Bokkers zonder dekens??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ijspeert

Re: Bokkers zonder dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:35

Alles zonder deken,hebben een schuilstal voor als het erg slecht weer is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:39

@ElsB: op deze foto kun je goed zijn hoe mijn paard er 's winter bijloopt. Dit werkt echt perfect!

Afbeelding

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:41

Hier ook geen (zweet)dekens/geschoren paard.

Dat ze zweten is niet erg, gooi haar net zo makkelijk bezweet (wel dat haar huid droog is) terug in de wei. Zolang ze maar droog zijn op de rug, dat vind ik het belangrijkst :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:43

Ik ga proberen er geen deken op te leggen :n
Heb het vorig jaar ook niet gedaan en daar is 'ie prima door gekomen!
De enige reden waarom ik een deken (MAX. 150gr) zou willen opleggen is omdat hij het koud zou kunnen hebben, maar dan spreken we toch al van een -20°C, en dat zie ik zo meteen nog niet gebeuren :7

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:36

Vjestagirl schreef:
@ElsB: op deze foto kun je goed zijn hoe mijn paard er 's winter bijloopt. Dit werkt echt perfect!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WXISBPSI.jpg

wordt hij dan juist niet ziek? het lijkt me zo koud voor hem 'met een blote nek'

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:41

Zidore schreef:
Vjestagirl schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WXISBPSI.jpg

wordt hij dan juist niet ziek? het lijkt me zo koud voor hem 'met een blote nek'

Nee hoor. Ze is super gezond en voelt zich kiplekker! Ziek worden en koud hebben heeft ook niets met elkaar te maken, dat is een fabeltje. En als ze het koud heeft gaat ze met haar kont in de wind staan.

De dierenarts heeft dit aangeraden. Juist als je ze zo dik in de vacht laat zitten en ermee gaat werken worden ze kletsnat en dan krijgen ze het echt koud.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:41

Vjestagirls ik vraag me inderdaad ook af of tie het dan niet koud krijgt? Staat hij/zij snachts binnen of buiten?

Ik ga dit jaar ook voor natural :) Mijn paardjes staan buiten en hebben een schuiltent tot hun beschikking :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:45

Zo snel krijgt een gezond paard het niet koud hoor.
Regen komt niet op die plek, met wind gaan ze met hun kont richting de wind, met regen ook.

Er zijn veel paarden met zo'n model die 24/7 buiten staan, en die komen net zo gezond de winter weer uit.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:46

Mijn friesje staat sinds vorig jaar zonder deken...Dit beviel ons wel dus dit jaar weer...Ze staat voornamelijk op stal en word 2 gemiddeld twee keer per week buiten gezet...maar dan heeft ze haar natuurlijke deken om haar warm te houden..

xx

Vjestagirl

mirka1994 schreef:
Vjestagirls ik vraag me inderdaad ook af of tie het dan niet koud krijgt? Staat hij/zij snachts binnen of buiten?

Ik ga dit jaar ook voor natural :) Mijn paardjes staan buiten en hebben een schuiltent tot hun beschikking :)

Ze staat 's nachts binnen, overdag op een zandplaat waar ze als ze wil uit de wind kan gaan staan.

En nee, ze heeft het niet koud. Ze krijgt voldoende ruwvoer om haar kacheltje brandende te houden. Het is vervelender voor je paard om zeiknat te worden zodra het ietsjes warmer wordt of ze aan het werk moeten, en daarna nat het land in te moeten.

capopjekop

Ik twijfel nog, normaal lopen mijn paarden altijd zonder dekens buiten. Maar nu gaat een van mijn shetjes iedere week mee naar de ponyclub. Ik ga maar even aankijken hoe bezweet hij dan is, anders wellicht toch scheren en aan de dekens. Of mss alleen een streep scheren, maar in mijn hoofd krijgen ze het dan toch wel koud met een kale borst.

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:47

mijn pony,s hebben nog nooit een deken gezien
met hele erge regen en kou haal ik ze binnen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:48

capopjekop schreef:
Ik twijfel nog, normaal lopen mijn paarden altijd zonder dekens buiten. Maar nu gaat een van mijn shetjes iedere week mee naar de ponyclub. Ik ga maar even aankijken hoe bezweet hij dan is, anders wellicht toch scheren en aan de dekens. Of mss alleen een streep scheren, maar in mijn hoofd krijgen ze het dan toch wel koud met een kale borst.

Valt 100% mee. Als je paard voldoende te eten krijgt dan kunnen ze prima een stuk geschoren worden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:49

ik begin er niet meer aan. Het is een dekensloper, vorig winter 3(!!) dekens gesloopt, dan maar een teddybeervachtje hoor

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:52

Op dit moment zonder. Ik blijf me verbazen over hoe men met dekens omspringt. Het is verdorie deze hele week 20 graden!!

