Kale manen door deken met hals.. hoe verkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Re: Kale manen door deken met hals.. hoe verkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:37

Ik heb met mijn paard precies hetzelfde gehad, 2/3 jaar geleden. Ook een heel stuk manen weg, midden op de manenkam.
Ik heb verschillende merken dekens geprobeerd, maar niets hielp.
Ze staat nu al 2 winters zonder halsdeken en je ziet nog steeds dat het stuk manen wat toen kaal is geweest, nu veel dunner is. Het wordt langzaam aan steeds beter, maar het blijft dun.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:39

nina88 schreef:
Ik heb met mijn paard precies hetzelfde gehad, 2/3 jaar geleden. Ook een heel stuk manen weg, midden op de manenkam.
Ik heb verschillende merken dekens geprobeerd, maar niets hielp.
Ze staat nu al 2 winters zonder halsdeken en je ziet nog steeds dat het stuk manen wat toen kaal is geweest, nu veel dunner is. Het wordt langzaam aan steeds beter, maar het blijft dun.

NEE dat meen je niet |(
2/3 jaar en je ziet het nog steeds!!
o o ik had gehoopt dat het met de zomer wel weer mooi zou zijn...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:47

proberen een halsdeken met gladde binnenvoering.
ik heb een amigo mio (vliegendeken met vaste hals) en een turnout rug van 370grams met losse hals. Mijn paard heeft nog steeds mooie manen die groeien als kool. de manen aan de schoft staan wel iets dunner, maar dit is van een fleece deken. Aangezien hier de rand van mijn amigo winterdeken zit, groeien de manen niet terug, maar het wordt ook niet minder.
Wel heb ik het idee, nu er zweet en vuilafzetting aan de binnenkant begint te komen (na 3maanden) zien de manen er iets doffer uit, dan eerst. maar vind zowieso dat naar het einde van het winterseizoen de vacht onder een deken iets doffer begint te worden (begint van de rui, losse en dode haren, gesplitste haarpunten,...)
Mijn vriendin haar paard had een halsdeken met een soort fleecevoering en deze heeft ook een hele strook halverwege z'n hals/manenkam afgeschuurd in de staldeuropening. Manen zagen er altijd dof en volledig "opgewold" uit, dus heeft ze het halsstuk toch maar af gedaan. Het haar groeit toch niet sneller terug (paard is ook geschoren en staat in een buiten stal) en als het vriest doen we de bovendeurtjes dicht en is het lekker warm in de stal.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:49

Ik ga volgend jaar ook een amigo deken kopen met losse hals..

en voor nu neem ik het maar voor lief dat hij kaal is..
Als mn vriend terug is van wintersport zal ik eens een foto maken van hoe zn manen nu zijn..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:55

oh voor het terug laten groeien wil een biotine supplement nog wel eens helpen ;) ik kan elke 3 maand 10 cm staart afknippen en een 5cm manen inkorten

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 16:09

serieus??
waar kan je dat halen?

sinds een korte tijd heeft mn paard zowiezo heel erg dat zn staart afbreekt (wordt steeds dunner)
helpt biotine daar ook tegen??

Ik weet alleen dat biotine kan helpen bij brokkelhoeven

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:11

Mijn paard heeft een Amigo Havey op met een goedpassende ruime 0 grams hals deken om (gladde voering).
Ik heb exact het zelfde probleem, ongeveer 15 cm van het midden van de hals waar de manen nu wel heel erg dun beginnen te worden.

In de box naast hem staat er een met een vaste hals 270 grams vulling en dat paard heeft helemaal nergens last van :o
dat paard is veel horizontaler gelijnt in de hals dan die van mij
ik denk dat dat er ook mee te maken heeft.
die van mij staat er ook mee buiten dus ook in de regen en dan is de deken ook zwaarder (tijdelijk maar even goed).

Ik kan niet precies zeggen waar het aan ligt, het zal wel een combinatie zijn van minder frisse lucht, de druk op de haren en het schuren omdat het paard toch zijn hals van boven naar beneden beweegt en weer terug.

hopelijk komt er nog een echte goede oplossing voor in de toekomst, dan houdt ik mijzelf in ieder geval aanbevolen :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 16:15

ow dus ook bij een amigo deken kan het voorkomen..

sh*t.. dacht dat ik de oplossing al had voor volgens jaar :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:18

Don_Zhivago schreef:
Ja maar waarom heeft hij het dan maar op een stuk van 15 cm? en de rest niet..

het ziet er echt niet uit :)
bij zn schoft nog wat manen... daarvoor 15 cm niks meer... en dan weer wel dikke manen..

is leuk als ik wedstrijd heb en ik moet vlechten :D

Ben je snel klaar :j *spreekt uit ervaring
Mijn paard mist ook echt stuk.. -O-
Normaal 7 knotjes, nu 4 :')

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 16:19

haha ja je bent indd snel klaar, maar het ziet er niet uit..

nou moet ik zeggen, mijn paard is heel donker en mensen zien het geen eens..

