Warmte niet kwijt kunnen. Scheren maar geen deken. Hoe????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Re: Warmte niet kwijt kunnen. Scheren maar geen deken. Hoe????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:11

Even een vraag aan jullie, ik wil mijn merrie scheren in 1 van de 2 onderstaande patronen. Scheren jullie de plaats waar de singel zit ook mee en tussen de voorbenen?

Afbeelding
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:13

Ik ben zo groen als gras mbt scheren, maar ik heb me niet gewaagd aan de singelplek.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:15

Antheman schreef:
Ik ben zo groen als gras mbt scheren, maar ik heb me niet gewaagd aan de singelplek.

Heb zelf redelijk veel ervaring met scheren maar dan alleen helemaal kaal (op zadeldekje en driehoekje bij de staartaanzet na dan), met patronen ben ik juist zo groen als gras ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:21

Citaat:
Scheren jullie de plaats waar de singel zit ook mee en tussen de voorbenen?

heb ik wel gedaan,omdat hij heel lang krulhaar krijgt daar en dat zit altijd in de klit bij de singel.
Ik heb wel meer "onderdelen" bijgewerkt die ik al jaren erg lelijk vind of die in de weg zitten, zoals de baard, rare lange plukken aan de benen en sokken (niet rastypisch voor een Noriker) en giga plukken die uit de oren staken.
Hij lijkt er wel happy mee te zijn: loopt een stuk harder, schrikt een stuk beter en is een stuk aaibaarder (hij vindt het heerlijk om geaaid te worden)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:02

Nou bij mijn merrie is de "racestreep" een feit :=

T'is misschien niet zo mooi als helemaal scheren, maar paardlief staat 24/7 buiten (ze kan naar binnen maar dat doet ze alleen om te eten) en hier staat altijd erg veel wind (wonen aan de rand van de polder).
Wilde eigenlijk nummer 9 scheren maar heb in vergelijking met het plaatje de zijkant wat verder geschoren.

Even aankijken of dit voor ons werkt zo en anders gaat ze alsnog helemaal kaal.

Vind dit voor de eerste keer niet tegenvallen (heb veel paarden geschoren alleen dan helemaal kaal, nog nooit eentje in patroon geschoren) en daarbij heb ik dit ook nog eens gedaan met een opscheermachine (was met 1 uurtje klaar).

http://pic20.picturetrail.com/VOL94/514 ... 689397.jpg
http://pic20.picturetrail.com/VOL94/514 ... 689395.jpg
http://pic20.picturetrail.com/VOL94/514 ... 689394.jpg
http://pic20.picturetrail.com/VOL94/514 ... 689390.jpg

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:12

NesyD schreef:

T'is misschien niet zo mooi als helemaal scheren, maar paardlief staat 24/7 buiten (ze kan naar binnen maar dat doet ze alleen om te eten) en hier staat altijd erg veel wind (wonen aan de rand van de polder).
Wilde eigenlijk nummer 9 scheren maar heb in vergelijking met het plaatje de zijkant wat verder geschoren.

Vind dit voor de eerste keer niet tegenvallen (heb veel paarden geschoren alleen dan helemaal kaal, nog nooit eentje in patroon geschoren) en daarbij heb ik dit ook nog eens gedaan met een opscheermachine (was met 1 uurtje klaar).

Netjes gedaan.

Maar moet dit paard in de polder zonder deken lopen?

Lisa_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:47

ik ga mn [aard waarschijnlijk zoals nummer 11 scheren
want nu is ze niet droog te krijgen
@ nesyd krijgt hij wel een deken op?

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:47

Nee hoor, had eerst een 200 grams op en nu een 300 grams met halve hals.

Is redelijk off topic natuurlijk maar heb hier wel wat tips vandaan wat voor mij de doorslag heeft gegeven om een patroon te scheren en niet helemaal.

Antheman schreef:
NesyD schreef:

Netjes gedaan.

Maar moet dit paard in de polder zonder deken lopen?

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:03

Zo die van mij hebben ook een streep :P.
Ik heb de hals en een stuk van de borst gedaan, ook de plek waar de singel komt is kaal.
Mijn jonge merrie wilde er nog niet aan geloven. Zolang het apparaat uit stond mocht ik overal komen, maar zodra ie aan stond was het gedaan. Ook met een praam waar ze meestal respect voor heeft, wilde ze er niet aan geloven. Dus maar even kijken of we haar even een middeltje kunnen geven dat ze wat minder druk is....

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:17

Ik zit nog te twijfelen over nr 11 of niet scheren. Van de week ging het wel weer met rijden, niet heel erg bezweet maar vorige week had ik les en toen was ze wel heel erg bezweet en duurde het bijna 2 uur voordat ze redelijk opgedroogd was.

