Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:22

Nou... ben niet gegaan en voel me niet schuldig uiteindelijk. Paard heeft het prima! Hij is best netjes als hij net schoon vlas heeft gekregen. Verder heeft ie te eten, drinken en heft ie lekker een paar uur in de sneeuw mogen zpelen met zijn vriendjes. Morgen ga ik wel. Weet nu beetje beter hoe de wegen erbij liggen, want heb binnen mijn woonplaats wel wat moeten rijden (boodschappen, zwemles...) en dat was te doen. Deze auto raakt wel wat sneller de grip kwijt, maar het lukt wel.

Duhelo

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:25

Gewoon lekker traag rijden
als ze in uw achterste zitten te douwen, gewoon aan de kant laten en ze voor gaan.
ik heb vandaag heel rustig gereden, op de banen waar het redelijk lag iets vlotter, en de wegen waar het nog goe wit lag gewoon aan 20 op de rechte stukken, en aan 5 door de bochtjes, geen enkele keer grip verloren, en tegen dat je aankomt heeft je auto lekker warm :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:32

Ik ben vorige winter met -15 overdag op de scooter op een ongestooide weg naar mijn paard gereden (ook een dijkweg, 1 kant water, 1 kant hele schuine helling naar de weilanden) . Mijn vader durfde niet goed te rijden aangezien hij zomerbanden had en achterwielaandrijving (en de stal ligt langs een dijk, dus je moet omhoog om de weg op te komen en hij was al 4x van de weg afgeraakt omdat de auto helemaal scheef trekt door die achterwielaandrijving).
Ik moet zelf mesten, eten klaar zetten en ook buitenzetten omdat ik liever niet een ander met mijn paard (vierkant op ijzers) of het erf laat glibberen naar de paddocks.

Persoonlijk zou ik wel even iemand vragen of hij wilt mesten. Ik zou mijn paard niet 2 dagen in z'n eigen uitwerpselen laten staan.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:49

Ik voel mij ontzettend schuldig als ik niet naar mijn paard kan.
Met dit weer kan ik enorm weinig naar mijn paard ( enkel in het weekend)
Zelf heb ik ook niet veel andere mogelijkheden ik heb nog maar 7 maanden mijn rijbewijs en mijn ouders willen mij niet met de auto laten gaan als het zo'n weer is.
Met de fiets is nu ook geen optie want dan ben ik met dat weer 1u30 min onderweg en kheb enorm lang les.
MIjn paard wordt wel gemest, krijgt eten, wordt op de wei gezet (ze staat nu wel al een week op stal omdat het gewoon levensgevaarlijk is in de piste)

Als ik jou was zou ik wel iemand vragen die je paard wil gaan mesten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:52

Die van mij had vanwege het weer de hele dag op stal gestaan...
Dus ik was wel heel blij (en zij ook) dat ik er vanavond was!
kon ze er in ieder geval nog even uit en weer terug in een schone stal...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:53

Mijn paard heeft het ook prima, wordt ook goed verzorgd waar ze staat, maar ik ga toch minstens 1 keer per dag, sneeuw of geen sneeuw. Anders voel ik me inderdaad zooo schuldig!
En anders mis ik haar ook te erg :P

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:18

Ik heb me er sinds kort al bij neergelegd dat ik in de winter gewoon sneller weleens een avondje (werk overdag) over sla ivm vermoeidheid/drukte of iets dergelijks. Voelde me ook altijd schuldig, maar heb dat een beetje van me afgezet; ze worden gevoerd, poep wordt geruimd en ze staan 24/7 buiten (kunnen schuilen), dus beweging genoeg. Ze staan tevens niet alleen. Dus voel me al minder schuldig. Vanavond kon ik stal nog goed bereiken met de auto (ondanks besneeuwd dijkje, maar heb winterbanden), mocht het ècht bar en boos worden, sla ik over of loop ik gewoon naar stal (ong 15 min) :)

