vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:09

Ik heb langs de buizen van dat draad lopen om het wat te verwarmen.
Daarbij doe ik s'avonds dekens voor de luiken, gevolg paarden hebben stromend drinkwater.

En ik wil ook geen sneeuw, heb nog de blaren op mijn handen van vorig jaar.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:10

Citaat:
Sneeuwrubbers? Sneeuwbeslag bedoel je?

Deze gaan er onder, ideaal. Echt sneeuwbeslag is dat niet nodig, de sneeuw plopt zo onder de voeten
vandaan. Mijn zusje reed zelfs buiten in de sneeuw afgelopen jaar :).
Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:11

Haha Randie dat IS sneeubeslag :+ die heb ik inderdaad ook, ideaal!

vencedor

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:12

ooh dacht dat je die met die puntjes bedoelde, daar doelen ze bij ons altijd op met sneeuwbeslag :D.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:13

Brrrr........ Kou ik voel het al!!

Het enige wat ik met paardlief kan doen is aan de hand wandelen.
Gelukkig staat hij bij mensen thuis dus als ik wil kan ik binnen wel opwarmen.

Er stond trouwens vandaag al op msn.be van de dieren binnen te houden! We zijn niet eens december!! ;(

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:15

paarden gaan gewoon naar buiten behalve als het echt extreem is.
vorig jaar heb ik wel gewoon zoals altijd gereden 6 keer per week maar was wel bijna alleen maar stappen en kleine stukjes draf.
dus daar schiet je ook niet zoveel mee op.
ook alleen een buitenbak en met zulk weer gaan we ook niet met de trailer op pad!

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:16

Die mogelijkheid heb ik niet om mijn paard buiten te laten.

Kymalin

randie schreef:
ooh dacht dat je die met die puntjes bedoelde, daar doelen ze bij ons altijd op met sneeuwbeslag :D.

Oh ok, maakt ook niet uit hoor, vond het wel komisch. Wel super spul he? Peerd moet van de week weer naar de smid, zouden ze er alweer tussen moeten?
Als je de berichten moet geloven haast wel denk ik?

Juangi

Echt geen zin in.. Geen idee hoe ik dat moet combineren met de paarden! Heb nu een jonge pony (2.5 uit Portugal) en gaat nu omdat het land zo verschrikkelijk slecht is niet naar buiten. Alleen als ik kom dan gooi ik hem in de buitenbak waarhij dan flink zijn ei kwijt kan.

Maar hoe moet het met sneeuw en ijzel? Kan ik hem dan ook nog gewoon in de bak gooien (ik zet hem er alleen in en blijf dan kijken, jaag hem dan niet op) of moet iktoch voorzichtiger zijn? Iemand ideen/tips?

Is namelijk mijn eerste eigen paard, dus stukken anders dan verzorgpaard waar ze elke dag in stapmolen kwamen die eerst helemaal gezout werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:17

Ik heb echt een gruwelijke hekel aan winter. ;(

Heb geen binnenbak, wel veel binnenbakken te vinden in een straal van 5 km. Maar zoals vorig jaar kon ik daar met mijn paard niet komen, ik ga geen trailer laden/rijden terwijl het spek glad is en ik ga ook geen 10 km heen en weer te paard rijden over een gladde weg om in een bak te kunnen rijden.

Mijn pony kan wel wat aan het werk blijven, sleeën en longeren in de sneeuw. Maar mijn rijpaard met ijzers is zelfs zonder ijzers niet bepaald goed met sneeuw en gladheid.

Wel staan ze gelukkig in een grote stal met zijn tweeën. Het stalpad is ruim 80-90 m lang, dus we kunnen aan de hand wat stap werk doen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:17

ShiningStar1 schreef:
Die mogelijkheid heb ik niet om mijn paard buiten te laten.

Da's balen! Dan duurt de winter helemaaaaaal lang!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:18

Vorig jaar kon ik helemaal niks. Het land zit zo'n 100 meter vanaf de bak (nog niet eens) maar het pad waar ze over moeten was spekglad. Kon er niet met auto komen en zelf lopen was al link. Ze hebben dus allemaal vakantie gehad. Met voeren en schuilstallen veel langer bezig dan anders en 4 tot 5x er dage het water stuk slaan......
nee, voor mij hoeft het dit jaar niet zo heftig te zijn.....