Mijn paard staat altijd spiegelglad in haar vacht, maar staat vaak als laatste en ook weer als eerste zonder deken. Werkt prima voor ons. Hoe het gaat lopen kijk ik per winter aan. Vorig jaar stond die stomme muts zwaar kou te lijden en heb ik er toch een deken op gegooid.

Voorlopig nog even genieten van het nazomer weer :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:55

Vjestagirl schreef:
capopjekop schreef:

Valt 100% mee. Als je paard voldoende te eten krijgt dan kunnen ze prima een stuk geschoren worden.

Het zit ook puur in mijn hoofd, ik kan het altijd proberen en mocht hij het koud krijgen kan er altijd nog een deken komen natuurlijk. Al vraag ik me af of het bij Hans wel genoeg is om alleen zo'n streep te scheren, hij is echt model ontploft in de winter. Al valt het op de foto nog wel mee.

http://img130.imageshack.us/img130/7726/dsc0944.jpg

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:57

Oh, ik heb het ook weleens in mijn hoofd zitten dat ze het koud zou hebben hoor. Maar dan kijk ik naar mijn paard, soms haal ik haar ff binnen, geef n extra berg hooi en n extra schepje brok en dan knuffelen we eventjes en dan heb ik mezelf weer overtuigt dat mijn paard gelukkig is :P

Overgens gaat het haar er komende vrijdag weer vanaf, dus ze heeft nog eventjes tot het echt heel erg koud wordt. In die tijd krijgt het t laagje haar wat je op de foto ziet (huid is grijs).

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:04

Vjestagirl ik heb het op die manier nog nooit gezien eigenlijk. Heb er idd ook even aan gedacht om strepen te scheren waar ze het snelst zou zweten, maar die van mij staat dag en nacht buiten. Ik kan het dan inderdaad niet maken om haar savonds uit mijn werk in het zweet te werken en dan even zweetdeken om te doen en als ze droog is weer dekenloos de wei op zetten ;( Dus ik zal deze winter niet zoveel mijn merrie doen. Maar ik snap inderdaad je punt.

Ik geloof je als je zegt dat je paard het niet koud heeft, maar als je dit voor het eerst ziet is dat wel het eerst waar je als buitenstaander aan denkt...

Maar je kan dan inderdaad beter nu al weer scheren tegen de tijd dat het echt koud wordt heeft ze toch weer een dun dekentje :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:27

Hmmm misschien dat zo scheren voor mij ook wel een idee is...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:40

Als mijne geschoren worden krijgen ze (uiteraard) een deken op.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:23

Nu nog zonder bij Fries die ik rijd (andere eigenaar). Vacht wordt al wel mooi dikker EN heel mooi zwart! <3
Vanaf eind deze week regendeken op (ongevoerd), de hele winter lang. Nu nog 24/7 in de wei, maar als de nieuwe schuur klaar
is 's nachts op stal. Hopelijk is de schuur wel snel klaar voor het snertweer wordt. Als het -10 wordt een fleecedeken extra eronder.
Duurt nog lang... :+

Wel lastig hoor, die dekens....pff.
In de buurt hebben sommigen allang een deken op en dan denk ik: eh, ben ik niet veel te laat? Maar aan de andere kant is het hier nu nog heel warm! (20 tot 23 graden notabene). Ach, komt wel goed.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:23

Oja ik rijd trouwens wel veel en ook wedstrijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:24

MeFlower schreef:
Nu nog zonder bij Fries die ik rijd (andere eigenaar). Vacht wordt al wel mooi dikker EN heel mooi zwart! <3
Vanaf eind deze week regendeken op (ongevoerd), de hele winter lang. Nu nog 24/7 in de wei, maar als de nieuwe schuur klaar
is 's nachts op stal. Hopelijk is de schuur wel snel klaar voor het snertweer wordt. Als het -10 wordt een fleecedeken extra eronder.
Duurt nog lang... :+

Wel lastig hoor, die dekens....pff.
In de buurt hebben sommigen allang een deken op en dan denk ik: eh, ben ik niet veel te laat? Maar aan de andere kant is het hier nu nog heel warm! (20 tot 23 graden notabene). Ach, komt wel goed.

En dat is dus eigenlijk niet eerlijk, de hele winter een regendeken erop. Je drukt daarmee de haren plat, waardoor het paard ze dus niet meer overeind kan zetten als hij het koud heeft en dus eigenlijk door de deken koud staat te leiden...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:24

Waarschijnlijk hou ik ze beiden dekenloos. Maar als het nat en guur wordt, doe ik 1 van de 2 misschien een ongevoerde regendeken op, ivm gevoelige luchtwegen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:25

Het ligt eraan. Nu staat ze weer zonder, maar vorige week was het hier best koud en toen heb ik toch maar 100 grams staldeken opgedaan.