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:21

Haha Futurefox... Indd ben jaloers:P

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:26

paardjelief staat in de achtertuin :D
dus ben er elke dag meerdere keren te vinden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:42

als ik een dag niet naar mijn paardje zou gaan zou dat in principe (als hij niet door een vriendin in de paddock gezet wordt) betekenen dat hij die dag zijn stal niet uitkomt. geen optie dus :Y) paard moet iedere dag naar buiten, een uurtje rijden/spelen, halfuur kroelen, halfuur wandelen/ stoeien in de bak, 2 uur in de paddock. helaas kan hij niet langer in de paddock, dus dan maar zo. Ik heb een peugeotje 105 uit 1993 :Y) zomerbanden en een nieuwe accu, en met de sneeuw en kou van de afgelopen weken trekt hij het allemaal prima :) de wijk hier wordt niet gestrooid of geschoven, de rondweg wordt iets gestrooid, de hoofdweg wordt gestrooid, en de weg naar de manege wordt niks mee gedaan, dus daar is het even een kilometertje glijden, gelukkig een weg waar je met 2 auto's naast elkaar kan, met uitwijkmogelijkheden in de berm. en anders is er altijd nog de fiets, is koud, duurt lang, maar ik moet en zal naar mijn paardje gaan :)
paard wordt door de stal (halfpension) gevoerd, gemest en opgestrooid, en met dit weer worden de waterbakken gecontroleerd. maar mijn poown meer dan 24 uur in een stal van 3x3 laten staan, krijg ik niet over m'n hart. al moet ik lopend (zoals vorig jaar een aantal keer :+ )!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:55

Ik ga sowieso iedere dag heen. Nu scheelt het ook dat ik de verantwoording heb over 12 paarden,
en dus zit met bevroren leidingen en paarden die natuurlijk ieder moment van de dag willen kunnen drinken.
Dus ik word of gebracht, of ga met de scooter of met de bus. Als ik er maar ben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:59

Ik ga vaak dagen achter elkaar niet vandaag ook niet ivm sinterklaaskado's kopen en dit kon niet eerder door onverwachts vakantie en weken daarvoor was ik bezig met een tumor en daarvoor weer wat anders.

Ik weet zeker dat er heel veel paarden op stal staan zelfs bij grote handelsstallen en fokkers...ik reed ooit voor een bekende fokker zijn paarden kwamen er alleen op zaterdag uit als ik niet kwam rijden.

Maar goed ik sla dus regelmatig lees 4x per week nu een dag over en als ik er ben dan ben ik er binnen een uur weer weg.
Ik kan niet tegen de kou (heb een tekort aan bloedvaten die voor doorstroming zorgen) en ik heb het extreem koud....zo koud als ik doorzet helemaal stijf wordt.
Mijn pony stond dus vroeger ook wel eens 48 uur op stal.

Nu stal ik op een stal waar hij losgegooid wordt elke dag maar helaas laat hij het binnen half uur merken dat ie niet meer wilt. En door zijn ijzers kan ie ook niet naar buiten of de weide op en hij heeft speciaal beslag (is 28jr) dus kan er niet zomaar af.
Toch smid bellen :D

Maak je geen zorgen je eigen veiligheid is belangrijker wat heel of half bokt ook gaat zeggen...je kids zouden niet zonder moeder willen omdat die zonodig met dit weer haar paard even los wilde gooien

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:07

ik zou me er niet zo druk om maken. ik heb ook een cabrio met van die leuke sportbandjes. en als het echt te glad is dan ga ik niet dat risico lopen.
bij ons op stal worden ze gevoerd, en buiten gezet, Moet ook zelf de stal doen. Maar soms komt het er gewoon niet van om de stal te doen... Jammer dan. Zolang ze droog staan en niet tot de knieën in de stront staan heeft je paard er geen last van.

Maar ik ben hier misschien wat makkelijker in dat de rest van bokt. haha

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:29

De afgelopen dagen ben ik ook niet geweest. Ik kon de weg nog niet over of ik lag al bijna languit.

De paardjes worden even een uurtje buiten gedaan. Hier gaan ze rennen om warm te blijven. En aan

gebroken benen hebben we niets. Dus even in de bak stallen worden dan schoongemaakt en dan gaan ze

weer lekker naar binnen.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:44

Tuurlijk ga ik naar mn paard, weer of geen weer, geen enkel weertype houd mij tegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:08

zit ziek thuis,dus al 5 dagen niet gegaan...nu koortsvrij,dus ik moet en zal vanmiddag even wortels brengen.
normaal maakt dit weer me weinig uit,moet ook gewoon naar mijn werk rijden dus de auto in ontkom ik niet aan.
ben allang blij dat pony 24/7 op de weide staat.
2 jaar terug had ik een haflinger die rond deze tijd 19 dagen achter elkaar op stal moest blijven...dat vond ik véél erger.

