Jullie paarden het ook zo koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:29

Mijn paard had vandaag ook een meer zomerse dag verwacht en stond met de haren overeind. Ach ik denk dat die paarden net als ons verlangen naar de zon :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:30

mimeslosydy: Dat komt omdat er hier héél veel mensen zijn die denken dat een paard het koud heeft, omdat ze het zelf koud hebben. Een paard dat staat te trillen houd zichzelf daarmee vaak gewoon warm, en dat wordt hier nogal vaak aangezien voor "rillen van de kou". Paarden binnenhoude, winterdekens op... zo máák je je paard van suiker. En de helft van de verhalen van "mijn paard wilde echt naar binnen, stond te dringen voor het hek" geloof ik niet. Veel bokkers vermenselijken hun paard of kennen de taal van paarden domweg niet.

HIer staan de paarden gewoon buiten zoals normaal en hebben nergens last van. Niks regendekens, en zéker geen winterdekens nu, dat verstoord alleen de natuurlijke gang van zaken maar. Paarden draaien gewoon de kont naar de wind en hebben het prima naar hun zin op het land.

Er zullen uitzonderingen zijn, ik zeg niet dat het allemaal bullshit is, maar vaak heb ik medelijden met de paarden omdat de baasjes hun gedrag helemaal verkeerd interpreteren.

Nog een toevoeging: iemand schreef dat paardlief zelfs mét regendeken stond te trillen van de kou. Logisch en dat heb je waarschijnlijk gewoon aan die regendeken te danken; door die deken (óók als ie ongevoerd is) kan het dier zijn vacht de temperatuur niet laten regelen. Je verstoord dus zijn manier van warmhouden en een regendekentje is geen warmhouder dus kan dat niet opvangen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 03-05-10 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:31

Wat apart hè.. Die van mij had het zondag (6.00 's ochtends voor concours) echt koud, stond helemaal te trillen met alleen een zomerdekentje op en had ook ijskoude oren/hoofd. Had het echt nog nooit bij hem gezien, dus dacht even dat ie ziek was! Met 2 fleecedekens op had hij het weer warm..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:32

GamblersCup schreef:
mimeslosydy: Dat komt omdat er hier héél veel mensen zijn die denken dat een paard het koud heeft, omdat ze het zelf koud hebben. Een paard dat staat te trillen houd zichzelf daarmee vaak gewoon warm, en dat wordt hier nogal vaak aangezien voor "rillen van de kou". Paarden binnenhoude, winterdekens op... zo máák je je paard van suiker. En de helft van de verhalen van "mijn paard wilde echt naar binnen, stond te dringen voor het hek" geloof ik niet. Veel bokkers vermenselijken hun paard of kennen de taal van paarden domweg niet.

HIer staan de paarden gewoon buiten zoals normaal en hebben nergens last van. Niks regendekens, en zéker geen winterdekens nu, dat verstoord alleen de natuurlijke gang van zaken maar. Paarden draaien gewoon de kont naar de wind en hebben het prima naar hun zin op het land.

Er zullen uitzonderingen zijn, ik zeg niet dat het allemaal bullshit is, maar vaak heb ik medelijden met de paarden omdat de baasjes hun gedrag helemaal verkeerd interpreteren.

dus jij vind alle paarden die met een deken op lopen zielig?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:32

hier stonden ze net een weekje dag en nacht buiten. gistermorgen toen het begon te regenen toch maar naar binnen gehaald. de kwpn-er rilde al, de anderen niet. zo'n weer is gewoon niet normaal dus spelen we er maar op in. dan maar een paar dagen winterschema en dus binnen en straks maar weer opbouwen naar 24 uur per dag naar buiten. tis niet anders
ik gebruik overigens geen dekens

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:33

1 van de 7 paarden stond te rillen, maar die is ook geschoren, dus die had ik maar even een dekentje op gedaan..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:40

de van ons hebben ook even een regen dekentje om..
hopelijk morgen geen regen dan kunnen ze er weer af :j

doei

mimeslosydy schreef:
tja het klonk gewoon een beetje van die weet niet waar ze mee bezig is.
welke berichten heb ik nog meer verkeerd opgevat? ;)
hartstikke leuk hoor als iedereen hier zijn haflingertje of ijslander 24/7 buiten heeft staan maar dat is gewoon mijn type pony niet.
op bokt is het gelijk mishandeling als je pony niet minstens 15 uur per dag buiten staat.
ik geef aan dat mijn pony nu even 2 dagen binnen heeft gestaan ivm het weer.
en iedereen is gelijk geschrokken :+

Bedoel je dit nu neerbuigend?
I love Haflingers <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
En vooral de mijne :P :+

Haflinger, ijslander of wat voor paard... Kiezen denk ik het liefste voor buiten ravotten inplaats van 24 uur in een stal van pak hem beet, 3x3...
Helaas is het op veel stallen/ maneges niet eens mogelijk je paard langer dan 2 uurtjes buiten te zetten, dat is een ander verhaal en erg vervelend...
Na 3 maneges ben ik toch bij mijn opa thuis gestrand. Helaas niet mijn gezellige chickies op stal die de oren van je kop babbelen, maar wel met een goed gevoel naar bed tegenover mijn dier.

