Hoe geven jullie je paarden nu beweging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:24

aerdenhout1 schreef:
Momenteel geef ik denk ik mezelf wel de meeste beweging...paarden buiten zetten ( drama want ze zijn lekker fris met dit weer!), wisselen van de groepen ( anders gaat alles tegelijk, maar dat gaat nu niet), water bij vullen in de paddocks( die ze dan direkt leeg zuipen natuurlijk zodat je minimaal 5 keer moet lopen), water bakken in de stallen verschonen( automatische drinkbakken zijn afgesloten...gloeiende gloeiende!) stro halen op een pad dat spekglad is, hooi pakken maar eerst alle sneeuw weer van het plastic afhalen anders krijgen ze ijsjes ( en een paard lust meestal geen ijsje!!) zout strooien anders breken ze hun nek als ze het pad afmoeten richting paddock, moet ik nog even door gaan?????

Wat nou...paarden beweging geven???En ik heb hier niet om gevraagd hoor!!!!!!

Heel herkenbaar :D

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:29

trisca schreef:
Ik zit ook tegen friesland aan BianC. Was al verbaast dat zoveel mensen nog mogelijk zagen om de paarden in de bak of het land te hebben :o

Volgens mij heeft in het noorden de vorige sneeuwperiode vooral de boel verprutst. Alles was zeiknat toen de harde vorst inzette, dus alles is glad :(

Yep zelfde story hier. Bak was nog een zwembad van de vorige dikke laag sneeuw die gedooid is, daarna weer vriezen, dus bak is niet te doen met de volgende laag sneeuw erop. Kortom gedwongen vakantie voor de paarden, maar niet voor de bazen en stalhouder vanwege oeverloos gesleep met water, hooi en stro en eindeloos sneeuw ruimen ;-) .
Paarden gaan bij ons wel elke dag lekker in de wei, ze rennen wel ondanks ongelijke ondergrond in het beginstuk maar zijn redelijk voorzichtig. Tja je moet toch wat, ze weken binnen laten is toch echt geen optie.

aerdenhout1

Re: Hoe geven jullie je paarden nu beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:31

En weet je wat zo "leuk" is?? Het heeft hier flink geregend vanmiddag en nu, om 1/2 6, vriest het....moet ik meer vertellen?????

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:38

Nee, hou maar op, ik weet genoeg. Schaatsen onderbinden en zo naar stal!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:38

@ Aerdenhout1: een ijsbaan? :P

trisca schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe jullie paarden nu de stal uit komen.
Zelf ben ik momenteel erg blij met onze stapmolen. Ik maak hem 's morgens sneeuw en ijsvrij en daar lopen ze dan in. Meestal 2 keer per dag.
De vorige periode had ik ze ook in de bak, maar nu is die te ongelijk en de sneeuw lijkt meer te plakken.
Ik heb ze gelukkig niet op ijzers staan.

Hoe zorgen jullie dat de paarden er nu uit komen? En als je je paard in pension hebt staan; moet je er dan zelf voor zorgen of wordt dat gedaan? En hoe?

Hier staan de paarden met deze sneeuw in de paddock (deels vlak, deels ongelijk voor opvriezen) waarvan we het bestraatte deel steeds sneeuw en ijsvrij maken en evt strooien tegen gladheid, en overdag krijgen ze de buitenbak er bij. Die is 20 bij 60 en vlak opgevroren. Hij was net weer droog na het smelten van de vorige (30 cm, in het noorden dus...) sneeuw, voor de nieuwe vorstperiode kwam met lading sneeuw, dus geen ijsbaan hier.
Als de sneeuw smelt door de dooi houden we ze weer even in de paddock totdat de bak weer opgedroogd is.
Ik kan ze niet op de wei laten want onder de sneeuw is die nog zacht en ze gaan er vliegen waarbij ze de bodem kapot trappen en door de sneeuw zien ze het afrasteringskoord niet goed, waardoor al een paard in de rantsoenlijn zat en paaltjes plat legde en een ander er vervolgens overheen stapte.

Vorige jaren ging ik zelf om te rijden met sneeuw en vorst wel 2x per week naar de binnenbak in de buurt, naast nog een keertje lessen in een binnenbak. Deze winter kan ik zelf niet rijden en heeft mijn paard vakantie tot de bak weer droog en zacht is zodat diegene die haar voor me zou rijden haar weer op kan pakken.

De merries gaan voor de nacht op stal, zodat de heren samen de schuilstal kunnen delen en daar altijd droog kunnen staan of liggen als ze willen.