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:19

Ik zie er dus (zoals de meeste) al hard tegen op! Mijn paardlief heeft dan ook nog eens last van stalbenen..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:19

Juangi schreef:
Echt geen zin in.. Geen idee hoe ik dat moet combineren met de paarden! Heb nu een jonge pony (2.5 uit Portugal) en gaat nu omdat het land zo verschrikkelijk slecht is niet naar buiten. Alleen als ik kom dan gooi ik hem in de buitenbak waarhij dan flink zijn ei kwijt kan.

Maar hoe moet het met sneeuw en ijzel? Kan ik hem dan ook nog gewoon in de bak gooien (ik zet hem er alleen in en blijf dan kijken, jaag hem dan niet op) of moet iktoch voorzichtiger zijn? Iemand ideen/tips?

Is namelijk mijn eerste eigen paard, dus stukken anders dan verzorgpaard waar ze elke dag in stapmolen kwamen die eerst helemaal gezout werd.

Meestal valt de gekkigheid wel mee als je hem iedere dag naar buiten kunt doen. ze zijn vaak slim zat en voelen donders goed dat de bodem anders voelt. Als ie dat nog niet snapt dan kun je misschien met 'm aan de hand gaan stappen. Dan heb je wat meer controle.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:22

ja, hopelijk krijgen we niet teveel winter.

ik heb ook een kleine pensionstalling, en hier gaan de paarden gewoon naar buiten.
bak elke dag slepen met de manegevlakker, dan bevriest ie minder gauw.
En vorig jaar heb ik een longeercirkeltje gestrooid met zout.
dan kon ik toch nog iets doen.

Wil niet de hele bak volstrooien met zout, ken mensen die dat wel doen.
En er is op 5 min rijden een binnenbak, maar zet het paard niet gauw in de trailer met sneeuw.
hier strooien ze al laatste, dus dan maar een buitenritje of een kleine vakantie voor de paarden :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:22

Ik maak me niet druk.
Voor hetzelfde geld komt er een winter, zoals we de afgelopen jaren steeds hebben gehad....namelijk niks geen sneeuw en ijs.
Dat geblaat van meteoconsult over dat we een superstrenge winter krijgen, daar hecht ik geen enkele waarde aan.
Ze kunnen nog niet eens voorspellen wat voor weer het volgende week wordt, laat staan dat ze de hele winter aan kunnen geven.
We zouden volgens datzelfde meteoconsult ook een bloetheet augustus krijgen....nou.....dat hebben we ook niet gehad.
Ik zie het wel als het zo ver is, dan is het nog vroeg genoeg om me sappel te maken. De paarden krijgen dan net al vorig jaar lekker vrijaf.
Even een winterstop in de training, even geen wedstrijden...helemaal niet erg... na die tijd zijn ze weer lekker fris en fruitig om het werk weer op te pakken. Doet de paarden best goed. Ik hoef er geen brood van te eten....dus ga ik me er ook niet druk over maken.
Verder heb ik alle voorzieningen thuis: vorstvrije nippels in de drinkbakken, een circulatiesysteem op de waterleiding die het water op temperatuur houdt en die het water rondpompt. Dus niks geen bevroren leidingen.
Zakken met zout klaar staan voor sneeuwruimen, net als de sneeuwschuiver en de bezem.
En plastic zooltjes die ik tussen de ijzers kan schuiven mocht er sneeuw komen, om te voorkomen dat ze op steltjes van sneeuw komen te lopen buiten. Kortom...als het komt ben ik voorbereid. Alshet niet komt....niks aan de hand.
Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest....dus ik maak me nu nog niet druk.
Voorlopig wordt er alleen nog maar een beetje nachtvorst voorspeld...en dat hebben we ieder jaar wel....ook in november (soms zelfs nog wel eerder).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:23

linnke schreef:
Heb echt geen zin in emmers met warm water sjouwen!
Iemand goede tips wat een beetje het bevriezen tegen gaat?