Ik kijk het dus nog even aan.. maar het zou dus ook met een herentondeuze kunnen?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:28

Het jammere van het voorbeeldschema vind ik dat ze bij wat meer streep gelijk de hele buik eruit halen. Dit zou ik bij een paard wat 24/7 buiten staat niet snel doen. Door het liggen kunnen ze dan snel last krijgen van optrekkende kou. Zelfs met deken op. Aangezien de buik ook met deken toch bloot blijft.

Zelf heb ik een haflinger gehad die 24/7 buiten stond met race-streep. Geen schuilstal, wel beschutting van bomen en eigenlijk onbeperkt hooi/voordroog. Hij heeft het absoluut niet koud gehad.

Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:24

luna1986 schreef:
Mijn jonge merrie wilde er nog niet aan geloven. Zolang het apparaat uit stond mocht ik overal komen, maar zodra ie aan stond was het gedaan. Ook met een praam waar ze meestal respect voor heeft, wilde ze er niet aan geloven. Dus maar even kijken of we haar even een middeltje kunnen geven dat ze wat minder druk is....

Mijn koudbloed ging vorige jaren compleet over de rooie als er een ander paard geschoren werd en als ik de tondeuse alleen maar vast had, maar door veel met de tondeuse rondlopen en af en toe es aanzetten heb ik hem toch zo gedesensibiliseerd dat ik hem nu losstaand kan scheren. Geduld is een schone zaak!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:29

Ik had ook een dekenmodel als de haflinger hier boven. Alleen wel de buik ook kaal. Hij had een regendeken op met temperatuur zoals nu en onder het vriespunt een 200gr deken. Dat ging prima :j
24/7 in stal met uitloop, bak en weide.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:43

Morrie schreef:
luna1986 schreef:

Mijn koudbloed ging vorige jaren compleet over de rooie als er een ander paard geschoren werd en als ik de tondeuse alleen maar vast had, maar door veel met de tondeuse rondlopen en af en toe es aanzetten heb ik hem toch zo gedesensibiliseerd dat ik hem nu losstaand kan scheren. Geduld is een schone zaak!

Klopt helemaal, zo heb ik bij mijn andere paardjes ook gedaan. Mijn hengst vond het de eerste keer zo fijn dat ie z'n dikke vacht kwijt was die stond helemaal te genieten, zelfde als mijn shet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:48

dit is ook nog een optie:

[quote="GreaseMonkey"]
Foto's van TS:
Afbeelding
Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:00

Gaaf die zebra/giraffe!

zou leuk zijn voor mijn pony in het voorjaar, ga ik hem als panter scheren *whahahaha*
Of m'n ezel met allemaal hartjes en sterretjes scheren.....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:20

Afbeelding
poging tot een foto, hij werd even afgeleid met een appeltje door m'n staldame, buiten beeld :)

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:29

Nee buik kort vind ik echt te koud, ijslanders bij ons achter die ook 24/7 buiten staan die hebben alleen de borst en een streep van borst naar de keel :) zoals die haflinger vind ik echt te koud..

Mijn tinker staat ook 24/7 buiten, maar die heeft gwn een deken op omdat ik alles heb geschoren behalve zijn benen en hals ( en dan wel die streep ;))
Laatst bijgewerkt door Charissa_N op 22-10-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:56

_O- Dat zebra-giraffe-patroon. Geniaal!

Ik heb mijn merrie deze winter er zo bij lopen:
Afbeelding

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:15

Ik wil mijn pony in model 11 laten scheren.
Heeft iemand hier zijn paard in model 11 laten scheren en daar een duidelijke foto van?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:24

ik heb bij mijn paard nr. 11 zelf geschoren,foto staat 4 posts hierboven

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:03

heb je daarvan ook een foto van zij genomen? op deze foto kan ik het niet zo duidelijk zien.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:06

nee, het heeft al 2 weken geduurd voor ik deze foto had. Ik ben bijna altijd alleen op stal (heb een eigen stal,met alleen eigen paarden/ezel) en hij gaat niet voor me staan poseren :+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:08

Ik denk voor mijn Fjord ook aan nr 11.
Merk wel dat hij snel zweet.

Met nummer 11 kunnen ze gewoon zonder deken blijven toch?
Sorry, niet bekend met scheren ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:10

mijn paard past niet in dekens, dus die blijft met nr. 11 gewoon zonder dekens 24/7 buiten.
Het haar groeit zo hard weer aan, dat ik denk dat je er over een maand niets meer van ziet