Kijk mijn paard houdt bv. niet van regen, dat is een ander verhaal. Hij stond vandaag in de paddock, oren in ze nek, kwam meteen naar me toe draven toen hij me zag!
Hij vindt zelf altijd de weg naar zijn stal, is het droog loopt hij op zijn gemakje, regent het dan sprint hij! Stel je voor dat je nat wordt :+

En TS nu je het zegt! Mijn paardje had het vandaag ook koud, heb er een iets dikker dekentje opgelegd! Zijn halsharen stonden overeind...

MaaikeMo

mimeslosydy schreef:
GamblersCup schreef:

dus jij vind alle paarden die met een deken op lopen zielig?

Je leest niet..

@ Gamblerscup: Maar ben t wel met je eens, tis een dagje flink wat kouder, alles word onder dekens gestopt..
Paarden kunnen hun warmte wel regelen, ze gaan eten, rennen, of op een hoopje staan.. Kont in de wind.
Mijn paard staat lekker bloot nog buiten.. overigens had ik ook niet t idee dat ie t koud had vanmiddag en vanavond..
En mimeslosydy, heb geen ijslander ofzo :) Een gewoon sportpaard kan ook wel wat hebben hoor ;)

mimeslosydy

En wie respecteerd dat niet dan heb hier nog niemand horen zeggen dat jouw paarden zielig zijn omdat ze niet 24/7 buiten staan?
Heb jij het wel gezien zie ik graag wie dat gezegt heeft.[/quote]

zielig is niet letterlijk gezegd maar iets hoeft er niet letterlijk te staan terwijl iemand dit wel bedoelt ;)
het komt erop neer dat ik eigenlijk mijn pony vanaf nu zonder dekens 24/7 op het land moet doen.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:41

Mijn pony is net 1 week geschoren.. Als die dan trillend in de wei staat laat ik hem niet zo rond lopen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:42

Nee logisch, die kan zichzelf ook niet meer warmhouden. Tuurlijk moet je dan voor een deken zorgen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:42

Het enige wat bij ons 'oudje' bibberde was haar neusvleugels van het optrekken van haar neus uit walging. Mevrouw heeft de pest aan regenweer en wordt daar gruwelijk sjaggie van. Ze liep geheel uit eigen beweging haar stal in toen ik het land opendeed en ging daar pontificaal staan kijken of ik ook wel het deurtje dicht deed. Echt...Zo'n andere ouwe muts die we op stal hadden deed dat ook én probeerde dan zelf de deur dicht te doen.
De andere merrie liep de stal in en vervolgens weer uit om mij erop te wijzen dat er iets essentieels ontbrak. Hooi. Doet ze door naar het hooi te wijzen en vervolgens mij die kant op te duwen. Erg effectief aangezien ik zo'n watje ben dat dan ook voert, meestal dan, en dat dus gewoon zelf aangeleerd gedrag is.

Hier gaan ze overigens ook gewoon naar binnen hoor, als het weer écht niet leuk meer is (dus niet bij dat ene korte zomerregenbuitje) én ze niet fatsoenlijk op een landje of in de paddock kunnen omdat het één grote eendenvijver is geworden. Niet dat dat laatste zwaar doorslaggevend is. Geef ze een droog stuk om te staan en wat doen die mafketels? Juist, met z'n allen in de diepste plas die ze kunnen vinden staan 8)7

Maargoed, echt koud zag ik ze het niet hebben vandaag...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:43

@ Gamblerscup: Maar ben t wel met je eens, tis een dagje flink wat kouder, alles word onder dekens gestopt..
MPaarden kunnen hun warmte wel regelen, ze gaan eten, rennen, of op een hoopje staan.. Kont in de wind. mijn paard staat lekker bloot nog buiten.. overigens had ik ook niet t idee dat ie t koud had vanmiddag en vanavond..
En mimeslosydy, heb geen ijslander ofzo :) Een gewoon sportpaard kan ook wel wat hebben hoor ;)[/quote]

ja, paarden die het gewend zijn :D
het is toch echt geen optie om mijn pony van een op andere dag zonder dekens neer te zetten.
als ik dat uberhaupt zou willen

dus jouw ''sportpaard'' heeft een dikke wintervacht? niet vervelend met trainen?

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:43

Zijn we daar over uit hahaha ;) Een gezond paard met een normale vacht zoals mijn haflinger ga ik nu geen deken op gooien

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:45

mimeslosydy schreef:
het is toch echt geen optie om mijn pony van een op andere dag zonder dekens neer te zetten.

dus jouw ''sportpaard'' heeft een dikke wintervacht? niet vervelend met trainen?

