Hoe gaat het met de pony,s die 24 uur buiten staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:04

Mijn 2.5 jarige staat ook heerlijk 24/7 buiten. Ze hebben onbeperkt hooi en ook ligt er veel oud hooi op de grond waar ze warm in kunnen liggen. Ze hebben niet echt een schuil mogelijkheid, maar gelukkig heeft de staleigenaar zijn vrachtwagen naast t hek van de wei gezet, wat de wind grotendeels tegenhoud :)

Hier een fototje:
Mijn pony (bruin) samen met die van amyz
Afbeelding

En hier achter zie je de vrachtwagen en de baal hooi en ook de wintervacht van sil :)
Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:58

Die van mij hebben ook een lekkere dikke wintervacht. De paddock ligt beschut, tussen het huis, het tuinhuis, de stal van de buren en een heg aan 2 kanten nog. Ik maak me alleen zorgen als ze willen liggen, liggen ze dus op de bevroren grond op het ijs.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:40

Gisteren was er hier heel veel sneeuwval en een echt ijzig koude wind. Toen vreesde ik er een beetje voor. Mijn paard heeft wel een dikke wintervacht, maar zo koud had ik het zelf zelden gehad, ik verwachtte dus dat er veel gebruik gemaakt zou worden van de (schuil)stal en ik was zelfs een beetje aan het twijfelen of ik toch geen klein dekentje zou moeten opleggen...

Ben je gek? Gewoon in het midden van de storm blijven staan :D . En ze had het echt absoluut niet koud, ik vond dat ze veel beter in haar element leek dan wanneer het 's zomers over de 25 graden wordt, want dan krijg je haar niet uit de schuilstal, al staat er een hele kudde aan de heel andere kant van het weiland te grazen.
Ik mag dus hopen dat er nooit een goeroe is die het voor elkaar gaat krijgen dat paarden bij vriesweer verplicht op stal moeten, het zou haar beste dag niet zijn := .

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:42

Gaat hartstikke goed hier :)
Geen kou, gewoon rustig.. Nice

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:00

Mijn pony's staan ook 24/7 buiten en vermaken zich prima! 1tje is er geschoren eind november, en staat met een halsdeken met daarover nog een licht gevoerd dekentje. Mijn ene vuelen staat gewoon met dr wintervacht en de andere heeft 2 dekentjes gezien de weerstand.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:11

xKatleentjex schreef:
Gisteren was er hier heel veel sneeuwval en een echt ijzig koude wind. Toen vreesde ik er een beetje voor. Mijn paard heeft wel een dikke wintervacht, maar zo koud had ik het zelf zelden gehad, ik verwachtte dus dat er veel gebruik gemaakt zou worden van de (schuil)stal en ik was zelfs een beetje aan het twijfelen of ik toch geen klein dekentje zou moeten opleggen...

Ben je gek? Gewoon in het midden van de storm blijven staan :D . En ze had het echt absoluut niet koud, ik vond dat ze veel beter in haar element leek dan wanneer het 's zomers over de 25 graden wordt, want dan krijg je haar niet uit de schuilstal, al staat er een hele kudde aan de heel andere kant van het weiland te grazen.
Ik mag dus hopen dat er nooit een goeroe is die het voor elkaar gaat krijgen dat paarden bij vriesweer verplicht op stal moeten, het zou haar beste dag niet zijn := .

Nou, je haalt de woorden uit mijn mond! Hier ook de inloopstal helemaal lekker warm gemaakt, extra dikke laag stro erin, 1 deur dicht zodat ze echt uit de wind konden, en ze hebben er gewoon geen gebruik van gemaakt ^) ;)

Hier heb ik ook sterk de indruk dat ze nu, met kou, sneeuw en wind veel blijer zijn als in de zomer met ongedierte en warmte! :j

En dan al die berichten over die "arme" paarden die buiten staan zonder stal, maar in de zomer hoor je niemand over al die paarden zwetend OP stal :?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:35

