kunnen laten staan en de rest buiten.
Ze kan niet zonder ijzers dus dat is een groot nadeel. Maar hier in de omgeving staan maar weinig paarden op de wei, zo staan ze bij de overburen ook nog steeds opstal sinds de sneeuw, zo ook een pensionstal in de buurt heb ik ook nog geen paard buiten gezien, en ook bij de buren waar mijn paard staat komt ookal geen paard buiten, maar zodra we alles redelijk schoon hebben gaan ze direct naar buiten. Het nadeel hier is dat een groot gedeelte voor de wei is bestraat als dat er niet was geweest was het een heel stuk makkelijker geweest. En het valt eigelijk niet tegen ze zijn vrij rustig in stal, pas als ze in de gaten hebben dat ze weer buiten mogen dan worden ze onrustig maar dat is nogal logisch.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:51

Hier gaat ook alles - inclusief sportpaarden - iedere dag naar buiten. Gewoon in de wei, want daar is de ondergrond beter. We moeten een eindje langs de weg en dat is eng glad! Maar de paarden weten het, dus als ik zeg 'pas op!' dan zijn ze voorzichtig. Een dikke laag sneeuw in de wei heb ik trouwens liever dan zo'n glad laagje, in de sneeuw hebben ze wel wat grip en het remt ook af.
Ik blijf het risicovol vinden, maar het alternatief is nog beroerder. Heel af en toe als het echt niet kan een dagje op stal - maar het liefst iedere dag naar buiten. Ritme, regelmaat, daar hou ik me aan vast. Wel wat vroeger naar binnen, maar verder 'business as usual'.

De jonge paarden staan ook 's nachts op stal, maar die crossen overdag in volle vaart door de sneeuw. Ik kijk dat soms met angst en beven aan, maar zeker voor die beesten is het alternatief onacceptabel.

En zo doet iedereen wat mogelijk is of waar ie goed in is, vaak gebaseerd op goede/slechte ervaringen. Vroeger stonden de paarden hier ook 's winters soms een paar weken op stal - en niemand die zich daar druk over maakte. Is ze ook nooit wat van overkomen - was alleen eng om ze voor de eerste keer weer los te gooien...en zo is er altijd wat.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:52

Die van mij staat de hele dag buiten in een paddock en kan zelf in en uit de stal lopen. Voor de stal is een stuk bestraat wat ik sneeuwvrij houd. Ze staat het grootste gedeelte van de dag in de stal (hier krijgt ze ook hooi) en daar kiest ze dus zelf voor. Als ze wel in de paddock loopt doet ze rustig aan. Ze heeft geen ijzers onder.
De 2 paarden van de buren gaan ook gewoon naar buiten en zijn ook heel rustig. Waarschijnlijk scheelt het wel dat mijn paard en die 2 van de buren toevallig alledrie 19 jaar oud zijn. Van de paarden van de andere buren gaan er 2 naar buiten en de derde (met ijzers) af en toe. Ik zie ze dan geen van allen rennen of gek doen.

Mijn hond heeft zich vandaag wel geblesseerd in de sneeuw.... hij loopt rechtsvoor kreupel.

sjanien

Re: Zijn er al paarden geblesseerd door de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:02

Onze paarden gaan ook gewoon elke dag naar buiten. De hebben nu geen ijzers meer onder maar tot maandag wel. Maar ik ga de paarden echt niet een week op stal laten staan of nog langer. Dan krijg je juist blessures als ze erna weer naar buiten mogen als de sneeuw weg is. Dan zijn ze zo knetter gek dat ze ook op een zachte ondergrond ongelukken kunnen krijgen. Als je paard gewoon elke dag naar buiten doet doen ze echt niet zo gek dat ze een blessure krijgen. Ik zou banger zijn dat ze door weken op stal te staan in de stal zo idioot gaan doen daar juist een blessure van krijgen. Bij ons is het stuk naar de wei ook aardig glad de sneeuw is vast en heeft iets gedooit wat weer aanvriest. Maar we laten ze zelf naar de wei lopen en dan redden ze zich prima. We rijden ook gewoon in de sneeuw, ik zie het probleem niet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:41

Wat bij ons wel is gedaan voor de sneeuw en vorst is alle paddock en de buitenbak glad getrokken zodat er weinig hobbels en kuilen inzitten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:46

Ik heb de ijzers er af laten halen en hij staat dus iedere dag gewoon op het land. Qua beweging kan ie net zo goed op het hok blijven staan want mijn stalhouder moet echt het hek achter zijn kont dicht drukken en daar blijft meneer dan ook staan :+ Maar geestelijk doet het ook wat met je paard hoor als ze 24/7 op het hok staan!

Afbeelding

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:48

Ik ben altijd een verschrikkelijke zeiker met mijn paarden, en zodra er een beetje sneeuw ligt of als het een beetje glad is zet ik ze niet naar buiten. Maar omdat de sneeuw nu toch wel heel lang aan houdt komen die van mij 3 x per dag een uurtje los in de bak. En ik moet zeggen het gaat prima. * klopt heel hard af ;) *

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:51

Geen paarden die zijn gaan glijden bij mij op stal, maar hier is iedereen dan ook als de dood voor sneeuw, die van mij heeft geen ijzers dus die staat elke dag minimaal een uur in de paddock (ze staat dan in haar eentje) En daarnaast wordt ze of gereden of met haar gewandeld (in de sneeuw). Helaas kan ik dit zelf niet doen, doordat ik met een zwaar gekneusde knie zit en met krukken moet lopen. (Dit komt niet door de gladheid)