Ja mijn paard staat elke dag buiten, heeft van de winter een dek op gehad, maar is al maanden af. En bij mij is het altijd: een maal dek op, is ophouden, eenmaal weer af in de lente.. blijft ie af..
Paard kan het zelf regelen :)

Als je paard nu nog onder dekens heeft gestaan, en je ze nu afgooit, ja zal die niet zo tof vinden nee.. Maar als ie al zeker een maand zonder dek staat, en hem voor 1 dag kou opgooit, vind k niet nodig :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:46

Bedoel je dit nu neerbuigend? I love Haflingers <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
En vooral de mijne :P :+

Haflinger, ijslander of wat voor paard... Kiezen denk ik het liefste voor buiten ravotten inplaats van 24 uur in een stal van pak hem beet, 3x3...
Helaas is het op veel stallen/ maneges niet eens mogelijk je paard langer dan 2 uurtjes buiten te zetten, dat is een ander verhaal en erg vervelend...
Na 3 maneges ben ik toch bij mijn opa thuis gestrand. Helaas niet mijn gezellige chickies op stal die de oren van je kop babbelen, maar wel met een goed gevoel naar bed tegenover mijn dier.

Kijk mijn paard houdt bv. niet van regen, dat is een ander verhaal. Hij stond vandaag in de paddock, oren in ze nek, kwam meteen naar me toe draven toen hij me zag!
Hij vindt zelf altijd de weg naar zijn stal, is het droog loopt hij op zijn gemakje, regent het dan sprint hij! Stel je voor dat je nat wordt :+

En TS nu je het zegt! Mijn paardje had het vandaag ook koud, heb er een iets dikker dekentje opgelegd! Zijn halsharen stonden overeind...[/quote]

nee hoor, het is niet mijn type, dat is alles absoluut niet neerbuigend bedoelt.
en mijn pony staat trouwens op een boerderij.
dus niks luxe manege ;)
in een ruime stal van 5X4 (ongeveer weet ik niet precies maar wel heel veel groter dan gemiddelde box

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:46

Hooi voeren in plaats van met dekens in de weer... Dat houd het kacheltje brandend... Mijne had het écht niet koud, en de volbloed in mijn paddock ook niet hoor. ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:47

MaaikeMo schreef:
mimeslosydy schreef:

Ja mijn paard staat elke dag buiten, heeft van de winter een dek op gehad, maar is al maanden af. En bij mij is het altijd: een maal dek op, is ophouden, eenmaal weer af in de lente.. blijft ie af..
Paard kan het zelf regelen :)

Als je paard nu nog onder dekens heeft gestaan, en je ze nu afgooit, ja zal die niet zo tof vinden nee.. Maar als ie al zeker een maand zonder dek staat, en hem voor 1 dag kou opgooit, vind k niet nodig :)

mijn pony heeft in de zomer ook een dunne deken op.(heel dun).
anders krijgt ze andere kleur vacht van de zon en da's niet mooi.
(ik denk dat deze zin officieel mijn dood op bokt is.......)

frankiej

Re: Jullie paarden het ook zo koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:51

ach mimes, er worden ook friezen en fell ponys binnen gehouden opdat ze niet bruin verkleuren

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:52

frankiej schreef:
ach mimes, er worden ook friezen en fell ponys binnen gehouden opdat ze niet bruin verkleuren

binnen is iets anders dan een dunne deken

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:54

@mimeslosydy
Geen "luxe" manege?
Heerlijk een boerderij met grote stal, beter kan je niet treffen!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:59

[quote="mimeslosydy"]

mijn pony heeft in de zomer ook een dunne deken op.(heel dun).
anders krijgt ze andere kleur vacht van de zon en da's niet mooi.
(ik denk dat deze zin officieel mijn dood op bokt is.......)

_O- _O- _O-
Welke kleur heeft je paard?

Als die maar buiten komt, waarschijnlijk helpt dat dunne dek ook meteen tegen vliegen.
Twee vliegen in 1 klap :P
Geen vale kleur en geen vliegenbultjes :P

Ik dacht dat ik ijdel was op mijn paard :')

Maar even serieus: Mag die wel af en toe lekker in de blub rollen of wordt hij dan vies? :P

edit: Had ook niet gezien dat het om een 14 jarige ging... Maar ik bedoel het ook niet rot :o
En ik moet stiekem toegeven dat ik rond die leeftijd ook wel een beetje zo was :P
Laatst bijgewerkt door doei op 03-05-10 23:02, in het totaal 2 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:00

Hier 2 pony`s gister de winterdeken weer op gedaan.
Hiermee kunnen ze lekker in de bak lopen.
Morgen weer in het land.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:04

blij om te lezen dat iedereen zo goed zorgt voor de paardjes! sommige mensen zeggen dat wij ruiters ons aanstellen.. nou ik heb ze ook alweer lekker een regendekentje op!!