Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
funnyhorses schreef:Heeft de pony vroeger veel op zand gestaan?Wie weet is er uit verveling of slechte voeding veel zand door de pony gegeten.Daar kunnen ze erg ziek van zijn.(test es wat verse drollen in een glazen vaas met water,als er zand op de bodem ligt na een poosje weken dan weet je dat er zand binnen is gekomen.)
Monster_tos schreef:Bloedwormen is voor zo'n kleintje veel gevaarlijker dan de behandeling daarvan!! En met een gewone wormen behandeling raak je de bloedwormen niet kwijt. Zou gelijk bellen om te vragen of ze daar op getest is, en zoniet gelijk laten testen! Bloedwormen zijn een erg zware aantasting op de gezondheid. En het herstellen kost wel een paar maand, dus zo snel mogelijk achteraan!
En ik blijf er bij, geef dat kleintje een vriendje!
funnyhorses schreef:Verder als de d.a. zegt dat ze leverproblemen heeft zo weinig mogelijk suikers en zetmeel geven,deze belasten de lever alleen maar meer.(dus ook geen snoepjes!!!)
Letsdunit schreef:Denk dat je het hooi op moet voeren naar onbeperkt en veel meer moet gaan voeren, die van mij krijgt een halve kilo speciale meusli per dag. Ze is op dit moment wat ondervoed, kan door te kort voer komen maar kan dus ook komen omdat de wormen mee eten. Een ontworm schema van de dierenarts is vaak niet goed, veel hebben alleen van invermectine gehoord en vergeten dat veel wormen daar niet op reageren. Pyranthel wel eens geprobeerd of Fenbendazol ?
Monster_tos schreef:@ Funnyhorse, als zij al wormen heeft en er niet voldoende ontwormt word blijft de besmetting gewoon in het paard. Ze besmet zichzelf dan eigenlijk.
petitparis schreef:Mijn paard weegt naar schatting ook maar een 450kg volgens de DA, maar zij wordt steeds ontwormd voor 600kg. Onderdosering werkt resistentie in de hand...
funnyhorses schreef:Heb je geen mogelijkheid om de pony te wegen?
Of anders met weeg-meet-lint,ik denk nml dat je pony toch wel meer weegt dan 50kg,en als dat zo is dan doseer je te weinig en dus voor nop(en wormen raken eraan gewend en gaan niet kapot)
Verder zou ik niet om de 8 weken doen ontwormen maar alle 12 weken,dat is nml een erg grote belasting voor die kleine en zeker met zn leverproblemen.
Zolang de pony alleen loopt en niet in contact komt met andere dieren is een wormbesmetting ook minimaal.
funnyhorses schreef:Als je denkt de pony echt te kunnen tillen dan ga je toch samen op de weegschaal hihihi
Maar wees voorzichtig met dat vele ontwormen hoor,das echt een aanslag op dat kleine lijfje!
Maar we hebben zelf geen trailer en als ze dus naar dierenarts thuis moest toen ze wonde had aan haar oog dat dringend moest genaaid worden, of als ze weekje naar manege ging of weekje op vakantie omdat wij zelf ook weekje weg waren dan verhuisden we ze in een grote auto of camionette. Maar daar kan ze natuurlijk zelf niet in of uit, dus dan moest ik ze zelf opheffen. De laatste rit met de auto dateert van begin september, en dan kon ik haar vlot in en uit de auto krijgen.