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:19

Ja helaas! :(
maar zoals ik al zei dat verschilt ook per paard.

Ik ga proberen om de hals wat later op te doen volgend jaar en weer wat eerder af.
maar ik zit nu ook al weken te wachten tot ie af kan maar het weer werkt niet echt mee ;(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:20

ik geef biotine om de hoefkwaliteit te verbeteren, maar merk toch dat de manen van mijn paard gemiddeld iets sneller groeien en ik echt moet bijtrekken om te voorkomen dat ze te dik gaan staan.
Ik heb hier op bokt nog post gelezen waarin staat dat er eerst een effect op manen en staartgroei zien bij het geven van biotine.
Als biotine helpt bij de aanmaak van keratines in het hoorn van de hoefwand, dan doet het dit ook voor de keratines in de vacht en manen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:23

ik vervloek die pruts halsdeken

ik had een heledure
met lossehals de deken is heel fijn maar de hals die vervloek ik

ik voer al tijden biotine en ze hebben hier allemaal super manen en hoeven
Maar ook met biotine zijn ze uitgevallen

mijn tink had manen van ruim 50 cm was er beren trots op tot ik de deken naar 2 weken erafhaalde en kon de manen met plukken eruit halen :'(

Kon wel janken
Sindsdien komt hier op geen een paard meer een halsdeken
alleen op de trailer omdat de haflinger mijn sleezy gemolt heeft

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:25

Don_Zhivago schreef:
serieus??
waar kan je dat halen?

sinds een korte tijd heeft mn paard zowiezo heel erg dat zn staart afbreekt (wordt steeds dunner)
helpt biotine daar ook tegen??

Ik weet alleen dat biotine kan helpen bij brokkelhoeven

Het werkt daar zeker tegen

Bij een mens zijn de nagels ook van het zelfde ''matriaal'' als de haren
en dit is bij een paard ook zo

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:29

Hoef=dode cellen manen+staart=dode cellen. Dus ja, biotine werkt ook voor manen en staart, die van mij staat inmiddels ook met voor haar doen hele lange manen (dik+lang) en dat is met dit weer echt ideaal.

Die van mij staat zonder halsdeken, hals is wel iets wolliger dan haar lichaam, maar niet heel erg. Ze is niet geschoren (daar doe ik niet aan, gewoon optijd beginnen met deken..).
De stal waar ik sta is een stal met 1 kant luiken, die open staan. Dus het is op stal even koud als buiten. Dus vergelijkbaar met buitenstallen :)

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:37

ik heb ook voor eerst een turnout full neck gebruikt, ook een handlengte vingerdik manen weg (links en recht nog plukjes in de midden nix meer
gebeld met veearts, wat doen?
-msm poeder geven (duur spul!-zodat de (beter-vlugger) manen truggroeien)
-de klassieke blauwe pot nivea creme smeren

en de deken aflaten
heb dan meer gelijk contact opgenomen met van waar de deken kwam,
fotos moeten doormailen,
volgens hen is de deken iets te groot waardoor de druk te groot word op de manen,
waardoor de manen uitvallen,
dusja kijk mss zelf ook eens na,...
bij deze heb ik een prachtdeken te koop....
shires maat 190 poppy red

Don_Zhivago schreef:
HELP!!!!

Mijn paard heeft sinds hij zn winterdeken met hals op heeft (staat in buitenbox) kale manen..
dan heb ik het niet over een klein kaal stukje, maar echt een stuk van 15 cm :(

Wie heeft er tips om dit volgend jaar te voorkomen..

ps: de deken is wel van super kwaliteit en heeft verder niks bijzonders, maar op de één of andere manier schuurt het..

wie heeft de goude tip??

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 16:42

mijn deken is ook een maatje te groot.

misschien dat daardoor komt.

dat biotine ga ik zeker halen en proberen, maar daar ga ik pas mee beginnen als mn hals deken af gaat.

thnx voor alle tips. :D

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:47

mijn deken met hals is compleet in gladde stof en ze had het ook dat r manen wegwaren,
dusja,
-deken zonder hals gelegd
-nivea creme opsmeren
-msm poeder geven

ze was wel gewend aan dekens met afneembare fleece hals-nooit geen probleem geweest
nu met de outdoor met gladde voering wél problemen
volgens verkopers zou de deken te groot zijn waardoor het teveel aan druk zorgt dat de manen uitvallen...
ambre schreef:
Ik heb wel gehoord dat je er minder last van hebt wanneer je een hals neemt waarvan de voering heel glad is.Vorig jaar had ik op 4 paarden een hals en die hadden het allemaal.
Heeft 10 maanden geduurd voordat ze weer terug gegroeid waren.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:48