Het is wel veel meer werk zo met al die sneeuw en vorst... Geloof dat ik liever regen heb eigenlijk, daar heb ik minder overlast van en kunnen we beter doorrijden in de bak omdat hij vrij snel weer droog is, hoeven we niet te sjouwen met water...

We hebben een pony en paard in pension naast mijn eigen pony en paard en de verzorging doen we gezamenlijk. diegene die 's ochtends komt zet de merries buiten bij de ruinen, voert, geeft water en mest uit, diegene die 's avonds laat komt vult weer water bij, (dan ook in de stallen een emmer), zet de merries weer op stal en mest uit. In totaal wordt er 4x per dag gevoerd, en 3x gemest.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-01-10 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:40

De paarden geven zichzelf beweging lekker 24/7 buiten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:42

Oeii.. jullie hebben regen? Bah..
Ik zie dat er hier alleen kans is op nog meer sneeuw. Alles beter dan regen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:43

Hij heeft een uitloopstal die 24/7 open staat. Dus hij kan wel lekker naar buiten en heen en weer lopen. Alleen loopt hij niet zoveel als z'n stukje bevroren is. Hij heeft wel ijzers en helaas was het pad gister bij ons zo glad dat ik ook niet met hem aan de hand kon stappen omdat hij bij elke stap weggleed.
Maar hij word ook nog wel op de manege in de binnenbak gereden, maar dan moet hij de trailer in dus dat kan ook niet als het heel glad is..

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:47

Mijn paardje staat 24/7 buiten omdat hij op stal helemaal depressief wordt en het is veel beter voor m. Ik vind het eigenlijk ook wel een prettig idee dat hij niet zit opgesloten in een hokje.
Maar ik ga ook gewoon rijden tenzij t echt te glad is. Ik rij eigenlijk ook alleen buiten. :j

weikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:56

Hoooi!! *\o/*

ik heb zelf een probleempje met rijden. ik stal mijn paarden bij mensen en daar hebben ze alleen een buitenbak, kan daar dus niet in rijden (jammer) nu het sneeuwt staan zee veel buiteen en als ik dan de stal uitmest met mijn moeder zetten we weikiki ( onze haflinger) buiten en dan komen er grotee klonten onder die we er goed uit moeten krabben. Als het een beetje dooit en mijn moeder vrij is en ik vroeg uit ben met school of in een weekend rij ik nog wel eens buiten met mijn moeder die mee loopt. vind het jammer dat ik niet echt in de bak kan rijden want buiten kan ik niet galoperen of draven of dat soort dingen heb mijn paard ook nog niet zo goed in controlen over, en dat wil ik dan juist oefenen in de bak maar gaat dus helaas niet altijd. zo is dat dus hoe ik het doe..
greetzzzzzz :#

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:57

fearofthefox schreef:
aerdenhout1 schreef:
Momenteel geef ik denk ik mezelf wel de meeste beweging...paarden buiten zetten ( drama want ze zijn lekker fris met dit weer!), wisselen van de groepen ( anders gaat alles tegelijk, maar dat gaat nu niet), water bij vullen in de paddocks( die ze dan direkt leeg zuipen natuurlijk zodat je minimaal 5 keer moet lopen), water bakken in de stallen verschonen( automatische drinkbakken zijn afgesloten...gloeiende gloeiende!) stro halen op een pad dat spekglad is, hooi pakken maar eerst alle sneeuw weer van het plastic afhalen anders krijgen ze ijsjes ( en een paard lust meestal geen ijsje!!) zout strooien anders breken ze hun nek als ze het pad afmoeten richting paddock, moet ik nog even door gaan?????

Wat nou...paarden beweging geven???En ik heb hier niet om gevraagd hoor!!!!!!

Heel herkenbaar :D

Hier ook herkenbaar, maar je hebt dus wel een manier gevonden om de paarden uit de boxen te krijgen. +:)+
Daarom vroeg ik ook of je paard in pension staat en of je het zelf doet. Het is echt een heleboel werk! ;) :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:00

ik geef mijn paard geen beweging...
hij staat al 3 weken stil, niet rijden/wandelen/longeren

Maar hij staat wel 24/7 buiten met schuilstal. Op een helaas ongelijk opgevroren bak met sneeuw/ijs erop en op ijzers 4kant
en het gaat hem wonderlijk goed af!! :D
wat hem betreft mag het nog even zo blijven :=
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF3260.jpg

enige nadeel is het water zo.. emmertjes slepen :=

weikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:44

onze hafflinger staat heel de dag binnen nu,ze staat op ijzers en mag smorgens met het uitmesten even de wei in maar het is eigenlijk te gevaarlijk nu,ze is vrij fel en rent(lees glijdt) de hele wei door ,dus ik zal blij zijn als die sneeuw weg is!!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:57