*\o/* mijn paarden zijn alle 3 vannacht in de loopstal geweest .. :D

maar waarschijnlijk slechts omdat ik 90% van hun hooi binnen had gelegd, en 2 van de 3 bakken water nu binnen staan .. :')

ben benieuwd heb nu 2/3 water binnen en 1/3 hooi
de rest weer buiten :Y)
ze krijgen standaard een kwart te veel
(gooi liever iets te veel dan te weinig,..)
dus ben erg benieuwd waar ze vannacht uit gaan hangen :D

Jeddah

Re: Hoe gaat het met de pony,s die 24 uur buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:48

Ik heb om die reden met het heel slechte weer ook binnen en buiten hooi gehangen, maar mooi dat ze eerst alles buiten opaten en later pas, omdat er hooi hing, binnen.

Ik heb normaal het hooi altijd buiten, maar binnen altijd schoon stro om op te knabbelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:01

ja ze hadden voor afgelopen nacht zulk slecht weer voorspeld
dus we hadden eigenlijk leeuwendeel binnen dit keer

maar heden avond ook weer lekker buiten met zijn 3tjes
stalletje schoon / schoon water / hooi en knabbel stro
maar buiten gaat eerst

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:31

PP --> SV

ai_luf_uJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:11

super, de koedbloeden hebben het nooit koud xD mijn nrps soms wel, maar dan mag ze naar binnen:)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:13

Hier gaat alles prima, schone paddock en stallen en onbeperkt hooi. Nah die hebben niks te klagen :P
We hebben wel de hooibak onder het afdak bij de stallen gezet, die stond oorspronkelijk midden in de paddock. Maar eerst met alle regen en daarna met de vorst staat hij hier veel beter, het hooi blijft droog, paarden kunnen droog staan met eten en ze schuiven niet uit op de bevroren en spekgladde bodem van de paddock

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:18

Mijn arabiertje staat met een deken op van 200 grams.. Hij staat 24h per dag buiten. Heeft wel een inloop stal. Maar meen dat hij daar eigenlijk alleen maar in staat :P Alleen als ik op stal ben staat hij buiten om me te begroeten haha.
( tis ook wel een watje hoor ;) )

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:22

overdag op het land 's nachts op het pad met inloopstal waaruit ze4 ook in het land kunnen komen maar snachts heb ik die dicht maar ze kunnen nog wel buiten staan, onze haflinger anton staat echt 24/7 buiten obelix onze welsh staat 's nachts wel graag binnen maar het gaat allemaal hartstikke goed :D

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:03

Mijn welshjes staan ook dag en nacht buiten, ze kunnen onder de bomen schuilen. En ze krijgen genoeg hooi, wortels en pavo summerfit koeken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:09

vandaag kregen ze stukken stokbrood bij hun brokjes (handig die vriendelijke bakkers :o )
dat was toch wel het object van de dag, stokbrood heeft de hele wei gezien. :D

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:25

Meneer de Fjord staat ook 24/7 buiten, de KWPN'er staat 's nachts wel op stal (en is niet van mezelf)
Afbeelding
Afbeelding
Hij vindt het heerlijk hoor, heeft het absoluut niet koud en geniet van de megabulten hooi en voordroog die hij krijgt. Ik voer hem wel behoorlijk veel ruwvoer ('s morgens 8 uur een paar plakken hooi en 1 plakje voordroog, 's middags 5 uur 2 dunne plakjes voordroog en een emmer lucerne met wat muesli en 's avonds rond 10 uur paar plakken hooi en 1 plak voordroog), maar hij kan het echt wel hebben. Het hooi is heel stengelig en grof en hij heeft alles op bij elke voerbeurt. Dus dan heeft hij ook wat te doen.
Hij is heel erg fors en ongeveer 1.54 groot, dus hij moet het kacheltje ook warm houden voor dat grote lijf van hem. En hij drinkt ongeveer 40 liter water per dag, dus ik breng er elke dag 2 grote jerrycans heen. Hij maakt zelf het ijs stuk om te kunnen blijven drinken en ik heb een bal in de waterbak liggen zodat het door de wind minder snel bevriest, dat helpt ook goed.
Met oud en nieuw had ik hem op stal gezet en ik heb zelden zo'n blij paard gezien toen hij de volgende dag weer naar buiten mocht. Hij is er gewoon niet voor gemaakt om binnen te staan, hij vindt het heerlijk buiten en ik maak me ook geen seconde zorgen over hem of hij de kou en sneeuw wel aankan.
In de periodes dat het heel veel regende heb ik hem wel af en toe binnen gehaald zodat hij even een nachtje droog kon slapen. Maar volgens hem had het geloof ik niet gehoeven. :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:30