Ik hoorde al over 2 specikuipen met kit ofzo ertussen??

Experiment hier dit jaar (mits ik alles op tijd te pakken krijg) :
2 specikuipen die in elkaar passen (1 maatje verschil dus), isolatiemateriaal, denk steenwol, onderin en aan de zijkanten. Dan kleinere kuip erin en naad dichtkitten met badkamerkit. Vervolgens plaat isolatiemateriaal dat geen water opneemt of er in oplost, maar wel blijft drijven als "deksel". Op die manier zijn alle kanten geisoleerd en dan zou het in theorie vloeibaar moeten blijven. Paard kan drinken door op de deksel te duwen, zodat het water eroverheen stroomt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:25

Kymalin schreef:
Juangi schreef:

Meestal valt de gekkigheid wel mee als je hem iedere dag naar buiten kunt doen. ze zijn vaak slim zat en voelen donders goed dat de bodem anders voelt. Als ie dat nog niet snapt dan kun je misschien met 'm aan de hand gaan stappen. Dan heb je wat meer controle.

Okee dankjewel! Tja, weet niet wat hij in Portugal al kent kwa sneeuw... Zet hem dan denk ik eerst maar eens in de longeerbak en wat aan de hand lopen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:29

Gewoon zorgen dattie in ieder geval iedere dag beweging krijgt, dan houd je ze het rustigst!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:30

Ohhh de winter, schei uit....vreselijk!!!
Laat het aub niet zo extreem en lang gaan duren als vorig jaar.

maar een vraagje.
zijn er hier ook mensen die paarden met ijzers en zonder speciaal sneeuw beslag naar buiten doen als er sneeuw ligt.
Ik hoor namelijk best vaak dat als je maar niet rijd dat ze zelf goed genoeg oppassen als ze gewoon buiten lopen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:32

Tweet heeft al 11 jaar gewoon ijzers op het land. Ondanks dat het niet ideaal is en ik dit jaar vanwege haar leeftijd wel zooltjes erin wil, kan ze gewoon bewegen. Ze loopt voorzichtig genoeg dan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:33

Hier hebben we dat vorig jaar gedaan met de paarden, maar was geen succes..Kwamen terug met ijsklompen van 10cm terwijl ze in de paddock stonden.

Eventueel kan je het van binnen invetten of de hoef dicht tapen, dit schijnt te helpen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:34

Onassa schreef:
Ohhh de winter, schei uit....vreselijk!!!
Laat het aub niet zo extreem en lang gaan duren als vorig jaar.

maar een vraagje.
zijn er hier ook mensen die paarden met ijzers en zonder speciaal sneeuw beslag naar buiten doen als er sneeuw ligt.
Ik hoor namelijk best vaak dat als je maar niet rijd dat ze zelf goed genoeg oppassen als ze gewoon buiten lopen.

Ja hoor...kan best... Deed ik vroeger ook altijd en nooit problemen mee gehad.
Wat ook wel helpt is de onderkant van de hoef flink invetten of met groene zeep insmeren, dan plakt het niet zo.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:37

Waar ik nu sta gaan de paarden altijd naar buiten, weer of geen weer en ik vind het een doodeng idee omdat een van mijn paarden voor op ijzers moet.
Ik heb de hoefsmid al gevraagt voor zooltjes, maar hij zegt ook dat wanneer je niet rijd, dus niets moeilijks vraagt en het paard zelf kan bepalen wat lopen betreft dat het best kan met gewone ijzers omdat een paard echt niet gek is en zelf al voorzichtig is als het voelt dat het lastiger lopen is.
Maar ik heb er echt zoeen van 12 ambachten 13 ongelukken....dus ik vind het een eng idee.
Hij maakt er wel een zooltje onder hoor, maar puur om mij een gerust gevoel te geven.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:38

Ik ga zeker alvast zorgen voor groene zeep en vet!
Alvast bedankt voor de tips.
Heb hier namelijk de afgelopen 9 jaar nooit mee te maken gehad.
Ze bleven met sneeuw altijd binnen.