Wij hebben de sneeuw in de rijbak met tractor naar de zijkanten geschoven. De sneeuw ligt op hoefslag :D . Dus kunnen ze lekker naar buiten. Dit omdat de merrie ijzers heeft. Ze kreeg zulke klompen eronder en omdat de grond nu aardig hard is vond ik het niet meer verantwoord. Rijden doen we in de binnenbak. Is ongeveer een kwartier rijden. Gelukkig zijn de wegen goed te doen nu. Hopen dat het zo blijft :(

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:03

water bakken in de stallen verschonen( automatische drinkbakken zijn afgesloten...gloeiende gloeiende!)

Haha, herkenbaar maar gelukkig heb ik maar 2 paarden om voor te zorgen.
Wij hebben thermokabel voor de waterbakken. Ideaal. Bevriest niet meer en de kosten vallen mee. Ligt er natuurlijk aan hoeveel meter. Gekocht bij Agradi.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:22

Hier gaat het eigenlijk nog best redelijk, de bak is af en aan te rijden maar als het niet glad is op de weg ga ik naar het strand. Daarbij staan ze eigenlijk de hele dag buiten. De schimmel heeft wel hier en daar een dagje extra vrij maar ach zolang ze maar iets van beweging hebben ;)

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:29

Onze paarden staan helaas ook stil...
Affentoe in de paddock, de haflinger vind het fantastisch, kwpner heeft helaas al mok dus om dan ook nog de hele dag in de natte sneeuw te staan....
Als de weg het toelaat stappen we een rondje polder of gaan we naar de binnenbak rijden. Maar idd overdag regen en rond half 6 (de tijd dat wij klaar zijn met werken) is de weg een ijsbaan en laten we het wel om met de trailer weg te gaan.
Vreselijk balen allemaal maar het is niet anders....

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:29

Mijn paardjes staan nu gewoon lekker op het land te genieten. Zie het als een vakantie ;)

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:36

Mijn paard heeft helaas ook gedwongen vakantie.
zodra het maar even kan stap ik er toch op maar nu is het echt veel te glad.

Hij staat wel de hele dag in de paddock dus beweging heeft hij wel.
Uitmesten, buitenzetten en voeren wordt gedaan.
hoef dus gelukkig niet te glibberen naar stal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:31

ik heb vanmorgen in de wei gereden en dat ging heerlijk! Lekker lang rechtuit kunnen galloperen en verder wat dressuurmatige oefeningen gedaan.
De wei is mooi vlak met wat sneeuw en mijn quarter merrie is erg braaf en geen onbehouden sodemieter dus dan kan het wel.
De bak is nu te hard en ongelijk dus niet te doen.
Nu ik op de wei gereden heb weet ik pas weer hoe klein een 20/40 bak eigenlijk is!! Ruimte is fantastisch dus ik neem het er nog even van als het goed blijft. *D

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:38

ik moest gisteren eigenlijk naar de ponyclub, maar ben niet gegaan.
moet tevoet en pony heeft ijzers, niet te doen.
vorige week nog wel een aantal keren gelongeerd. maar verder ook niet.
hij staat overdag af en toen in de wei een dag en anders in de paddock.
zo is hij iedere dag wel buiten, s'avonds staat hij binnen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:48

Hier was het vanmorgen spek, maar dan ook spekglad!
Paarden hebben dus een dag huisarrest gekregen.
DE paddock is gister een hele grote vracht nieuw zand in gestort en die heb ik vanmiddag recht gesleept met de tractor.
Er kan dus gelukkig weer gelongeerd worden, nu maar hopen dat het niet gaat plensen en dan keihard vriezen!!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 17:57

Dat is fijn aerenhout1! Kon je wel goed aan zand komen dan? En kan je het ook een beetje zacht houden?

hier hebben ze vandaag weer lekker doorgedraaid in de molen. Valt me mee dat ze er allemaal zonder zeuren nog in gaan. Ik zou het wel gezien hebben denk ik := ;)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:03

die van mij gingen gewoon naar buiten het land op maar vandaag kon dat niet meer .hier ging het heel hard regenen en toen vriezen dus ijs baan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:09

Mijn mestboer levert ook zand, kost dus een drol, omdat ik de voorrijkosten niet hoef te betalen. Hij neemt zand mee als de mest word opgehaald.