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:52

Hier ook een geblesseerde.. Had Valesco's ijzers eronder uit gehaald zodat hij toch naar buiten kon.. eerste dag dat hij weer even naar buiten ging heeft hij z'n kogel open gehaald.. heeft nu 2 weken boxrust ivm infectie gevaar van het kogelgewricht ;(

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:04

Die van mij lopen gewoon buiten ongeacht het weer. Zij staan ook vierkant op ijzers. 1 paard is onderuit gegaan omdat zij dom aan het doen was. Mijn paarden rennen gewoon maar letten wel op als het glad is. Ik zou juist ongelukken krijgen als zij op stal blijven. Paarden passen zich snel aan en letten wel op.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:07

Hier gaat ook alles naar buiten, ook met ijzers. De hele drukke paarden worden wel eerst een half uur in de stapmolen gezet, na een half uur wandelen zijn ze dan meestal wel rustig en gaan ze de wei op. Verkleind natuurlijk ook de kans op blessures als ze al een half uur gestapt hebben en warme spieren hebben. Heb nog geen blessures gezien. Als ze vanaf het begin iedere dag naar buiten gaan leren ze met de sneeuw omgaan. Na een week binnenhouden zou ik ze niet zo snel buiten zetten.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:12

Mijn paarden gaan iedere dag naar buiten. Sochtends vroeg, tot een uur of 6. Ze zijn heel voorzichtig en lopen rustig naar buiten. Eentje staat voor op ijzers, ook zij heeft geen problemen.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:33

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:37

[quote="irissahorse"]Als ze geen ijzers hebben kunnen ze prima in de sneeuw lopen.

Mijn IJslander staat 24/7 buiten in de wei, en
ik heb afgelopen maandag een rit van 20 km. met haar in de sneeuw gemaakt,
niks aan de hand, we vonden het allebei heerlijk!!
Nou heeft mijn paard geen ijzers onder, maar anders kan je er inderdaad stiften onder zetten....

XX

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:50

nou als je paard zo lang op stal staat zou ik haar niet gewoon even buiten zetten nu denk dat ze een bom is en rare sprongen gaat maken.maar dit ben je zelf schuld.had je je paard gewoon lekker iedere dag naar buiten gedaan dan was er verder denk ik weinig gebeurd.hier staan ze 24/7 buiten en hier geen schade aan de paarden hoor ook het paard dat op een pensionstal staat van ons,gaat iedere dag naar buiten en daar ook verder geen schade aan de paarden.ik vind binnen houden de grootste onzin die er bestaat.ze weten zelf goed wat wel en niet kan.wil je haar toch buiten doen dan zou ik eerst wat rustig stappen buiten aan de hand met haar op het stuk waar ze komt te lopen,dan kan ze voelen hoe de onder grond is,ook kun je haar wat hooi geven buiten.dan haar los laten ook al gaat ze even rennen dat zal bij een normaal gezond paard geen blessures moeten geven.succes

als ze ijzers heeft moet je even kijken het ene paard heeft wel last van ijs bulten er onder de andere niet,eerst hadden onze paarden altijd ijzers ook in de winter nooit problemen of blessures gehad,je kunt er anders wel sneeuw beslag of een sneeuwring onder zetten.onze paarden staan nu ijzer loos en bevalt prima dus misschien ook een optie voor je

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:40

Tja moeilijk als ze al zolang binnen staan , bij de volgende vorstperiode gewoon meteen buiten laten , dan gaat het heus wel goed hoor , ik ken ook paarden die midden in het weideseizoen zich kreupel lopen , of op stal kan er ook wat gebeuren .
maar als je ze eerst vast houdt en dan na een week los , tja weet ik niet hoe gek ze gaan doen ,en dan kunnen ze zich ook blesseren als de sneeuw weg is .
Onze pony's lopen gelukkig altijd los , voorgeschreven stalrust zou ik ook echt nooit doen ., mischien hebben wij geluk , maar ik denk het niet , ze hebben trouwens wel ijzers , en lopen met groot gemak door de gladheid, draf galop alles.

Sterkte ermee

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:43

Mijn paard loopt alleen voor op ijzers en hij gaat gewoon naar buiten met onze 1,5 jarige paard.
Hij leek eerst net op bambi :+
Maar ze zijn heel voorzichtig, ze houden er wel rekening mee ;)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:46

De mijne vorig jaar...

was een paar keer naar uitgegleden, niet kreupel, maar wel iets mis bij zijn kniebanden.
baalde flink, uiteindelijk bijna 3 maand mee aan de gang geweest.

hij is ook niet voorzichtig met zichzelf.. nu ook wil hem toch even paard kunnen laten zijn, maar hij doet zo ongelofelijk idioot buiten, ik hou mijn hart vast iedere keer... hopen dat het dit jaar wel goed gaat...
hij staat voor op ijzers, geen optie om hem er helemaal af te halen, vorig jaar had ie sneeuwzooltjes, dat hielp iets maar alsnog glad.... dit jaar niet, was wat laat maar wellicht dat ik het volgende rondje (in januari moet ie weer heen) ze er alsnog onder laat zetten...

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:47

Mijn paard staat inmiddels op sneeuwbeslag, dan kan hij ook naar buiten :D

Magic_lover: alleen de zooltjes zijn niet genoeg, die zijn voor de sneeuw. Voor de gladheid moet je proppen draaien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:48

Tja, hier hebben ze wel buiten gelopen met de sneeuw met sneeuwbeslag in een gesleepte paddock. Echter, na de regendag van verleden week donderdag stonden er plassen in de paddock, die daarna opgevroren zijn met een laag sneeuw erover. Dat is dus bloedlink. Ze staan bij mij dus al een week binnen en moeten het doen met 35-40 minuten aan de longe per dag. Het is niet anders, beter dit dan je paard af laten maken vanwege gebroken benen.