bij ons staan de shet en welsh ook continu buiten.. ze kunnen in de stal en onder de 'veranda'noem ik het maar,het dak steekt uit en is een prima plekje om uit de wind en sneeuw te staan.
Maar in wind sneeuw en regen staan ze in de open lucht 8)7 en ik denk ga toch lekker binnen staan ,maar nee hoor.
nu zet ik ze 's avonds laat in stal,deur dicht met hooi voor de nacht[ik weet ik ben een watje]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:33

mijn fjordenjaarling staat ook 24/7 buiten met zijn welsh a vriendinnetje van 8 maanden, gaat hartstikke goed.
we hebben een grote inloopstal/container en ze staan er wel wat vaker in en slapen daar ook. is natuurlijk lekker warm op stro ipv op koude sneeuw :D koud hebben ze het niet :n vachten zijn hartstikke dik en ze scharrelen ook graag buiten op het landje :j

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:41

Mijn tinker staat ook 24/7 buiten, heeft een container waar ze in kan, maar graaft liever een gat in de sneeuw, om daar in te gaan liggen. Ze staat nooit in de container, ze staat er alleen bij omdat er een groot pak hooi staat. Ze krijgt dus onbeperkt hooi. Ze scharrelt het liefst buiten een beetje rond, zelfs met die harde wind. :D

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:39

Een paar jonge paarde van ons staan nog 24 uur buiten, wel met schuilplekker natuurlijk :).

Op het moment gaat het gewoon goed, ze zien er mooi en gezond uit dus we zien nog geen redeno mze op stal te doen.
Vorig jaar waren ze zo vervelend, ze sprongen door de V heen, en zaten toen dus vast, lagen vast ..
Daarom hebben we ze nu gewoon buiten met schuil ;o

Dat schuil ik niet echt een stal, maar gewoon iets wat de wind tegen houd zegmaar :).
OOk krijgen ze kuil bij gevoerd ^^

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:40

mijn 2 kleintjes vermaken zich ook goed, hebben het echt niet koud want hebben een heerlijke warme wintervacht, en lopen elke middag lekker te racen door de wei heen, ze hebben veel plezier samen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:39

nou ons konijntje zien we niet zo heel veel meer buiten komen
en de katten geloven het ook wel nu , de 1e sneeuw vonden ze nog interessant .. nu is de bank interessanter
er word erg veel gespeeld binnen , waar we aan kunnen zien
dat ze nu niet meer buiten hun energie kwijtraken
helaas hebben de vlooien het ook ontdekt :(
2 week terug alles behandeld maar dat was helaas duidelijk niet voldoende _-:(

de hond lag vanmiddag weer languit in de sneeuw
die heeft 2 nachtverblijven en snachts slaapt die in de zaak
maar overdag is die heel erg weinig binnen te vinden

paarden hebben vannacht buiten bijna al het hooi opgegeten
en het hooi in de stal was nog niet aangeraakt

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:00

Mijn draver doet het heel goed buiten, helemaal omdat het zn eerste winter buiten is. Hij heeft het volgens mij nog niet koud gehad & in de schuilstal heb ik hem nog nooit gezien.
Hij kan onbeperkt hooi eten en heeft een warme teddy vacht.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:04