Mijn paardje heeft nu ook al 3 maanden onder de halsdeken gestaan. Het is een deken van Pagony (kwalitatief dus niet de beste deken), maar de voering is wel glad. Sinds twee weken geleden merk ik dat de manen in het laatste stuk van de manenkam dood gaan. Ik kam ze regelmatig en haal er dan hele plukken uit (pony heeft gelukkig een hele beste partij manen, dus dat stuk is nog niet kaal). Ieder jaar is dit weer hetzelfde, maar ik heb nog nooit gemerkt dat de manen niet weer aangroeide. Nu de temperatuur oploopt heb ik de halsdeken even afgedaan, waarschijnlijk de enige manier om de manenkam weer wat zuurstof te bieden.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:50

Ik zou je adviseren om gewoon echt geen halsdeken meer op te doen.
Mijn paard is ook geschoren en staat ook in een buitenstal, maar er komt nu echt geen halsdeken meer op. En ze heeft het met haar dikke winterdekens naar mijn idee niet koud.
Ik laat haar alleen wel met wat koud en nat weer, wat minder lang buiten staan.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:00

c_alsemgeest schreef:
Zorgen dat je deken 100% goed past en kiezen voor een deken zonder naden en een gladde stof in de hals :)
Ik heb zelf deze:
Afbeelding
En ik ben er erg tevreden over... vooral de naden blijken veel wrijving op te leveren, deze heeft dat nagenoeg niet :)

mijne heeft ook geen naden in de hals en toch verloor ze haar manen!
het gaat volgens mij ook over te warm en te weinig ademend....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:16

2heavenly schreef:
mijne heeft ook geen naden in de hals en toch verloor ze haar manen!
het gaat volgens mij ook over te warm en te weinig ademend....

Yep, dat denk ik dus ook echt. Want met een vliegendeken 24 uur op met hals geen enkel probleem (maar die ademen meer natuurlijk). En praatje dat hals/ dek te groot is of niet, is gewoon om er onderuit te komen. Hij moet toch ook wat ruim zijn? als hij zo aangesloten zou zitten, kunnen ze niet eens met een hoofd naar beneden. Hoe willen ze dan eten?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:38

hele topic doorgelezen en wat ik vooral lees is dus dat los vlechten het beste werkt.

mijn paard heeft alleen 's zomers een deken op ivm zn zomereczeem. Ook ik heb gebroken haren. De deken is heel glad gevoerd en broeit niet, dus die dingen hebben denk ik maar weinig invloed. Bij mij heeft hij het alleen niet op 1 stukje heel erg, maar over de hele manenkam zijn de haren dunner. Hij heeft nu 1 jaar niet geschuurd en nu krijgen nieuwe haren dus de kans, zijn manenbos begint nu een stuk dikker te worden en aan die nieuwe haren zie ik dus dat die deken haren afbreekt. Komende zomer ga ik het invlechten, dus dan zie ik wel wat het resultaat is.

ik hoorde van een vriendin ook dat invlechten het beste werkt, niet schrikken als je ze een keer uithaalt, want normaal verliest een paard ook iedere dag haren, maar die blijven dan in die vlechten hangen en komen dan dus in 1x los.
Die staartjes die iemand hier noemde zullen ook helpen denk ik, de deken rust dan vooral op de elastiekjes, dus zullen de manen er ook weinig last van hebben.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:50

De mijne is ook slachtoffer van de halsdeken :-( hij heeft em maar een week of 2,3 op gehad met die hele erg sneeuw en nu zit er op een stuk van +- 8 cm nog maar een miezerig btje manen echt zooo zonde! Voor de rest zijn z'n manen superdik dus het valt ook echt op.. Dus ook echt geen halsdeken meer voor mijn peerden dan maar een beetje extra haar aanmaken op de hals. Dat van die biotine is wel een tip!

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 02:56

Mijn pony's had ik altijd een deken met losse hals.
Gevoerd maar geheel glad van binnen dus zonder naden.
Mijn moeder maakte lusjes aan mijn dekens waardoor ik de hals eraan kon maken. Gewoon een goedkoop merk (voor zover paardendekens goedkoop zijn =p ) en bij geen enkele last gehad van uitval van de manen.. had ze ook 24/7 op.
hoor wel van anderen met een vaste hals dat ze er last van hebben..
heb er zo geen foto van, hoop dat ik er op me ander computer nog 1 kan vinden..