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:11

Als ik niet ga heeft mijn paard geen eten en drinken. Dus even bikkelen en braaf 2 tot 3 x op een dag proberen niet mijn benen te breken als ik op en neer fiets...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:14

Ik ben al 3 dagen niet geweest :oo Het is een hele eind rijden met de bus+stappen...om dan gewoon even te poetsen/wandelen/knuffelen. Dat kan ik even niet opbrengen nu.
Straks ga ik wel naar m'n vent toe.

Hij staat op volpension en 24/7 buiten, dus heeft verder helemaal niks nodig.
Volgens mij vindt ie het stiekem wel leuk als ik 'm even met rust laat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 14:15

Ben vandaag dus wel gegaan. Bleek gisteren echt gevaarlijk te zijn geweest bij ons! Meerdere slippartijen op de dijk!!! Dus ben blij dat ik besloten had niet te gaan. Soms is je gevoel volgen het beste. ;)

Paard heeft het echter heerlijk naar de zin gehad en heeft de paddock ook van buiten gezien nadat vriendje door de draad was gegaan met stoeien... de hele groep van 5 liep over het erf en de besneeuwde weides :Y)

Ik las hier mensen die roepen: meerder keren per dag, stel er gebeurd iets... nou de stalhouder en de misntens 1 hulp (vaak meerdere) zijn er altijd en houden alles goed in de gaten. Ik ga ook bijv met een gerust hart op vakantie. Of gaan die mensen soms nooit weg? In de zomer loopt hij dan 24/7 buiten, dus geen mestprobleem en anderen checken hem dagelijks op gebreken. Nu deze winter gaan we ook paar daagjes weg. Mesten regel ik dan met stalhouder.

Wat betreft dat mesten: stal lag er nu na een extra dag drollen keurig bij. Paard heeft netjes op zijn vaste plekken gepoept, heeft echt niet in de poep gelegen.

Oja, en fietsen vind ik dus echt niet te doen. Ik rij er met de auto een kwartier op waarbij veel wegen 80 en 100. Het is een km of 15 van huis. Ik heb daarbij niet voor niks een auto... heb je ook meer stabiliteit mee dan op een fiets... Ik heb het te doen met alle meiden hier die zo aan het bikkelen gaan, petje af hoor!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:18

Precies,bij ons loopt de staleigenaar meermaals per dag rond, en bovendien heb ik 5 stalgenootjes die wel bijna dagelijks komen en die mijn paard sowieso zien staan omdat ze er passeren.
Als er iets gebeurt word ik meteen opgebeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:19

heb trouwens ook respect voor alle fietsers en scooter/brommerrijders hier hoor,en dan nog meermaals per dag gaan ook...
(ik heb een auto.tuurlijk fietste ik vroeger ook....maar zou bijna vergeten hoe koud en glad dat is)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:25

Ik moet wel, anders hebben de paardjes geen eten, worden ze niet uitgemest en komen ze hun stal niet uit.
Dus ondanks mijn verkoudheid en een paar dagen geleden met koorts ben ik toch iedere dag op mijn brommertje gestapt om naar ze toe te gaan. ( de auto staat total loss verklaard bij de garage maar wordt wel weer gerepareerd, maar dat gaat 6 weken duren, fijnnnn! :Y) )

In de zomer als ze 24/7 op het land staan sla ik trouwens ook wel eens een dagje over, dan kunnen ze me een dagje missen, en dat doe ik dus ook soms :j

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:26

Anoniem schreef:
heb trouwens ook respect voor alle fietsers en scooter/brommerrijders hier hoor,en dan nog meermaals per dag gaan ook...
(ik heb een auto.tuurlijk fietste ik vroeger ook....maar zou bijna vergeten hoe koud en glad dat is)

Ja je staat pas stil bij dat soort dingen als je de auto even moet missen, dan merk je pas hoe je gewend ben aan dat ding :j

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:41

Kim90 schreef:
Anoniem schreef:

Ja je staat pas stil bij dat soort dingen als je de auto even moet missen, dan merk je pas hoe je gewend ben aan dat ding :j

Ga tegenwoordig juist vaak lekker op de fiets (gister ook). Als ik de tijd heb vind ik dat juist heerlijk! Mp3 op en lekker in de buitenlucht!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:57

ik had er altijd een kolere hekel aan als mensen niet voor hun paard kwamen ongeacht slecht weer of wat dan ook! Tuurlijk je paard word buiten gezet en gevoerd maar er zijn dus vaak altijd dezelfde die wel trouw komen ook al is het klote weer die dan steeds de dupe zijn van de mensen die geen zin hebben!