Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
smurffie schreef:Ik heb ook nergens gezegt dat een paard 24/7 buiten moet, alleen gezegt dat een paard niet 24/7 binnen moet. 23 uur op stal en 1 uur gedwongen bewegen vind ik heel anders dan 20 uur stal, 3 uur spelen en 1 uur gedwongen.
Mijn paard vind gedwongen bewegen wel leuk hoor!
) los.Zoek schreef:Als je gewoon een baan hebt en alleen in de avond tijd hebt voor je paard dan mag ik geen paard nemen omdat ik haar geen goed leven kan bieden?? Sorry maar ik zoek me een rotje dus ik denk dat de pensionhouders wat moeten gaan aanpassen omdat ze mijn paard geen goed leven kunnen bieden omdat ze het zo normaal vinden dat ze in de winter niet naar buiten mogen omdat het land zo nat is...en in de zomer moeten ze 24/7 naar buiten omdat dat lekker goedkoop is....
Quincy1974 schreef:Persoonlijk zou ik zelf nooit voor een paard kiezen als dit mijn enige optie is. Liever geen paard dan een paard die maandenlang op stal moet staan.
Lusitana schreef:Een mens is geen paard, unicorn_kiss. Je moet niet vanuit het idee reageren dat het een gevangenis is.
Een stal kan voor een paard een prima plek om te vertoeven zijn. Het een paard is het andere niet. Een paard dat duidelijk gestressed raakt op stal, hoort niet op stal, maar een paard dat er geen moeite mee heeft hoeft echt niet persee naar buiten omdat er mensen zijn die zo'n moeite hebben met het idee dat een paard veel binnen moet zijn.
Ja, het is zielig als je een dag niet kunt, je paard kijkt er naar uit, maar paarden accepteren meestal de dingen zoals ze komen. Er zijn ook paarden die duidelijk hun ongenoegen uiten als je ze een keer overslaat.
En "het is nu eenmaal zo" is geen egoïstische dierenbeulerige gedachte.
Al een paard alleen in de winterperiode op stal moet, is dat toch al beter dan altijd op stal?
Als een paard een paar uur eruit kan, is dat toch altijd beter dan helemaal niet?
Waarom altijd maar uit gaan van dat een paard 24/7 buiten moet?
Sommigen hebben nu eenmaal hun paarden voor nut en niet om er naar te kijken terwijl hij een soort van namaak vrij leventje heeft.
En dat is hun goedrecht, want daar zijn ze eeuwen geleden voor gedomesticeerd en worden ze tegenwoordig voor gefokt.
De een pakt zijn paard in, houd hem veel binnen en de ander doet hem bloot naar buiten, allebei is prima. Je kunt niet zeggen dit is slecht en dat is goed. Het is voor elk paard anders. Wél vind ik, dat je naar je paard moet luisteren en ze geven het echt wel goed aan als ze echt ongelukkig zijn op stal.
een paard dat buiten leeft, past zich ook geowon aan aan de omstandigheden van de groep, het weer, het beschikbare eten. Aanpassen naar een periode op stal leven is net zo normaal voor ze als een periode met vies gras en of hooi door moeten.
Ja, ze moeten beweging krijgen, maar hoe is niet van belang, dus als ze een tijdje los kunnen is dat ook prima.
Ik voel me niet schuldig dat ik 1 stalpaard heb (de ander is een buitenpaard dus ik weet van beide werelden) en ik laat me ook geen schuldgevoel aanpraten door "moderne paardenbevrijders."
geeske304 schreef:ik, zou het niet fijn vinden.
maar dat komt denk ik ook omdat mijn pony wel elke dag buitenstaat.
hij heeft gewoon een uitloopstal, en wij hebben ook geen bak!
ik rijd altijd naar een bak toe.
zou dit ook een goede oplossing voor jou kunnen zijn?

Zelfs het gras vind ze nu niet interessant, ze kreeg van mij vanochtend de kans om lekker even te grazen maar ze stond alleen maar een beetje met haar neus in het gras te duwen. PinkyPie schreef:@ eikaam; ik ben ook onervaren in dat soort dingen hoor, maar het is gewoon lastig, zeker als je je paard niet aan huis hebt staan en afhankelijk bent van regels van een ander, zoals ik heb.
PinkyPie schreef:Ik snap je gevoelens, maar soms overdrijven wij mensen ook wel te zeer en trekken we ons dingen aan (daarmee wil ik niet zeggen dat je geen gevoel moet hebben).
PinkyPie schreef:Wat denk je bijv. van al die koeien die de hele zomer buiten staan en nu allemaal binnen de hele tijd.... Voor die beesten is het toch ook niet fijn ? Om nog maar te zwijgen over de bio-industrie....
Maar er zijn ongetwijfeld heel veel beestjes slechter af dan onze Bokt-paardjes.
nu met dit rotweer gaat hij nog een uur of 3 naar buiten, gooi ik hem nog een uur naar buiten ongeveer... Hij vind het prima, tuurlijk zou ik hem graag meer geven, maar we zijn al verhuisd naar dit plekje voor meer

PinkyPie schreef:Nou nou, laten we het nu wel aardig houden allemaal. Je mening geven is volgens mij iets anders dan elkaar af zitten te katten... (geldt niet voor iedereen
Dat doe ik dus toch? Ik geef gewoon mijn mening, dat benadruk ik een paar keer met 'ik vind'. Ik kat niemand af, dat zet ik er zelfs nog bij (niet persoonlijk). Maar ik heb wel een sterke mening wat dit onderwerp betreft en die zal ik ook niet onder stoelen of banken steken.
Daar zal ik ook niemand op aanvallen, maar ik kan heel slecht tegen de passieve houding die ik her en der wel lees (wederom, niet persoonlijk): "Er zijn geen andere opties." Ik zeg alleen dat die er wel zijn, of ze leuk zijn voor een (potentiele) paardeneigenaar is een tweede.
.